Rozporządzenie 1646/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2667/2000 w sprawie Europejskiej Agencji Odbudowy

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1646/2003
z dnia 18 czerwca 2003 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2667/2000 w sprawie Europejskiej Agencji Odbudowy

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji(1)

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Niektóre przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 2667/2000 z dnia 5 grudnia 2000 r. w sprawie Europejskiej Agencji Odbudowy(4), powinny zostać dostosowane do rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5) (zwanego dalej ogólnym rozporządzeniem finansowym), w szczególności jego art. 185.

(2) Zasady ogólne i ograniczenia regulujące prawo dostępu do dokumentów przewidziane w art. 255 Traktatu zostały ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(6).

(3) W czasie, gdy przyjęte zostało rozporządzenie (WE) nr 1049/2001, trzy instytucje uzgodniły we wspólnej deklaracji, że agencje i podobne organy powinny wprowadzać w życie zasady zgodne z zasadami określonymi w wymienionym rozporządzeniu.

(4) Dlatego właściwe przepisy powinny zostać ujęte w rozporządzeniu (WE) nr 2667/2000, aby rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 miało zastosowanie w odniesieniu do Europejskiej Agencji Odbudowy, podobnie jak powinien mieć zastosowanie przepis w sprawie odwołań od decyzji o odmowie dostępu do dokumentów.

(5) Dlatego rozporządzenie (WE) nr 2667/2000 powinno zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 2667/2000 wprowadza się następujące zmiany:

1. w art. 4 ust. 14 otrzymuje brzmienie:

"14. Zarząd przyjmuje roczne sprawozdanie na temat działalności Agencji oraz przesyła je najpóźniej do dnia 15 czerwca do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komisji i do Trybunału Obrachunkowego.

15. Agencja przesyła corocznie do organu budżetowego informacje istotne dla przeprowadzenia procedur oceny.";

2. w art. 5 ust. 1 lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) przygotowanie wstępnego preliminarza dochodów i wydatków Agencji, oraz wykonania budżetu Agencji;";

3. art. 7, 8 i 9 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 7

1. Każdego roku zarząd, na podstawie projektu przygotowanego przez dyrektora, opracowuje preliminarz dochodów i wydatków Agencji na następny rok budżetowy. Preliminarz ten, obejmujący projekt wykazu etatów, zostaje przekazany przez zarząd do Komisji najpóźniej do dnia 31 marca.

2. Preliminarz zostaje przekazany przez Komisję do Parlamentu Europejskiego i Rady (zwanej dalej organem budżetowym), łącznie z wstępnym projektem budżetu ogólnego Unii Europejskiej.

3. Komisja bada preliminarz, uwzględniając uzgodnione priorytety i ogólne wytyczne finansowe w zakresie pomocy wspólnotowej na cele odbudowy Serbii i Czarnogóry oraz Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii.

Na tej podstawie Komisja ustala, w proponowanych granicach łącznej kwoty udostępnianej na cele pomocy wspólnotowej dla Serbii i Czarnogóry oraz Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii, indykatywny roczny wkład do budżetu Agencji.

4. Na podstawie preliminarza, Komisja wprowadza do wstępnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej, preliminarze, które uznaje za niezbędne, w zakresie wykazu etatów oraz kwotę dotacji stanowiącej obciążenie dla budżetu ogólnego, przedstawianego organowi budżetowemu zgodnie z art. 272 Traktatu.

5. Organ budżetowy przyznaje środki na dotację dla Agencji.

Organ budżetowy przyjmuje wykaz etatów dla Agencji.

6. Budżet Agencji zostaje przyjęty przez zarząd. Budżet staje się wiążący po ostatecznym przyjęciu budżetu ogólnego przez Unię Europejską. W miarę potrzeby, następuje jego odpowiednie dostosowanie.

7. Zarząd, w możliwie krótkim terminie, notyfikuje organ budżetowy swój zamiar realizacji każdego projektu, który może powodować znaczące następstwa finansowe dla finansowania budżetu Agencji, w szczególności wszystkie projekty związane z nieruchomościami, takie jak najem lub nabycie budynków. Zarząd powiadamia o tym Komisję. W przypadku gdy oddział organu budżetowego notyfikował swój zamiar wydania opinii, przesyła on swoją opinię do zarządu w terminie sześciu tygodni od daty notyfikacji projektu.

8. W celu zapewnienia przejrzystości budżetowej, w przychodach Agencji wykazuje się oddzielnie. środki ze źródeł innych niż ogólny budżet Unii Europejskiej. Po stronie wydatków, koszty administracyjne i osobowe oddziela się w sposób przejrzysty od kosztów operacyjnych ponoszonych w związku z programami określonymi w art. 2 ust. 3 tiret pierwsze.

Artykuł 8

1. Dyrektor realizuje budżet Agencji.

2. Najpóźniej do dnia 1 marca po zakończeniu każdego roku budżetowego, księgowy Agencji przekazuje tymczasowe sprawozdanie finansowe księgowemu Komisji, łącznie ze sprawozdaniem w zakresie zarządzania budżetem i finansami za dany rok budżetowy. Księgowy Komisji konsoliduje wstępne sprawozdania finansowe instytucji i organów zdecentralizowanych zgodnie z art. 128 ogólnego rozporządzenia finansowego.

3. Najpóźniej do dnia 31 marca po zakończeniu każdego roku budżetowego, księgowy Komisji przesyła tymczasowe sprawozdanie finansowe Agencji do Trybunału Obrachunkowego, łącznie ze sprawozdaniem w zakresie zarządzania budżetem i finansami za dany rok budżetowy. Sprawozdanie w zakresie zarządzania budżetem i finansami za dany rok budżetowy zostaje przekazane również do Parlamentu Europejskiego i Rady.

4. Po otrzymaniu uwag Trybunału Obrachunkowego w sprawie wstępnego sprawozdania finansowego Agencji, na podstawie art. 129 ogólnego rozporządzenia finansowego, dyrektor, w ramach własnych kompetencji, opracowuje ostateczne sprawozdanie finansowe Agencji i przedstawia je zarządowi do zaopiniowania.

5. Najpóźniej do dnia 1 lipca po zakończeniu każdego roku budżetowego, dyrektor przesyła ostateczne sprawozdanie finansowe do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komisji i Trybunału Obrachunkowego, łącznie z opinią zarządu.

6. Zarząd wyraża opinię w sprawie ostatecznego sprawozdania finansowego Agencji.

7. Ostateczne sprawozdanie finansowe jest publikowane.

8. Dyrektor przesyła do Trybunału Obrachunkowego odpowiedź na uwagi tego Trybunału najpóźniej do dnia 30 września. Dyrektor przesyła tę odpowiedź również do zarządu.

9. Dyrektor przedkłada Parlamentowi Europejskiemu, na jego wniosek, wszelkie informacje wymagane z punktu widzenia sprawnego stosowania procedury udzielania absolutorium za omawiany rok budżetowy, ustanowionej w art. 146 ust. 3 ogólnego rozporządzenia finansowego.

10. Parlament Europejski, na zalecenie Rady stanowiącej większością kwalifikowaną, do dnia 30 kwietnia roku N + 2, udziela dyrektorowi absolutorium z wykonania budżetu za rok N.

Artykuł 9

Zarząd przyjmuje zasady finansowe mające zastosowanie w odniesieniu do Agencji, po konsultacji z Komisją. Zasady te nie mogą odbiegać od rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(*), o ile nie są konkretnie wymagane dla działania Agencji i nie uzyskały uprzedniej zgody Komisji.

______

(*) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72. Sprostowanie w Dz.U. L 2 z 7.1.2003, str. 39.";

4. dodaje się art. 13a w brzmieniu:

"Artykuł 13a

1. Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(*) stosuje się do dokumentów posiadanych przez Agencję.

2. Zarząd przyjmie uzgodnienia dotyczące rozporządzenia wykonawczego (WE) nr 1049/2001 w ciągu sześciu miesięcy po wejściu w życie rozporządzenia Rady (WE) nr 1646/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2667/2000 w sprawie Europejskiej Agencji Odbudowy(**).

3. Decyzje podejmowane przez Agencję na podstawie art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 mogą stanowić podstawę skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich lub wszczęcia postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości, na warunkach określonych w art. 195 i 230 Traktatu.

______

(*) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

(**) Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 16."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 18 czerwca 2003 r.

W imieniu Rady
G. DRYS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 331 E z 31.12.2002, str. 167.

(2) Opinia wydana dnia 27 marca 2003 r. (Dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. C 285 z 21.11.2002, str. 4.

(4) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2415/2001 (Dz.U. L 327 z 12.12.2001, str. 3).

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1, ze sprostowaniem w Dz.U. L 25 z 30.1.2003, str. 43.

(6) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.245.16

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1646/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2667/2000 w sprawie Europejskiej Agencji Odbudowy
Data aktu: 18/06/2003
Data ogłoszenia: 29/09/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/10/2003