Rozporządzenie 2199/2003 ustanawiające środki przejściowe dla stosowania w odniesieniu do 2004 r. rozporządzenia Rady (WE) nr 1259/1999 w zakresie systemu Jednolitej Płatności Obszarowej dla Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2199/2003
z dnia 16 grudnia 2003 r.
ustanawiające środki przejściowe dla stosowania w odniesieniu do 2004 r. rozporządzenia Rady (WE) nr 1259/1999 w zakresie systemu Jednolitej Płatności Obszarowej dla Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 2 ust. 3,

uwzględniając Akt przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 41 pierwszy akapit,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 1b rozporządzenia Rady (WE) nr 1259/1999 z 17 maja 1999 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej(1) ostatnio zmienionego Aktem przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji (dalej zwanych "nowymi Państwami Członkowskimi") zezwala nowym Państwom Członkowskim na zastąpienie płatności na podstawie systemów wsparcia, o których mowa w art. 1 tego rozporządzenia przez jednolitą płatność, dalej zwaną Jednolitą Płatnością Obszarową.

(2) Ten przepis wchodzi w życie przy przystąpieniu. Aby ułatwić przygotowania do przejścia z istniejącego w nowych Państwach Członkowskich systemu do systemu wynikającego ze stosowania tego przepisu, właściwe jest zapewnienie środków przejściowych przez pierwszy rok stosowania oraz wzięcie pod uwagę możliwości zapewnienia zaliczek w przypadku wyjątkowych okoliczności.

(3) Jest właściwe ustanowienie szczególnych przepisów dla konwersji na krajowe waluty nowych Państw Członkowskich kwoty, jaka ma zostać przyznana na podstawie systemu Jednolitej Płatności Obszarowej na 2004 r. Terminy obowiązujące dla stosowanych kursów wymiany są wyznaczane na podstawie kryteriów wymienionych w art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 2799 z 15 grudnia 1998 r. ustanawiającego porozumienia agromonetarne dotyczące euro(2).

(4) W celu zapewnienia właściwego wdrażania systemu Jednolitej Płatności Obszarowej należy stosować rozporządzenie Komisji (WE) nr 2419/2001 z dnia 11 grudnia 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy ustanowionych rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3508/92(3) chyba że niniejsze rozporządzenie stanowi inaczej.

(5) W celu zapewnienia utrzymania gruntów rolnych w dobrym stanie pod względem rolniczym i ekologicznym zgodnie z art. 1b ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999, jest właściwe ustanowienie wspólnych ram, w obrębie których każde z nowych Państw Członkowskich będzie mogło przyjąć normy uwzględniające szczególne cechy charakterystyczne danych gruntów, łącznie z glebą i warunkami klimatycznymi, istniejącymi systemami gospodarki rolnej (wykorzystanie gruntów, płodozmian, praktyki w gospodarce rolnej) oraz strukturami gospodarstw.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią odpowiednich komitetów zarządzających,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres

Niniejsze rozporządzenie ustanawia przejściowe zasady wykonania w 2004 r. systemu Jednolitej Płatności Obszarowej dla nowych Państw Członkowskich, przewidzianego w art. 1b rozporządzenia (WE) nr 1259/1999.

Artykuł  2

Kurs wymiany

Terminem obowiązującym dla konwersji na krajowe waluty nowych Państw Członkowskich kwoty, jaka ma zostać przyznana na podstawie systemu Jednolitej Płatności Obszarowej jest 1 lipiec 2004 r.

Kurs wymiany, który należy zastosować jest średnią kursów wymiany stosowanych w okresie od 1 stycznia 2004 r. do 30 czerwca 2004 r., obliczoną pro rata temporis.

Komisja wyznacza średni kurs wymiany do dnia 31 lipca 2004 r.

Artykuł  3

Stosowanie rozporządzenia (WE) nr 2419/2001

Rozporządzenie (WE) nr 2419/2001 stosuje się do systemu Jednolitej Płatności Obszarowej, z wyjątkiem art. 5 ust. 1 lit. c) i ust. 2, art. 6 ust. 2 i 3, art. 7, 9, 10, 13 ust. 2, 3 i 4, art. 18 ust. 1 lit. b) i c), art. 24-29, 31 ust. 3 i art. 32-43.

Artykuł  4 1

Stosowanie systemu Jednolitej Płatności Obszarowej

1.
Aby korzystać z systemu Jednolitej Płatności Obszarowej, rolnik składa właściwej władzy wniosek wskazujący na kwalifikujące się grunty zgodnie z warunkami, o których mowa w art. 143b ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 w terminie wyznaczonym przez nowe Państwo Członkowskie, ale nie później niż 15 lipca 2004 r.
2.
Dla zmian wniosków w ramach systemu Jednolitej Płatności Obszarowej w rozumieniu art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2419/2001, terminem, o którym mowa w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2419/2001, jest 15 lipca 2004 r.
3.
Wniosek o pomoc obszarową jest traktowany jak wniosek o pomoc w znaczeniu art. 2 lit. i) rozporządzenia (WE) nr 2419/2001.
Artykuł  5

Redukcje i wyłączenia w odniesieniu do warunków kwalifikujących

1.
Z wyjątkiem przypadków siły wyższej lub wyjątkowych okoliczności w rozumieniu art. 48 rozporządzenia (WE) nr 2419/2001, jeśli w wyniku kontroli administracyjnej lub kontroli na miejscu stwierdza się, że ustalona różnica między zadeklarowanym obszarem a wyznaczonym obszarem w znaczeniu art. 2 lit. r) rozporządzenia (WE) nr 2419/2001 jest większa niż 3 %, ale nie większa niż 30 % wyznaczonego obszaru, kwota, jaka ma zostać przyznana na podstawie systemu Jednolitej Płatności Obszarowej jest zmniejszona za dany rok o dwukrotność kwoty ustalonych funduszy dla tej różnicy.

Jeśli różnica jest większa niż 30 % wyznaczonego obszaru, żadna pomoc nie jest przyznawana za dany rok.

Jeśli różnica jest większa niż 50 %, rolnik jest ponownie wyłączony z przyznania pomocy do wysokości kwoty odpowiadającej różnicy między zadeklarowanym obszarem a wyznaczonym obszarem. Ta kwota jest potrącana o płatności pomocowe, do których rolnik jest uprawniony w ramach wniosków składanych w ciągu trzech lat kalendarzowych następujących po roku kalendarzowym, w którym stwierdzono tę różnicę.

2.
Jeżeli różnice między zadeklarowanym obszarem a wyznaczonym obszarem wynikają z nieprawidłowości popełnionych świadomie, za dany rok kalendarzowy nie przyznaje się pomocy, do jakiej rolnik byłby uprawniony.

Ponadto, jeżeli różnica jest większa niż 20 % wyznaczonego obszaru, rolnik jest ponownie wyłączony z przyznania pomocy do wysokości kwoty odpowiadającej różnicy między zadeklarowanym obszarem a wyznaczonym obszarem. Kwotę tę potrąca się o płatności pomocowe, do których rolnik jest uprawniony w ramach wniosków składanych w ciągu trzech lat kalendarzowych następujących po roku kalendarzowym, w którym stwierdzono tę różnicę.

3.
W celu ustalenia wyznaczonego obszaru w znaczeniu art. 2 lit. r) rozporządzenia (WE) nr 2419/2001 zasady przyznawania pomocy są tymi, które ustalono w art. 1b ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999 oraz w art. 4 niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  6

Dobry stan pod względem rolniczym i ekologicznym

1.
Nowe Państwa Członkowskie zapewniają utrzymanie w dobrym stanie pod względem rolniczym i ekologicznym wszystkich gruntów rolnych, szczególnie tych, które nie są już wykorzystywane do celów produkcyjnych.

Nowe Państwa Członkowskie określają minimalne wymogi dla dobrego stanu pod względem rolniczym i ekologicznym na podstawie ram utworzonych w Załączniku, biorąc pod uwagę szczególne cechy charakterystyczne danych gruntów, łącznie z glebą i warunkami klimatycznymi, istniejącymi systemami gospodarki rolnej, wykorzystaniem gruntów, płodozmianem, praktykami w gospodarce rolnej oraz strukturami gospodarstw.

2.
W przypadku gdy minimalne wymogi, o których mowa w ust. 1, nie są spełnione w 2004 r. na skutek działania lub zaniechania bezpośrednio przypisywanego rolnikowi indywidualnemu, całkowita kwota określona na podstawie systemu Jednolitej Płatności Obszarowej w odniesieniu do 2004 r. jest zmniejszona w następujący sposób:

a) w przypadku niedopełnienia za każde uchybienie wobec jednego z minimalnych wymogów określonych przez Państwo Członkowskie, redukcja wynosi 5 % kwoty ustalonej dla obszaru, do którego odnosi się uchybienie. Redukcje stosuje się niezależnie jedna od drugiej oraz indywidualnie. Jednakże suma redukcji nie przekracza 5 % całkowitej kwoty wyznaczonej pomocy;

b) w przypadku świadomego niedopełnienia wobec jednego z minimalnych wymogów określonych przez Państwo Członkowskie, redukcja wynosi 20 % kwoty ustalonej dla obszaru, do którego odnosi się niedopełnienie. Redukcje stosuje się niezależnie jedna od drugiej oraz indywidualnie. Jednakże suma redukcji nie przekracza całkowitej kwoty wyznaczonej pomocy dla obszaru, do którego odnosi się niedopełnienie;

c) w przypadku świadomego niedopełnienia wobec wszystkich minimalnych wymogów określonych przez Państwo Członkowskie, nie przyznaje się żadnej pomocy dla obszaru, do którego odnosi się niedopełnienie. Ponadto, jeśli niedopełnienie odnosi się do więcej niż 50 % wyznaczonego obszaru, rolnik jest całkowicie wyłączony z przyznania pomocy na podstawie systemu Jednolitej Płatności Obszarowej za bieżący rok kalendarzowy.

Suma redukcji przewidzianych w pierwszym akapicie nie przekracza całkowitej kwoty pomocy, jaka ma zostać przyznana.

3.
Redukcje i wyłączenia przewidziane w niniejszym rozporządzeniu stosuje się bez uszczerbku dla dodatkowych sankcji na mocy innych przepisów prawa wspólnotowego lub krajowego.
Artykuł  7

Współczynnik redukcji

W przypadku gdy w jednym z nowych Państw Członkowskich płatności systemu Jednolitej Płatności Obszarowej po zastosowaniu art. 5 i 6 przekroczyłyby roczne ramy finansowe, o których mowa w art. 1b ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999, wówczas nowe Państwo Członkowskie informuje Komisję o współczynniku redukcji, o którym nowa w art. 1b ust. 7 tego rozporządzenia, najpóźniej do 30 listopada 2004 r.

Artykuł  8

Płatność

1. 2
Płatności dokonuje się raz w roku w okresie od 16 października 2004 r. do 30 kwietnia 2005 r.
2.
W drodze odstępstwa od ust. 1 niniejszego artykułu oraz zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999, Komisja może zezwolić nowym Państwom Członkowskim, z zastrzeżeniem sytuacji budżetowej, na wypłacenie przed 1 grudniem zaliczek w wysokości do 50 % płatności w regionach, w których na skutek wyjątkowych okoliczności rolnicy stają w obliczu poważnych trudności finansowych.
Artykuł  9

Przekazywanie informacji Komisji

1.
Nowe Państwa Członkowskie przekazują najpóźniej do dnia 15 września 2004 r. podsumowanie wniosków przyjętych na podstawie systemu Jednolitej Płatności Obszarowej, wskazując na sumy ustanowione dla tych wniosków zgodnie z art. 4.
2.
Nowe Państwa Członkowskie przekazują do 15 maja 2005 r. ostateczne dane odpowiadające obszarom, dla których pomoc została rzeczywiście wypłacona po zastosowaniu redukcji przewidzianych w art. 5 i 6.
Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r. z zastrzeżeniem wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 grudnia 2003 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26. 6.1999, str. 113.

(2) Dz.U. L 349 z 24.12.1998, str. 1.

(3) Dz.U. L 327 z 12.12.2001, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 493/2003 (Dz.U. L 73 z 19.3.2003, str. 5).

ZAŁĄCZNIK 

DOBRE WARUNKI ROLNICZE I EKOLOGICZNE, O KTÓRYCH MOWA W ART. 6

Zagadnienie Normy
Erozja gleby: - Minimalne przykrycie gleby
Chronić glebę poprzez odpowiednie środki - Minimalne gospodarowanie gruntami

odzwierciedlające specyficzne warunki

terenu

- Tarasy retencyjne
Substancja organiczna gleby: - Normy dla płodozmianów w danym przypadku
Utrzymywać poziomy substancji organicznej gleby poprzez odpowiednie praktyki - Zarządzanie ścierniskiem polowym
Struktura gleby: - Stosowanie odpowiednich maszyn
Utrzymywać strukturę gleby poprzez odpowiednie środki
Minimalny poziom zaabezpieczenia: - Minimalne zagęszczenie żywego

inwentarza lub/oraz odpowiednie

systemy

Zapewnić minimalny poziom zabezpieczenia oraz unikać zniszczenia środowiska - Ochrona trwałych użytków zielonych
- Zachowanie charakterystycznego

ukształtowania terenu

- Niedopuszczenie do pojawienia się

niechcianej roślinności na gruntach

rolnych

1 Art. 4 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1111/2004 z dnia 14 czerwca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.213.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 czerwca 2004 r.
2 Art. 8 ust. 1 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1766/2004 z dnia 13 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.315.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2004 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.328.21

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2199/2003 ustanawiające środki przejściowe dla stosowania w odniesieniu do 2004 r. rozporządzenia Rady (WE) nr 1259/1999 w zakresie systemu Jednolitej Płatności Obszarowej dla Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji
Data aktu: 16/12/2003
Data ogłoszenia: 17/12/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004