Rozporządzenie 1874/2003 zatwierdzające krajowe programy niektórych Państw Członkowskich dla kontroli trzęsawki owiec oraz określające dodatkowe gwarancje i przyznające odstępstwa w zakresie programów hodowli owiec odpornych na TSE zgodnie z decyzją 2003/100/WE

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1874/2003
z dnia 24 października 2003 r.
zatwierdzające krajowe programy niektórych Państw Członkowskich dla kontroli trzęsawki owiec oraz określające dodatkowe gwarancje i przyznające odstępstwa w zakresie programów hodowli owiec odpornych na TSE zgodnie z decyzją 2003/100/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1234/2003(2), w szczególności jego załącznik VIII rozdział A część 1 lit. b) pkt ii),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 999/2001 przewiduje zatwierdzanie krajowych programów kontroli trzęsawki owiec Państw Członkowskich, jeśli spełniają one kryteria ustanowione w tym rozporządzeniu. Rozporządzenie (WE) nr 999/2001 przewiduje również określenie wszelkich dodatkowych gwarancji, które mogą być wymagane w handlu wewnątrzwspólnotowym i przywozie zgodnie z tym rozporządzeniem.

(2) Decyzja Komisji 2003/100/WE z dnia 13 lutego 2003 r. ustanawiająca minimalne wymogi w zakresie tworzenia programów hodowli owiec odpornych na pasażowalne encefalopatie gąbczaste(3) przewiduje, że każde Państwo Członkowskie ma wprowadzić program hodowlany celem dokonania wyboru, pod względem odporności na TSE, w niektórych rasach owiec. Decyzja ta przewiduje również możliwość przyznania Państwom Członkowskim odstępstwa od wymogu ustanowienia programu hodowlanego, na podstawie krajowego programu kontroli trzęsawki owiec, przedłożonego i zatwierdzonego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 999/2001, uwzględniającego ciągłe i czynne monitorowanie owiec i kóz padłych na terenie gospodarstwa rolnego w zakresie wszystkich stad w danym Państwie Członkowskim.

(3) Dla dobra zdrowia zwierząt, krajowe programy kontroli trzęsawki owiec powinny być zatwierdzane jedynie wtedy, gdy istnieje możliwość małego rozpowszechnienia lub braku trzęsawki na terytorium Państwa Członkowskiego. W dniu 7 marca 2003 r. i w dniu 5 września 2003 r., odpowiednio Szwecja i Dania przedłożyły krajowe programy kontroli trzęsawki owiec. Uważa się, że programy te spełniają kryteria określone w rozporządzeniu (WE) nr 999/2001 i w przypadku obu Państw Członkowskich istnieje możliwość małego rozpowszechnienia lub braku trzęsawki owiec na ich terytoriach. Krajowe programy kontroli trzęsawki owiec tych Państw Członkowskich powinny zatem zostać zatwierdzone.

(4) Na podstawie krajowych programów kontroli trzęsawki owiec, Szwecji i Danii powinno zostać przyznane odstępstwo od programu hodowlanego przewidzianego w decyzji 2003/100/WE oraz powinny zostać ustanowione dodatkowe gwarancje handlowe wymagane przez załącznik VIII rozdział A oraz załącznik IX rozdział E do rozporządzenia (WE) nr 999/2001.

(5) Krajowe programy kontroli trzęsawki owiec wraz z dodatkowymi gwarancjami mogą zostać w przyszłości zatwierdzone i określone dla innych Państw Członkowskich, podobnie jak odstępstwa od wymogu ustanowienia programów hodowlanych. Zgodnie z powyższym, właściwe jest przewidzenie tych środków w drodze rozporządzenia.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zatwierdzanie krajowych programów kontroli trzęsawki owiec

Niniejszym zatwierdza się krajowe programy kontroli trzęsawki owiec Państw Członkowskich wymienionych w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Dodatkowe gwarancje dotyczące gospodarstw

1.
Owce i kozy z przeznaczeniem dla Państw Członkowskich wymienionych w Załączniku a pochodzące z innych Państw Członkowskich niewymienionych w Załączniku lub państw trzecich muszą być hodowane nieprzerwanie od urodzenia w gospodarstwach, które spełniły następujące warunki przez okres co najmniej siedmiu lat przed datą wysyłki tych zwierząt:

a) nie zostały potwierdzone żadne przypadki trzęsawki owiec;

b) nie zostały zastosowane żadne środki zwalczania trzęsawki owiec;

c) gospodarstwa nie posiadają zwierząt zidentyfikowanych jako zagrożone, określonych w art. 13 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 999/2001.

2.
Nasienie, zarodki i komórki jajowe owiec i kóz, z przeznaczeniem dla Państw Członkowskich wymienionych w Załączniku a pochodzące z innych Państw Członkowskich niewymienionych w Załączniku lub państw trzecich, muszą być otrzymywane od dawców hodowanych nieprzerwanie od urodzenia w gospodarstwach spełniających warunki określone w ust. 1.
Artykuł  3

Urzędowe ograniczenia dotyczące przemieszczania się

1.
Państwa Członkowskie wymienione w Załączniku stosują urzędowe ograniczenia dotyczące przemieszczania się, przewidziane w ust. 2, w stosunku do gospodarstw otrzymujących owce, kozy lub nasienie, zarodki i komórki jajowe tych zwierząt w okresie siedmiu lat od daty ostatniego przyjęcia tych zwierząt, nasienia, zarodków i komórek jajowych, gdy:

a) zwierzęta, nasienie, zarodki i komórki jajowe są otrzymywane z innych Państw Członkowskich niewymienionych w Załączniku lub państw trzecich; oraz

b) w ciągu trzech lat przed lub po wysyłce zwierząt, nasienia, zarodków i komórek jajowych trzęsawka owiec została potwierdzona w Państwie Członkowskim lub państwie trzecim wysyłki, określonym w lit. a).

2.
Gospodarstwa, które otrzymują zwierzęta, nasienie, zarodki i komórki jajowe, spełniające warunki określone w ust. 1 lit. a) i b), są objęte urzędowymi ograniczeniami, polegającymi na niewprowadzaniu do gospodarstwa i nieopuszczaniu go przez owce i kozy, nasienie, zarodki i komórki jajowe, z wyjątkiem bezpośredniego wywozu do rzeźni.
3.
Ograniczenia w przemieszczaniu się, zarysowane w ust. 2, nie są stosowane w przypadku odbioru owiec o białkowym genotypie prionowym ARR/ARR lub nasienia, zarodków i komórek jajowych od dawcy o białkowym genotypie prionowym ARR/ARR.
Artykuł  4

Odstępstwa od wymogu ustanowienia programu hodowlanego

Zgodnie z art. 3 ust. 1 tiret pierwsze decyzji 2003/100/WE, Państwom Członkowskim wymienionym w Załączniku zostaje przyznane odstępstwo od wymogu ustanowienia programu hodowlanego, przewidzianego w art. 2 ust. 1 tej decyzji.

Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 października 2003 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, str. 1.

(2) Dz.U. L 173 z 11.7.2003, str. 6.

(3) Dz.U. L 41 z 14.2.2003, str. 41.

ZAŁĄCZNIK 1

Kraje Członkowskie, których program krajowej kontroli scrapie został zatwierdzony

Dania

Finlandia

Szwecja

1 Załącznik zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1472/2004 z dnia 18 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.271.26) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2004 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.275.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1874/2003 zatwierdzające krajowe programy niektórych Państw Członkowskich dla kontroli trzęsawki owiec oraz określające dodatkowe gwarancje i przyznające odstępstwa w zakresie programów hodowli owiec odpornych na TSE zgodnie z decyzją 2003/100/WE
Data aktu: 24/10/2003
Data ogłoszenia: 25/10/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 14/11/2003