Rozporządzenie 1429/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2090/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 386/90 w sprawie kontroli bezpośrednich przy wywozie produktów rolnych kwalifikujących się do refundacji

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1429/2003
z dnia 11 sierpnia 2003 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2090/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 386/90 w sprawie kontroli bezpośrednich przy wywozie produktów rolnych kwalifikujących się do refundacji

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 386/90 z dnia 12 lutego 1990 r. w sprawie monitorowania wywozu produktów rolnych otrzymujących refundacje lub inne kwoty(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 163/94(2), w szczególności jego art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 10 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2090/2002(3), zmieniony rozporządzeniem (WE) nr 444/2003(4), przewiduje dokonanie kontroli podmiany w przypadkach, gdy zgłoszenie wywozowe zostaje przyjęte w urzędzie celnym wywozu, który nie jest urzędem celnym wyjścia lub urzędem, do którego wysyła się egzemplarz kontrolny T5.

(2) W celu zapewnienia, że urzędy celne wyjścia lub urzędy, do których wysyła się egzemplarz kontrolny T5 stosują jednolitą praktykę, oraz aby uniknąć wątpliwości dotyczących tożsamości towarów, co jest warunkiem wstępnym do przyznania refundacji, należy zapewnić przeprowadzenie szczegółowych kontroli podmiany w przypadkach, w których urzędy celne odkryły, że usunięto plomby umieszczone przy wywozie, ale nie pod dozorem celnym, albo je zerwano lub gdy nie przyznano zwolnienia od plombowania. Ze względu na to, że w tych przypadkach istnieje wyraźne podejrzenie podmiany, szczegółowe kontrole podmiany wymagają zwiększonej uwagi, która obejmuje, w miarę potrzeb, kontrolę bezpośrednią towarów.

(3) W celu zapewnienia, że przeprowadzono odpowiednią liczbę kontroli podmiany towarów, które mają być wywiezione, należy zapewnić przeprowadzenie szczegółowych kontroli podmiany w przypadkach, gdy plomby zostały usunięte, ale nie pod dozorem celnym, lub zerwane lub gdy nie przyznano zwolnienia od plombowania, które zostaną uwzględnione w ograniczonym zakresie wyłącznie przy obliczaniu minimalnej liczby kontroli podmiany.

(4) W celu poprawy monitorowania kontroli podmiany, należy zapewnić informacje dotyczące liczby przeprowadzonych szczegółowych kontroli podmiany w przypadkach, gdy plomby zostały usunięte, ale nie pod dozorem celnym, lub zostały zerwane lub gdy nie przyznano zwolnienia od plombowania, który powinny być udostępnione w dowolnym czasie przez dane urzędy celne a wszystkie kontrole podmiany powinny być przedmiotem sprawozdania dotyczącego wykazu przeprowadzonych kontroli.

(5) Dlatego też rozporządzenie (WE) nr 2090/2002 powinno zostać zmienione.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opiniami wszystkich zainteresowanych Komitetów Zarządzających,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W art. 10 rozporządzenia (WE) nr 2090/2002 wprowadza się następujące zmiany:

1) W ust. 2 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli urząd celny wywozu nie zaplombował środków transportu lub opakowań, należy przeprowadzić kontrole podmiany, gdzie jest to możliwe biorąc pod uwagę analizę ryzyka, bez uszczerbku dla ust. 2a i kontroli przeprowadzonych na mocy innych przepisów.";

2) Dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a W przypadku gdy urząd celny wyjścia lub urząd, do którego wysyła się egzemplarz kontrolny T5 odkryje, że plomby umieszczone przy wywozie zostały usunięte, lecz nie pod dozorem celnym, lub zostały złamane lub nie przyznano zwolnienia od plombowania na mocy art. 357 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93, należy przeprowadzić szczegółową kontrolę podmiany.

Liczba szczegółowych kontroli podmiany przeprowadzonych zgodnie z poprzednim akapitem, podlega limitowi 50 %, należy uwzględnić do celów obliczenia kontroli podmiany zgodnie z ust. 2 akapit drugi."

3) W ust. 4 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Kontrola podmiany, określona w ust. 2 polega na sprawdzeniu wzrokowo, czy towary odpowiadają dokumentowi, który im towarzyszy od urzędu celnego wywozu do urzędu celnego wyjścia lub urzędu, do którego wysyła się egzemplarz kontrolny T5.";

4) Dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. W przypadku kontroli podmiany określonej w ust. 2a, urząd celny wyjścia lub urząd, do którego wysyła się egzemplarz kontrolny T5 decyduje, biorąc pod uwagę analizę ryzyka, czy kontrola obejmuje tylko kontrolę wzrokową, określona w ust. 4 lub czy wymaga kontroli bezpośredniej na podstawie art. 5 ust. 1 i 4.";

5) W ust. 5 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Każdy urząd celny wyjścia lub urząd, do którego wysyła się egzemplarz kontrolny T5 podejmuje środki, aby udostępniać w dowolnym czasie informacje o:

a) liczbie zgłoszeń wywozowych wziętych pod uwagę do celów kontroli podmiany określonych w ust. 2;

b) liczbie przeprowadzonych kontroli podmiany określonych w ust. 2;

c) liczbie przeprowadzonych kontroli podmiany określonych w ust. 2a.";

6) Dodaje się ust. 5a:

"5a. Każda kontrola podmiany określona w ust. 2 i 2a jest przedmiotem sprawozdania sporządzanego przez właściwego urzędnika, który ją przeprowadza. Sprawozdanie umożliwia monitorowanie przeprowadzonych kontroli oraz znajduje się w nim data i nazwisko urzędnika. Jest ono przetrzymywane przez urząd celny wyjścia lub urząd, do którego wysyła się egzemplarz kontrolny T5 przez trzy lata po roku wywozu w sposób, który pozwala na łatwy dostęp do niego."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2004 r. w odniesieniu do zgłoszeń przyjętych od tej daty.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 sierpnia 2003 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 16.2.1990, str. 6.

(2) Dz.U. L 24 z 29.1.1994, str. 2.

(3) Dz.U. L 322 z 27.11.2002, str. 4.

(4) Dz.U. L 67 z 12.3.2003, str. 3.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.203.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1429/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2090/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 386/90 w sprawie kontroli bezpośrednich przy wywozie produktów rolnych kwalifikujących się do refundacji
Data aktu: 11/08/2003
Data ogłoszenia: 12/08/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/2004, 19/08/2003