Rozporządzenie 669/2004 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1734/94 w sprawie współpracy finansowej i technicznej z Zachodnim Brzegiem i Strefą Gazy

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 669/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 31 marca 2004 r.
zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1734/94 w sprawie współpracy finansowej i technicznej z Zachodnim Brzegiem i Strefą Gazy

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 179,

uwzględniając wniosek Komisji,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy podjąć wszelkie wysiłki, aby zapobiec dalszemu pogorszeniu gospodarki palestyńskiej poprzez przyczynienie się do należytego zarządzania i równowagi budżetowej władzy palestyńskiej i do umocnienia tej władzy środkami wzmocnienia instytucjonalnego.

(2) Zapotrzebowanie na pomoc finansową będzie nadal stwarzane na terytoriach Zachodniego Brzegu i Strefy Gazy w wyniku ostatnich wydarzeń w procesie pokojowym na Bliskim Wschodzie.

(3) Dlatego Wspólnota powinna kontynuować swój wysiłek na rzecz pomocy na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1734/94(2).

(4) Rozporządzenie (WE) nr 1734/94 powinno zostać poddane przeglądowi Parlamentu Europejskiego i Rady przed końcem 2005 r. w celu uwzględnienia wydarzeń na tym obszarze, w szczególności w odniesieniu wykonania mapy drogowej dla pokoju (Elementy opartej na wykonaniu mapy drogowej mającej na celu stałe dwupaństwowe rozwiązanie konfliktu izraelsko - palestyńskiego).

(5) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich(3) ustanawia wspólne ramy prawne dla wszystkich dziedzin zasobów własnych Wspólnot i wydatków. Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami(4) ma zastosowanie do wszystkich obszarów działalności Wspólnot, bez uszczerbku dla przepisów reguł wspólnotowych mających zastosowanie do innych obszarów polityki.

(6) Rozporządzenie (WE) nr 1734/94 powinno zostać zatem odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzenie (WE) nr 1734/94 wprowadza się następujące zmiany:

1. Artykuł 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

1. Wspólnota nawiąże współpracę finansową i techniczną z Zachodnim Brzegiem i ze Strefą Gazy w celu udzielenia pomocy w osiągnięciu zrównoważonego rozwoju gospodarczego, politycznego i społecznego. Jeżeli okoliczności pozwolą, wykonanie jest oparte na programach wieloletnich.

2. Komisja dostarczy sprawozdanie poddające to rozporządzenie przeglądowi najpóźniej do dnia 31 grudnia 2005 r., biorąc pod uwagę ostatnie wydarzenia na tym obszarze.".

2. W art. 2 wprowadza się następujące zmiany:

a) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Beneficjentami środków wspierania mogą być nie tylko państwa i regiony, lecz również władze lokalne, organizacje regionalne, agencje publiczne, lokalne lub tradycyjne Wspólnoty, organizacje wspierające przedsiębiorczość, prywatne podmioty gospodarcze, spółdzielnie, towarzystwa ubezpieczeniowe, stowarzyszenia, fundacje i organizacje pozarządowe.";

b) po ust. 6 dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

"7. Zaproszenia do przetargów i kontraktowania są otwarte na jednakowych warunkach dla wszystkich osób fizycznych i prawnych w Państwach Członkowskich i partnerów śródziemnomorskich, jak określono w załączniku I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1488/96 z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie środków finansowych i technicznych (MEDA) towarzyszących reformom struktur gospodarczych i społecznych w ramach partnerstwa EUR-śródziemnomorskiego(*).

______

(*) Dz.U. L 189 z 30.7.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2698/2000 (Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 1)."

3. W art. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Decyzje o finansowaniu oraz wszelkie umowy o finansowaniu i wynikające z nich zamówienia przewidują, inter alia, nadzór i kontrolę finansową Komisji (w tym Europejskiego Biura ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)), w tym kontrole na miejscu oraz inspekcje zgodne z rozporządzeniem Rady (Euratom, WE) nr 2185/96(*), a także audyty Trybunału Obrachunkowego, przeprowadzane, gdzie jest to właściwe, na miejscu. Należy podjąć środki zgodnie z procedurą określoną w art. 5, w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony interesów finansowych Wspólnoty Europejskiej, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 2988/95(**). W miarę potrzeby, dochodzenia są prowadzone przez OLAF i są regulowane przez rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/1999(***).

______

(*) Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2.

(**) Dz.U. L 312 z 23.12.1995, str. 1.

(***) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 1."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 31 marca 2004 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX D. ROCHE
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 29 stycznia 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 11 marca 2004 r.

(2) Dz.U. L 182 z 16.7.1994, str. 4. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(3) Dz.U. L 312 z 23.12.1995, str. 1.

(4) Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.105.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 669/2004 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1734/94 w sprawie współpracy finansowej i technicznej z Zachodnim Brzegiem i Strefą Gazy
Data aktu: 31/03/2004
Data ogłoszenia: 14/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/04/2004