uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2092/91 z dnia 24 czerwca 1991 r. w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 599/2003(2), w szczególności jego art. 6 ust. 3 lit. b) tiret drugie i trzecie,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 6 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2092/91 przewiduje odstępstwo, na podstawie którego Państwa Członkowskie mogą zezwolić, podczas okresu przejściowego upływającego 31 grudnia 2003 r., na stosowanie w produkcji ekologicznej nasion i roślinnego materiału rozmnożeniowego, które nie są produkowane zgodnie z metodami produkcji ekologicznej w przypadku gdy wytwórcy nie są w stanie uzyskać materiału rozmnożeniowego takimi metodami.
(2) Prawodawstwo wspólnotowe dotyczące przydatności nasion i roślinnego materiału rozmnożeniowego ma również zastosowanie zgodnie z art. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2092/91.
(3) Utrzymywanie różnorodności biologicznej jest istotną zasadą rolnictwa ekologicznego i dlatego należy zapewnić, aby rolnicy mogli wybierać spośród szerokiego zakresu odmian, w tym także lokalnych.
(4) Jest sprawa oczywistą, że dla niektórych gatunków uprawianych we Wspólnocie zabraknie po 31 grudnia 2003 r. odpowiedniej ilości nasion i roślinnego materiału rozmnożeniowego produkowanego metodami ekologicznymi.
(5) Konieczne jest zatem utrzymanie możliwości stosowania nasion i roślinnego materiału rozmnożeniowego, które nie są uzyskiwane zgodnie z metodami produkcji ekologicznej, jeżeli nie można zastosować nasion lub roślinnego materiału rozmnożeniowego uzyskanych zgodnie z tymi metodami.
(6) Nie należy umożliwiać stosowania nasion lub roślinnego materiału rozmnożeniowego, które nie są uzyskiwane zgodnie z metodami produkcji ekologicznej w odniesieniu do gatunków, dla których nie brakuje nasion i roślinnego materiału rozmnożeniowego produkowanych metodami ekologicznymi w znacznej liczbie odmian. Powinien zatem zostać ustanowiony wykaz gatunków wyłączonych spod zakresu odstępstwa.
(7) Stosowanie odstępstwa w odniesieniu do roślinnego materiału rozmnożeniowego, innego niż sadzeniaki ziemniaka, powinno leżeć w gestii Państw Członkowskich do chwili, kiedy będą mogły zostać przyjęte odpowiednie kryteria na poziomie wspólnotowym.
(8) Istotne jest zwiększenie przejrzystości podaży i popytu na nasiona oraz roślinny materiał rozmnożeniowy, które są produkowane zgodnie z metodami produkcji ekologicznej w celu pobudzenia wzrostu produkcji z użyciem tych metod, a także stosowania nasion i roślinnego materiału rozmnożeniowego produkowanych zgodnie z tymi metodami.
(9) Każde Państwo Członkowskie powinno wobec tego zapewnić, aby została utworzona i udostępniona odbiorcom baza danych, w której będą mogły zostać zarejestrowane nasiona i sadzeniaki ziemniaka wyprodukowane zgodnie z metodami produkcji ekologicznej oraz odpowiednie ogólne kryteria produkcji nasion i roślinnego materiału rozmnożeniowego. W tym kontekście i w celu ułatwienia dostępu do informacji, właściwe jest rozwijanie zharmonizowanego modelu formularza rejestracyjnego używanego przez dostawcę nasion do rejestracji nasion i sadzeniaków ziemniaka w bazach danych.
(10) Każde Państwo Członkowskie powinno zapewnić opublikowanie sprawozdania dotyczącego przyznanych przez nie zezwoleń w celu poinformowania wszystkich uczestników, Państw Członkowskich i Komisji.
(11) Po pierwszych dwóch latach zbierania doświadczeń system należy ponownie poddać wszechstronnemu badaniu, aby ocenić w jakim stopniu nasiona i roślinny materiał rozmnożeniowy produkowane metodami ekologicznymi są stosowane przez rolników. W tym kontekście Komisja powinna rozważyć możliwość opracowania bazy danych na poziomie wspólnotowym.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu powołanego zgodnie z art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 2092/91,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 14 sierpnia 2003 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 198 z 22.7.1991, str. 1.
(2) Dz.U. L 85 z 2.4.2003, str. 15.
(3) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, str. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.206.17 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1452/2003 utrzymujące odstępstwo przewidziane w art. 6 ust. 3 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2092/91 w odniesieniu do niektórych gatunków nasion i roślinnego materiału rozmnożeniowego oraz ustanawiające zasady proceduralne i kryteria dotyczące tego odstępstwa |
Data aktu: | 14/08/2003 |
Data ogłoszenia: | 15/08/2003 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 04/09/2003, 01/01/2004 |