Decyzja 451/2003/WE zmieniająca decyzję nr 253/2000/WE ustanawiającą drugi etap wspólnotowego programu działań w dziedzinie edukacji Sokrates

DECYZJA NR 451/2003/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 27 lutego 2003 r.
zmieniająca decyzję nr 253/2000/WE ustanawiającą drugi etap wspólnotowego programu działań w dziedzinie edukacji Sokrates

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 149 i 150,

uwzględniając wniosek Komisji(1);

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2);

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Sekcja V pkt B.2 Załącznika do decyzji nr 253/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4) stanowi, że pomoc wspólnotowa przy realizacji projektów wybranych do finansowania w ramach wspólnotowego programu działań w dziedzinie edukacji Sokrates (zwanego dalej "programem") nie może przekraczać 75 % całkowitego kosztu projektu, z wyjątkiem przypadku środków towarzyszących.

(2) Decyzja nr 819/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 1995 r. ustanawiająca wspólnotowy program działań Sokrates(5) nie przewidziała minimalnego poziomu współfinansowania.

(3) Projekty w ramach zdecentralizowanych działań programu nie mogą być zrealizowane bez znacznej pomocy w formie czasu personelu oraz wsparcia infrastrukturalnego organizacji zaangażowanych w projekt partnerski. Pomoc wspólnotowa przyznana do celów tych projektów nie pokrywa kosztów udziału takiego personelu, ale może pokryć do 100 % innych kosztów poniesionych podczas realizacji projektu.

(4) Grupa docelowa projektów to przede wszystkim małe instytucje, takie jak szkoły i instytucje oświatowe dla dorosłych, które mają ograniczone zasoby administracyjne.

(5) Wspólnota dotychczas nie wymagała od instytucji uczestniczących w projektach w ramach działań zdecentralizowanych programu, aby udzielały informacji o kosztach udziału personelu zatrudnianego do celów realizacji projektów.

(6) Kwoty przyznawane jako pomoc wspólnotowa dla projektów w ramach działań zdecentralizowanych programu są małe i wynoszą średnio 3 315 EUR w 2000 r.

(7) Parlament Europejski w rezolucji z dnia 28 lutego 2002 r. w sprawie wykonania programu Sokrates wyraził obawę spowodowaną nieproporcjonalnie uciążliwymi procedurami administracyjnymi w stosunku do niewielkich dotacji, szczególnie w działaniu Comenius, i wezwał Komisję do zaproponowania zmian legislacyjnych, niezbędnych do zniesienia wymogu współfinansowania takich dotacji.

(8) Komisja w swoje Białej Księdze - część II - Plan Działań zatytułowany "Reformowanie Komisji" zobowiązała się do poprawy i uproszczenia swoich procedur wewnętrznych i zewnętrznych w takiej mierze, w jakiej odnoszą się do innych instytucji, Państw Członkowskich i obywateli.

(9) Nie jest zgodne z zasadami uproszczenia i proporcjonalności stosowanie nowych wymogów w stosunku do instytucji uczestniczących w projektach w ramach działań zdecentralizowanych, uwzględniania kosztów udziału personelu zatrudnionego przez te instytucje do realizacji tych projektów, jedynie w celu wykazania, że pomoc wspólnotowa zwykle nie przekracza 75 % całkowitych kosztów projektu.

(10) Istnieje potrzeba zmiany przepisu zawartego w sekcji IV pkt B.2 akapit pierwszy Załącznika do decyzji nr 253/2000/WE w celu umożliwienia właściwej elastyczności w stosowaniu niniejszego wymogu współfinansowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W sekcji IV pkt B.2 akapit pierwszy Załącznika do decyzji nr 253/2000/WE otrzymuje brzmienie:

"Jako ogólna reguła - wspólnotowa pomoc finansowa przyznawana projektom w ramach niniejszego programu przeznaczona jest częściowo na rekompensatę szacowanych kosztów niezbędnych do przeprowadzenia danych działań, które mogą obejmować maksymalnie okres trzech lat, z zastrzeżeniem regularnego dokonywania przeglądu osiągniętego postępu. Zgodnie z zasadą współfinansowania wkład beneficjenta może przyjąć formę zapewnienia pracowników i/lub infrastruktury niezbędnej do realizacji projektu. Pomoc może zostać przyznana z wyprzedzeniem w celu umożliwienia przeprowadzenia wizyt przygotowawczych w odniesieniu do danych projektów."

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lutego 2003 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX M. CHRISOCHOÏDIS
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 203 E z 27.8.2002, str. 133.

(2) Dz.U. C 241 z 7.10.2002, str. 97.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 3 września 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 27 lutego 2003 r.

(4) Dz.U. L 28 z 3.2.2000, str. 1.

(5) Dz.U. L 87 z 20.4.1995, str. 10. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją nr 68/2000/WE (Dz.U. L 10 z 14.1.2000, str. 1).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024