KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/WE z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2003/23/WE(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3600/92 z dnia 11 grudnia 1992 r., ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu pracy, określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2266/2000(4), przewiduje przyjęcie wykazu substancji czynnych środków ochrony roślin, które mają zostać poddane ocenie w celu ich możliwego włączenia do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. Wykaz ten obejmuje 2,4-DB, beta-cyflutrynę, cyflutrynę, iprodion, linuron, hydrazyd kwasu maleinowego i pendimetalinę.
(2) Wpływ tych substancji czynnych na zdrowie ludzi i środowisko został poddany ocenie zgodnie z przepisami ustanowionymi w rozporządzeniu (EWG) nr 3600/92, w odniesieniu do zakresu zastosowań proponowanych przez powiadamiających. Na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 933/94 z dnia 27 kwietnia 1994 r. określającego substancje czynne środków ochrony roślin i wyznaczającego Państwo Członkowskie sprawozdawcę do realizacji rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3600/92(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2230/95(6), wyznaczono następujące Państwa Członkowskie sprawozdawców i przedłożono odpowiednie raporty oceniające i zalecenia Komisji zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 3600/92: 2,4-DB: Państwo Członkowskie sprawozdawca - Grecja, wszystkie istotne informacje przekazano dnia 30 kwietnia 1996 r.; beta-cyflutryna: Państwo Członkowskie sprawozdawca - Niemcy, wszystkie istotne informacje przekazano dnia 4 listopada 1996 r.; cyflutryna: Państwo Członkowskie sprawozdawca - Niemcy, wszystkie istotne informacje przekazano dnia 4 listopada 1996 r.; iprodion: Państwo Członkowskie sprawozdawca - Francja, wszystkie istotne informacje przekazano dnia 18 lipca 1996 r.; linuron: Państwo Członkowskie sprawozdawca - Zjednoczone Królestwo, wszystkie istotne informacje przekazano dnia 31 października 1996 r.; hydrazyd kwasu maleinowego: Państwo Członkowskie sprawozdawca - Dania, wszystkie istotne informacje przekazano dnia 5 września 1997 r.; pendimetalina: Państwo Członkowskie sprawozdawca - Hiszpania, wszystkie istotne informacje przekazano dnia 20 maja 1998 r.
(3) Projekty raportów oceniających zostały poddane przeglądowi przez Państwa Członkowskie oraz Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 4 dyrektywy 91/414/EWG oraz uwzględniając ewentualną negatywną decyzję w stosunku do 2,4-DB i pendimetaliny, Komisja zorganizowała trójstronne posiedzenia z podmiotem zgłaszającym i Państwem Członkowskim sprawozdawcą dnia 7 maja 1998 r. i dnia 4 czerwca 1999 r. W przypadku obu substancji podmiot zgłaszający przedstawił dalsze dane w celu rozwiania początkowych obaw.
(5) Przeglądy wszystkich substancji czynnych zakończono dnia 3 grudnia 2002 r. w formie sprawozdania kontrolnego Komisji odnośnie do 2,4-DB, beta-cyflutryny, cyflutryny, iprodionu, linuronu, hydrazydu kwasu maleinowego i pendimetaliny.
(6) Przegląd 2,4-DB, linuronu, hydrazydu kwasu maleinowego i pendimetaliny nie ujawnił żadnych otwartych kwestii czy obaw, które wymagałyby konsultacji Naukowego Komitetu ds. Roślin.
(7) Sprawozdanie dotyczące beta-cyflutryny i cyflutryny oraz dalsze informacje na temat obu substancji zostały również skierowane do Naukowego Komitetu ds. Roślin w celu przeprowadzenia oddzielnych konsultacji. Komitet poproszono o przedstawienie uwag na temat właściwej oceny ryzyka pokarmowego oraz o potwierdzenie, czy dostępne dane ekotoksykologiczne pozwalają na stosowanie tych substancji wyłącznie w szklarniach i do zaprawiania nasion. W swoich opiniach(7)(8) Komitet zaproponował, aby poza oceną długookresowego ryzyka pokarmowego, jaką rutynowo prowadzi się w stosunku do środka ochrony roślin, poddano beta-cyflutrynę i cyflutrynę ocenie krótkookresowego, ostrego ryzyka pokarmowego w celu określenia ich potencjalnych właściwości neurotoksycznych. Komitet potwierdził, że wykorzystanie do zaprawiania nasion oraz w szklarniach (z wyjątkiem miejsc, gdzie stosuje się pożyteczne stawonogi) można uznać za bezpieczne dla niedocelowych organizmów lądowych i wodnych z powodu specjalnych okoliczności tych zastosowań niemobilności beta-cyflutryny i cyflutryny w glebie. Poza tym Komitet zgadza się z wnioskami wynikającymi z oceny przez Państwa Członkowskie, że nie wykazano wystarczającego bezpieczeństwa stosowania beta-cyflutryny i cyflutryny do oprysków pól w świetle kryteriów przedstawionych jako wymogi w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG. Po uzyskaniu opinii Naukowego Komitetu ds. Roślin, przeprowadzono następnie ocenę krótkookresowego ryzyka pokarmowego i przedyskutowano ją z Państwami Członkowskimi. Stwierdzono, że krótkookresowe spożywanie pozostałości prawdopodobnie nie przekroczy dozwolonych limitów.
(8) Sprawozdanie na temat iprodionu oraz dalsze informacje skierowano do Naukowego Komitetu ds. Roślin w celu przeprowadzenia odrębnych konsultacji. Komitet poproszono o przedstawienie uwag na temat przewidywanych stężeń substancji w glebie i wodzie gruntowej, oraz dopuszczalnego poziomu ekspozycji operatora sprzętu proponowanego przez sprawozdawcę. W swojej opinii(9) Komitet potwierdził, że dostępne są wystarczające informacje dla wiarygodnego oszacowania wymywającego działania substancji na glebę o pH powyżej 6. Jednakże ocena wymywania w glebach o pH poniżej 6 wymaga dalszej uwagi, ponieważ dla gleb o pH poniżej 6, w pewnych, realnie podatnych sytuacjach, może nastąpić wymywanie przy stężeniach powyżej 0,1 µg/l. Komitet nie stwierdził konieczności stosowania dodatkowego czynnika bezpieczeństwa dla obliczania dopuszczalnego poziomu ekspozycji operatora sprzętu. Stwierdzenia Komitetu Naukowego zostały wzięte pod uwagę podczas tworzenia niniejszej dyrektywy i stosownego sprawozdania kontrolnego.
(9) Na podstawie różnych przeprowadzonych badań okazało się, że można oczekiwać, iż środki ochrony roślin zawierające 2,4-DB, beta-cyflutrynę, cyflutrynę, iprodion, linuron, hydrazyd kwasu maleinowego i pendimetalinę generalnie spełniają wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) oraz art. 5 ust. 3 dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które zostały zbadane przez Komisję i wyszczególnione w jej sprawozdaniu kontrolnym. Dlatego właściwe jest włączenie tych substancji czynnych do załącznika I, w celu zapewnienia możliwości udzielania zezwolenia w odniesieniu do środków ochrony roślin, zawierających daną substancję czynną, we wszystkich Państwach Członkowskich zgodnie z przepisami wspomnianej dyrektywy.
(10) Sprawozdanie kontrolne opracowane przez Komisję jest niezbędne Państwom Członkowskim do prawidłowego wprowadzenia w życie kilku sekcji jednolitych zasad, ustanowionych w dyrektywie 91/414/EWG. Dlatego właściwe jest zapewnienie dostępu do ukończonego sprawozdania kontrolnego, z wyjątkiem informacji poufnych, lub udostępnianie go przez Państwa Członkowskie do konsultacji ze wszystkimi zainteresowanymi stronami.
(11) Należy przewidzieć rozsądny termin zanim substancja czynna zostanie włączona do załącznika I, żeby umożliwić Państwom Członkowskim i zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z włączenia.
(12) Po włączeniu Państwom Członkowskim należy zapewnić odpowiedni okres na wdrożenie przepisów dyrektywy 91/414/EWG w stosunku do środków ochrony roślin zawierających 2,4-DB, beta-cyflutrynę, cyflutrynę, iprodion, linuron, hydrazyd kwasu maleinowego lub pendimetalinę, w szczególności na dokonanie przeglądu istniejących zezwoleń w celu zapewnienia, że spełnione są warunki dotyczące tych substancji czynnych, wymienione w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG. Należy przyznać dłuższy okres na przedłożenie i ocenę pełnej dokumentacji każdego środka ochrony roślin zgodnie z jednolitymi zasadami ustanowionymi w dyrektywie 91/414/EWG.
(13) Dlatego należy zmienić odpowiednio dyrektywę 91/414/EWG.
(14) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 11 kwietnia 2003 r.
|
W imieniu Komisji |
|
David BYRNE |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(2) Dz.U. L 81 z 28.3.2003, str. 39.
(3) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 10.
(4) Dz.U. L 259 z 13.10.2000, str. 27.
(5) Dz.U. L 107 z 28.4.1994, str. 8.
(6) Dz.U. L 225 z 22.9.1995, str. 1.
(7) Opinia Naukowego Komitetu ds. Roślin dotycząca włączenia betacyflutryny do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG w sprawie wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin. (Opinia wyrażona przez Naukowy Komitet ds. Roślin dnia 28 stycznia 2000 r.).
(8) Opinia Naukowego Komitetu ds. Roślin dotycząca włączenia cyflutryny do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG w sprawie wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin. (Opinia wyrażona przez Naukowy Komitet ds. Roślin dnia 28 stycznia 2000 r.).
(9) Opinia Naukowego Komitetu ds. Roślin dotycząca specjalnych zapytań ze strony Komisji dotyczących oceny iprodionu w kontekście dyrektywy Rady 91/414/EWG. SCP/IPRODIO/002-ostateczna, przyjęta dnia 31 stycznia 2002 r.