Decyzja 2003/268/WE dotycząca pokrycia kosztów poniesionych przez Europejski Bank Inwestycyjny w związku z zarządzaniem instrumentem inwestycyjnym Umowy z Kotonu i decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim

DECYZJA RADY
z dnia 8 kwietnia 2003 r.
dotycząca pokrycia kosztów poniesionych przez Europejski Bank Inwestycyjny w związku z zarządzaniem instrumentem inwestycyjnym Umowy z Kotonu i decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim

(2003/268/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 kwietnia 2003 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r.(1), zwaną dalej "Umową z Kotonu",

uwzględniając Umowę wewnętrzną z dnia 12 września 2000 r. między przedstawicielami rządów Państw Członkowskich, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania i zarządzania pomocą wspólnotową w ramach Protokołu finansowego do Umowy o partnerstwie między państwami Afryki, Karaibów i Pacyfiku a Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi, podpisanej w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r. oraz przyznania pomocy finansowej przeznaczonej dla krajów i terytoriów zamorskich, w odniesieniu do których mają zastosowanie postanowienia części czwartej Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(2), w szczególności jego art. 8 ust. 2,

uwzględniając decyzję Rady 2001/822/WE z dnia 27 listopada 2001 r. w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich ze Wspólnotą Europejską, zwaną dalej "decyzją o Stowarzyszeniu Zamorskim"(3),

uwzględniając wniosek Komisji opracowany w porozumieniu z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, zwanym dalej "Bankiem",

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Obecnie Umowa z Kotonu i decyzja o Stowarzyszeniu Zamorskim nie zawierają żadnych postanowień, dotyczących pokrycia kosztów poniesionych przez Bank w związku z zarządzaniem instrumentem inwestycyjnym.

(2) Bank przeznacza cały dochód uzyskany ze standardowych opłat za dokonanie oceny poniesionych przez klientów instrumentu inwestycyjnego na pokrycie zwykłych kosztów, z wyłączeniem opłat szczególnych, pokrywających poniesione koszty specjalne,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Prowizje od opłat poniesionych przez Bank w związku z zarządzaniem instrumentem inwestycyjnym oraz dopłaty do oprocentowania, włączając zasoby zarezerwowane dla krajów i terytoriów zamorskich (zwanych dalej KTZ), są równe maksymalnie 10 % kwoty 2.200 milionów EUR przez okres pięciu lat. Opłaty przeznaczone są na pełne pokrycie kosztów zarządzania instrumentem inwestycyjnym, włączając zarządzanie kwotami przyznanymi na finansowanie dopłat do oprocentowania operacji w państwach AKP oraz w KTZ, w ciągu pięciu lat od pierwszego protokołu finansowego do Umowy z Kotonu.

Artykuł  2

W stopniu, w jakim misja Banku określona w załączniku II do Umowy z Kotonu oraz w wytycznych operacyjnych instrumentu inwestycyjnego pozostaje bez zmian, maksymalna kwota określona na podstawie art. 1 stanowi górną granicę.

Artykuł  3

Każdego roku, najpóźniej do dnia 1 września, Bank przedstawi Komitetowi ds. Instrumentu Inwestycyjnego szacunkowe koszty na kolejny rok i odpowiadający im poziom wymaganych opłat. Dane są zawarte w planie operacyjnym instrumentu inwestycyjnego, zatwierdzonym przez Komitet ds. Instrumentu Inwestycyjnego. Przedstawienie kosztów za pierwszy rok zależy od dnia wejścia w życie Umowy z Kotonu.

Artykuł  4

Każdego roku w rocznym sprawozdaniu instrumentu inwestycyjnego Bank przedstawia faktycznie poniesione koszty w trakcie poprzedniego roku do zatwierdzenia przez Komitet ds. Instrumentu Inwestycyjnego, jak również kwotę szacowanych opłat uzyskanych od klientów instrumentu inwestycyjnego w ciągu tego samego roku. Projekt rocznego sprawozdania zawierający te dane jest przedstawiany Komitetowi ds. Instrumentu Inwestycyjnego, najpóźniej do 28 lutego, natomiast sprawozdanie końcowe najpóźniej do dnia 30 czerwca.

Artykuł  5

Jeżeli koszty poniesione przez Bank w ciągu danego roku są niższe lub wyższe niż przedstawione w odnośnym planie operacyjnym, Bank zwraca się do Komitetu ds. Instrumentu Inwestycyjnego z wnioskiem o podjęcie decyzji w sprawie niezbędnych ustaleń.

Artykuł  6

Prowizje od opłat określonych w art. 1 powinny zostać pokryte z przyznanych Państwom Członkowskim zwrotów płatności związanych z obsługą długu, wygenerowanych z operacji związanych z kapitałem ryzyka i pożyczkami specjalnymi, podjętych na podstawie kolejnych Konwencji AKP-WE. Kwota należna od każdego Państwa Członkowskiego będzie ustalana przez względny udział we wkładzie na 9 Europejski Fundusz Rozwoju. W przypadku Państw Członkowskich nieotrzymujących jeszcze wystarczających zwrotów, Bank obciąży ich rachunki i nałoży roczną stopę procentową równą obowiązującej stopie EONIA pomniejszonej o dwanaście i pół punktu bazowego.

Artykuł  7

Rada, stanowiąc na wniosek Komisji, przygotowany w porozumieniu z Bankiem, podejmie decyzje w sprawie sposobu finansowania opłat Banku uzgodnionych w art. 1, jeżeli wpływy z obsługi długu byłyby niewystarczające w tym celu.

Artykuł  8

Państwa Członkowskie niniejszym upoważniają Bank do odliczenia opłat bezpośrednio z ich rachunków prowadzonych przez Bank, na których kredytowane są spłaty określone na mocy art. 6. Opłaty są odliczane pierwszego dnia roboczego każdego kwartału i wypłacane według stopy rocznej równej obowiązującej stopie EONIA, pomniejszonej o dwanaście i pół punktu bazowego.

Artykuł  9

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem wejścia w życie Umowy wewnętrznej i jest stosowana przez okres pięciu lat, chyba że zostanie zastąpiona innymi umowami.

Artykuł  10

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 8 kwietnia 2003 r.

W imieniu Rady
G. DRYS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 3.

(2) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 355.

(3) Dz.U. L 314 z 30.11.2000, str. 1.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.99.45

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/268/WE dotycząca pokrycia kosztów poniesionych przez Europejski Bank Inwestycyjny w związku z zarządzaniem instrumentem inwestycyjnym Umowy z Kotonu i decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim
Data aktu: 08/04/2003
Data ogłoszenia: 17/04/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 15/04/2003, 01/04/2003