uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2759/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wieprzowiny(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1365/2000(2), w szczególności jego art. 8 ust. 2, art. 11 ust. 1 oraz art. 22 akapit drugi,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1095/96 z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie wprowadzania koncesji określonych na liście koncesyjnej CXL sporządzonej w wyniku zakończenia negocjacji GATT XXIV.6(3), w szczególności jego art. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1486/95 z dnia 28 czerwca 1995 r. otwierające i ustalające zarządzanie kontyngentami taryfowymi w sektorze wieprzowiny(4) było zmieniane kilka razy w znaczny sposób(5). Wspomniane rozporządzenie należy ujednolicić w celu przejrzystości oraz racjonalności.
(2) W ramach Rundy Urugwajskiej wielostronnych negocjacji handlowych Wspólnota wynegocjowała różne umowy, w szczególności w sprawie rolnictwa; umowy te umożliwiają między innymi dostęp dla niektórych produktów sektora wieprzowiny pochodzących z państw trzecich do rynku Wspólnoty. Obecnie można ustanowić szczegółowe zasady stosowania tych postanowień w odniesieniu do sektora wieprzowiny.
(3) Porozumienie wzywa do zniesienia zmiennych przywozowych opłat wyrównawczych poprzez przekształcenie w należności celne wszystkich środków ograniczających przywóz produktów rolnych.
(4) Zarządzanie ustaleniami powinno być powiązane z pozwoleniami na przywóz; w tym celu należy ustalić szczegółowe zasady składania wniosków oraz dotyczące informacji, które muszą znaleźć się we wnioskach i w pozwoleniach w drodze odstępstwa od art. 8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1291/2000 z dnia 9 czerwca 2000 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na wywóz i przywóz oraz świadectw o wcześniejszym ustaleniu refundacji dla produktów rolnych(6), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 325/2003(7). Należy również ustanowić przepisy dotyczące pozwoleń, które mają być wydawane po okresie przeznaczonym na rozpatrzenie i w razie potrzeby należy zastosować jednolity odsetek dla określenia ilości przyznanej w odniesieniu do każdego wniosku. W interesie podmiotów gospodarczych należy ustanowić przepisy dotyczące wycofania wniosków po ustaleniu współczynnika, który będzie stosowany.
(5) W celu zapewnienia przejrzystości należy ustanowić, że wszystkie przywozy w ramach kontyngentu taryfowego muszą podlegać okazaniu pozwolenia na przywóz. Należy ustanowić próg wielkości w celu stworzenia możliwości wycofania przez podmioty gospodarcze swoich wniosków o pozwolenia na ilości przekraczające ten próg, po zastosowaniu jednolitego odsetka dopuszczenia.
(6) W celu ułatwienia wymiany handlowej między Wspólnotą Europejska a państwami trzecimi musi istnieć możliwość przywozu produktów z wieprzowiny bez obowiązku przywozu z kraju pochodzenia, który jakkolwiek musi być wskazany z przyczyn statystycznych w sekcji 8 pozwolenia na przywóz.
(7) W celu zapewnienia regularności przywozu niezbędne jest określenie produktów objętych systemem przywozu i zapewnienie, że ilości określone w załączniku I są rozłożone na cały okres od dnia 1 lipca do dnia 30 czerwca.
(8) W celu zapewnienia prawidłowego zarządzania ustaleniami, wysokość zabezpieczenia w odniesieniu do pozwoleń na przywóz w ramach systemu powinna być ustalona na poziomie 20 EUR za 100 kg. W związku ze związanym z ustaleniami ryzykiem spekulacji, w odniesieniu do wieprzowiny należy ustanowić jasne warunki dostępu podmiotów gospodarczych.
(9) Właściwe jest zwrócenie uwagi podmiotów gospodarczych na fakt, że pozwolenia mogą być stosowane jedynie w odniesieniu do produktów zgodnych ze wszystkimi przepisami weterynaryjnymi obecnie obowiązującymi we Wspólnocie.
(10) W celu zapewnienia prawidłowego zarządzania systemami przywozowymi Komisja potrzebuje dokładnych informacji od Państw Członkowskich dotyczących faktycznie przywiezionych ilości. W celu zapewnienia jasności, konieczne jest wykorzystanie jednolitego modelu powiadamiania o ilościach między Państwami Członkowskimi a Komisją.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wieprzowiny,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 18 sierpnia 1981 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 1.
(2) Dz.U. L 156 z 29.6.2000, str. 5.
(3) Dz.U. L 146 z 20.6.1996, str. 1.
(4) Dz.U. L 145 z 29.6.1995, str. 58.
(5) Patrz załącznik I.
(6) Dz.U. L 152 z 24.6.2000, str. 1.
(7) Dz.U. L 47 z 21.2.2003, str. 21.
ZAŁĄCZNIKI
Art 5 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1191/2006 z dnia 4 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.215.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2006 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 2083/2004 z dnia 6 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.360.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1191/2006 z dnia 4 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.215.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2006 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 2083/2004 z dnia 6 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.360.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1191/2006 z dnia 4 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.215.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2006 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 2083/2004 z dnia 6 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.360.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1191/2006 z dnia 4 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.215.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2006 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 2083/2004 z dnia 6 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.360.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1191/2006 z dnia 4 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.215.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2006 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.208.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1458/2003 otwierające i ustalające zarządzanie kontyngentem taryfowym w sektorze wieprzowiny |
Data aktu: | 18/08/2003 |
Data ogłoszenia: | 19/08/2003 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 08/09/2003 |