Decyzja 2003/874/WPZiB wykonująca wspólne działanie 2003/472/WPZiB celem udziału w programie współpracy Unii Europejskiej dotyczącym nierozprzestrzeniania broni i rozbrojenia w Federacji Rosyjskiej

DECYZJA RADY 2003/874/WPZiB
z dnia 8 grudnia 2003 r.
wykonująca wspólne działanie 2003/472/WPZiB celem udziału w programie współpracy Unii Europejskiej dotyczącym nierozprzestrzeniania broni i rozbrojenia w Federacji Rosyjskiej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktatu o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 23 ust. 2,

uwzględniając wspólnego działanie Rady 2003/472/WPZiB w sprawie kontynuacji programu współpracy Unii Europejskiej dotyczącego nierozprzestrzeniania broni i rozbrojenia w Federacji Rosyjskiej(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Celem niniejszej decyzji jest wykonanie wspólnego działania 2003/472/WPZiB, w szczególności jego art. 2, poprzez wniesienie wkładu finansowego do projektów realizowanych w ramach programu współpracy Unii Europejskiej dotyczącego nierozprzestrzeniania broni i rozbrojenia w Federacji Rosyjskiej.

(2) Unia pragnie kontynuować swoje wsparcie dla Federacji Rosyjskiej w jej dążeniu do bezpiecznego i przyjaznego dla środowiska demontażu lub przekształcenia infrastruktury, urządzeń i potencjału technicznego związanego z bronią masowego rażenia.

(3) Komisja zgodziła się na powierzenie jej zadania nadzoru nad prawidłowym wdrożeniem projektów z tej dziedziny,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Następujące projekty zostają włączone do programu współpracy Unii Europejskiej dotyczącego nierozprzestrzeniania broni i rozbrojenia w Federacji Rosyjskiej:

– wsparcie dla programu usuwania plutonu pochodzącego z broni w Rosji;

– dostarczenie urządzeń wymaganych dla zapewnienia eksploatacji obiektu do niszczenia broni chemicznej w mieście Kambarka, Republika Udmurtia.

Pełen opis działań, o których mowa powyżej zawarty jest odpowiednio w załączniku I i II.

Artykuł  2
1.
Finansowa kwota referencyjna wymagana dla realizacji celów, o których mowa w art. 1 wynosi 5.550.000 EUR.
2.
Zarządzanie wydatkami pokrywanymi z kwoty określonej w ust. 1 podlega procedurom i regułom wspólnotowym odnoszącym się do ogólnego budżetu Unii Europejskiej z zastrzeżeniem, że wcześniej przekazane środki nie pozostaną własnością Wspólnoty Europejskiej. Komisja może zlecić wdrożenie projektów wyszczególnionych w art. 1 podmiotom określonym w załącznikach I i II.
3.
Państwa Członkowskie, których podmioty zostały określone w załącznikach I i II, podejmują niezbędne działania w celu zapewnienia sprawnego przebiegu projektów na poziomie Państwa Członkowskiego.
4.
Państwa Członkowskie, we współpracy z Komisją, zapewniają, że wkład UE do projektów jest odpowiednio zauważalny, i że podejmowane są właściwe działania w odniesieniu do tych projektów.
Artykuł  3

Komisja składa sprawozdanie z wykonania niniejszej decyzji zgodnie z art. 3 ust. 1 wspólnego działania 2003/472/WPZiB.

Artykuł  4
1.
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej przyjęcia.

Niniejsza decyzja traci moc z dniem, w którym traci moc wspólne działanie 2003/472/WPZiB.

2.
Niniejsza decyzja podlega przeglądowi w terminie sześciu miesięcy od daty jej przyjęcia.
Artykuł  5

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 grudnia 2003 r.
W imieniu Rady
F. FRATTINI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 157 z 26.6.2003, str. 69.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

WSPARCIE DLA PROGRAMU USUWANIA PLUTONU POCHODZĄCEGO Z BRONI W ROSJI

1. Opis

Na podstawie umowy międzyrządowej z września 2000 r. między Stanami Zjednoczonymi Ameryki a Federacją Rosyjską każda strona zlikwiduje 34 tony plutonu pochodzącego z broni. Obie strony zadeklarowały zamiar przekształcenia tego plutonu w paliwo uranowo-plutonowe (MOX) i załadowania go do istniejących reaktorów.

Proponuje się, aby tak jak od daty przyjęcia w 1999 r. wspólnego działania ustanawiającego program współpracy Unii Europejskiej dotyczący nierozprzestrzeniania broni i rozbrojenia w Federacji Rosyjskiej, UE kontynuowała wsparcie dla dwóch rodzajów działań znajdujących się na "ścieżce krytycznej" tego programu w Rosji:

– przepisy bezpieczeństwa: dokumenty normatywne opracowane przez rosyjski organ odpowiedzialny za bezpieczeństwo jądrowe (Gosatomnadzor, w skrócie GAN), obejmujące wykorzystanie plutonu pochodzącego z broni w reaktorach rosyjskich,

– demonstracje MOX: badania i eksperymenty związane z pokazami paliwa MOX i udzielaniem na nie licencji, stanowiące część programu zwanego także programem 3-LTA (w przypadku ołowianych zestawów badawczych).

1.1. Przepisy bezpieczeństwa

W Federacji Rosyjskiej ustanowienie wymagań i weryfikowanie, czy zostały one spełnione, przed udzieleniem licencji zezwalającej na rozpoczęcie eksploatacji jest rolą niezależnego organu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo jądrowe Gosatomnadzor (GAN).

W ramach wspólnego działania przydzielono już kwotę 500.000 EUR (wspólne działanie 1999/878/WPZiB) i kwotę 130.000 (decyzja Rady 2001/493/WPZiB) na wsparcie rozpoczęcia opracowania przez GAN pierwszych priorytetowych dokumentów wymaganych dla przeprowadzenia działań związanych z likwidacją plutonu. Projekt został wdrożony na mocy umowy między Francją, Niemcami i Rosją z 1998 r. przez CEA (Commissariat à l'énergie atomique - Komitet ds. Energii Atomowej), który podpisał umowy z GAN i jego doradcami (IBRAE) na opracowanie dokumentów normatywnych, jak również z doświadczonymi ekspertami UE ds. bezpieczeństwa (zrzeszonymi w ramach Riskaudit) na przegląd tych dokumentów.

Komisja Europejska i Krajowy Urząd ds. Bezpieczeństwa Jądrowego (National Nuclear Security Administration) (NNSA) Departamentu Energii Stanów Zjednoczonych (DoE) zawarły podstawową umowę dotyczącą wspólnego finansowania działań GAN w ramach realizacji zadań w tej dziedzinie.

Do połowy 2003 r. z łącznej liczby 16 dokumentów normatywnych opracowano 12, a sześć z nich poddano przeglądowi. Druga, poprawiona wersja trzech dokumentów była gotowa do ostatecznego przeglądu przed ich urzędową publikacją.

Niniejszy projekt obejmuje finansowanie trzech kolejnych dokumentów sporządzonych przez GAN i jego doradców oraz przegląd prac rosyjskich przez ekspertów ds. bezpieczeństwa UE. Projekt będzie wdrażany na podstawie nowej umowy między Francją a Rosją. Tak jak w poprzednim projekcie, przewidziana jest ścisła współpraca z NNSA.

Trzy dokumenty, które planowo mają być opracowane przez GAN i jego doradców technicznych będą obejmować kwestię wykorzystania plutonu pochodzącego z broni w reaktorach jądrowych w Rosji w następujący sposób:

– jeden z kolejnych dokumentów normatywnych dotyczyć będzie bezpieczeństwa przeciwpożarowego w obiektach jądrowego cyklu paliwowego,

– przegląd dokumentacji projektowej dotyczącej budowy zakładu produkcji paliwa na terenie NIIAR dla trzech ołowianych zestawów badawczych przeznaczonych do załadowania do reaktora VVER-1000; certyfikacja odpowiednich urządzeń,

– przegląd dokumentacji projektowej VNINM dotyczącej modernizacji procesów w celu przetestowania procesu produkcji paliwa MOX przy użyciu materiałów rosyjskich oraz certyfikacja odpowiednich urządzeń.

Przeglądy prowadzone przez ekspertów GAN stanowią przygotowanie do udzielenia licencji na te działania, które będą prowadzone w ramach programu demonstracji MOX. Poza przeglądem trzech wyżej wspomnianych dokumentów GAN, eksperci ds. bezpieczeństwa UE dokonają, równolegle z partnerami z USA, przeglądu ogólnych przepisów bezpieczeństwa dla obiektów jądrowego cyklu paliwowego - dokumentu, który obecnie jest przedmiotem przeglądu GAN.

1.2. Demonstracja MOX

W ramach wspólnego działania przydzielono już odpowiednio kwoty 1.300.000 EUR i 1.500.000 EUR, celem wsparcia działań na mocy wspólnego działania 1999/878/WPZiB i decyzji Rady 2001/493/WPZiB. Ich podstawą jest przede wszystkim program demonstracji MOX opracowany w 2000 r. przez Instytut Bochvar, zatwierdzony przez Minatom i zaakceptowany przez GAN. Na program ten składa się wiele kolejnych działań prowadzących ostatecznie do załadowania trzech porcji paliwa MOX (ołowianych zestawów badawczych, LTA) do reaktora VVER-1000 w Bałakowie. Z tego względu program ten znany jest również pod nazwą programu 3-LTA.

Projekt jest wdrażany w ramach umowy z 1998 r. między Francją, Niemcami i Rosją, przez CEA (Commissariat à l'énergie atomique - Komitet ds. Energii Atomowej), który podpisał bezpośrednie umowy z instytutami rosyjskimi wyznaczonymi przez Minatom. Do połowy 2003 r., z łącznej liczby 15 umów 12 było już w fazie realizacji w pięciu różnych instytutach Minatomu. Obejmowały one wiele działań programowych. Niniejszy projekt obejmuje finansowanie czterech kolejnych działań w ramach realizacji programu demonstracji MOX (programu 3-LTA).

Bezpieczne i oparte na należytych podstawach technologicznych usunięcie plutonu pochodzącego z broni jest sprawą priorytetową. Patrząc z tej perspektywy, projekt jest niezbędny, gdyż znajduje się na "ścieżce krytycznej". Zostanie on wdrożony na podstawie nowej umowy między Francją a Rosją. Wyboru działań dokonano wspólnie z partnerami francuskimi i rosyjskimi. O projekcie zostanie poinformowany również Krajowy Urząd ds. Bezpieczeństwa Jądrowego (National Nuclear Security Administration) (NNSA) Departamentu Energii Stanów Zjednoczonych (DoE).

Kolejne działania w ramach programu 3-LTA obejmują:

– modernizację linii technologicznej dla produkcji ampułek MOX (prętów krótkich),

– opracowanie programu monitorowania skażeń promieniotwórczych w reaktorach wykorzystywanych do testów,

– aktualizację kodów parametrów paliwa dla ampułek i konstrukcji prętów paliwowych MOX,

– modernizację i adaptację urządzeń w zakładach VVER w celu umożliwienia załadowania MOX.

Warto zauważyć, że w 2002 r. Minatom wyznaczył TVEL jako organ integrujący wszystkie działania programowe związane z paliwem MOX w celu koordynacji zadań różnych instytucji podlegających Minatom (jak np. VNINM Bochvar). Z drugiej strony, RosEnergoAtom odpowiada za wszelkie operacje przebiegające w jego elektrowniach, takich jak VVERs-1000 w Bałakowie. W trzech pierwszych z wyżej wspomnianych działań biorą udział instytuty TVEL i Minatom, podczas gdy w ostatnią czynność zaangażowany jest RosEnergoAtom/Bałakowo.

2. Cele

Cel ogólny: rozwój zdolności bezpiecznego usuwania plutonu pochodzącego z broni w Federacji Rosyjskiej.

Cele projektu

Dla 1.1: udzielenie licencji na niektóre działania wymagane nowym cyklem paliwowym, zakładających wykorzystanie paliwa MOX, na podstawie dokumentów normatywnych stworzonych przez GAN.

Dla 1.2.: przeprowadzenie badań i eksperymentów umożliwiających wykorzystanie paliwa MOX oraz załadowanie trzech ołowianych zestawów badawczych do reaktora VVER-1000 w Bałakowie.

Rezultaty projektu

Dla 1.1.: raporty z przeglądów sporządzone przez GAN wraz z uwagami ekspertów ds. bezpieczeństwa UE; certyfikaty wcześniejszego udzielenia licencji na niektóre działania w ramach cyklu paliwowego.

Dla 1.2: efekty różnych działań opisanych powyżej (sprawozdania, zainstalowane urządzenia).

3. Czas trwania projektu

Przewidywany czas wdrażania projektu wynosi dwa lata.

Proponuje się, aby ocena prac została przeprowadzona po sześciu miesiącach od podpisania pierwszych umów.

4. Beneficjenci

Dla 1.1: GAN - rosyjski podmiot korzystający z rezultatów projektu.

Dla 1.2: Minatom - rosyjski podmiot korzystający z rezultatów projektu.

GAN i Minatom mianują spośród urzędników wysokiego szczebla swoich organizacji osoby do kontaktu dla projektu, posiadające umiejętności i odpowiedzialność wystarczające dla zapewnienia efektywnej współpracy z podmiotem z Państwa Członkowskiego, któremu powierzono wdrażanie projektów.

5. Podmiot z Państwa Członkowskiego, któremu zostanie powierzone wdrażanie projektów

Dla 1.1. i 1.2:

– Państwo Członkowskie: Francja reprezentowana przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych,

– Agencja wdrażająca: Commissariat à l'énergie atomique (CEA).

6. Uczestnicy strony trzeciej

Do celów wdrożenia zadań projektu, CEA może ustanowić:

– dla 1.1: bezpośrednie umowy z pracownikami GAN/doradców (którzy mają być wyznaczeni) dla prac, które będą wykonywane w Rosji i z doświadczonymi ekspertami ds. bezpieczeństwa Riskaudit dla prac związanych z przeglądem,

– dla 1.2: bezpośrednie umowy z instytutami rosyjskimi wyznaczonymi przez Minatom dla prac w Rosji.

CEA, z pomocą ekspertów, będzie pełnić nadzór nad realizacją zadań w Rosji i odpowiadać za zapewnienie pełnej spójności z działaniami finansowanymi przez inne podmioty, w szczególności w ramach bilateralnego programu US-RF.

Zostaną nawiązane kontakty z przedstawicielami NNSA Departamentu Energii Stanów Zjednoczonych (DoE) w celu zapewnienia komplementarności niniejszego projektu w stosunku do działań prowadzonych przez Stany Zjednoczone.

7. Szacowane wymagane środki

7.1. Przepisy bezpieczeństwa

Około 70 % kwoty pokrywa wydatki rosyjskie, którymi są głównie koszty pracy oraz niektóre koszty podróży i urządzeń. Pozostałe ok. 30 % przewidziane jest na pokrycie kosztów ekspertów ds. bezpieczeństwa jądrowego prowadzących przegląd prac GAN.

Stawki będą oparte na kosztorysach przedstawionych w następującym dokumencie GAN:

"Wykaz federalnych norm, zasad i innych przepisów w dziedzinie wykorzystania energii jądrowej, które mają być opracowane w ramach projektu dotyczącego usuwania plutonu do zastosowania w broni masowego rażenia",

z kwietnia 2001 r.

7.2. Demonstracja MOX

Cała kwota pokrywa wydatki rosyjskie, którymi są przede wszystkim koszty pracy.

Stawki będą oparte na kosztorysach przedstawionych w następującym dokumencie:

"Program dotyczący udzielania licencji na paliwo MOX i produkcji trzech pilotażowych zestawów paliwowych dla reaktora VVER-1000,"

z października 2000 r., zatwierdzony przez Minatom i zaakceptowany przez GAN.

Łączna kwota dla dwóch projektów pokrywa nieprzewidziane wydatki oraz koszty podróży i usług tłumaczeniowych bezpośrednio związane z wdrożeniem projektów poniesione przez agencję wdrażającą.

8. Finansowa kwota referencyjna na pokrycie kosztów projektów

Dla 1.1: 500.000 EUR

Dla 1.2: 950.000 EUR

Ponadto łączne koszty projektu obejmują kwotę 50.000 EUR na pokrycie kosztów podróży i diet określonego podmiotu z Państwa Członkowskiego, które są bezpośrednio związane z zarządzaniem projektem, jak również nieprzewidziane wydatki.

Łączne koszty projektu: 1.500.000 EUR.

ZAŁĄCZNIK  II

DOSTARCZENIE URZĄDZEŃ WYMAGANYCH DLA ZAPEWNIENIA EKSPLOATACJI OBIEKTU DO NISZCZENIA BRONI CHEMICZNEJ W MIEŚCIE KAMBARKA, REPUBLIKA UDMURTIA

1. Opis

1.1 Tło

Międzynarodowe wsparcie ma pierwszorzędne znaczenie dla wypełnienia przez Federację Rosyjską jej zobowiązań wynikających z Konwencji o broni chemicznej, gdyż ułatwia i uzupełnia rosyjskie wysiłki mające na celu wdrożenie kompleksowego programu niszczenia broni chemicznej (BC).

Drugi obiekt do niszczenia broni chemicznej ma być skonstruowany na składowisku w Kambarce, gdzie przechowuje się około 6.000 ton metrycznych środka parzącego luizyt w dużych stalowych zbiornikach. Składowisko to stanowi 16 % łącznej ilości BC w Federacji Rosyjskiej.

Na wcześniejszych etapach projekty w Kambarce wdrażane były przez Szwecję (analiza ryzyka, szkolenie i urządzenia dla centrum komunikacji publicznej, przyrządy analityczne dla lokalnego szpitala) i Finlandię (specjalnie zaprojektowany system ostrzegawczy dla wykrywania niekontrolowanego wycieku składowanych chemikaliów BC).

1.2. Zakres działań do realizacji w ramach projektu

Niniejszy projekt finansuje dostarczenie głównych elementów wsparcia technologicznego dla obiektu do niszczenia BC w Kambarce. Dostarczone urządzenia będą obejmować stację chłodzenia, azotownię i tlenownię, kompresor i agregat prądotwórczy z silnikiem wysokoprężnym, jak również z inne elementy sprzętu wymagane dla funkcjonowania obiektu.

Obiekt w Kambarce zostanie skonstruowany z wykorzystaniem doświadczeń z eksploatacji niewielkiego obiektu do niszczenia broni w Gornym, przy wsparciu ze strony Republiki Federalnej Niemiec i wspólnego działania UE. Państwowy Instytut Projektowy Federacji Rosyjskiej "SoyuzpromNIIproekt" opracował i udostępnił dokumentację techniczną wymaganą procedurą udzielenia zamówień publicznych.

2. Cele

Cel ogólny: udzielenie pomocy Federacji Rosyjskiej w realizacji jej zadań wynikających z Konwencji o broni chemicznej.

Cel projektu: udzielenie pomocy Federacji Rosyjskiej w jej wysiłkach na rzecz zniszczenia broni chemicznej w obiekcie do niszczenia broni w mieście Kambarka, Republika Udmurtia.

Rezultaty projektu: dostarczenie niezbędnych elementów sprzętu wymaganych dla funkcjonowania obiektu do niszczenia broni chemicznej w Kambarce.

3. Czas trwania projektu

Planowany łączny czas realizacji projektu wynosi 24 miesiące. To obejmuje fazę przygotowania procedury udzielenia zamówień trwającą około cztery miesiące, składającą się z przygotowania zakresu wymagań i specyfikacji technicznych, fazy udzielenia zamówień publicznych i sporządzania umowy (sześć miesięcy), wreszcie fazę produkcji i dostawy (14 miesięcy). Rozpoczęcie projektu planowane jest na początek 2003 r.

4. Beneficjent

Głównym podmiotem korzystającym z rezultatów projektu jest rosyjska Agencja ds. Zbrojeń, organ odpowiedzialny za federalny program celowy "Niszczenie zasobów broni chemicznej w Federacji Rosyjskiej".

5. Podmiot z Państwa Członkowskiego, któremu zostanie powierzone wdrażanie projektu

– Państwo Członkowskie: Republika Federalna Niemiec,

– Agencja wdrażająca: Federalne Ministerstwo Spraw Zagranicznych (Auswärtiges Amt) wspomagane przez Bundesamt für Wehrtechnik und Beschaffung.

6. Uczestnicy strony trzeciej

Projekt będzie finansowany w 100 % przez wspólne działanie UE. Niemcy będą wdrażać projekt równolegle z własnymi projektami realizowanymi w mieście Kambarka.

7. Szacowane wymagane środki

Wkład UE pokryje zamówienie i dostawę urządzeń wymaganych dla eksploatacji stacji chłodzenia, azotowni i tlenowni, kompresora i agregatu prądotwórczego z silnikiem wysokoprężnym, jak również innych urządzeń wymaganych dla funkcjonowania obiektu do niszczenia broni chemicznej w Kambarce. Szacowane koszty urządzeń:

– Sprężarka powietrzna 575.000 EUR

– Stacja chłodzenia powietrza i wody 1.290.000 EUR

– Stacja zasilania azotem 940.000 EUR

– Agregat prądotwórczy z silnikiem

wysokoprężnym (system działań w przypadku awarii) 95.000 EUR

– Inne rządzenia, włącznie ze sprzętem ratownictwa

przeciwpożarowego i sprzętem przeciwpożarowym 1.100.000 EUR.

Ponadto, łączne koszty projektu obejmują kwotę 50.000 EUR na pokrycie kosztów podróży i diet określonego podmiotu z Państwa Członkowskiego, które są bezpośrednio związane z zarządzaniem projektem, jak również nieprzewidziane wydatki.

8. Finansowa kwota referencyjna na pokrycie kosztów projektu

Całkowity koszt projektu wynosi 4.050.000 EUR.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.326.49

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/874/WPZiB wykonująca wspólne działanie 2003/472/WPZiB celem udziału w programie współpracy Unii Europejskiej dotyczącym nierozprzestrzeniania broni i rozbrojenia w Federacji Rosyjskiej
Data aktu: 08/12/2003
Data ogłoszenia: 13/12/2003
Data wejścia w życie: 08/12/2003, 01/05/2004