uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 284,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wspólnota staje się coraz bardziej zależna od zewnętrznych dostaw pierwotnych źródeł energii. Zgodnie z Zieloną Księgą "W kierunku strategii Unii Europejskiej bezpieczeństwa zaopatrzenia w energię", przyjętą przez Komisję w dniu 29 listopada 2000 r., 50 % zapotrzebowania Wspólnoty na energię jest obecnie pokrywane przez przywóz, a liczba ta wzrośnie do blisko 70 % w 2030 r., jeśli obecne trendy zostaną utrzymane.
(2) Dywersyfikacja dostawców i źródeł energii jest głównym czynnikiem bezpieczeństwa zaopatrzenia w energię. Dlatego istotne jest, aby Wspólnota posiadała system do celów monitorowania przywozu węgla kamiennego pochodzącego z państw trzecich.
(3) Traktat EWWiS i środki wykonawcze do niego, w szczególności decyzja 77/707/EWWiS przedstawicieli rządów Państw Członkowskich Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali, zebranych w Radzie, z dnia 7 listopada 1977 r. dotyczącej nadzoru Wspólnoty nad przywozem węgla kamiennego pochodzącego z państw trzecich(1), wygasła z dniem 23 lipca 2002 r.
(4) Decyzja Komisji nr 341/94/EWWiS z dnia 8 lutego 1994 r. wykonująca decyzję nr 3632/93/EWWiS ustanawiającą reguły wspólnotowe pomocy państwa dla przemysłu węglowego(2), umożliwiająca Komisji ustalenie ceny węgla pochodzącego z państw trzecich, przeznaczonego dla wielkich pieców oraz gromadzenie istotnych danych w sprawie zakupu węgla, węgla koksującego i koksu pochodzącego z państw trzecich, również wygasła z dniem 23 lipca 2002 r.
(5) Niezbędna dla właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego, w szczególności dla kontroli pomocy państwa udzielanej przemysłowi węglowemu Wspólnoty, jest informacja w sprawie cen orientacyjnych węgla pochodzącego z państw trzecich, przeznaczonego do produkcji energii elektrycznej oraz węgla przeznaczonego dla przemysłu węgla.
(6) Dlatego niezbędne jest wprowadzenie wspólnotowej procedury informowania i konsultacji w sprawie kosztów zewnętrznych dostaw węgla kamiennego oraz cen orientacyjnych węgla przywożonego, przeznaczonego do produkcji energii elektrycznej oraz dla przemysłu stalowego.
(7) Procedura ta wymaga oceny zagregowanych informacji z Państw Członkowskich, w regularnych odstępach czasu, w sprawie kosztów zewnętrznych dostaw węgla oraz cen węgla pochodzącego z państw trzecich przeznaczonego do wykorzystania w produkcji energii elektrycznej oraz w przemyśle stalowym. Zebrane informacje muszą umożliwiać porównanie zmian kosztów i cen importowych węgla stosowanych we Wspólnocie.
(8) Zgodnie z obecną praktyką, Państwa Członkowskie powinny nadal przekazywać Komisji ceny węgla pochodzącego z państw trzecich. Państwa Członkowskie mogą utrzymać swoje obecne systemy lub określić nowe procedury gromadzenia danych.
(9) Zebrane informacje oraz wyniki analiz prowadzonych przez Komisję muszą być publikowane na poziomie wspólnotowym, w celu zapewnienia przejrzystości rynku, jednakże w takiej formie, która nie umożliwi identyfikacji szczególnych przywozów lub poszczególnych spółek, po konsultacji między Państwami Członkowskimi i Komisją.
(10) Jeżeli Komisja stwierdzi jakiekolwiek nieprawidłowości lub brak spójności w otrzymanych danych, musi mieć możliwość uzyskania innych informacji z danego Państwa Członkowskiego.
(11) W celu przedstawienia wytycznych, zgodnie z zadaniami przydzielonymi Wspólnocie, w trakcie działań, jakie będą wykonywane przez wszystkich zainteresowanych oraz w celu określenia własnych działań, zgodnie z przepisami Traktatu, Komisja prowadzi nieprzerwane badania rynku paliw stałych oraz tendencji cenowych.
(12) Komisja musi publikować badania i informacje zebrane na podstawie niniejszego rozporządzenia, jednakże w takiej formie, która nie umożliwi identyfikacji szczególnych przywozów lub poszczególnych spółek. Komisja musi określić uzgodnienia dotyczące komunikatów.
(13) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane z mocą wsteczną od dnia wygaśnięcia Traktatu EWWiS, w celu umożliwienia pełnego wykorzystania jego przepisów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lutego 2003 r.
W imieniu Rady | |
M. CHRISOCHOÏDIS | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 292 z 16.11.1977, str. 11. Decyzja zmieniona decyzją 85/161/EWWiS (Dz.U. L 63 z 2.3.1985, str. 20).
(2) Dz.U. L 49 z 19.2.1994, str. 1.
(3) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.62.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 405/2003 dotyczące wspólnotowego monitorowania przywozu węgla kamiennego pochodzącego z państw trzecich |
Data aktu: | 27/02/2003 |
Data ogłoszenia: | 06/03/2003 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 06/03/2003, 24/07/2002 |