Opinia w sprawie wniosków Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej o przystąpienie do Unii Europejskiej.

OPINIA KOMISJI
z dnia 19 lutego 2003 r.
w sprawie wniosków Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej o przystąpienie do Unii Europejskiej

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

Uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, a w szczególności jego art. 49,

Mając na uwadze, iż:

(1) Republika Czeska, Estonia, Cypr, Łotwa, Litwa, Węgry, Malta, Polska, Słowenia i Słowacja wystąpiły z wnioskiem o uzyskanie członkostwa w Unii Europejskiej.

(2) W opiniach z dnia 30 czerwca 1993 roku w sprawie Republiki Cypryjskiej i Malty (uaktualnionej dla Malty w dniu 17 lutego 1999 roku), oraz z dnia 15 lipca 1997 roku w sprawie Republiki Czeskiej, Estonii, Łotwy, Litwy, Węgier, Polski, Słowenii i Słowacji, Komisja wyraziła już swoje zdanie w sprawie niektórych zasadniczych aspektów problemów wynikających ze złożenia tych wniosków.

(3) Rada Europejska na spotkaniu w Kopenhadze w grudniu 1993 roku ustanowiła po raz pierwszy polityczne, gospodarcze i dotyczące dorobku kryteria dla członkostwa, które stanowiły wytyczne w procesie rozszerzenia jak również dla regularnych ocen dokonywanych przez Komisję, oceniających gotowość państw, ubiegających się o członkostwo. Kryteria polityczne wymagają od państw ubiegających się o członkostwo zapewnienie stabilności instytucji gwarantujących demokrację, państwo prawa, poszanowanie praw człowieka, jak również poszanowanie i ochronę mniejszości narodowych; wymagania te stanowią zasady konstytucyjne ustanowione w Traktacie o Unii Europejskiej i zostały one podkreślone w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Kryteria gospodarcze wymagają istnienia funkcjonującej gospodarki rynkowej jak również możliwości sprostania naciskowi konkurencji i siłom rynkowym wewnątrz Unii. Kryterium dotyczące dorobku odnosi się zdolnością do podjęcia zobowiązań członkostwa wynikających z ustawodawstwa Unii, dorobku wspólnotowego, w tym przystąpienia do celów unii politycznej, gospodarczej i walutowej.

(4) Warunki przyjęcia tych państw oraz dostosowania Traktatów konieczne ze względu na przystąpienie tych państw zostały wynegocjowane podczas konferencji między Państwami Członkowskimi a państwami ubiegającymi się o członkostwo.

(5) Komisja, w swoim Dokumencie Strategicznym oraz Raporcie w sprawie postępu poczynionego przez każde z krajów kandydujących w kierunku przystąpienia, przyjętych w dniu 9 października 2002 roku, uznała, że Republika Czeska, Estonia, Cypr, Łotwa, Litwa, Węgry, Malta, Polska, Słowenia i Słowacja spełniają kryteria polityczne członkostwa i że z początkiem 2004 roku spełniać będą kryteria gospodarcze i kryterium dorobku i będą gotowe do członkostwa na początku 2004 roku; na tej podstawie Komisja zaleciła zakończenie negocjacji o przystąpieniu z tymi państwami do końca 2002 roku, w celu podpisania Traktatu o Przystąpieniu na wiosnę 2003 roku.

(6) Negocjacje te zostały zakończone podczas spotkania Rady Europejskiej w Kopenhadze w dniu 13 grudnia 2002 roku, i jest widoczne, iż uzgodnione postanowienia są słuszne i stosowne oraz, że w takich warunkach rozszerzenie Unii, przy zachowaniu jej wewnętrznej spójności i dynamizmu, umożliwi jej pełniejsze uczestnictwo w rozwoju stosunków międzynarodowych.

(7) Komisja ma nadzieję na to, iż do Unii Europejskiej przystąpi ponownie zjednoczony Cypr, na podstawie osiągniętego wszechstronnego porozumienia, co stanowi najlepsze rozwiązanie dla wszystkich zainteresowanych stron.

(8) Traktat o Przystąpieniu przenosi zasady dotyczące równowagi instytucjonalnej Unii piętnastu na Unię dwudziestu pięciu; postanowienia te są możliwe do przyjęcia na okres do czasu wykonania postanowień, które będą rezultatem konferencji międzyrządowej przewidzianej w deklaracji w sprawie przyszłości Unii, dołączonej do Traktatu z Nicei.

(9) Przystępując do Unii Europejskiej, państwa ubiegające się o członkostwo akceptują, bez zastrzeżeń, Traktat o Unii Europejskiej i wszystkie jego cele, wszystkie decyzje podjęte od chwili wejścia w życie Traktatów ustanawiających Wspólnoty Europejskie i Traktatu o Unii Europejskiej oraz programy dotyczące rozwoju i umacniania tych Wspólnot i Unii.

(10) Zasadniczą cechą systemu prawnego wprowadzonego przez Traktaty ustanawiające Wspólnoty Europejskie jest: bezpośrednie stosowanie określonych postanowień oraz określonych aktów instytucji, wyższość prawa Wspólnoty nas wszelkimi stojącymi z nim w sprzeczności postanowieniami krajowymi oraz istnienie procedur zapewniających jednolitą interpretację prawa Wspólnoty; przystąpienie do Unii Europejskiej zawiera uznanie wiążącego charakteru tych reguł, których przestrzeganie jest niezbędne w celu zapewnienia skuteczności i jedności prawa Wspólnoty.

(11) Komisja wzywa państwa przystępujące do dalszych intensywnych działań, które są nadal konieczne w kontekście spełnienia kryteriów politycznych i gospodarczych członkostwa oraz w odniesieniu do przyjęcia, wprowadzenia w życie oraz wykonania dorobku; Komisja będzie nadal monitorować wykonanie zobowiązań i obowiązków podjętych przez państwa przystępujące oraz będzie udzielać im wsparcia za pomocą dostępnych instrumentów.

(12) Jednym z celów Unii Europejskiej jest pogłębianie solidarności między jej narodami, respektując ich historię, kulturę oraz tradycje.

(13) Rozszerzenie Unii Europejskiej poprzez przystąpienie Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji przyczyni się do umocnienia gwarancji pokoju i wolności w Europie.

(14) Rozszerzenie jest procesem ciągłym, jednolitym i nieodwracalnym; negocjacje w sprawie przystąpienia z Bułgarią i Rumunią powinny być kontynuowane na podstawie takich samych zasad, jakie do tej pory obowiązywały w negocjacjach. Rezultaty dotychczas uzyskane w negocjacjach nie powinny zostać poddane w wątpliwość.

WYDAJE NINIEJSZYM POZYTYWNĄ OPINIĘ:

w sprawie przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej.

Niniejsza opinia skierowana jest do Rady Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, 19 lutego 2003 r.
Günter VERHEUGEN Za Komisję
Członek Komisji odpowiedzialny za rozszerzenie Romano PRODI
Przewodniczący

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.236.3

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie wniosków Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej o przystąpienie do Unii Europejskiej.
Data aktu: 19/02/2003
Data ogłoszenia: 23/09/2003
Data wejścia w życie: 19/02/2003