Rozporządzenie 531/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2375/2002 otwierające i ustalające zarządzanie wspólnotowym kontyngentem taryfowym na pszenicę zwykłą z państw trzecich o jakości innej niż jakość wysoka oraz wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1766/92

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 531/2003
z dnia 25 marca 2003 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2375/2002 otwierające i ustalające zarządzanie wspólnotowym kontyngentem taryfowym na pszenicę zwykłą z państw trzecich o jakości innej niż jakość wysoka oraz wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1766/92

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1766/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1666/2000(2), w szczególności jego art. 12 ust. 1,

uwzględniając decyzję Rady z dnia 19 grudnia 2002 r. dotyczącą zawarcia Porozumienia w formie wymiany listów między Wspólnotą Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki, mającego na celu wniesienie poprawki do koncesji dotyczących zboża w stosunku do przewidzianych w harmonogramie CXL załączonym do Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu (GATT)(3), w szczególności jej art. 2,

uwzględniając decyzję Rady z dnia 19 grudnia 2002 r. dotyczącą zawarcia Porozumienia w formie wymiany listów między Wspólnotą Europejską i Kanadą na podstawie art. XXVIII Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu (GATT), mającego na celu wniesienie poprawki do koncesji dotyczących zboża przewidzianych w harmonogramie CXL WE załączonym do GATT(3), w szczególności jej art. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2375/2002(4) otwiera kontyngent taryfowy przy przywozie w wysokości 2 981 600 ton pszenicy zwyczajnej z państw trzecich o jakości niskiej i średniej, w tym 572 000 ton przy przywozie pochodzącym ze Stanów Zjednoczonych Ameryki i 38 000 ton przy przywozie pochodzącym z Kanady. Wprowadzenie w życie kontyngentu taryfowego spowodowało szereg problemów natury praktycznej.

(2) W ciągu pierwszego tygodnia przetargu na przywóz w ramach limitu III, obejmującego wszystkie państwa trzecie z wyjątkiem Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz Kanady, oferty znacznie przekroczyły dostępną subskrypcję, powodując wyczerpanie limitu aż do następnego kwartału, który otwiera się dnia 1 kwietnia 2003 r. Istotne jest podjęcie środków mających na celu zmniejszenie nadmiernej w stosunku do dostępnych limitów ilości ofert, głownie przez zharmonizowanie terminów składania wniosków o pozwolenia we wszystkich Państwach Członkowskich w przypadku świąt państwowych oraz przez skrócenie okresów ważności zezwoleń na przywóz.

(3) Przepisy odnoszące się do świadectw pochodzenia, głownie te dotyczące współpracy administracyjnej z organami wywozowymi, okazały się trudne do stosowania, biorąc pod uwagę potencjalną liczbę zainteresowanych krajów wywozu. Przepisy te trzeba zmienić z mocą wsteczną, w celu uniknięcia nierównego traktowania podmiotów gospodarczych.

(4) Dlatego też rozporządzenie (WE) nr 2375/2002 należy odpowiednio zmienić.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Zbóż,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2375/2002 wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 5 ust. 2 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Nie później niż do godziny 18.00 czasu brukselskiego w dniu złożenia wniosków o pozwolenia, właściwe organy przesyłają do Komisji przy użyciu faksu, zawiadomienie zgodne ze wzorem określonym w Załączniku oraz podając całkowitą ilość będącą sumą wszystkich ilości wskazanych we wnioskach o pozwolenia na przywóz."

2. Skreśla się art. 6.

3. W art. 9 wprowadza się następujące zmiany:

a) lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) w sekcji 8, kraj pochodzenia produktu oraz okienko »tak« zaznacza się przez postawienie znaku x;"

b) dodaje się akapit w brzmieniu:

"Pozwolenia są ważne tylko w odniesieniu do produktów pochodzących z państwa wymienionego w sekcji 8.".

4. Artykuł 11 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 11

W ramach kontyngentu taryfowego, dopuszczenie do swobodnego obrotu we Wspólnocie pszenicy zwyczajnej o jakości innej niż jakość wysoka pochodzącej z państwa trzeciego jest zależne od przedstawienia świadectwa pochodzenia wystawionego przez właściwe władze krajowe tego państwa, zgodnie z przepisami art. 47 rozporządzenie Komisji (EWG) Nr 2454/93(*).

______

(*) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 kwietnia 2003 r. z wyjątkiem art. 1 ust. 4, który stosuje się od dnia 1 stycznia 2003 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 marca 2003 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 181 z 1.7.1992, str. 21.

(2) Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 1.

(3) Dotychczas nieopublikowany w Dzienniku Urzędowym.

(4) Dz.U. L 358 z 31.12.2002, str. 88.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.79.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 531/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2375/2002 otwierające i ustalające zarządzanie wspólnotowym kontyngentem taryfowym na pszenicę zwykłą z państw trzecich o jakości innej niż jakość wysoka oraz wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1766/92
Data aktu: 25/03/2003
Data ogłoszenia: 26/03/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/04/2003, 26/03/2003, 01/01/2003