Decyzja nr 1608/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 lipca 2003 roku w sprawie sporządzania i rozwoju statystyk Wspólnoty z zakresu nauki i techniki

DECYZJA NR 1608/2003/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 22 lipca 2003 roku
w sprawie sporządzania i rozwoju statystyk Wspólnoty z zakresu nauki i techniki

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 16 września 2003 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zachodzi potrzeba porównywalnej statystyki w zakresie badań i rozwoju, innowacji technologicznych oraz nauki i techniki w ogólności, w celu wspierania polityk Wspólnoty.

(2) Decyzja Rady 94/78/WE, Euratom z dnia 24 stycznia 1994 r. ustalająca wieloletni program rozwoju statystyk Wspólnoty w zakresie badań, rozwoju i innowacji(3), naświetliła cele określające Wspólnotowe ramy odniesienia dla statystyk i ustanowienia zharmonizowanego Wspólnotowego systemu informacyjnego w tej dziedzinie.

(3) Końcowe sprawozdanie programu za lata 1994-1997 podkreśla, że prace powinny być kontynuowane, dane powinny być szybciej udostępniane, że badania w układzie regionalnym powinny być rozszerzane oraz że porównywalność danych winna być zwiększona.

(4) Zgodnie z decyzją Rady 1999/126/WE z dnia 22 grudnia 1998 r. w sprawie Wspólnotowego programu statystycznego na okres 1998-2002(4) system informacji statystycznych ma wspierać zarządzanie polityką nauki i techniki we Wspólnocie oraz ocenę możliwości regionów w zakresie badań i rozwoju, i innowacyjności dla celów administracji funduszami strukturalnymi.

(5) Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty(5) statystyka ta powinna opierać się na zasadach bezstronności, wiarygodności, przydatności, efektywności pod względem kosztów, poufności informacji statystycznych i przejrzystości.

(6) W celu zapewnienia przydatności i porównywalności danych oraz uniknięcia pokrywania się pracy, Wspólnota powinna uwzględnić prace prowadzone we współpracy oraz przez OECD i inne organizacje międzynarodowe dotyczące statystyk nauki i techniki, zwłaszcza w odniesieniu do szczegółowych danych, jakie mają dostarczać Państwa Członkowskie.

(7) Polityka Wspólnoty w zakresie nauki, techniki i innowacji przykłada szczególną wagę do umocnienia podstaw naukowych i technicznych przedsiębiorstw europejskich, tak aby umożliwić im większą innowacyjność i konkurencyjność na poziomie międzynarodowym i regionalnym, realizowania korzyści płynących z rozwoju społeczeństwa informacyjnego i promowania transferu technologii, ulepszania działania w zakresie praw własności intelektualnej oraz rozwoju mobilności zasobów ludzkich, jak też promowania równości pomiędzy mężczyznami i kobietami w nauce.

(8) Zasady relacji kosztu i skuteczności oraz przydatności powinny mieć zastosowanie do procedur zbierania danych dla przemysłu i administracji, uwzględniając niezbędną jakość danych i obciążenie respondentów.

(9) Istotne jest, aby rozwój oficjalnych statystyk w zakresie nauki i techniki był koordynowany w celu zaspokojenia również podstawowych potrzeb administracji krajowej, regionalnej i lokalnej, organizacji międzynarodowych, jednostek gospodarczych, stowarzyszeń zawodowych i opinii publicznej.

(10) Decyzja Rady 1999/173/WE z dnia 25 stycznia 1999 r. przyjmująca specjalny program w sprawie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji dotyczący udoskonalenia ludzkiego potencjału oraz podstaw wiedzy socjoekonomicznej (w latach 1998 do 2002(6) oraz decyzja 1513/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. dotycząca szóstego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań, rozwoju technicznego i demonstracji przyczyniającego się do utworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej i innowacji (2002-2006)(7) powinna zostać uwzględniona w celu uniknięcia pokrywania się prac.

(11) Należy uwzględnić rezolucję Rady z dnia 26 czerwca 2001 r. w sprawie nauki i społeczeństwa oraz kobiet w nauce(8), aprobujące prace Grupy Helsińskiej i zapraszające Państwa Członkowskie i Komisję do dokładania starań w celu promowania kobiet w dziedzinie nauki na poziomie krajowym, w szczególności w odniesieniu do zbierania danych statystycznych w podziale według płci wśród pracowników zatrudnionych w dziedzinie nauki i techniki oraz rozwój wskaźników w celu monitorowania postępu w kierunku zrównania kobiet i mężczyzn w dziedzinie badań prowadzonych w krajach europejskich.

(12) Środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(9).

(13) Komitet ds. Programu Statystycznego, ustanowiony na mocy decyzji Rady 89/382/EWG, Euratom(10), był konsultowany zgodnie z art. 3 wspomnianej wyżej decyzji.

(14) Komitet Badań Naukowych i Technicznych (Crest) wydał swoją opinię,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejsza decyzja ma na celu stworzenie statystycznego sytemu informacyjnego Wspólnoty w zakresie nauki, techniki i innowacji w celu wspierania i monitorowania polityk Wspólnoty.

Artykuł  2

Cel opisany w artykule 1 zostanie osiągnięty poprzez następujące indywidualne działania statystyczne:

– Dostarczanie danych statystycznych przez Państwa Członkowskie regularnie i w określonych nieprzekraczalnych terminach, w szczególności danych statystycznych w zakresie nauki i techniki we wszystkich sektorach wykonawczych oraz w zakresie finansowania nauki i techniki, łącznie ze środkami asygnowanymi przez rząd na naukę i technikę, uwzględniając wymiar regionalny, poprzez zbieranie, gdy tylko jest to możliwe, danych statystycznych z zakresu nauki i techniki w oparciu o klasyfikację NUTS.

– Rozwój nowych zmiennych statystycznych, które mają być opracowywane w sposób ciągły, mogących zapewnić bardziej wyczerpujące informacje na temat nauki i techniki, w szczególności w celu mierzenia wyników działalności naukowej i technicznej, rozpowszechniania wiedzy oraz bardziej ogólnie efektów działalności innowacyjnej. Informacje te są potrzebne do formułowania i oceny polityk naukowej i technicznej w gospodarkach w coraz większym stopniu opierających się na wiedzy. W szczególności Wspólnota potraktuje jako priorytetowe następujące dziedziny:

– innowacje (technologiczne i nietechnologiczne),

– zasoby ludzkie dla nauki i techniki,

– patenty (dane statystyczne dotyczące patentów będą pozyskiwane z baz danych krajowych urzędów patentowych i Europejskiego Urzędu Patentowego (EPO)),

– statystyka wysokiej techniki (identyfikacja i klasyfikacja produktów i usług, pomiar wyników ekonomicznych i wkładu do rozwoju gospodarczego),

– zbieranie danych z zakresu nauki i techniki w podziale według płci.

– ulepszenie i aktualizacja istniejących norm i podręczników na temat pojęć i metod, ze szczególnym uwzględnieniem pojęć w sektorze usług i skoordynowanych metod do pomiaru działalności w zakresie badań i rozwoju. Ponadto Wspólnota wzmocni współpracę z OECD i innymi międzynarodowymi organizacjami w celu zapewnienia porównywalności danych i uniknięcia pokrywania się wysiłków,

– ulepszenie jakości danych, a zwłaszcza porównywalności, dokładności i terminowości,

– ulepszenie rozpowszechniania, dostępności i dokumentowania informacji statystycznych.

Zostaną uwzględnione dostępne możliwości w poszczególnych Państwach Członkowskich w odniesieniu do zbierania i przetwarzania danych oraz rozwoju metod i zmiennych.

Artykuł  3

Środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji zostaną przyjęte zgodnie z procedurą określoną w art. 4 ust. 2.

Artykuł  4
1.
Komisja jest wspomagana przez Komitet ds. Programu Statystycznego ustanowiony na podstawie art. 1 decyzji 89/382/EWG, Euratom.
2.
Kiedy powoływany jest ten ustęp, zastosowane zostaną art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE, uwzględniając jej art. 8.

Czas określony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  5

Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie raport w terminie czterech lat od opublikowania niniejszej decyzji, a następnie co trzy lata, w celu oceny wykonania środków przewidzianych w art. 2.

Powyższy raport uwzględni między innymi koszty działań i obciążenie respondentów w stosunku do korzyści z dostępności danych i zadowolenia użytkowników.

W następstwie tego raportu Komisja może zaproponować środki w celu poprawy działania niniejszej decyzji.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja wchodzi w życie 20. dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 lipca 2003 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX G. ALEMANNO
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 332 E z 27.2.2001, str. 238.

(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lipca 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 17 marca 2003 r. (Dz.U. C 125 E z 27.5.2003, str. 58) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 czerwca 2003 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 38 z 9.2.1994, str. 30.

(4) Dz.U. L 42 z 16.6.1999, str. 1

(5) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 1

(6) Dz.U. L 64 z 12.3.1999, str. 105

(7) Dz.U. L 232 z 29.8.2002, str. 1

(8) Dz.U. L 199 z 14.7.2001, str. 1

(9) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23

(10) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.230.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja nr 1608/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 lipca 2003 roku w sprawie sporządzania i rozwoju statystyk Wspólnoty z zakresu nauki i techniki
Data aktu: 22/07/2003
Data ogłoszenia: 16/09/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 06/10/2003