uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wzrastająca liczba programów jest tworzona w szerokim wachlarzu dziedzin jako część działań przewidzianych w art. 3 Traktatu. Programy skierowane są do różnych kategorii beneficjentów. Komisja z zasady jest odpowiedzialna za przedsięwzięcie środków mających na celu wykonanie takich programów (programów wspólnotowych).
(2) Wykonanie programów wspólnotowych, których to dotyczy jest przynajmniej w części finansowane ze środków przewidzianych w budżecie ogólnym Unii Europejskiej.
(3) Na mocy art. 274 Traktatu Komisja odpowiada za wykonanie budżetu.
(4) Jeżeli Komisja ma być w prawidłowy sposób odpowiedzialna przed obywatelami, musi koncentrować się przede wszystkim na swoich zadaniach instytucjonalnych. Powinna zatem mieć możliwość przekazywania stronom trzecim niektórych zadań odnoszących się do zarządzania programami wspólnotowymi. Zlecanie na zewnątrz niektórych zadań w zakresie zarządzania mogłoby także stanowić sposób skuteczniejszej realizacji celów takich programów wspólnotowych.
(5) Zlecanie na zewnątrz zadań w zakresie zarządzania powinno jednakże pozostać w granicach ustalonych przez system instytucjonalny ustanowiony w Traktacie. Oznacza to, że zadań powierzonych instytucjom na mocy Traktatu, wymagających uprawnień uznaniowych w zakresie przekładania decyzji politycznych na działania, nie można zlecać na zewnątrz.
(6) Zlecanie na zewnątrz powinno także podlegać analizie kosztów i korzyści, uwzględniającej szereg czynników, takich jak określenie zadań, których zlecenie na zewnątrz jest uzasadnione, analiza kosztów i korzyści obejmująca koszty koordynacji i kontroli, wpływ na zasoby ludzkie, skuteczność i elastyczność w wykonywaniu zadań zleconych na zewnątrz, uproszczenie stosowanych procedur, bliskość zadań zlecanych na zewnątrz w stosunku do końcowych beneficjentów, zauważalność wspierania przez Wspólnotę programów wspólnotowych, których to dotyczy oraz potrzeba utrzymania odpowiedniego poziomu know-how wewnątrz Komisji.
(7) Jedna z form zlecania na zewnątrz polega na wykorzystaniu organów Wspólnoty posiadających osobowość prawną (agencji wykonawczych).
(8) W celu zapewnienia jednolitości agencji wykonawczych pod względem instytucjonalnym należy ustanowić ich statut, w szczególności w odniesieniu do niektórych podstawowych aspektów ich struktury, zadań, funkcjonowania, systemu budżetowego, personelu, nadzoru i odpowiedzialności.
(9) Komisja jako instytucja odpowiadająca za wykonywanie różnych programów wspólnotowych jest najbardziej kompetentna do oceny, czy i w jakim stopniu właściwe jest powierzenie agencji wykonawczej zadań w zakresie zarządzania odnoszących się do jednego lub większej liczby określonych programów wspólnotowych. Wykorzystanie agencji wykonawczej nie zwalnia jednakże Komisji z jej obowiązków wynikających z Traktatu, w szczególności z jego art. 274. Komisja musi zatem być w stanie ściśle określić działania każdej z agencji wykonawczych i zachować rzeczywistą kontrolę nad jej funkcjonowaniem, w szczególności nad jej organami kierowniczymi.
(10) Oznacza to, że Komisja musi mieć prawo do podejmowania decyzji o utworzeniu oraz, w danym przypadku likwidacji agencji wykonawczej zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Ponieważ decyzja o ustanowieniu agencji wykonawczej jest środkiem o ogólnym zasięgu w rozumieniu art. 2 decyzji Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(4), decyzje takie powinny być przyjęte zgodnie z decyzją 1999/468/WE.
(11) Komisja musi również mieć możliwość wyznaczania zarówno członków Komitetu Sterującego każdej z agencji wykonawczych jak i jej dyrektora, w celu zapewnienia, aby przy przekazywaniu agencji wykonawczej zadań stanowiących prerogatywę Komisji nie zrzekała się ona wskutek tego kontroli nad wykonywaniem tej prerogatywy.
(12) Działania wykonywane przez agencję wykonawczą muszą być także w pełni zgodne z programowaniem określonym przez Komisję w odniesieniu do programów wspólnotowych, w zarządzanie którymi agencja jest zaangażowana. Roczny program pracy agencji musi zatem podlegać zatwierdzeniu przez Komisję i być zgodny z decyzjami budżetowymi.
(13) W celu zapewnienia, aby zlecanie na zewnątrz było efektywne oraz aby fachowa wiedza agencji wykonawczej była w pełni wykorzystywana, Komisja musi mieć możliwość przekazywania agencji wszystkich lub niektórych zadań wykonawczych związanych z jednym lub z większą liczbą programów wspólnotowych, z wyjątkiem zadań, które wymagają uprawnień uznaniowych w przekładaniu decyzji politycznych na działania. Zadania, które można przekazać obejmują zarządzanie wszystkimi lub niektórymi etapami danego projektu, wykonywanie budżetu, zbieranie i przetwarzanie informacji, które mają być przesłane Komisji oraz przygotowywanie zaleceń dla Komisji.
(14) Ponieważ budżet agencji wykonawczej jest przeznaczony jedynie do finansowania kosztów jej funkcjonowania, jej dochód powinna stanowić przede wszystkim subwencja przewidziana w ogólnym budżecie Unii Europejskiej, która ma być ustalona przez władzę budżetową i ma być uzyskana z przydziału finansowego na program wspólnotowy, w zarządzanie którym agencja jest zaangażowana.
(15) W celu stosowania art. 274 Traktatu, środki operacyjne programów wspólnotowych, w zarządzanie którymi agencja jest zaangażowana, muszą nadal być przewidziane w ogólnym budżecie Unii Europejskiej i muszą być wykonywane poprzez bezpośrednie obciążenie tego budżetu. Operacje finansowe odnoszące się do tych środków muszą zatem być przeprowadzane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5).
(16) Agencji wykonawczej można powierzyć zadania wykonawcze odnoszące się do zarządzania programami finansowanymi ze źródeł innych niż ogólny budżet Unii Europejskiej. Jednakże nie powinno to powodować nawet pośrednio dodatkowych kosztów administracyjnych, które należałoby pokrywać z dodatkowych środków przewidzianych w ogólnym budżecie. W takich przypadkach niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie, z zastrzeżeniem przepisów szczególnych zawartych w podstawowych aktach odnoszących się do danych programów wspólnotowych.
(17) Przejrzystość i rzetelność zarządzania agencjami wykonawczymi wymaga przeprowadzania wewnętrznych i zewnętrznych kontroli ich działalności. W tym celu agencje wykonawcze powinny być odpowiedzialne za swoje działania a Komisja powinna pełnić nadzór administracyjny nad agencją wykonawczą, nie wykluczając możliwości przeprowadzenia audytu przez Trybunał Sprawiedliwości.
(18) Opinia publiczna powinna mieć dostęp do dokumentów będących w posiadaniu agencji wykonawczych, na warunkach i w granicach podobnych do tych w art. 255 Traktatu.
(19) Każda agencja wykonawcza musi intensywnie i stale współpracować ze służbami Komisji odpowiedzialnymi za programy wspólnotowe, w zarządzanie którymi agencja jest zaangażowana. W celu ułatwienia w najszerszym możliwym zakresie takiej współpracy, każda agencja wykonawcza powinna mieć swoją lokalizację w tym samym miejscu gdzie Komisja i jej służby, zgodnie z Protokołem w sprawie lokalizacji siedzib instytucji i niektórych organów oraz służb Wspólnot Europejskich i Europolu załączonym do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatów ustanawiających Wspólnotę Europejską, Europejską Wspólnotę Węgla i Stali oraz Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
(20) W celu przyjęcia niniejszego rozporządzenia Traktat nie przewiduje uprawnień innych niż przyznane na mocy art. 308,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 grudnia 2002 r.
W imieniu Rady | |
L. ESPERSEN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 120 E z 24.4.2001, str. 89 oraz Dz.U. C 103 E z 30.4.2002, str. 253.
(2) Opinia wydana dnia 5 lipca 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 345 z 6.12.2001, str. 1.
(4) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(6) Dz.U. L 56 z 4.3.1968, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, EWWiS, Euratom) nr 490/2002 (Dz.U. L 77 z 20.3.2002, str. 1).
(7) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 20.
(8) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 15.
(9) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.11.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 58/2003 ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi |
Data aktu: | 19/12/2002 |
Data ogłoszenia: | 16/01/2003 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 26/01/2003 |