Rozporządzenie 1287/2003 w sprawie harmonizacji dochodu narodowego brutto w cenach rynkowych (rozporządzenie DNB)

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE, EURATOM) NR 1287/2003
z dnia 15 lipca 2003 r.
w sprawie harmonizacji dochodu narodowego brutto w cenach rynkowych (rozporządzenie DNB)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 19 lipca 2003 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

uwzględniając decyzję Rady 2000/597/WE, Euratom z dnia 29 września 2000 r. w sprawie systemu środków własnych Wspólnot Europejskich(1), w szczególności jej art. 8 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji(2);

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wzrastający udział zasobów własnych Wspólnoty opartych na produkcie narodowy brutto w cenach rynkowych (zwanym dalej PNBcr) Państw Członkowskich, stwarza konieczność dalszego wzmocnienia porównywalności, wiarygodność i kompletności tego agregatu.

(2) Dane te stanowią także ważne narzędzie analityczne dla koordynacji krajowych polityk gospodarczych oraz różnych polityk wspólnotowych.

(3) Do celów zasobów własnych, decyzja Rady 2000/597/WE, Euratom stanowi, że PNBcr równa się dochodowi narodowemu brutto w cenach rynkowych (zwanemu dalej DNB) tak jak zostało to przewidziane przez Komisję przy stosowaniu Europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych (zwanego dalej ESA 95) zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(4).

(4) Dane DNB muszą być porównywalne. Dane te mogą być porównywalne tylko wtedy, jeśli stosowane są odpowiednie definicje i reguły rachunkowości ESA 95. W tym celu, procedury oceny oraz aktualnie wykorzystywane podstawowe dane powinny pozwolić na prawidłowe stosowanie definicji i reguł rachunkowości ESA 95.

(5) Źródła i metody stosowane do zestawiania DNB muszą być wiarygodne. Oznacza to, że techniki oparte na mocnych podstawach powinny być stosowane do odpowiednich podstawowych statystyk, w zakresie, w jakim to możliwe.

(6) Dane dotyczące DNB muszą być kompletne. Oznacza to, że powinny one uwzględniać także te rodzaje działalności, które nie są wykazywane w badaniach statystycznych lub dla władz fiskalnych, społecznych lub innych władz administracyjnych. Usprawniony zakres DNB zakłada rozwój odpowiednich podstaw statystycznych i procedur oceny oraz dokonywanie właściwych dostosowań.

(7) W celu wypełnienia swojej misji dotyczącej dostarczania danych DNB do celów zasobów własnych, Komisja podejmuje środki mające na celu zwiększenie porównywalności, wiarygodności i kompletności DNB Państw Członkowskich.

(8) Dyrektywa Rady 89/130/EWG, Euratom z dnia 13 lutego 1989 r. w sprawie harmonizacji obliczania produktu narodowego brutto w cenach rynkowych(5) ustanowiła procedurę weryfikacji i oceny porównywalności, wiarygodności i kompletności PNB w ramach Komitetu ds. PNB, w którym Państwa Członkowskie i Komisja ściśle współpracują. Procedura ta powinna zostać dostosowana tak, aby uwzględnić wykorzystanie ESA 95 DNB do celów zasobów własnych.

(9) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia należy przyjąć zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).

(10) Zasięgnięto opinii Komitetu ds. Programu Statystycznego zgodnie z art. 3 decyzji Rady 89/382/EWG, Euratom z dnia 19 czerwca 1989 r. w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich(7),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Rozdział  I

Definicja i obliczanie dochodu narodowego brutto w cenach rynkowych

Artykuł  1
1.
Dochód narodowy brutto w cenach rynkowych (DNB) i produkt krajowy brutto w cenach rynkowych (PKB) definiowane są zgodnie z Europejskim systemem rachunków narodowych i regionalnych (ESA 95).
2.
PKB stanowi ostateczny wynik działalności produkcyjnej jednostek produkcyjnych rezydentów. Może on być definiowany na trzy sposoby:

a) PKB stanowi sumę wartości dodanej brutto różnych sektorów instytucjonalnych lub różnych branż plus podatki i minus subwencje do produktów (które nie są przeznaczone dla sektorów i branż). Jest on także pozycją bilansująca w ogólnym rachunku produkcji gospodarczej;

b) PKB stanowi sumę ostatecznego wykorzystania towarów i usług przez jednostki produkcyjne rezydentów (obecne spożycie ostateczne i inwestycje brutto) plus wywóz i minus przywóz towarów i usług;

c) PKB stanowi sumę wykorzystania w ogólnym wytworzonym gospodarczo rachunku dochodu (rekompensata pracowników, podatki produkcyjne i przywóz pomniejszony o subsydia, nadwyżka operacyjna brutto i różnorodny ogólny dochód gospodarki).

3.
DNB stanowi ogólny pierwotny dochód uzyskiwany przez jednostki instytucjonalne rezydentów: rekompensata pracowników, podatki produkcyjne i przywóz pomniejszony o subsydia, dochód majątkowy (uzyskiwany pomniejszony o płacony), nadwyżka operacyjna brutto i różnorodny dochód brutto. DNB równa się PKB minus pierwotny dochód płatny przez jednostki rezydentów jednostkom nierezydentom plus pierwotny dochód uzyskiwany przez jednostki rezydentów z reszty świata.

Rozdział  II

Przekazywanie danych dotyczących DNB i informacji dodatkowych

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie ustalają DNB zgodnie z art. 1 w ramach zwykłej rachunkowości narodowej.
2.
Do dnia 22 września każdego roku, Państwa Członkowskie dostarczają Komisji (Eurostat), w kontekście krajowych procedur księgowych, dane dla zagregowanego DNB i jego składników, zgodnie z definicjami określonymi w art. 1. Całkowity PKB i jego składników mogą być przedstawiane zgodnie z trzema podejściami wymienionymi w art. 1 ust. 2. Dostarczone dane dotyczą roku poprzedniego oraz wszelkich zmian wniesionych do tych danych w zakresie lat wcześniejszych.
3.
Przekazując dane określone w ust. 2, Państwa Członkowskie przekazują Komisji (Eurostat) sprawozdanie dotyczące jakości danych DNB. Sprawozdanie dostarcza informacji koniecznych do wykazania, w jaki sposób została osiągnięta wielkość zagregowana, w szczególności zawiera opis wszelkich istotnych zmian w procedurach i wykorzystanych podstawowych statystykach oraz wyjaśnienie zmian, jakie zostały dokonane w stosunku do wcześniejszych szacunków DNB. Treść i format tego sprawozdania są zgodne z wytycznymi ustanowionymi przez Komisję zgodnie z procedurą określoną w art. 4 ust. 2.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie dostarczają Komisji (Eurostat), zgodnie z wytycznymi ustanowionymi przez tę ostatnią oraz zgodnie z procedurą określoną w art. 4 ust. 2, wykaz procedur i podstawowych statystyk wykorzystywanych do obliczania DNB i jego składników zgodnie z ESA 95. Państwa Członkowskie poprawiają oraz dokonają aktualizacji ich wykazu zgodnie z tymi wytycznymi.

Rozdział  III

Procedury i kontrole obliczania DNB

Artykuł  4
1.
Komisja wspierana jest przez Komitet zwany dalej jako "Komitetem DNB", składający się z przedstawicieli Państw Członkowskich i pod przewodnictwem przedstawiciela Komisji.
2.
W przypadku dokonania odniesienia do niniejszego ustępu, stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE.

Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  5
1.
Komisja weryfikuje źródła i metody stosowane przez Państwa Członkowskie do obliczania DNB. Środki mające na celu uczynienie danych dotyczących DNB bardziej porównywalnymi, wiarygodnymi i kompletnymi, przyjmowane są zgodnie z procedurą określoną w art. 4 ust. 2.
2.
Komitet DNB bada sprawy wniesione przez jego przewodniczącego lub z jego własnej inicjatywy albo na wniosek przedstawiciela Państwa Członkowskiego, dotyczące wykonania niniejszego rozporządzenia, w szczególności w odniesieniu do:

a) corocznej zgodności z definicjami określonymi w art. 1;

b) corocznego badania danych przekazanych na mocy art. 2 ust. 2 oraz informacji przekazanych na mocy art. 2 ust. 3, dotyczących źródeł statystycznych oraz procedur obliczania DNB i jego składników. Badanie to prowadzi do uzyskania opinii Komitetu DNB w sprawie stosowności danych DNB Państw Członkowskich do celów zasobów własnych w odniesieniu do wiarygodności, porównywalności i kompletności. Opinia ta wskaże główne dokumenty na podstawie, których dokonano badania. Wiarygodność, porównywalność i kompletność DNB i jego składników muszą być oceniane z uwzględnieniem zasady optymalizacji kosztów i korzyści.

W tym kontekście zasada optymalizacji kosztów i korzyści pociąga za sobą pogląd w sprawie potencjalnego rozmiaru i znaczenia szczególnych rodzajów działalności lub transakcji opartych na jakichkolwiek dostępnych informacjach. Informacje te są często jakościowe, chociaż mogą być one, w niektórych przypadkach, ilościowe. Komisja (Eurostat) bada porównywalność w sposobie traktowania podobnych przypadków w Państwach Członkowskich i składa sprawozdanie Komitetowi DNB w sprawie wszystkich przypadków, w których uważa, że stosowana jest zasada optymalizacji kosztów i korzyści. Stosowanie tej zasady powinno pozwolić na uniknięcie przeznaczania nieproporcjonalnych źródeł przy obliczaniu nieistotnych pozycji;

c) wyrażania swoich poglądów, bez uszczerbku dla przepisów art. 4, w sprawie propozycji Komisji mających na celu poprawę obliczania DNB, włącznie z interpretacją, w miarę potrzeby, definicji ESA 95 i ilościowe określenie wpływu tych propozycji na DNB.

3.
Komitet DNB dokłada szczególnych starań w celu usprawnienie praktyk zestawiania DNB Państw Członkowskich oraz upowszechnianie najlepszych praktyk w tej dziedzinie.

Komitet rozpatruje również sprawy odnoszące się do korekty danych dotyczących DNB oraz kompletności DNB.

W razie konieczności, zaproponuje on Komisji środki mające na celu uczynienie danych dotyczących DNB bardziej porównywalnymi i reprezentatywnymi.

Artykuł  6

Bez uszczerbku dla kontroli przewidzianych w art. 19 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000(8), wspólne wizytacje mające na celu uzyskanie informacji dotyczących DNB mogą, jeśli zostało to uznane za odpowiednie, być przeprowadzane w Państwach Członkowskich przez służby Komisji i przedstawicieli z innych Państw Członkowskich w konsultacji z wizytowanym Państwem Członkowskim. Uczestnictwo Państw Członkowskich w takich wizytacjach jest dobrowolne.

Rozdział  IV

Przepisy końcowe

Artykuł  7

Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie przed końcem 2005 r., sprawozdanie z wykonania niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 lipca 2003 r.

W imieniu Rady
G. TREMONTI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, str. 42.

(2) Dz.U. C 45 E z 25.2.2003, str. 61.

(3) Opinia z dnia 12 marca 2003 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 359/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 58 z 28.2.2002, str. 1).

(5) Dz.U. L 49 z 21.2.1989, str. 26.

(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

(7) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

(8) Dz.U. L 130 z 31.5.2000, str. 1.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024