Rozporządzenie 48/2003 ustanawiające zasady mające zastosowanie do mieszanek różnych rodzajów świeżych owoców i warzyw w tych samych opakowaniach przeznaczonych do sprzedaży

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 48/2003
z dnia 10 stycznia 2003 r.
ustanawiające zasady mające zastosowanie do mieszanek różnych rodzajów świeżych owoców i warzyw w tych samych opakowaniach przeznaczonych do sprzedaży

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1) ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 545/2002(2), w szczególności jego art. 2 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Opakowania zawierające różne rodzaje owoców i warzyw, w odpowiedzi na zapotrzebowanie ze strony niektórych konsumentów, stają się coraz bardziej powszechne na rynku.

(2) Uczciwy handel wymaga, aby świeże owoce i warzywa sprzedawane w tym samym opakowaniu bezwzględnie charakteryzowały się jednorodną jakością. Może to zostać zapewnione przez odwołanie się do przepisów ogólnych, w przypadku produktów, w odniesieniu do których nie zostały przyjęte normy wspólnotowe.

(3) Normy handlowe zawierają przepisy w sprawie etykietowania opakowań zawierających owoce i warzywa. Powinny zostać ustanowione wymogi w zakresie etykietowania w przypadku mieszanek różnych rodzajów owoców i warzyw w tym samym opakowaniu, ale wymogi te powinny być mniej rygorystyczne niż wymogi przewidziane w normach, w celu uwzględnienia w szczególności wolnego miejsca dostępnego na etykiecie. Jednakże aby zapobiec wprowadzaniu konsumentów w błąd, takie same dane szczegółowe powinny zostać ustanowione w odniesieniu do produktów nieobjętych normami handlowymi, jak w przypadku produktów, które są nimi objęte.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Opakowania detaliczne świeżych owoców i warzyw, o masie netto wynoszącej trzy kilogramy lub mniej, mogą zawierać mieszanki różnych rodzajów świeżych owoców i warzyw, pod warunkiem że:

a) produkty charakteryzują się jednorodną jakością i każdy rodzaj tych produktów odpowiada normom zgodnie z art. 2;

b) opakowanie posiada właściwe oznakowanie, zgodnie z art. 3; oraz

c) rodzaj mieszanki nie powoduje wprowadzania konsumenta w błąd.

Artykuł  2

Produkty wchodzące w skład mieszanek określonych w art. 1 muszą należeć do tej samej klasy handlowej (klasa I, klasa II lub klasa "ekstra", w przypadku gdy istnieje klasa "ekstra" w odniesieniu do wszystkich produktów występujących w mieszance).

W przypadku gdy mieszanka zawiera owoce i warzywa nieobjęte wspólnotowymi normami handlowymi, produkty te muszą być klasyfikowane w tej samej klasie, zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Znakowanie na opakowaniach detalicznych, określonych w art. 1, i/lub na każdym opakowaniu, na którym się znajduje, zawiera co najmniej poniższe dane szczegółowe:

a) nazwę (nazwisko) i adres lub urzędowo ustanowione albo zatwierdzone oznaczenie kodowe pakującego i/lub wysyłającego. Jednakże w przypadku korzystania z oznaczenia kodowego odniesienie "pakujący i/lub wysyłający" (albo ich równoważny skrót) muszą być wskazane w pobliżu tego oznaczenia kodowego;

b) nazwę każdego z produktów/rodzajów produktu zawartych w opakowaniu;

c) nazwę odmiany lub rodzaju handlowego, w przypadku każdego produktu występującego w mieszance, w stosunku do którego we wspólnotowej normie handlowej istnieje taki wymóg w odniesieniu do produktów niestanowiących składnika mieszanki;

d) kraj pochodzenia każdego z produktów, którego to dotyczy, obok nazwy odnośnych produktów;

e) klasę.

W przypadku owoców i warzyw objętych wspólnotowymi normami handlowymi, wymienione dane szczegółowe zastępują dane szczegółowe określone w omawianych normach.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 stycznia 2003 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 84 z 28.3.2002, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

Warunki dotyczące jakości do spełnienia przez każdy produkt, w odniesieniu do którego brak jest wspólnotowej normy handlowej

Minimalne wymogi jakości

We wszystkich klasach, mając na uwadze dopuszczalne tolerancje (patrz poniżej), produkty muszą być:

- całe,

- w dobrym stanie; wyłączone są produkty zaczynające gnić lub psuć się w taki sposób, że nie nadają się do spożycia,

- czyste, praktycznie pozbawione jakichkolwiek widocznych ciał obcych,

- praktycznie wolne od szkodników,

- praktycznie wolne od szkód wyrządzonych przez szkodniki,

- wolne od nieprawidłowej wilgoci zewnętrznej,

- wolne od obcego zapachu i/lub smaku.

Klasa "ekstra"

Produkty w tej klasie muszą być najwyższej jakości. Muszą być charakterystyczne dla danej odmiany i/lub rodzaju handlowego.

Muszą one być wolne od wszelkich wad, z wyjątkiem bardzo niewielkich powierzchownych uszkodzeń, które nie mają wpływu na ogólny wygląd produktu, jakość, jej utrzymanie oraz prezentację w opakowaniu.

Klasa I

Produkty tej klasy muszą być dobrej jakości. Muszą być charakterystyczne dla danej odmiany i/lub rodzaju handlowego.

Dopuszcza się jednak nieznaczne wady, pod warunkiem że nie mają one wpływu na ogólny wygląd produktu, jakość, jej utrzymanie oraz prezentację w opakowaniu:

Klasa II

Do tej klasy zalicza się produkty, które nie odpowiadają wymaganiom klas wyższych, ale spełniają wyżej wymienione wymagania minimalne.

Produkty mogą wykazywać wady, pod warunkiem że zachowują podstawowe właściwości w odniesieniu do jakości, jej utrzymania oraz prezentacji.

Tolerancje w odniesieniu do jakości

Tolerancje w odniesieniu do jakości są dopuszczalne w każdym opakowaniu, w przypadku produktów niespełniających wymogów wskazanej klasy.

- Klasa "ekstra"

5 % liczby lub masy produktów niespełniających wymogów danej klasy, lecz spełniających wymogi klasy I lub, wyjątkowo, mieszczących się w przedziale tolerancji dla tej klasy.

- Klasa I

10 % liczby lub masy produktów niespełniających wymogów danej klasy, lecz spełniających wymogi klasy II lub, wyjątkowo, mieszczących się w przedziale tolerancji dla tej klasy.

- Klasa II

10 % liczby lub masy produktów niespełniających wymogów danej klasy ani też wymogów minimalnych, z wyjątkiem produktów zaczynających gnić lub z innym spadkiem jakości powodującym ich nieprzydatność do spożycia.

Jednorodność

Produkty muszą być tego samego pochodzenia, odmiany lub klasy i jakości handlowej.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.7.65

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 48/2003 ustanawiające zasady mające zastosowanie do mieszanek różnych rodzajów świeżych owoców i warzyw w tych samych opakowaniach przeznaczonych do sprzedaży
Data aktu: 10/01/2003
Data ogłoszenia: 11/01/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 31/01/2003