Rozporządzenie 563/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 563/2002
z dnia 2 kwietnia 2002 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do zanieczyszczeń w żywności(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (EWG) nr 315/93 stanowi, że muszą zostać określone najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych w celu ochrony zdrowia publicznego.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 466/2001(2), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 472/2002(3), ma zastosowanie od dnia 5 kwietnia 2002 r., zastępując rozporządzenie Komisji (WE) nr 194/97 z dnia 31 stycznia 1997 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych(4), zmienione w szczególności rozporządzeniem (WE) nr 864/1999(5) ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy azotanów w sałacie i szpinaku.

(3) Państwa Członkowskie są zobowiązane przedstawić wyniki monitorowania i przedłożyć sprawozdanie w sprawie podjętych środków i postępu w odniesieniu do stosowania kodeksów dobrej praktyki rolniczej w celu zmniejszenia poziomów azotanu. Wykorzystując te informacje, Komisja dokonuje, co trzy lata, a po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 2002 r., przeglądu najwyższych dopuszczalnych poziomów azotanów w sałacie i szpinaku, uwzględniając ogólny cel zmniejszenia wspomnianych poziomów.

(4) Coroczne dane monitorowania od Państw Członkowskich wykazują zmniejszenie poziomów azotanów w sałacie. Mniejsze najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych rodzajów sałaty są rozsądnie osiągalne w oparciu o dobrą praktykę produkcyjną. W niektórych regionach poziomy azotanów są często wyższe niż określone w Załączniku do rozporządzenia (WE) nr 466/2001, chociaż ogólna tendencja wykazuje, że poziomy azotanu w sałacie zmniejszają się. Poziomy azotanu w szpinaku nie wykazują wyraźnej tendencji malejącej. Niektóre Państwa Członkowskie powinny utrzymać ustanowiony okres przejściowy w celu zezwolenia na wprowadzenie do obrotu w kraju sałaty i/lub szpinaku uprawianych i przeznaczonych do spożycia na ich terytorium. Dla sałaty ten okres przejściowy powinien zostać czasowo ograniczony, jednakże dla szpinaku końcowa data nie jest jeszcze przewidziana.

(5) Rozporządzenie (WE) nr 466/2001 powinno zostać odpowiednio zmienione.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 466/2001 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W uzasadnionych przypadkach Państwa Członkowskie mogą zezwolić na okres przejściowy na wprowadzenie do obrotu świeżej sałaty i świeżego szpinaku, uprawianych i przeznaczonych do spożycia na ich terytorium, o wyższych poziomach azotanów niż ustalone jako najwyższe dopuszczalne poziomy w ppkt 1.1 i 1.4 Załącznika, pod warunkiem że stosowane są kodeksy dobrych praktyk rolniczych w celu osiągnięcia stopniowego postępu zmierzającego do uzyskania poziomów zanieczyszczeń określonych w niniejszym rozporządzeniu.

Okres przejściowy:

a) w odniesieniu do sałaty - upływa dnia 1 stycznia 2005 r.;

b) w odniesieniu do szpinaku - zostanie poddany przeglądowi najpóźniej do dnia 1 stycznia 2005 r.

Państwa Członkowskie co roku powiadamiają inne Państwa Członkowskie oraz Komisję o krokach podjętych w celu wprowadzenia w życie akapitu pierwszego.";

2) sekcję 1 załącznika I zastępuje się tekstem znajdującym się w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 2 kwietnia 2002 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 37 z 13.2.1993, str. 1.

(2) Dz.U. L 77 z 16.3.2001, str. 1.

(3) Dz.U. L 75 z 16.3.2002, str. 18.

(4) Dz.U. L 31 z 1.2.1997, str. 48.

(5) Dz.U. L 108 z 27.4.1999, str. 16.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 466/2001 sekcja 1 dotycząca azotanów otrzymuje brzmienie:
Produkt Najwyższy dopuszczalny poziom (mg N03/kg) Metoda pobierania próbek Referencyjna metoda analityczna
"1.1. Szpinak świeży(1)

(Spinatia oleracea)

Zbierany od dnia 1 listopada do dnia 31 marca 3.000 Dyrektywa Komisji 79/700/EWG(2)
Zbierany od dnia 1 kwietnia do dnia 31 października 2.500
1.2. Szpinak konserwowany,

głęboko mrożony lub

mrożony

2.000 Dyrektywa 79/700/EWG
1.3. Sałata świeża (Lactuca

sativa L.) (szklarniowa

i gruntowa) oprócz

Zbierana od dnia 1 października do dnia 31 marca: Dyrektywa 79/700/EWG. Jednakże
sałaty wymienionej w

ppkt 1.4

- sałata

szklarniowa

4.500(3) minimalna liczba
- sałata gruntowa 4.000(3) jednostek na
Zbierana od dnia 1 kwietnia do dnia 30 września próbkę laboratoryjną wynosi 10
- sałata

szklarniowa

3.500(3)
- sałata gruntowa 2.500(3)
1.4. Sałata lodowa(4) - sałata

szklarniowa

2.500(3) Dyrektywa 79/700/EWG.
- sałata gruntowa 2.000(3) Jednakże minimalna liczba jednostek na próbkę laboratoryjną wynosi 10
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy dla świeżego szpinaku nie mają

zastosowania do świeżego szpinaku poddanego przetwarzaniu, który jest

bezpośrednio przewożony luzem z pola do zakładu przetwórczego.

(2) Dz.U. L 207 z 15.8.1979, str. 26.
(3) W przypadku braku odpowiedniego etykietowania, wskazującego na metodę

produkcji, ma zastosowanie dopuszczalny poziom ustalony dla sałaty

gruntowej.

(4) Opisana w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1543/2001 z dnia 27 lipca 2001 r.

ustanawiającym normy handlowe w odniesieniu do sałaty i endywii

o karbowanych liściach i endywii szerokolistnej (Batavian) (Dz.U. L 203

z 28.7.2001, str. 9)."

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.86.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 563/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych
Data aktu: 02/04/2002
Data ogłoszenia: 03/04/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/04/2002