Rozporządzenie 1267/2003 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w odniesieniu do terminów przekazywania głównych agregatów rachunków narodowych, w odniesieniu do odstępstw dotyczących przekazywania głównych agregatów rachunków narodowych i w odniesieniu do przekazywania danych dotyczących zatrudnienia w godzinach przepracowanych

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 1267/2003 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 16 czerwca 2003 r.
zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w odniesieniu do terminów przekazywania głównych agregatów rachunków narodowych, w odniesieniu do odstępstw dotyczących przekazywania głównych agregatów rachunków narodowych i w odniesieniu do przekazywania danych dotyczących zatrudnienia w godzinach przepracowanych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(4) zawiera wzorce ramowe wspólnych norm, definicji, klasyfikacji oraz reguł rachunkowości stosowanych przy sporządzaniu rachunków Państw Członkowskich z uwagi na wymóg prowadzenia statystyki we Wspólnocie, w celu uzyskania porównywalnych wyników między Państwami Członkowskimi.

(2) Sprawozdanie Komitetu Walutowego w sprawie wymogów statystycznych w Unii Gospodarczej i Walutowej (UGW), zatwierdzone przez Radę Ecofin, z dnia 18 stycznia 1999 r., podkreślało, że w celu sprawnego funkcjonowania UGW i jednolitego rynku największe znaczenie mają skuteczny nadzór i koordynacja polityk gospodarczych i że wymaga to wyczerpującego systemu informacji statystycznych dostarczającego politykom niezbędnych danych, na których opierają oni swoje decyzje. Sprawozdanie to określało w zarysie wysoki priorytet dostępności takich informacji dla Wspólnoty, w szczególności dla Państw Członkowskich uczestniczących w strefie euro.

(3) Sprawozdanie podkreślało, że porównanie rynku pracy między krajami będzie wymagało więcej uwagi w UGW.

(4) W celu opracowania statystyk kwartalnych w odniesieniu do strefy euro termin przekazania głównych agregatów rachunków narodowych powinien zostać ograniczony do 70 dni.

(5) Kwartalne i roczne odstępstwa przyznane Państwom Członkowskim, które uniemożliwiają opracowanie głównych agregatów rachunków narodowych w odniesieniu do strefy euro i Wspólnoty, powinny zostać uchylone.

(6) Plan działań w sprawie wymogów statystycznych Unii Gospodarczej i Walutowej, zatwierdzony przez Radę Ecofin, z dnia 29 września 2000 r. określa jako priorytet przekazywanie danych rachunków narodowych dotyczących zatrudnienia zgodnie z jednostką "godziny przepracowane".

(7) Komitet ds. Programu Statystycznego (SPC) i Komitet ds. Statystyk Pieniężnych, Finansowych i Bilansu Płatniczego (CMFB) były odpowiednio konsultowane zgodnie z art. 3 decyzji Rady 89/382/EWG, Euratom(5), oraz decyzją Rady 91/115/EWG(6), odpowiednio,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku B do rozporządzenia (WE) nr 2223/96 wprowadza się następujące zmiany:

1. W tekście następującym po tytule: "Program przekazywania danych rachunków narodowych" wprowadza się następujące zmiany:

a) tekst "Przeglądu tabel" zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku I;

b) tekst tabeli 1 "Główne agregaty - zadania kwartalne i roczne" zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku II.

2. Tekst następujący po tytule: "Odstępstwa dotyczące tabel dostarczanych w ramach kwestionariusza »ESA 95« według krajów" zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku III.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 16 czerwca 2003 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX G. PAPANDREOU
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 203 E z 27.8.2002, str. 258.

(2) Dz.U. C 253 z 22.10.2002, str. 14.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 24 września 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 18 lutego 2003 r. (Dz.U. C 125 E z 27.5.2003, str. 1) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 maja 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 359/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 58 z 28.2.2002, str. 1).

(5) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

(6) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 19.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Zmiany do tabeli "Przegląd tabel" załącznika B - Program przekazywania danych rachunków narodowych - rozporządzenia (WE) nr 2223/96, (ESA 95)

PROGRAM PRZEKAZYWANIA DANYCH RACHUNKÓW NARODOWYCH

Przegląd tabel

Pierwszy przekaz Opóźnienie + miesiąc

(dni, gdzie wymieniono)

Przekaz za lata Tematyka tabel Tabela nr
2002 70 dni 1995-2001 Główne agregaty, roczne 1
2002 70 dni 1995-2001 Główne agregaty, kwartalne 1
1999 8 1995-1998 Główne agregaty instytucji rządowych i samorządowych 2
2001 3 1997-2000 Główne agregaty instytucji rządowych i samorządowych 2'
2000 9 1995-1999 Tabele według branż 3
2000 9 1995-1999 Wywóz i przywóz UE/państwa trzecie 4
2000 9 1995-1999 Wydatki na spożycie ostateczne gospodarstw domowych według przeznaczenia 5
2000 9 1995-1999 Rachunki finansowe według sektorów (transakcji) 6
2000 9 1995-1999 Bilanse aktywów i pasywów finansowych 7
2000 12 1995-1999 Rachunki niefinansowe według sektorów 8
2000 12 1995-1999 Szczegółowe wpływy podatkowe według sektorów 9
2000 24 1995-1998 Tabele według branży i regionów, NUTS II, A17 10
2001 12 1995-2000 Wydatki instytucji centralnych i samorządowych według funkcji 11
2001 24 1995-1999 Tabele według branży i regionów, NUTS III, A3 12
2001 24 1995-1999 Rachunki gospodarstw domowych według regionów, NUTS II 13
2001 24 1995-1999 Aktywa trwałe w gospodarce ogółem i według produktów (Pi 3) 14
2002 36 1995-1999 Tabela podaży w cenach bazowych wraz z przeliczeniem na ceny nabycia, A60 × P60 15
2002 36 1995-1999 Tabela wykorzystania w cenach nabycia, A60 × P60 16
2002 36 1995(*) Symetryczna tabela przepływów międzybranżowych w cenach bazowych, P60 × P60, co pięć lat 17
2002 36 1995(*) Symetryczna tabela przepływów międzybranżowych dla produkcji krajowej w cenach bazowych, P60 × P60, co pięć lat 18
2002 36 1995(*) Symetryczna tabela przepływów międzybranżowych dla przywozu w cenach bazowych P60 × P60, co pięć lat 19
2003 36 2000 Klasyfikacja krzyżowa środków trwałych według branż i produktu, A31 × Pi 3, co pięć lat 20
2003 36 2000 Klasyfikacja krzyżowa rachunku produkcji według branż i sektorów, A60 × (S111, S12, S13, S14, S15), co pięć lat 21
2003 36 2000 Tabela krzyżowa stałych inwestycji brutto według branż i produktu, A31 × P60, co pięć lat 22
patrz tabela patrz tabela patrz tabela Obliczenia retrospektywne 23
t: okres odniesienia (rok lub kwartał).
(*) Tablicę z danymi za okres 5-letni za rok 2000 należy przekazać w roku 2003.

ZAŁĄCZNIK  II

Zmiany do tabeli 1 - Główne agregaty, zadania kwartalne i roczne - załącznika B - Program przekazywania danych rachunków narodowych - rozporządzenia (WE) nr 2223/96, (ESA 95)

Tabela 1 - Główne agregaty - zadania kwartalne i roczne
Kod Wykaz zmiennych Podział + Ceny bieżące Ceny stałe
Wartość dodana i produkt krajowy brutto
B.1g 1. Wartość dodana brutto w cenach bazowych A6 x x
D.21-D.31 2. Podatki pomniejszone o subsydia do produktów x x
P.119 3. FISIM x x
B.1*g 4. Produkt krajowy brutto w cenach rynkowych x x
Wydatki produktu krajowego brutto
P.3 5. Wydatki na spożycie ostateczne ogółem x x
P.3 6. a) Wydatki gospodarstw domowych na spożycie

ostateczne (koncepcja krajowa)

x x
P.3 6. b) Wydatki gospodarstw domowych na spożycie

ostateczne (koncepcja narodowa)

x x
P.3 7. Wydatki na spożycie ostateczne INKgd x x
P.3 8. Wydatki na spożycie ostateczne w instytucjach

rządowych i samorządowych

x x
P.31 a) Spożycie indywidualne x x
P.32 b) Spożycie ogólnospołeczne x x
P.4 9. Spożycie ostateczne skorygowane gospodarstw domowych x x
P.41 a) Spożycie indywidualne x x
P.5 10. Inwestycje brutto x x
P.51 a) Środki trwale brutto Pi 6 x x
P.52 b) Zmiany w zapasach x x
P.53 c) Nabycie pomniejszone o sprzedaż aktywów o

wyjątkowej wartości

x x
P.6 11. Wywóz towarów (fob) i usług x x
P.7 12. Przywóz towarów (fob) i usług x x
Dochód, oszczędności i wierzytelności netto
B.5 13. Saldo dochodów podstawowych z zagranicą x x
B.5*g 14. Dochód narodowy brutto w cenach rynkowych x (x)
K.1 15. Zużycie środków trwałych x x
B.5*n 16. Dochód narodowy netto w cenach rynkowych x x
D.5, D.6, D.7 17. Transfery bieżące netto z zagranicą x
B.6n 18. Dochód do dyspozycji, netto x (x)
B.8n 19. Oszczędności krajowe, netto x
D.9 20. Transfery kapitałowe netto z zagranicą x
B.9 21. Wierzytelności netto lub zadłużenie netto kraju x
Ludność, zatrudnienie, wynagrodzenie pracownicze
22. Ludność i dane o zatrudnieniu
a) Ludność ogółem (1 000)
b) Osoby bezrobotne (1 000)
c) Zatrudnienie w produkcji przez rezydentów

(tysiące osób zatrudnionych i tysiące

przepracowanych godzin) i zatrudnienie rezydentów

(tysiące osób)

osoby pracujące na własny rachunek A6(**)
osoby fizyczne pracujące najemnie A6(**)
D.1 23. Wynagrodzenie pracownicze zatrudnionych w produkcji

przez rezydentów i wynagrodzenie pracowników

rezydentów

A6(**) x
D.11 a) Wynagrodzenia i płace brutto A6(**) x
+ Jeśli nie ma wskazanego podziału, oznacza gospodarkę ogółem.
(**) A6 tylko dla osób pracujących na własny rachunek oraz osób fizycznych pracujących najemnie,

zatrudnionych w produkcji przez rezydentów.

(x) W wartościach realnych.
.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

ZAŁĄCZNIK  III

Zmiany w tabelach według krajów z załącznika B - Odstępstwa dotyczące tabel dostarczanych w ramach kwestionariusza "ESA 95" według krajów - do rozporządzenia (WE) nr 2223/96, (ESA 95)

ODSTĘPSTWA DOTYCZĄCE TABEL DOSTARCZANYCH W RAMACH KWESTIONARIUSZA "ESA 95" WEDŁUG KRAJÓW

grafika

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.180.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1267/2003 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w odniesieniu do terminów przekazywania głównych agregatów rachunków narodowych, w odniesieniu do odstępstw dotyczących przekazywania głównych agregatów rachunków narodowych i w odniesieniu do przekazywania danych dotyczących zatrudnienia w godzinach przepracowanych
Data aktu: 16/06/2003
Data ogłoszenia: 18/07/2003
Data wejścia w życie: 07/08/2003, 01/05/2004