Rozporządzenie 1646/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2667/2000 w sprawie Europejskiej Agencji Odbudowy

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1646/2003
z dnia 18 czerwca 2003 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2667/2000 w sprawie Europejskiej Agencji Odbudowy

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji(1)

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Niektóre przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 2667/2000 z dnia 5 grudnia 2000 r. w sprawie Europejskiej Agencji Odbudowy(4), powinny zostać dostosowane do rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5) (zwanego dalej ogólnym rozporządzeniem finansowym), w szczególności jego art. 185.

(2) Zasady ogólne i ograniczenia regulujące prawo dostępu do dokumentów przewidziane w art. 255 Traktatu zostały ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(6).

(3) W czasie, gdy przyjęte zostało rozporządzenie (WE) nr 1049/2001, trzy instytucje uzgodniły we wspólnej deklaracji, że agencje i podobne organy powinny wprowadzać w życie zasady zgodne z zasadami określonymi w wymienionym rozporządzeniu.

(4) Dlatego właściwe przepisy powinny zostać ujęte w rozporządzeniu (WE) nr 2667/2000, aby rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 miało zastosowanie w odniesieniu do Europejskiej Agencji Odbudowy, podobnie jak powinien mieć zastosowanie przepis w sprawie odwołań od decyzji o odmowie dostępu do dokumentów.

(5) Dlatego rozporządzenie (WE) nr 2667/2000 powinno zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 2667/2000 wprowadza się następujące zmiany:

1. w art. 4 ust. 14 otrzymuje brzmienie:

"14. Zarząd przyjmuje roczne sprawozdanie na temat działalności Agencji oraz przesyła je najpóźniej do dnia 15 czerwca do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komisji i do Trybunału Obrachunkowego.

15. Agencja przesyła corocznie do organu budżetowego informacje istotne dla przeprowadzenia procedur oceny.";

2. w art. 5 ust. 1 lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) przygotowanie wstępnego preliminarza dochodów i wydatków Agencji, oraz wykonania budżetu Agencji;";

3. art. 7, 8 i 9 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 7

1. Każdego roku zarząd, na podstawie projektu przygotowanego przez dyrektora, opracowuje preliminarz dochodów i wydatków Agencji na następny rok budżetowy. Preliminarz ten, obejmujący projekt wykazu etatów, zostaje przekazany przez zarząd do Komisji najpóźniej do dnia 31 marca.

2. Preliminarz zostaje przekazany przez Komisję do Parlamentu Europejskiego i Rady (zwanej dalej organem budżetowym), łącznie z wstępnym projektem budżetu ogólnego Unii Europejskiej.

3. Komisja bada preliminarz, uwzględniając uzgodnione priorytety i ogólne wytyczne finansowe w zakresie pomocy wspólnotowej na cele odbudowy Serbii i Czarnogóry oraz Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii.

Na tej podstawie Komisja ustala, w proponowanych granicach łącznej kwoty udostępnianej na cele pomocy wspólnotowej dla Serbii i Czarnogóry oraz Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii, indykatywny roczny wkład do budżetu Agencji.

4. Na podstawie preliminarza, Komisja wprowadza do wstępnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej, preliminarze, które uznaje za niezbędne, w zakresie wykazu etatów oraz kwotę dotacji stanowiącej obciążenie dla budżetu ogólnego, przedstawianego organowi budżetowemu zgodnie z art. 272 Traktatu.

5. Organ budżetowy przyznaje środki na dotację dla Agencji.

Organ budżetowy przyjmuje wykaz etatów dla Agencji.

6. Budżet Agencji zostaje przyjęty przez zarząd. Budżet staje się wiążący po ostatecznym przyjęciu budżetu ogólnego przez Unię Europejską. W miarę potrzeby, następuje jego odpowiednie dostosowanie.

7. Zarząd, w możliwie krótkim terminie, notyfikuje organ budżetowy swój zamiar realizacji każdego projektu, który może powodować znaczące następstwa finansowe dla finansowania budżetu Agencji, w szczególności wszystkie projekty związane z nieruchomościami, takie jak najem lub nabycie budynków. Zarząd powiadamia o tym Komisję. W przypadku gdy oddział organu budżetowego notyfikował swój zamiar wydania opinii, przesyła on swoją opinię do zarządu w terminie sześciu tygodni od daty notyfikacji projektu.

8. W celu zapewnienia przejrzystości budżetowej, w przychodach Agencji wykazuje się oddzielnie. środki ze źródeł innych niż ogólny budżet Unii Europejskiej. Po stronie wydatków, koszty administracyjne i osobowe oddziela się w sposób przejrzysty od kosztów operacyjnych ponoszonych w związku z programami określonymi w art. 2 ust. 3 tiret pierwsze.

Artykuł 8

1. Dyrektor realizuje budżet Agencji.

2. Najpóźniej do dnia 1 marca po zakończeniu każdego roku budżetowego, księgowy Agencji przekazuje tymczasowe sprawozdanie finansowe księgowemu Komisji, łącznie ze sprawozdaniem w zakresie zarządzania budżetem i finansami za dany rok budżetowy. Księgowy Komisji konsoliduje wstępne sprawozdania finansowe instytucji i organów zdecentralizowanych zgodnie z art. 128 ogólnego rozporządzenia finansowego.

3. Najpóźniej do dnia 31 marca po zakończeniu każdego roku budżetowego, księgowy Komisji przesyła tymczasowe sprawozdanie finansowe Agencji do Trybunału Obrachunkowego, łącznie ze sprawozdaniem w zakresie zarządzania budżetem i finansami za dany rok budżetowy. Sprawozdanie w zakresie zarządzania budżetem i finansami za dany rok budżetowy zostaje przekazane również do Parlamentu Europejskiego i Rady.

4. Po otrzymaniu uwag Trybunału Obrachunkowego w sprawie wstępnego sprawozdania finansowego Agencji, na podstawie art. 129 ogólnego rozporządzenia finansowego, dyrektor, w ramach własnych kompetencji, opracowuje ostateczne sprawozdanie finansowe Agencji i przedstawia je zarządowi do zaopiniowania.

5. Najpóźniej do dnia 1 lipca po zakończeniu każdego roku budżetowego, dyrektor przesyła ostateczne sprawozdanie finansowe do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komisji i Trybunału Obrachunkowego, łącznie z opinią zarządu.

6. Zarząd wyraża opinię w sprawie ostatecznego sprawozdania finansowego Agencji.

7. Ostateczne sprawozdanie finansowe jest publikowane.

8. Dyrektor przesyła do Trybunału Obrachunkowego odpowiedź na uwagi tego Trybunału najpóźniej do dnia 30 września. Dyrektor przesyła tę odpowiedź również do zarządu.

9. Dyrektor przedkłada Parlamentowi Europejskiemu, na jego wniosek, wszelkie informacje wymagane z punktu widzenia sprawnego stosowania procedury udzielania absolutorium za omawiany rok budżetowy, ustanowionej w art. 146 ust. 3 ogólnego rozporządzenia finansowego.

10. Parlament Europejski, na zalecenie Rady stanowiącej większością kwalifikowaną, do dnia 30 kwietnia roku N + 2, udziela dyrektorowi absolutorium z wykonania budżetu za rok N.

Artykuł 9

Zarząd przyjmuje zasady finansowe mające zastosowanie w odniesieniu do Agencji, po konsultacji z Komisją. Zasady te nie mogą odbiegać od rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(*), o ile nie są konkretnie wymagane dla działania Agencji i nie uzyskały uprzedniej zgody Komisji.

______

(*) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72. Sprostowanie w Dz.U. L 2 z 7.1.2003, str. 39.";

4. dodaje się art. 13a w brzmieniu:

"Artykuł 13a

1. Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(*) stosuje się do dokumentów posiadanych przez Agencję.

2. Zarząd przyjmie uzgodnienia dotyczące rozporządzenia wykonawczego (WE) nr 1049/2001 w ciągu sześciu miesięcy po wejściu w życie rozporządzenia Rady (WE) nr 1646/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2667/2000 w sprawie Europejskiej Agencji Odbudowy(**).

3. Decyzje podejmowane przez Agencję na podstawie art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 mogą stanowić podstawę skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich lub wszczęcia postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości, na warunkach określonych w art. 195 i 230 Traktatu.

______

(*) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

(**) Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 16."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 18 czerwca 2003 r.

W imieniu Rady
G. DRYS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 331 E z 31.12.2002, str. 167.

(2) Opinia wydana dnia 27 marca 2003 r. (Dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. C 285 z 21.11.2002, str. 4.

(4) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2415/2001 (Dz.U. L 327 z 12.12.2001, str. 3).

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1, ze sprostowaniem w Dz.U. L 25 z 30.1.2003, str. 43.

(6) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.245.16

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1646/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2667/2000 w sprawie Europejskiej Agencji Odbudowy
Data aktu: 18/06/2003
Data ogłoszenia: 29/09/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/10/2003