Decyzja 2003/910/WE w sprawie mianowania Specjalnego Koordynatora Paktu Stabilizacji dla Europy Południowo-Wschodniej

DECYZJA RADY
z dnia 22 grudnia 2003 r.
w sprawie mianowania Specjalnego Koordynatora Paktu Stabilizacji dla Europy Południowo-Wschodniej

(2003/910/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 grudnia 2003 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1080/2000 z dnia 22 maja 2000 r. w sprawie wsparcia Misji Tymczasowej ONZ w Kosowie (UNMIK), Biura Wysokiego Przedstawiciela w Bośni i Hercegowinie (OHR) oraz Paktu Stabilizacji dla Europy Południowo-Wschodniej (PS)(1), a w szczególności jego art. 1a,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 10 czerwca 1999 r. ministrowie spraw zagranicznych Państw Członkowskich Unii Europejskiej i Komisja Europejska, razem z pozostałymi uczestnikami Paktu Stabilizacji dla Europy Południowo-Wschodniej, zgodziły się na powołanie Paktu Stabilizacji dla Europy Południowo-Wschodniej, zwanego dalej "Paktem Stabilizacji".

(2) Wspólne działanie Rady 2002/964/WPZiB z dnia 10 grudnia 2002 r. zmieniające i przedłużające mandat Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej do działania jako Specjalny Koordynator Paktu Stabilizacji dla Europy Południwo-Wschodniej(2) traci moc w dniu 31 grudnia 2003 r.

(3) Artykuł 1a rozporządzenia (WE) nr 1080/2000 przewiduje procedurę mianowania Specjalnego Koordynatora Paktu Stabilizacji począwszy od 1 stycznia 2004 r.

(4) Wraz z mianowaniem należy ustanowić mandat dla Specjalnego Koordynatora. Mandat ustanowiony we wspólnym działaniu 2002/964/WPZiB dla Specjalnego Przedstawiciela jest odpowiedni, aby go stosować w odniesieniu do Specjalnego Koordynatora.

(5) Wskazane jest wyraźne wyznaczenie zakresu odpowiedzialności, jak również ustanowienie wytycznych dotyczących koordynacji i składania sprawozdań,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym dr Erhard BUSEK jest mianowany na Specjalnego Koordynatora Paktu Stabilizacji dla Europy Południowo-Wschodniej.

Artykuł  2

Specjalny Koordynator pełni funkcje przewidziane w pkt 13 dokumentu Paktu Stabilizacji z dnia 10 czerwca 1999 r.

Artykuł  3

Aby osiągnąć cel, o którym mowa w art. 2, mandat Specjalnego Koordynatora obejmuje następujące zadania:

a) wspieranie osiągania celów Paktu Stabilizacji w obrębie poszczególnych krajów, jak i między nimi, gdzie niewątpliwie Pakt Stabilizacji ma dodatkową wartość;

b) przewodniczenie w obradach Regionalnego Stołu dla Europy Południowo-Wschodniej;

c) utrzymywanie ścisłych kontaktów ze wszystkimi uczestnikami i państwami, organizacjami i instytucjami Paktu Stabilizacji, jak również z właściwymi inicjatywami i organizacjami regionalnymi w celu wzmocnienia współpracy regionalnej i zwiększenia własnej odpowiedzialności na poziomie regionalnym;

d) ścisła współpraca ze wszystkimi instytucjami Unii Europejskiej i jej Państwami Członkowskimi w celu wspierania roli Unii Europejskiej w Pakcie Stabilizacji zgodnie z pkt 18, 19 i 20 dokumentu Paktu Stabilizacji oraz zapewnienia komplementarności między pracami Paktu Stabilizacji i procesem stabilizacji i stowarzyszenia;

e) regularne, wspólne spotkania odpowiednio z przewodniczącymi paneli roboczych w celu zapewnienia strategicznej ogólnej koordynacji i zabezpieczenia sekretariatu Stołu Regionalnego dla Europy Południowo-Wschodniej i jego instrumentów;

f) ustalenie na podstawie wykazu wcześniej uzgodnionego oraz w konsultacji z uczestnikami Paktu Stabilizacji działań priorytetowych dla Paktu Stabilizacji w celu wprowadzenia ich w ciągu 2004 r., oraz stałe poddawanie kontroli metod pracy i struktur Paktu Stabilizacji zapewniające spójność i efektywne wykorzystanie środków.

Artykuł  4

Specjalny Koordynator zawiera porozumienie finansowe z Komisją.

Artykuł  5

Działania Specjalnego Koordynatora są koordynowane z działaniami Sekretarza Generalnego Rady/Wysokiego Przedstawiciela ds. WPZiB, Prezydencji Rady i Komisji, szczególnie w ramach Nieformalnego Komitetu Konsultacyjnego. Na miejscu podtrzymuje ścisłe kontakty z Prezydencją Rady, Komisją, szefami misji Państw Członkowskich, specjalnymi przedstawicielami Unii Europejskiej, jak również Biurem Wysokiego Przedstawiciela w Bośni i Hercegowinie oraz z administracją cywilną Narodów Zjednoczonych w Kosowie.

Artykuł  6

Specjalny Koordynator składa sprawozdanie odpowiednio Radzie i Komisji. Będzie nadal regularnie informował Parlament Europejski o swoich działaniach.

Artykuł  7

Decyzja staje się skuteczna w następnym dniu po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 31 grudnia 2004 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 2003 r.

W imieniu Rady
A. MATTEOLI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 122 z 24.5.2000 r., str. 27. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) 2098/2003 (Dz.U. L 316 z 29.11.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 334 z 11.12.2002 r., str. 9. Wspólne działanie przedłużone wspólnym działaniem 2003/449/WPZiB (Dz.U. L 150 z 18.6.2003 r., str. 74).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.342.51

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/910/WE w sprawie mianowania Specjalnego Koordynatora Paktu Stabilizacji dla Europy Południowo-Wschodniej
Data aktu: 22/12/2003
Data ogłoszenia: 30/12/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 31/12/2003, 01/01/2004