(Dz.U.UE L z dnia 19 lipca 2003 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając decyzję Rady 2000/597/WE, Euratom z dnia 29 września 2000 r. w sprawie systemu środków własnych Wspólnot Europejskich(1), w szczególności jej art. 8 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji(2);
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wzrastający udział zasobów własnych Wspólnoty opartych na produkcie narodowy brutto w cenach rynkowych (zwanym dalej PNBcr) Państw Członkowskich, stwarza konieczność dalszego wzmocnienia porównywalności, wiarygodność i kompletności tego agregatu.
(2) Dane te stanowią także ważne narzędzie analityczne dla koordynacji krajowych polityk gospodarczych oraz różnych polityk wspólnotowych.
(3) Do celów zasobów własnych, decyzja Rady 2000/597/WE, Euratom stanowi, że PNBcr równa się dochodowi narodowemu brutto w cenach rynkowych (zwanemu dalej DNB) tak jak zostało to przewidziane przez Komisję przy stosowaniu Europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych (zwanego dalej ESA 95) zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(4).
(4) Dane DNB muszą być porównywalne. Dane te mogą być porównywalne tylko wtedy, jeśli stosowane są odpowiednie definicje i reguły rachunkowości ESA 95. W tym celu, procedury oceny oraz aktualnie wykorzystywane podstawowe dane powinny pozwolić na prawidłowe stosowanie definicji i reguł rachunkowości ESA 95.
(5) Źródła i metody stosowane do zestawiania DNB muszą być wiarygodne. Oznacza to, że techniki oparte na mocnych podstawach powinny być stosowane do odpowiednich podstawowych statystyk, w zakresie, w jakim to możliwe.
(6) Dane dotyczące DNB muszą być kompletne. Oznacza to, że powinny one uwzględniać także te rodzaje działalności, które nie są wykazywane w badaniach statystycznych lub dla władz fiskalnych, społecznych lub innych władz administracyjnych. Usprawniony zakres DNB zakłada rozwój odpowiednich podstaw statystycznych i procedur oceny oraz dokonywanie właściwych dostosowań.
(7) W celu wypełnienia swojej misji dotyczącej dostarczania danych DNB do celów zasobów własnych, Komisja podejmuje środki mające na celu zwiększenie porównywalności, wiarygodności i kompletności DNB Państw Członkowskich.
(8) Dyrektywa Rady 89/130/EWG, Euratom z dnia 13 lutego 1989 r. w sprawie harmonizacji obliczania produktu narodowego brutto w cenach rynkowych(5) ustanowiła procedurę weryfikacji i oceny porównywalności, wiarygodności i kompletności PNB w ramach Komitetu ds. PNB, w którym Państwa Członkowskie i Komisja ściśle współpracują. Procedura ta powinna zostać dostosowana tak, aby uwzględnić wykorzystanie ESA 95 DNB do celów zasobów własnych.
(9) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia należy przyjąć zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).
(10) Zasięgnięto opinii Komitetu ds. Programu Statystycznego zgodnie z art. 3 decyzji Rady 89/382/EWG, Euratom z dnia 19 czerwca 1989 r. w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich(7),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 15 lipca 2003 r.
W imieniu Rady | |
G. TREMONTI | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, str. 42.
(2) Dz.U. C 45 E z 25.2.2003, str. 61.
(3) Opinia z dnia 12 marca 2003 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 359/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 58 z 28.2.2002, str. 1).
(5) Dz.U. L 49 z 21.2.1989, str. 26.
(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(7) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.
(8) Dz.U. L 130 z 31.5.2000, str. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.181.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1287/2003 w sprawie harmonizacji dochodu narodowego brutto w cenach rynkowych (rozporządzenie DNB) |
Data aktu: | 15/07/2003 |
Data ogłoszenia: | 19/07/2003 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 19/07/2003 |