Rozporządzenie 1287/2003 w sprawie harmonizacji dochodu narodowego brutto w cenach rynkowych (rozporządzenie DNB)

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE, EURATOM) NR 1287/2003
z dnia 15 lipca 2003 r.
w sprawie harmonizacji dochodu narodowego brutto w cenach rynkowych (rozporządzenie DNB)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 19 lipca 2003 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

uwzględniając decyzję Rady 2000/597/WE, Euratom z dnia 29 września 2000 r. w sprawie systemu środków własnych Wspólnot Europejskich(1), w szczególności jej art. 8 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji(2);

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wzrastający udział zasobów własnych Wspólnoty opartych na produkcie narodowy brutto w cenach rynkowych (zwanym dalej PNBcr) Państw Członkowskich, stwarza konieczność dalszego wzmocnienia porównywalności, wiarygodność i kompletności tego agregatu.

(2) Dane te stanowią także ważne narzędzie analityczne dla koordynacji krajowych polityk gospodarczych oraz różnych polityk wspólnotowych.

(3) Do celów zasobów własnych, decyzja Rady 2000/597/WE, Euratom stanowi, że PNBcr równa się dochodowi narodowemu brutto w cenach rynkowych (zwanemu dalej DNB) tak jak zostało to przewidziane przez Komisję przy stosowaniu Europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych (zwanego dalej ESA 95) zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(4).

(4) Dane DNB muszą być porównywalne. Dane te mogą być porównywalne tylko wtedy, jeśli stosowane są odpowiednie definicje i reguły rachunkowości ESA 95. W tym celu, procedury oceny oraz aktualnie wykorzystywane podstawowe dane powinny pozwolić na prawidłowe stosowanie definicji i reguł rachunkowości ESA 95.

(5) Źródła i metody stosowane do zestawiania DNB muszą być wiarygodne. Oznacza to, że techniki oparte na mocnych podstawach powinny być stosowane do odpowiednich podstawowych statystyk, w zakresie, w jakim to możliwe.

(6) Dane dotyczące DNB muszą być kompletne. Oznacza to, że powinny one uwzględniać także te rodzaje działalności, które nie są wykazywane w badaniach statystycznych lub dla władz fiskalnych, społecznych lub innych władz administracyjnych. Usprawniony zakres DNB zakłada rozwój odpowiednich podstaw statystycznych i procedur oceny oraz dokonywanie właściwych dostosowań.

(7) W celu wypełnienia swojej misji dotyczącej dostarczania danych DNB do celów zasobów własnych, Komisja podejmuje środki mające na celu zwiększenie porównywalności, wiarygodności i kompletności DNB Państw Członkowskich.

(8) Dyrektywa Rady 89/130/EWG, Euratom z dnia 13 lutego 1989 r. w sprawie harmonizacji obliczania produktu narodowego brutto w cenach rynkowych(5) ustanowiła procedurę weryfikacji i oceny porównywalności, wiarygodności i kompletności PNB w ramach Komitetu ds. PNB, w którym Państwa Członkowskie i Komisja ściśle współpracują. Procedura ta powinna zostać dostosowana tak, aby uwzględnić wykorzystanie ESA 95 DNB do celów zasobów własnych.

(9) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia należy przyjąć zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).

(10) Zasięgnięto opinii Komitetu ds. Programu Statystycznego zgodnie z art. 3 decyzji Rady 89/382/EWG, Euratom z dnia 19 czerwca 1989 r. w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich(7),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Rozdział  I

Definicja i obliczanie dochodu narodowego brutto w cenach rynkowych

Artykuł  1
1.
Dochód narodowy brutto w cenach rynkowych (DNB) i produkt krajowy brutto w cenach rynkowych (PKB) definiowane są zgodnie z Europejskim systemem rachunków narodowych i regionalnych (ESA 95).
2.
PKB stanowi ostateczny wynik działalności produkcyjnej jednostek produkcyjnych rezydentów. Może on być definiowany na trzy sposoby:

a) PKB stanowi sumę wartości dodanej brutto różnych sektorów instytucjonalnych lub różnych branż plus podatki i minus subwencje do produktów (które nie są przeznaczone dla sektorów i branż). Jest on także pozycją bilansująca w ogólnym rachunku produkcji gospodarczej;

b) PKB stanowi sumę ostatecznego wykorzystania towarów i usług przez jednostki produkcyjne rezydentów (obecne spożycie ostateczne i inwestycje brutto) plus wywóz i minus przywóz towarów i usług;

c) PKB stanowi sumę wykorzystania w ogólnym wytworzonym gospodarczo rachunku dochodu (rekompensata pracowników, podatki produkcyjne i przywóz pomniejszony o subsydia, nadwyżka operacyjna brutto i różnorodny ogólny dochód gospodarki).

3.
DNB stanowi ogólny pierwotny dochód uzyskiwany przez jednostki instytucjonalne rezydentów: rekompensata pracowników, podatki produkcyjne i przywóz pomniejszony o subsydia, dochód majątkowy (uzyskiwany pomniejszony o płacony), nadwyżka operacyjna brutto i różnorodny dochód brutto. DNB równa się PKB minus pierwotny dochód płatny przez jednostki rezydentów jednostkom nierezydentom plus pierwotny dochód uzyskiwany przez jednostki rezydentów z reszty świata.

Rozdział  II

Przekazywanie danych dotyczących DNB i informacji dodatkowych

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie ustalają DNB zgodnie z art. 1 w ramach zwykłej rachunkowości narodowej.
2.
Do dnia 22 września każdego roku, Państwa Członkowskie dostarczają Komisji (Eurostat), w kontekście krajowych procedur księgowych, dane dla zagregowanego DNB i jego składników, zgodnie z definicjami określonymi w art. 1. Całkowity PKB i jego składników mogą być przedstawiane zgodnie z trzema podejściami wymienionymi w art. 1 ust. 2. Dostarczone dane dotyczą roku poprzedniego oraz wszelkich zmian wniesionych do tych danych w zakresie lat wcześniejszych.
3.
Przekazując dane określone w ust. 2, Państwa Członkowskie przekazują Komisji (Eurostat) sprawozdanie dotyczące jakości danych DNB. Sprawozdanie dostarcza informacji koniecznych do wykazania, w jaki sposób została osiągnięta wielkość zagregowana, w szczególności zawiera opis wszelkich istotnych zmian w procedurach i wykorzystanych podstawowych statystykach oraz wyjaśnienie zmian, jakie zostały dokonane w stosunku do wcześniejszych szacunków DNB. Treść i format tego sprawozdania są zgodne z wytycznymi ustanowionymi przez Komisję zgodnie z procedurą określoną w art. 4 ust. 2.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie dostarczają Komisji (Eurostat), zgodnie z wytycznymi ustanowionymi przez tę ostatnią oraz zgodnie z procedurą określoną w art. 4 ust. 2, wykaz procedur i podstawowych statystyk wykorzystywanych do obliczania DNB i jego składników zgodnie z ESA 95. Państwa Członkowskie poprawiają oraz dokonają aktualizacji ich wykazu zgodnie z tymi wytycznymi.

Rozdział  III

Procedury i kontrole obliczania DNB

Artykuł  4
1.
Komisja wspierana jest przez Komitet zwany dalej jako "Komitetem DNB", składający się z przedstawicieli Państw Członkowskich i pod przewodnictwem przedstawiciela Komisji.
2.
W przypadku dokonania odniesienia do niniejszego ustępu, stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE.

Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  5
1.
Komisja weryfikuje źródła i metody stosowane przez Państwa Członkowskie do obliczania DNB. Środki mające na celu uczynienie danych dotyczących DNB bardziej porównywalnymi, wiarygodnymi i kompletnymi, przyjmowane są zgodnie z procedurą określoną w art. 4 ust. 2.
2.
Komitet DNB bada sprawy wniesione przez jego przewodniczącego lub z jego własnej inicjatywy albo na wniosek przedstawiciela Państwa Członkowskiego, dotyczące wykonania niniejszego rozporządzenia, w szczególności w odniesieniu do:

a) corocznej zgodności z definicjami określonymi w art. 1;

b) corocznego badania danych przekazanych na mocy art. 2 ust. 2 oraz informacji przekazanych na mocy art. 2 ust. 3, dotyczących źródeł statystycznych oraz procedur obliczania DNB i jego składników. Badanie to prowadzi do uzyskania opinii Komitetu DNB w sprawie stosowności danych DNB Państw Członkowskich do celów zasobów własnych w odniesieniu do wiarygodności, porównywalności i kompletności. Opinia ta wskaże główne dokumenty na podstawie, których dokonano badania. Wiarygodność, porównywalność i kompletność DNB i jego składników muszą być oceniane z uwzględnieniem zasady optymalizacji kosztów i korzyści.

W tym kontekście zasada optymalizacji kosztów i korzyści pociąga za sobą pogląd w sprawie potencjalnego rozmiaru i znaczenia szczególnych rodzajów działalności lub transakcji opartych na jakichkolwiek dostępnych informacjach. Informacje te są często jakościowe, chociaż mogą być one, w niektórych przypadkach, ilościowe. Komisja (Eurostat) bada porównywalność w sposobie traktowania podobnych przypadków w Państwach Członkowskich i składa sprawozdanie Komitetowi DNB w sprawie wszystkich przypadków, w których uważa, że stosowana jest zasada optymalizacji kosztów i korzyści. Stosowanie tej zasady powinno pozwolić na uniknięcie przeznaczania nieproporcjonalnych źródeł przy obliczaniu nieistotnych pozycji;

c) wyrażania swoich poglądów, bez uszczerbku dla przepisów art. 4, w sprawie propozycji Komisji mających na celu poprawę obliczania DNB, włącznie z interpretacją, w miarę potrzeby, definicji ESA 95 i ilościowe określenie wpływu tych propozycji na DNB.

3.
Komitet DNB dokłada szczególnych starań w celu usprawnienie praktyk zestawiania DNB Państw Członkowskich oraz upowszechnianie najlepszych praktyk w tej dziedzinie.

Komitet rozpatruje również sprawy odnoszące się do korekty danych dotyczących DNB oraz kompletności DNB.

W razie konieczności, zaproponuje on Komisji środki mające na celu uczynienie danych dotyczących DNB bardziej porównywalnymi i reprezentatywnymi.

Artykuł  6

Bez uszczerbku dla kontroli przewidzianych w art. 19 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000(8), wspólne wizytacje mające na celu uzyskanie informacji dotyczących DNB mogą, jeśli zostało to uznane za odpowiednie, być przeprowadzane w Państwach Członkowskich przez służby Komisji i przedstawicieli z innych Państw Członkowskich w konsultacji z wizytowanym Państwem Członkowskim. Uczestnictwo Państw Członkowskich w takich wizytacjach jest dobrowolne.

Rozdział  IV

Przepisy końcowe

Artykuł  7

Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie przed końcem 2005 r., sprawozdanie z wykonania niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 lipca 2003 r.

W imieniu Rady
G. TREMONTI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, str. 42.

(2) Dz.U. C 45 E z 25.2.2003, str. 61.

(3) Opinia z dnia 12 marca 2003 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 359/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 58 z 28.2.2002, str. 1).

(5) Dz.U. L 49 z 21.2.1989, str. 26.

(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

(7) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

(8) Dz.U. L 130 z 31.5.2000, str. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.181.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1287/2003 w sprawie harmonizacji dochodu narodowego brutto w cenach rynkowych (rozporządzenie DNB)
Data aktu: 15/07/2003
Data ogłoszenia: 19/07/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/07/2003