Decyzja 2003/543/WPZiB dotycząca wykonania wspólnego działania 2002/589/WPZiB w związku z wkładem Unii Europejskiej w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach

DECYZJA RADY 2003/543/WPZiB
z dnia 21 lipca 2003 r.
dotycząca wykonania wspólnego działania 2002/589/WPZiB w związku z wkładem Unii Europejskiej w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając wspólne działanie 2002/589/WPZiB z dnia 12 lipca 2002 r. w sprawie wkładu Unii Europejskiej w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej oraz uchylające wspólne działanie 1999/34/WPZiB(1), w szczególności jego art. 6, w powiązaniu z art. 23 ust. 2 tiret drugie Traktatu o Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady 2001/200/WPZiB(2) Unia Europejska zdecydowała wnieść wkład w zwalczanie niekontrolowanego gromadzenia i rozprzestrzeniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej, która stanowiła zagrożenie dla pokoju i bezpieczeństwa i zmniejszyła perspektywy stałego rozwoju, między innymi w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach. Wkład Unii Europejskiej na mocy tej decyzji do Regionalnego Centrum Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Pokoju, Rozbrojenia i Rozwoju w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach (UN-LiREC) w Limie, działającego w imieniu Departamentu ds. Rozbrojenia (DDA) Organizacji Narodów Zjednoczonych, był skuteczny w zapewnieniu działań przygotowawczych i wstępnego wykonania niektórych elementów w dziedzinie zwalczania niekontrolowanego gromadzenia i rozprzestrzeniania ręcznej broni strzeleckiej i broni krótkiej w regionie. W celu kontynuacji tych działań, UN-LiREC i DDA zaapelowały o ponowną pomoc ze strony Unii Europejskiej.

(2) W dążeniu do celów określonych w art. 1 wspólnego działania 2002/589/WPZiB, Unia Europejska przewiduje działanie w ramach odpowiednich międzynarodowych forów oraz w kontekście regionalnym, właściwym ze względu na świadczenie pomocy poprzez organizacje, programy i agencje międzynarodowe, jak również poprzez uzgodnienia regionalne.

(3) UN-LiREC, działając w imieniu DDA, pełniąc swoją funkcję jako Regionalna Izba Likwidacyjna ds. Broni, Amunicji i Materiałów Wybuchowych w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach, dąży do ogólnego celu zapewnienia pomocy państwom w regionie w wykonywaniu regionalnych uzgodnień i regulacji oraz rozwoju skoordynowanego podejścia mającego na celu zapobieganie przemytowi broni i poprawę zdolności i możliwości w regionie poprzez dużą ilość szczególnych projektów.

(4) Celem różnych projektów UN-LiREC jest szkolenie wykładowców w akademiach stosowania prawa, rozwój wyposażenia w celu poprawy kontroli legalnego handlu bronią, zapobieganie i zwalczanie nielegalnego przemytu broni w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach, ułatwianie zniszczenia nadwyżek broni oraz poprawa zarządzania zapasami, jak również wspieranie parlamentarzystów w poprawianiu ustawodawstwa odnoszącego się do broni, amunicji i materiałów wybuchowych.

(5) Działania na mocy tych projektów będą podejmowane przez UN-LiREC oraz Organizację Państw Amerykańskich we współpracy z innymi instytucjami.

(6) Komisja wyraziła zgodę na powierzenie jej wykonania niniejszej decyzji.

(7) Dlatego Unia Europejska planuje zaproponowanie ciągłej pomocy finansowej na rzecz działalności UN-LiREC zgodnie z tytułem II wspólnego działania 2002/589/WPZiB.

(8) Komisja zapewni odpowiednią zauważalność wkładu Unii Europejskiej na rzecz projektów, włączając w to właściwe środki podejmowane przez UN-LiREC,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Unia Europejska wnosi wkład w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozprzestrzeniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach poprzez ciągłe wspieranie działalności planowanej przez UN-LiREC.
2.
W tym celu Unia Europejska zapewnia wsparcie finansowe Departamentowi ds. Rozbrojenia (DDA) Organizacji Narodów Zjednoczonych, w którego imieniu działa UN-LiREC, na rzecz projektów mających na celu szkolenie wykładowców (instruktorów) w akademiach stosowania prawa poprzez rozwój specjalnych kursów i ćwiczeń symulacyjnych, rozwój wyposażenia w celu ułatwienia wysiłków na rzecz poprawy kontroli legalnego handlu bronią, zapobiegania i zwalczania jej nielegalnego przemytu w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach, ułatwianie zniszczenia nadwyżek broni i poprawy zarządzania zapasami, jak również wspieranie parlamentarzystów w poprawianiu ustawodawstwa dotyczącego mechanizmów kontrolnych odnoszących się do broni, amunicji i materiałów wybuchowych.
3.
Komisji powierza się wykonanie niniejszej decyzji. W tym celu Komisja zawiera porozumienie finansowe z DDA, w którego imieniu działa UN-LiREC, w sprawie warunków wykorzystania wkładu Unii Europejskiej, który przybierze formę darowizny. Porozumienie finansowe, które zostanie zawarte, będzie przewidywać, że UN-LiREC, DDA oraz partnerzy UN-LiREC zapewnią zauważalność wkładu Unii Europejskiej w projekt, w sposób właściwy do jego rozmiaru.
Artykuł  2
1.
Do celów określonych w art. 1 ustala się finansową kwotę referencyjną w wysokości 700.000 EUR.
2.
Zarządzanie wydatkami pokrywanymi z kwoty ustalonej w ust. 1 podlega wspólnotowym procedurom i zasadom mającym zastosowanie do ogólnego budżetu Unii Europejskiej.
Artykuł  3

Komisja przedkłada regularne sprawozdania z wykonywania niniejszej decyzji odpowiednim organom Rady, zgodnie z art. 9 ust. 1 wspólnego działania 2002/589/WPZiB. Informacja ta będzie oparta w szczególności na regularnych sprawozdaniach, które będą dostarczane przez UN-LiREC/DDA na mocy ich umownych relacji z Komisją, jak przewidziano w art. 1 powyżej.

Artykuł  4
1.
Niniejsza decyzja staje się skuteczna od dnia 1 sierpnia 2003 r.; wydatki poniesione w wykonywaniu niniejszego działania stają się wymagalne od tego dnia. Decyzja wygasa dnia 31 lipca 2004 r.
2.
Niniejsza decyzja zostanie poddana przeglądowi 10 miesięcy po dniu jej przyjęcia.
Artykuł  5

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 lipca 2003 r.
W imieniu Rady
F. FRATTINI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 191 z 19.7.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 72 z 14.3.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.185.59

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/543/WPZiB dotycząca wykonania wspólnego działania 2002/589/WPZiB w związku z wkładem Unii Europejskiej w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach
Data aktu: 21/07/2003
Data ogłoszenia: 24/07/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/08/2003