uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 169 i art. 172 akapit drugi,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja nr 1513/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. dotycząca szóstego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji, przyczyniającego się do utworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej i innowacji (2002-2006)(4) (zwanego dalej "szóstym programem ramowym") przewiduje udział Wspólnoty w programach badawczo - rozwojowych podejmowanych wspólnie przez kilka Państw Członkowskich, w tym udział w strukturach stworzonych w celu realizacji tych programów, w rozumieniu art. 169 Traktatu.
(2) W dniu 30 maja 2001 r. Komisja przedstawiła komunikat w sprawie stosowania art. 169 Traktatu oraz łączenia programów krajowych.
(3) Rada, w swoich rezolucjach z dnia 10 listopada 2001 r. oraz z dnia 14 maja 2001 r., oraz Parlament Europejski, w swojej rezolucji z dnia 4 października 2001 r.(5), podkreśliły powagę epidemii HIV/AIDS, malarii i gruźlicy i potrzebę przyspieszenia wysiłków mających na celu zwiększenie pomocy na poziomie krajowym, regionalnym i światowym, oraz zatwierdziły program działania: przyspieszone działanie w sprawie HIV/AIDS, malarii i gruźlicy w kontekście ograniczania ubóstwa.
(4) W swoich wnioskach z dnia 30 października 2001 r., Rada wezwała Państwa Członkowskie do wyznaczania poszczególnych obszarów dla programów pilotażowych, w przypadku których właściwy byłby udział Wspólnoty w programach badawczo-rozwojowych podejmowanych z inicjatywy kilku Państw Członkowskich w rozumieniu art. 169 Traktatu, w ścisłej współpracy z Komisją, gdzie właściwe.
(5) W powiązaniu ze swoimi komunikatami do Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 września 2000 r. i dnia 21 lutego 2001 r. Komisja przedstawiła program działania mający na celu zwalczanie globalnego problemu HIV/AIDS, malarii i gruźlicy oraz określanie różnych strategii do wdrożenia. Ten program działania posiada różne ściśle powiązane i współzależne części: promocję zapobiegania, wspieranie leczenia oraz uczynienia najistotniejszych produktów leczniczych bardziej przystępnymi cenowo oraz przyspieszenie badań i rozwoju. Część dotycząca badań i rozwoju ma na celu, między innymi, rozwój, w koordynacji ze stosowaniem niniejszej decyzji, nowych interwencji klinicznych w celu zwalczania tych trzech chorób w ramach długoterminowego partnerstwa między Europą a krajami rozwijającymi się. W określaniu prób klinicznych dla nowych interwencji klinicznych przeciwko HIV/AIDS, malarii i gruźlicy, powinno uwzględnić się współistnienie chorób.
(6) W swojej decyzji nr 36/2002/WE(6), Parlament Europejski i Rada zdecydowały, że Wspólnota wniesie wkład w wysokości 60 milionów EUR w roku 2001 do ogólnego funduszu na rzecz walki z HIV/AIDS, gruźlicą i malarią. Jako że fundusz ogólny nie finansuje działań związanych z badaniami i rozwojem, wymagane są dodatkowe fundusze na rzecz badań i rozwoju.
(7) Państwa Członkowskie podejmują własne programy badawczo - rozwojowe lub działania mające na celu rozwijanie nowych interwencji klinicznych w celu zwalczania globalnego problemu HIV/AIDS, malarii i gruźlicy. Te programy lub działania, fundusze, na które zostały przyznane, stanowią część długoterminowego partnerstwa z krajami rozwijającymi się.
(8) Obecnie, programy badawczo - rozwojowe lub działania podejmowane we własnym zakresie na poziomie krajowym nie są wystarczająco skoordynowane na poziomie europejskim i nie pozwalają na spójne podejście na poziomie europejskim do skutecznego programu badań i rozwoju technologicznego w celu zwalczania HIV/AIDS, malarii i gruźlicy w krajach rozwijających się lub umożliwienie znalezienia optymalnych sposobów leczenia dopasowanych do warunków w krajach rozwijających się.
(9) Dążąc do uzyskania spójnego podejścia na poziomie europejskim oraz skuteczniejszego działania przeciwko HIV/AIDS, malarii i gruźlicy w krajach rozwijających się, Austria, Belgia, Dania, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Luksemburg, Niderlandy, Niemcy, Portugalia, Szwecja, Włochy oraz Zjednoczone Królestwo (zwane dalej "uczestniczącymi Państwami Członkowskimi") oraz Norwegia podjęły inicjatywę, wraz z krajami rozwijającymi się, ustanowienia programu badawczo - rozwojowego o nazwie "Partnerstwo europejskie i krajów rozwijających się na rzecz prób klinicznych" (zwanego dalej programem EDCTP) w celu uzyskania masy krytycznej pod względem zasobów ludzkich i finansowych oraz połączenia dodatkowego doświadczenia i zasobów dostępnych w różnych krajach Europy i w krajach rozwijających się.
(10) W duchu szóstego programu ramowego, Wspólnota powinna posiadać prawo do uzgadniania warunków jej wkładu finansowego do programu EDCTP w odniesieniu do udziału w nim innych krajów, podczas jego wdrażania, zgodnie z regułami i warunkami określonymi w niniejszej decyzji.
(11) Celem programu EDCTP, którego maksymalny koszt całkowity szacuje się na kwotę około 600 milionów EUR w okresie pięcioletnim, jest przyspieszenie rozwoju nowych interwencji klinicznych w celu zwalczania HIV/AIDS, malarii i gruźlicy w krajach rozwijających się, w szczególności w Afryce subsaharyjskiej oraz ogólne polepszenie jakości badań w odniesieniu do tych chorób. Program EDCTP został przygotowany w celu przyspieszenia współpracy oraz łączenia europejskich programów narodowych, przyspieszenia prób klinicznych nowych produktów, w szczególności lekarstw i szczepionek, w krajach rozwijających się, pomocy w rozwijaniu i wzmacnianiu możliwości w krajach rozwijających się, włączając w to promocję, gdzie właściwe, transferu technologii oraz zachęcanie do udziału sektora prywatnego i mobilizowanie dodatkowych funduszy na rzecz walki z tymi chorobami, włączając w to fundusze z sektora prywatnego. Ze względu na charakter programu, znaczna część funduszy zostałaby by wydana w krajach rozwijających się.
(12) Podobna inicjatywa powinna zostać uruchomiona na późniejszym etapie, włączając w to inne, lekceważone, choroby, które w szczególności dotykają ubogich ludzi w krajach rozwijających się, pod warunkiem że Państwa Członkowskie wdrażają takie programy oraz że program ramowy posiada odpowiadające priorytety badań.
(13) Uczestniczące Państwa Członkowskie zgodziły się koordynować i wdrażać wspólne działania mające na celu wnoszenie wkładu do programu EDCTP na proponowany okres pięciu lat. Całkowita wartość ich krajowego udziału szacuje się na 200 milionów EUR.
(14) Działania związane z pozyskiwaniem dodatkowych funduszy, zarówno publicznych jak i prywatnych, szacowane na 200 milionów EUR, są przewidziane w ramach wdrażania programu EDCTP.
(15) W celu zwiększenia siły oddziaływania programu EDCTP, Wspólnota powinna w nim uczestniczyć poprzez wniesieniu wkładu finansowego do wysokości 200 milionów EUR.
(16) W celu zwiększenia siły oddziaływania programu EDCTP, Wspólnota powinna mieć na celu synergię skutków z powiązanymi inicjatywami wspólnotowymi w dziedzinie poprawy zdrowia publicznego w krajach rozwijających się, w celu zwiększania możliwości klinicznych, regulacyjnych i wspólnotowych tych ostatnich, co umożliwiłoby im skuteczniejsze odgrywanie roli w partnerstwie EDCTP.
(17) Uczestniczące Państwa Członkowskie zgodziły się na model zarządzający obejmujący zarząd partnerstwa oraz wspólną strukturę w celu wdrożenia programu EDCTP. Zarząd partnerstwa będzie zapewniał zrównoważony udział ekspertów z uczestniczących państw europejskich oraz krajów rozwijających się zaangażowanych w program EDCTP oraz będzie określał, rozwijał i planował strategię programu, zatwierdzaną przez wspólną strukturę. Wspólna struktura jest podmiotem prawnym, który zagwarantuje wymiar wspólnotowy we wdrażaniu programu EDCTP i będzie odbiorcą wspólnotowego wkładu finansowego.
(18) Biorąc pod uwagę, że program EDCTP spełnia cele naukowe szóstego programu ramowego oraz że zakres badań programu EDCTP podlega zakresowi priorytetowego zagadnienia "Nauki przyrodnicze, genomika i biotechnologia na rzecz zdrowia" szóstego programu ramowego, wspólnotowy wkład finansowy powinien zostać przekazany ze środków przyznanych w budżecie na to zagadnienie priorytetowe.
(19) Istotne jest, aby działalność badawcza wykonywana na podstawie programu EDCTP była zgodna z podstawowymi zasadami etycznymi, włącznie z tymi odzwierciedlonymi w art. 6 Traktatu o Unii Europejskiej oraz w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej, oraz wykorzystywała najlepsze praktyki kliniczne i przestrzegała zasad włączania problematyki płci do głównego nurtu życia społecznego i politycznego oraz równości mężczyzn i kobiet.
(20) Jest również istotne, aby działalność badawcza wykonywana na podstawie programu EDCTP spełniała potrzeby krajów rozwijających się i była spójna z globalną polityką Unii Europejskiej na rzecz poprawy zdrowia i zwalczania chorób związanych z ubóstwem w krajach rozwijających się,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | G. PAPANDREOU |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Wniosek z dnia 29 sierpnia 2002 r. (dotychczas nieopublikowany w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. C 133 z 6.6.2003, str. 93.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 27 marca 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 13 maja 2003 r.
(4) Dz.U. L 232 z 29.8.2002, str. 1.
(5) Dz.U. C 87 E z 11.4.2002, str. 244.
(6) Dz.U. 7 z 11.1.2002, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.169.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 1209/2003/WE w sprawie udziału Wspólnoty w podjętym przez kilka Państw Członkowskich programie badawczorozwojowym mającym na celu rozwijanie nowych interwencji klinicznych w celu zwalczania HIV/AIDS, malarii i gruźlicy w ramach długoterminowego partnerstwa między Europą a krajami rozwijającymi się |
Data aktu: | 16/06/2003 |
Data ogłoszenia: | 08/07/2003 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 28/07/2003 |