Uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, a w szczególności jego art. 49,
Mając na uwadze, iż:
(1) Republika Czeska, Estonia, Cypr, Łotwa, Litwa, Węgry, Malta, Polska, Słowenia i Słowacja wystąpiły z wnioskiem o uzyskanie członkostwa w Unii Europejskiej.
(2) W opiniach z dnia 30 czerwca 1993 roku w sprawie Republiki Cypryjskiej i Malty (uaktualnionej dla Malty w dniu 17 lutego 1999 roku), oraz z dnia 15 lipca 1997 roku w sprawie Republiki Czeskiej, Estonii, Łotwy, Litwy, Węgier, Polski, Słowenii i Słowacji, Komisja wyraziła już swoje zdanie w sprawie niektórych zasadniczych aspektów problemów wynikających ze złożenia tych wniosków.
(3) Rada Europejska na spotkaniu w Kopenhadze w grudniu 1993 roku ustanowiła po raz pierwszy polityczne, gospodarcze i dotyczące dorobku kryteria dla członkostwa, które stanowiły wytyczne w procesie rozszerzenia jak również dla regularnych ocen dokonywanych przez Komisję, oceniających gotowość państw, ubiegających się o członkostwo. Kryteria polityczne wymagają od państw ubiegających się o członkostwo zapewnienie stabilności instytucji gwarantujących demokrację, państwo prawa, poszanowanie praw człowieka, jak również poszanowanie i ochronę mniejszości narodowych; wymagania te stanowią zasady konstytucyjne ustanowione w Traktacie o Unii Europejskiej i zostały one podkreślone w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Kryteria gospodarcze wymagają istnienia funkcjonującej gospodarki rynkowej jak również możliwości sprostania naciskowi konkurencji i siłom rynkowym wewnątrz Unii. Kryterium dotyczące dorobku odnosi się zdolnością do podjęcia zobowiązań członkostwa wynikających z ustawodawstwa Unii, dorobku wspólnotowego, w tym przystąpienia do celów unii politycznej, gospodarczej i walutowej.
(4) Warunki przyjęcia tych państw oraz dostosowania Traktatów konieczne ze względu na przystąpienie tych państw zostały wynegocjowane podczas konferencji między Państwami Członkowskimi a państwami ubiegającymi się o członkostwo.
(5) Komisja, w swoim Dokumencie Strategicznym oraz Raporcie w sprawie postępu poczynionego przez każde z krajów kandydujących w kierunku przystąpienia, przyjętych w dniu 9 października 2002 roku, uznała, że Republika Czeska, Estonia, Cypr, Łotwa, Litwa, Węgry, Malta, Polska, Słowenia i Słowacja spełniają kryteria polityczne członkostwa i że z początkiem 2004 roku spełniać będą kryteria gospodarcze i kryterium dorobku i będą gotowe do członkostwa na początku 2004 roku; na tej podstawie Komisja zaleciła zakończenie negocjacji o przystąpieniu z tymi państwami do końca 2002 roku, w celu podpisania Traktatu o Przystąpieniu na wiosnę 2003 roku.
(6) Negocjacje te zostały zakończone podczas spotkania Rady Europejskiej w Kopenhadze w dniu 13 grudnia 2002 roku, i jest widoczne, iż uzgodnione postanowienia są słuszne i stosowne oraz, że w takich warunkach rozszerzenie Unii, przy zachowaniu jej wewnętrznej spójności i dynamizmu, umożliwi jej pełniejsze uczestnictwo w rozwoju stosunków międzynarodowych.
(7) Komisja ma nadzieję na to, iż do Unii Europejskiej przystąpi ponownie zjednoczony Cypr, na podstawie osiągniętego wszechstronnego porozumienia, co stanowi najlepsze rozwiązanie dla wszystkich zainteresowanych stron.
(8) Traktat o Przystąpieniu przenosi zasady dotyczące równowagi instytucjonalnej Unii piętnastu na Unię dwudziestu pięciu; postanowienia te są możliwe do przyjęcia na okres do czasu wykonania postanowień, które będą rezultatem konferencji międzyrządowej przewidzianej w deklaracji w sprawie przyszłości Unii, dołączonej do Traktatu z Nicei.
(9) Przystępując do Unii Europejskiej, państwa ubiegające się o członkostwo akceptują, bez zastrzeżeń, Traktat o Unii Europejskiej i wszystkie jego cele, wszystkie decyzje podjęte od chwili wejścia w życie Traktatów ustanawiających Wspólnoty Europejskie i Traktatu o Unii Europejskiej oraz programy dotyczące rozwoju i umacniania tych Wspólnot i Unii.
(10) Zasadniczą cechą systemu prawnego wprowadzonego przez Traktaty ustanawiające Wspólnoty Europejskie jest: bezpośrednie stosowanie określonych postanowień oraz określonych aktów instytucji, wyższość prawa Wspólnoty nas wszelkimi stojącymi z nim w sprzeczności postanowieniami krajowymi oraz istnienie procedur zapewniających jednolitą interpretację prawa Wspólnoty; przystąpienie do Unii Europejskiej zawiera uznanie wiążącego charakteru tych reguł, których przestrzeganie jest niezbędne w celu zapewnienia skuteczności i jedności prawa Wspólnoty.
(11) Komisja wzywa państwa przystępujące do dalszych intensywnych działań, które są nadal konieczne w kontekście spełnienia kryteriów politycznych i gospodarczych członkostwa oraz w odniesieniu do przyjęcia, wprowadzenia w życie oraz wykonania dorobku; Komisja będzie nadal monitorować wykonanie zobowiązań i obowiązków podjętych przez państwa przystępujące oraz będzie udzielać im wsparcia za pomocą dostępnych instrumentów.
(12) Jednym z celów Unii Europejskiej jest pogłębianie solidarności między jej narodami, respektując ich historię, kulturę oraz tradycje.
(13) Rozszerzenie Unii Europejskiej poprzez przystąpienie Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji przyczyni się do umocnienia gwarancji pokoju i wolności w Europie.
(14) Rozszerzenie jest procesem ciągłym, jednolitym i nieodwracalnym; negocjacje w sprawie przystąpienia z Bułgarią i Rumunią powinny być kontynuowane na podstawie takich samych zasad, jakie do tej pory obowiązywały w negocjacjach. Rezultaty dotychczas uzyskane w negocjacjach nie powinny zostać poddane w wątpliwość.
WYDAJE NINIEJSZYM POZYTYWNĄ OPINIĘ:
w sprawie przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej.
Niniejsza opinia skierowana jest do Rady Unii Europejskiej.
Günter VERHEUGEN | Za Komisję |
Członek Komisji odpowiedzialny za rozszerzenie | Romano PRODI |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.236.3 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia w sprawie wniosków Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej o przystąpienie do Unii Europejskiej. |
Data aktu: | 19/02/2003 |
Data ogłoszenia: | 23/09/2003 |
Data wejścia w życie: | 19/02/2003 |