Rozporządzenie 1874/2003 zatwierdzające krajowe programy niektórych Państw Członkowskich dla kontroli trzęsawki owiec oraz określające dodatkowe gwarancje i przyznające odstępstwa w zakresie programów hodowli owiec odpornych na TSE zgodnie z decyzją 2003/100/WE

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1874/2003
z dnia 24 października 2003 r.
zatwierdzające krajowe programy niektórych Państw Członkowskich dla kontroli trzęsawki owiec oraz określające dodatkowe gwarancje i przyznające odstępstwa w zakresie programów hodowli owiec odpornych na TSE zgodnie z decyzją 2003/100/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1234/2003(2), w szczególności jego załącznik VIII rozdział A część 1 lit. b) pkt ii),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 999/2001 przewiduje zatwierdzanie krajowych programów kontroli trzęsawki owiec Państw Członkowskich, jeśli spełniają one kryteria ustanowione w tym rozporządzeniu. Rozporządzenie (WE) nr 999/2001 przewiduje również określenie wszelkich dodatkowych gwarancji, które mogą być wymagane w handlu wewnątrzwspólnotowym i przywozie zgodnie z tym rozporządzeniem.

(2) Decyzja Komisji 2003/100/WE z dnia 13 lutego 2003 r. ustanawiająca minimalne wymogi w zakresie tworzenia programów hodowli owiec odpornych na pasażowalne encefalopatie gąbczaste(3) przewiduje, że każde Państwo Członkowskie ma wprowadzić program hodowlany celem dokonania wyboru, pod względem odporności na TSE, w niektórych rasach owiec. Decyzja ta przewiduje również możliwość przyznania Państwom Członkowskim odstępstwa od wymogu ustanowienia programu hodowlanego, na podstawie krajowego programu kontroli trzęsawki owiec, przedłożonego i zatwierdzonego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 999/2001, uwzględniającego ciągłe i czynne monitorowanie owiec i kóz padłych na terenie gospodarstwa rolnego w zakresie wszystkich stad w danym Państwie Członkowskim.

(3) Dla dobra zdrowia zwierząt, krajowe programy kontroli trzęsawki owiec powinny być zatwierdzane jedynie wtedy, gdy istnieje możliwość małego rozpowszechnienia lub braku trzęsawki na terytorium Państwa Członkowskiego. W dniu 7 marca 2003 r. i w dniu 5 września 2003 r., odpowiednio Szwecja i Dania przedłożyły krajowe programy kontroli trzęsawki owiec. Uważa się, że programy te spełniają kryteria określone w rozporządzeniu (WE) nr 999/2001 i w przypadku obu Państw Członkowskich istnieje możliwość małego rozpowszechnienia lub braku trzęsawki owiec na ich terytoriach. Krajowe programy kontroli trzęsawki owiec tych Państw Członkowskich powinny zatem zostać zatwierdzone.

(4) Na podstawie krajowych programów kontroli trzęsawki owiec, Szwecji i Danii powinno zostać przyznane odstępstwo od programu hodowlanego przewidzianego w decyzji 2003/100/WE oraz powinny zostać ustanowione dodatkowe gwarancje handlowe wymagane przez załącznik VIII rozdział A oraz załącznik IX rozdział E do rozporządzenia (WE) nr 999/2001.

(5) Krajowe programy kontroli trzęsawki owiec wraz z dodatkowymi gwarancjami mogą zostać w przyszłości zatwierdzone i określone dla innych Państw Członkowskich, podobnie jak odstępstwa od wymogu ustanowienia programów hodowlanych. Zgodnie z powyższym, właściwe jest przewidzenie tych środków w drodze rozporządzenia.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zatwierdzanie krajowych programów kontroli trzęsawki owiec

Niniejszym zatwierdza się krajowe programy kontroli trzęsawki owiec Państw Członkowskich wymienionych w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Dodatkowe gwarancje dotyczące gospodarstw

1.
Owce i kozy z przeznaczeniem dla Państw Członkowskich wymienionych w Załączniku a pochodzące z innych Państw Członkowskich niewymienionych w Załączniku lub państw trzecich muszą być hodowane nieprzerwanie od urodzenia w gospodarstwach, które spełniły następujące warunki przez okres co najmniej siedmiu lat przed datą wysyłki tych zwierząt:

a) nie zostały potwierdzone żadne przypadki trzęsawki owiec;

b) nie zostały zastosowane żadne środki zwalczania trzęsawki owiec;

c) gospodarstwa nie posiadają zwierząt zidentyfikowanych jako zagrożone, określonych w art. 13 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 999/2001.

2.
Nasienie, zarodki i komórki jajowe owiec i kóz, z przeznaczeniem dla Państw Członkowskich wymienionych w Załączniku a pochodzące z innych Państw Członkowskich niewymienionych w Załączniku lub państw trzecich, muszą być otrzymywane od dawców hodowanych nieprzerwanie od urodzenia w gospodarstwach spełniających warunki określone w ust. 1.
Artykuł  3

Urzędowe ograniczenia dotyczące przemieszczania się

1.
Państwa Członkowskie wymienione w Załączniku stosują urzędowe ograniczenia dotyczące przemieszczania się, przewidziane w ust. 2, w stosunku do gospodarstw otrzymujących owce, kozy lub nasienie, zarodki i komórki jajowe tych zwierząt w okresie siedmiu lat od daty ostatniego przyjęcia tych zwierząt, nasienia, zarodków i komórek jajowych, gdy:

a) zwierzęta, nasienie, zarodki i komórki jajowe są otrzymywane z innych Państw Członkowskich niewymienionych w Załączniku lub państw trzecich; oraz

b) w ciągu trzech lat przed lub po wysyłce zwierząt, nasienia, zarodków i komórek jajowych trzęsawka owiec została potwierdzona w Państwie Członkowskim lub państwie trzecim wysyłki, określonym w lit. a).

2.
Gospodarstwa, które otrzymują zwierzęta, nasienie, zarodki i komórki jajowe, spełniające warunki określone w ust. 1 lit. a) i b), są objęte urzędowymi ograniczeniami, polegającymi na niewprowadzaniu do gospodarstwa i nieopuszczaniu go przez owce i kozy, nasienie, zarodki i komórki jajowe, z wyjątkiem bezpośredniego wywozu do rzeźni.
3.
Ograniczenia w przemieszczaniu się, zarysowane w ust. 2, nie są stosowane w przypadku odbioru owiec o białkowym genotypie prionowym ARR/ARR lub nasienia, zarodków i komórek jajowych od dawcy o białkowym genotypie prionowym ARR/ARR.
Artykuł  4

Odstępstwa od wymogu ustanowienia programu hodowlanego

Zgodnie z art. 3 ust. 1 tiret pierwsze decyzji 2003/100/WE, Państwom Członkowskim wymienionym w Załączniku zostaje przyznane odstępstwo od wymogu ustanowienia programu hodowlanego, przewidzianego w art. 2 ust. 1 tej decyzji.

Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 października 2003 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, str. 1.

(2) Dz.U. L 173 z 11.7.2003, str. 6.

(3) Dz.U. L 41 z 14.2.2003, str. 41.

ZAŁĄCZNIK 1

Kraje Członkowskie, których program krajowej kontroli scrapie został zatwierdzony

Dania

Finlandia

Szwecja

1 Załącznik zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1472/2004 z dnia 18 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.271.26) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2004 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.275.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1874/2003 zatwierdzające krajowe programy niektórych Państw Członkowskich dla kontroli trzęsawki owiec oraz określające dodatkowe gwarancje i przyznające odstępstwa w zakresie programów hodowli owiec odpornych na TSE zgodnie z decyzją 2003/100/WE
Data aktu: 24/10/2003
Data ogłoszenia: 25/10/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 14/11/2003