uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 47/2003(2), w szczególności jego art. 48,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W świetle doświadczeń nabytych w ciągu ubiegłych lat zachodzi konieczność zmiany rozporządzenia Komisji (WE) nr 609/2001 z dnia 28 marca 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do programów operacyjnych, funduszy operacyjnych i pomocy finansowej Wspólnoty, oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 411/97(3). Dla przejrzystości i racjonalności przedmiotowe rozporządzenie należy uchylić i zastąpić.
(2) Artykuł 15 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przewiduje pomoc finansową, jaka ma być udzielana organizacjom producentów tworzącym fundusz operacyjny zgodnie z niektórymi zasadami oraz w ramach określonych limitów. Artykuł 16 tego rozporządzenia ustanawia niektóre zasady wykonywania programów operacyjnych. W celu zastosowania tych przepisów należy ustanowić zasady szczegółowe.
(3) W celu wspierania przegrupowania dostaw oraz dla ułatwienia wdrażania niektórych środków w ramach programów operacyjnych, organizacjom producentów należy umożliwić powierzenie uznanemu stowarzyszeniu organizacji producentów częściowego lub całkowitego wykonania działań objętych programem operacyjnym. Niemniej jednak, w celu uniknięcia nadużyć lub przypadków udzielenia podwójnej pomocy, konieczne są przepisy szczególne.
(4) Dla ułatwienia korzystania z systemu należy jasno zdefiniować produkcję wprowadzaną na rynek przez organizacje producentów, łącznie ze specyfikacją kwalifikacji produktu i fazy obrotu, w której oblicza się wartość produkcji. Aby zagwarantować równe traktowanie wszystkich produktów przeznaczonych do przetworzenia spełniającego warunki systemu pomocy na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w sprawie wspólnej organizacji rynków przetworów owocowych i warzywnych(4), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 453/2002(5), oraz rozporządzenia Rady (WE) nr 2202/96 z dnia 28 października 1996 r. wprowadzającego wspólnotowy system pomocy dla producentów niektórych owoców cytrusowych(6), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1933/2001(7), pomoc określoną w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 i art. 1 rozporządzenia (WE) nr 2202/96 należy dodać do właściwej wartości produkcji wprowadzonej na rynek. Dla spójności pułapy pomocy należy obliczać na podstawie wartości produkcji wprowadzonej na rynek w trakcie 12-miesięcznego okresu. Aby zapewnić elastyczność tego systemu dla podmiotów gospodarczych, Państwa Członkowskie mogą określić ograniczone opcje w odniesieniu do obliczania przedmiotowego 12-miesięcznego okresu. Należy umożliwić także dodatkowe metody obliczania produkcji rynkowej w przypadku rocznych wahań lub niewystarczających danych. Aby zapobiec nieprawidłowemu korzystaniu z systemu, organizacjom producentów nie należy pozwalać na zmianę okresów referencyjnych w trakcie realizacji programu.
(5) Aby zapewnić prawidłowe wykorzystanie pomocy, należy ustanowić zasady zarządzania funduszami operacyjnymi oraz wkładami finansowymi członków na rzecz tych funduszy. W szczególności należy sprecyzować, że wkłady finansowe członków organizacji producentów opierają się na produkcji wprowadzonej na rynek, wykorzystywanej do obliczenia pomocy. Państwa Członkowskie mogą zezwolić organizacjom producentów na wykorzystanie własnych funduszy oraz ustalenie różnych poziomów wkładów, pod warunkiem że wszyscy producenci mają wkład finansowy w fundusz operacyjny i wszyscy z tego funduszu korzystają.
(6) W celu prawidłowego zarządzania, należy ustanowić procedury w zakresie prezentacji i zatwierdzania programów operacyjnych, łącznie z nieprzekraczalnymi terminami, aby umożliwić właściwym organom dokonanie trafnej oceny informacji, oraz włączenia do programów środków i działań lub wyeliminowania ich z tych programów. Ponieważ zarządzanie programami odbywa się w cyklu rocznym, należy zastrzec, że programy niezatwierdzone przed upływem terminu zostają odroczone na rok.
(7) Należy wprowadzić roczną procedurę zmieniania programów operacyjnych na następny rok, aby można je było dostosować uwzględniając nowe warunki, których nie można było przewidzieć w chwili wstępnej prezentacji programów. Ponadto, należy umożliwić zmianę środków i kwot funduszu operacyjnego w trakcie roku realizacji programu. Wszystkie takie zmiany podlegają określonym ograniczeniom i warunkom określanym przez Państwa Członkowskie, oraz muszą zostać obowiązkowo zgłoszone właściwym organom, aby zapewnić zachowanie ogólnych celów zatwierdzonych programów.
(8) Ze względu na finansowe i prawne bezpieczeństwo, należy sporządzić wykazy działań i wydatków, które mogą lub nie mogą zostać objęte programami operacyjnymi. Wykazy te powinny być wyczerpujące. Dla przejrzystości i ułatwienia stosowania reguł wspólnotowych, kryteria kwalifikujące dla niektórych środków powinny, w miarę potrzeb, stosować się do wytycznych rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(8), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1105/2003(9). Zgoda na niektóre działania i wydatki powinna mieć charakter tymczasowy bądź powinna uwzględniać pewne ograniczenia.
(9) W przypadku inwestycji w indywidualnych gospodarstwach, aby zapobiec nieuzasadnionemu wzbogaceniu się prywatnej osoby, posiadającej silne powiązania z organizacją podczas okresu podczas dokonywania inwestycji, należy ustanowić przepisy umożliwiające organizacji odzyskanie końcowej wartości inwestycji, bez względu na to, czy inwestycja taka jest własnością członka czy organizacji.
(10) W celu prawidłowego zarządzania pomocą, organizacja producentów powinna złożyć pisemne zobowiązanie, w imieniu swoim lub swoich członków, o niekorzystaniu z podwójnej pomocy Wspólnoty czy finansowania na poziomie krajowym, w odniesieniu do środków kwalifikujących się do przyznania pomocy wspólnotowej na mocy niniejszego rozporządzenia.
(11) Aby zapewnić skuteczne wykonanie programów operacyjnych, organizacje producentów powinny otrzymywać zawiadomienie o decyzjach właściwych organów, dotyczących programów operacyjnych i zatwierdzonej kwoty pomocy najpóźniej dnia 15 grudnia roku poprzedzającego wdrożenie programu.
(12) Aby zapobiec trudnościom z obrotem środków pieniężnych, organizacjom producentów należy udostępnić system płatności zaliczkowych wraz z właściwymi zabezpieczeniami. Należy zastrzec, że w celu zapobieżenia systematycznemu odzyskiwaniu zaliczek, płatności takie nie mogą przekraczać minimalnego poziomu pomocy. Należy umożliwić stopniowe zwalnianie złożonych zabezpieczeń, w miarę postępu w wykonaniu programu, do wysokości 80 % wypłaconych zaliczek, przy czym pozostałą kwotę zatrzymuje się do chwili wypłacenia całej kwoty pomocy. Alternatywny system należy udostępnić w przypadku zwrotu poniesionych wydatków, w terminach ustalonych w ciągu całego roku.
(13) Celem zapewnienia prawidłowego stosowania systemu należy określić informacje, jakie mają się znaleźć we wnioskach o pomoc. Aby zabezpieczyć się przed nieprzewidzianymi okolicznościami w wykonaniu programów operacyjnych, w przypadku działań, które z przyczyn niezależnych od organizacji producentów nie mogą być wykonane w ustanowionych terminach, wnioski o zaliczki lub wypłatę można przenieść na następny rok. Wszystkie wnioski poddawane są kontrolom administracyjnym, celem ich sprawdzenia. W interesie należytego zarządzania finansami należy ustalić kary za spóźnione złożenie wniosków o pomoc.
(14) W odniesieniu do wszystkich wniosków należy stosować pułap pomocy na poziomie ustalonym na podstawie art. 15 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 2200/96.
(15) Działalność organizacji producentów oraz jej skuteczność należy monitorować. Cel te można zrealizować za pomocą okresowych sprawozdań lub oceny.
(16) Należy ustanowić ścisłe procedury kontroli, wraz z działającymi w odstraszający sposób karami w przypadku naruszenia, mając na uwadze szeroki zakres odpowiedzialności i inicjatywy powierzonej organizacjom producentów. Kary te powinny być ważone w zależności od zakresu naruszenia. Aby zapewnić odpowiednie traktowanie, należy ustanowić warunki w odniesieniu do działań niepożądanych w ramach pomyłki popełnionej przez organizację producentów w programie operacyjnym i zatwierdzonych przez Państwo Członkowskie, według których Państwa Członkowskie nie byłyby zobowiązane do wstrzymania wypłat pomocy czy odzyskania wypłaconej pomocy, zgodnie z orzeczeniami Trybunału Sprawiedliwości.
(17) W celu zapewnienia prawidłowego stosowania systemu, właściwym organom odpowiedzialnym za sprawdzenie możliwości zakwalifikowania środków proponowanych w programach operacyjnych i ich wykonania, należy umożliwić wprowadzenie uzupełniających środków krajowych.
(18) Niniejsze rozporządzenie stosuje się w odniesieniu do wszystkich programów operacyjnych, jakie mają być wykonywane od 2004 r. Programy, które zostały już zatwierdzone i mają być stosowane w 2004 r. należy zmienić, chyba że jest to niewskazane ze względu na zaawansowany stan ich wykonania.
(19) Aby zapewnić prawidłowe stosowanie niniejszego systemu, Państwa Członkowskie powinny przesłać wszystkie szczegółowe informacje na temat uzupełniających i dodatkowych środków, podjętych w ramach niniejszego rozporządzenia. Do celów statystycznych, budżetowych i kontroli, Komisji należy udostępnić odpowiedni rejestr działalności organizacji producentów oraz wykorzystania funduszy operacyjnych.
(20) Komitet Zarządzający ds. Świeżych Owoców i Warzyw nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez swojego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 11 sierpnia 2003 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.
(2) Dz.U. L 7 z 11.1.2003, str. 64.
(3) Dz.U. L 90 z 30.3.2001, str. 4.
(4) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29.
(5) Dz.U. L 72 z 14.3.2002, str. 9.
(6) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 49.
(7) Dz.U. L 262 z 2.10.2001, str. 6.
(8) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.
(9) Dz.U. L 158 z 27.6.2003, str. 3.
(10) Dz.U. L 203 z 12.8.2003, str. 18.
(11) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.
(12) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2190/2004 z dnia 20 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.373.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 grudnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 211/2006 z dnia 7 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.36.36) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 8 lutego 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2190/2004 z dnia 20 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.373.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 grudnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 211/2006 z dnia 7 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.36.36) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 8 lutego 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2190/2004 z dnia 20 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.373.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 grudnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 211/2006 z dnia 7 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.36.36) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 8 lutego 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1813/2004 z dnia 19 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.319.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 października 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2190/2004 z dnia 20 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.373.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 grudnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 211/2006 z dnia 7 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.36.36) wprowadzającej odstępstwo od jego stosowania z dniem 8 lutego 2006 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1813/2004 z dnia 19 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.319.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 października 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 576/2006 z dnia 7 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.100.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2006 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.203.25 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1433/2003 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do funduszy operacyjnych, programów operacyjnych i pomocy finansowej |
Data aktu: | 11/08/2003 |
Data ogłoszenia: | 12/08/2003 |
Data wejścia w życie: | 15/08/2003, 01/05/2004 |