uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej(1) ("podstawowe rozporządzenie"), ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1972/2002(2), w szczególności jego art. 13 ust. 3 oraz art. 14 ust. 4 i 5,
po konsultacji z Komitetem Doradczym,
a także mając na uwadze, co następuje:
A. WNIOSEK
(1) Na podstawie art. 13 ust. 3 podstawowego rozporządzenia Komisja otrzymała wniosek o wszczęcie dochodzenia dotyczącego rzekomego omijania środków antydumpingowych nałożonych na przywóz stalowych lin i drutu pochodzących z Ukrainy.
(2) Wniosek został złożony dnia 16 czerwca 2003 r. przez Komitet Łącznikowy Przemysłu Lin Stalowych Unii Europejskiej [European Union Wire Rope Industries (EWRIS)] w imieniu producentów, którzy reprezentują większą część produkcji Unii, tj. powyżej 50 %, wspólnotowej produkcji stalowych lin i drutu.
B. PRODUKT
(3) Produktem, którego dotyczy rzekome omijanie, są stalowe liny i drut pochodzące z Ukrainy (rozpatrywany produkt) zwykle zgłaszane w ramach kodów CN ex 7312 10 82, ex 7312 10 84, ex 7312 10 86, ex 7312 10 88 oraz ex 7312 10 99.
(4) Produktem objętym dochodzeniem są stalowe liny i drut wysyłane z Mołdawii (produkt objęty dochodzeniem), zwykle zgłaszany w ramach tych samych kodów, co rozpatrywany produkt.
(5) Kody CN podane są jedynie w celach informacyjnych.
C. OBOWIĄZUJĄCE ŚRODKI
(6) Obowiązującymi obecnie środkami, które są rzekomo omijane, są środki antydumpingowe nałożone na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1796/1999(3).
D. PODSTAWY
(7) Wniosek zawiera na pierwszy rzut oka wystarczające dowody, że obowiązujące środki antydumpingowe w odniesieniu do przywozu stalowych lin i drutu pochodzących z Ukrainy są omijane poprzez dokonywanie przeładunku tych stalowych lin i drutu w Mołdawii.
(8) Przedstawione dowody są następujące: Wniosek wskazuje, że po nałożeniu środków na rozpatrywany produkt zaszła istotna zmiana w strukturze handlu obejmującego wywóz z Ukrainy i Mołdawii do Wspólnoty, oraz że nie ma innego wystarczającego powodu lub uzasadnienia dla takiej zmiany, niż nałożenie cła. Wydaje się, że ta zmiana w strukturze handlu wynika z dokonywanego w Mołdawii przeładunku stalowych lin i drutu pochodzących z Ukrainy.
(9) Ponadto, wniosek zawiera wystarczające dowody, że skutki naprawcze obowiązujących środków antydumpingowych na rozpatrywany produkt są osłabiane zarówno w zakresie jakości, jak ceny. Wydaje się, że znacząca wielkość przywozu stalowych lin i drutu z Mołdawii zastąpiła rozpatrywany produkt. Dodatkowo, istnieją wystarczające dowody na to, że to zwiększenie przywozu dokonywane jest po cenach znacznie niższych od ceny nieszkodliwej ustalonej podczas dochodzenia, które doprowadziło do ustanowienia obowiązujących środków.
(10) Wniosek zawiera wreszcie wystarczające dowody na to, że stalowe liny i drut są przywożone po cenach dumpingowych w stosunku do normalnej wartości wcześniej ustalonej dla rozpatrywanego produktu.
E. PROCEDURA
(11) W świetle powyższego Komisja stwierdziła, że istnieją wystarczające dowody uzasadniające wszczęcie dochodzenia na podstawie art. 13 podstawowego rozporządzenia oraz poddanie wymogowi rejestracji stalowych lin i drutu wysłanych z Mołdawii, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Mołdawii, zgodnie z art. 14 ust. 5 podstawowego rozporządzenia.
a) Kwestionariusze
(12) W celu uzyskania informacji uznanych za niezbędne dla swego dochodzenia, Komisja prześle kwestionariusze eksporterom/producentom na Ukrainie oraz importerom we Wspólnocie znanym Komisji lub tym, którzy współpracowali podczas dochodzenia, które doprowadziło do ustanowienia obowiązujących środków oraz organom Ukrainy i Mołdawii. Informacje, odpowiednio, mogą także być pozyskiwane od przemysłu wspólnotowego.
(13) W każdym przypadku wszystkie zainteresowane strony powinny skontaktować się z Komisją niezwłocznie, a najpóźniej w terminie określonym w art. 3 w celu ustalenia, czy są one wymienione we wniosku oraz, w razie potrzeby, zażądać kwestionariusza w terminie określonym w art. 3 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, biorąc pod uwagę fakt, że termin określony w art. 3 ust. 2 niniejszego rozporządzenia dotyczy wszystkich zainteresowanych stron.
(14) Organy Ukrainy i Mołdawii będą powiadomione o wszczęciu dochodzenia i otrzymają kopię wniosku.
b) Zbieranie informacji i prowadzenie przesłuchań
(15) Wszystkie zainteresowane strony zostają niniejszym zaproszone do przedstawienia swych stanowisk na piśmie i dostarczenia dowodów na ich poparcie. Ponadto, Komisja może przesłuchać zainteresowane strony pod warunkiem że zwrócą się one z pisemnym wnioskiem wykazującym, że istnieją szczególne powody dla ich przesłuchania.
c) Zwolnienie z wymogu rejestracji przywozu lub ze środków
(16) Zgodnie z art. 13 ust. 4 podstawowego rozporządzenia, przywóz produktu objętego dochodzeniem może być zwolniony z wymogu rejestracji lub ze środków, pod warunkiem że nie stanowi omijania.
(17) Rzekome omijanie ma miejsce poza Wspólnotą. art. 13 podstawowego rozporządzenia ma na celu przeciwdziałać praktykom omijania bez oddziaływania na podmioty gospodarcze, które mogą udowodnić, że nie biorą udziału w praktykach omijania, lecz nie zawiera on przepisu szczególnego przewidującego postępowanie wobec eksporterów, którzy mogliby dowieść, że nie biorą udziału w praktykach omijania. Dlatego wydaje się niezbędne umożliwienie tym eksporterom wnioskowania o zwolnienie z wymogu rejestracji przywozu wywożonych przez nich produktów lub o zwolnienie ze środków nałożonych na ten przywóz. Eksporterzy pragnący uzyskać zwolnienie powinni o to wnioskować i przedstawić odpowiedź na każdy wymagany kwestionariusz we właściwym terminie, w celu ustalenia, że nie omijają ceł antydumpingowych w rozumieniu art. 13 ust. 1 podstawowego rozporządzenia. Importerzy mogą nadal korzystać ze zwolnienia z wymogu rejestracji lub ze środków w takim stopniu, w jakim ich przywóz pochodzi od eksporterów, którym udzielono zwolnienia oraz zgodnie z art. 13 ust. 4.
F. REJESTRACJA
(18) Na podstawie art. 14 ust. 5 podstawowego rozporządzenia, przywóz produktu objętego dochodzeniem powinien podlegać rejestracji w celu zapewnienia, aby, jeśli w wyniku dochodzenia zostanie stwierdzone omijanie, cło antydumpingowe mogło być pobierane we właściwej wysokości z mocą wsteczną od dnia rejestracji przywozu wysyłanego z Mołdawii.
G. TERMINY
(19) W interesie rozsądnego administrowania, należy określić terminy, w których:
- zainteresowane strony mogą zgłosić się do Komisji, przedstawić swoje stanowiska na piśmie i przedłożyć odpowiedzi na kwestionariusze lub wszelkie inne informacje, które mają zostać uwzględnione podczas dochodzenia,
- zainteresowane strony mogą złożyć pisemny wniosek o przesłuchanie przez Komisję.
(20) Zwraca się uwagę na fakt, że wykonanie większości praw proceduralnych wymienionych w podstawowym rozporządzeniu zależy od zgłoszenia się przez stronę w terminie wymienionym w art. 3 niniejszego rozporządzenia.
H. BRAK WSPÓŁPRACY
(21) Jeżeli zainteresowana strona odmawia dostępu lub w inny sposób nie zapewnia niezbędnych informacji w terminach przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu albo znacznie utrudnia dochodzenie, ustalenia tymczasowe lub ostateczne, pozytywne bądź negatywne, mogą zostać dokonane zgodnie z art. 18 podstawowego rozporządzenia w oparciu o fakty dostępne. W przypadku gdy stwierdza się, że jedna z zainteresowanych stron dostarczyła fałszywych lub błędnych informacji, informacje te zostają pominięte i można wykorzystać fakty dostępne. Zastosowanie przepisów art. 18 może doprowadzić do ustaleń mniej korzystnych dla danej strony niż w przypadku gdyby strona ta podjęła współpracę,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 lipca 2003 r.
W imieniu Komisji | |
Pascal LAMY | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1.
(2) Dz.U. L 305 z 7.11.2002, str. 1.
(3) Dz.U. L 217 z 17.8.1999, str. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.190.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1347/2003 wszczynające dochodzenie dotyczące rzekomego omijania środków antydumpingowych nałożonych na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1796/1999 w sprawie przywozu stalowych lin i drutu pochodzących z Ukrainy przez przywóz stalowych lin i drutu wysyłanych z Mołdawii, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Mołdawii, i poddające ten przywóz wymogowi rejestracji |
Data aktu: | 29/07/2003 |
Data ogłoszenia: | 30/07/2003 |