Rozporządzenie 546/2002 ustalające wysokość premii i progi gwarantowane dla surowca tytoniowego według grup odmian tytoniu oraz Państw Członkowskich dla zbiorów z roku 2002, 2003 i 2004 oraz zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2075/92

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 546/2002
z dnia 25 marca 2002 r.
ustalające wysokość premii i progi gwarantowane dla surowca tytoniowego według grup odmian tytoniu oraz Państw Członkowskich dla zbiorów z roku 2002, 2003 i 2004 oraz zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2075/92

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 36 i 37,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 4 rozporządzenia (EWG) nr 2075/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku surowca tytoniowego(4) przewiduje ustalenie wysokości premii i kwot dodatkowych dla każdego zbioru tytoniu, ze szczególnym uwzględnieniem przeszłych i przewidywanych możliwości zbytu różnych rodzajów tytoniu w warunkach normalnej konkurencji. W związku z powyższym należy ustalić premie i powiązać je z gwarantowanymi progami ustanowionymi na lata 2002-2004.

(2) Zgodnie z art. 8 akapit drugi i art. 9 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2075/92, należy określić progi gwarantowane dla każdej grupy odmian i Państw Członkowskich dla zbiorów w latach 2002-2004, ze szczególnym uwzględnieniem warunków rynkowych, jak również warunków społeczno-ekonomicznych i rolnych panujących w danych obszarach produkcji. Poziomy progów powinny być określone w odpowiednim terminie, aby producenci mogli zaplanować produkcję dotyczącą danych zbiorów.

(3) Artykuł 6 ust. 5 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2075/92 zezwala Państwom Członkowskim na stosowanie systemu aukcji umów kontraktacji. Na mocy obecnie obowiązujących przepisów, w przypadku stosowania takiego systemu należy nim objąć wszystkie grupy odmian tytoniu produkowanych w Państwie Członkowskim. System ten nie został jeszcze zastosowany, ponieważ Państwa Członkowskie są przekonane, że system aukcji jest gwarantowany jedynie dla niektórych grup odmian oraz jedynie dla umów grup producentów, którzy wyrażają zainteresowanie. W celu upowszechnienia aukcji jako sposobu podniesienia handlowych cen surowca tytoniowego należy przyjąć bardziej elastyczne przepisy, aby Państwa Członkowskie mogły ograniczyć ten mechanizm wyłącznie do określonych grup odmian oraz jedynie do tych grup producentów, którzy wyrażają zamiar uczestnictwa w nim.

(4) Utworzone na mocy przepisów art. 9 ust. 5 rozporządzenia (EWG) nr 2075/92 krajowe rezerwy kwot nie spełniły zadań konwersji, czyli celów restrukturyzacji gospodarstw, dla których zostały stworzone. Stosowanie na poziomie krajowym, w szczególności kryteriów ustanowionych przez Państwa Członkowskie dla redystrybucji rezerw oraz niewielkich ilości związanych z ich utworzeniem, okazało się nieadekwatne z punktu widzenia osiągnięcia pożądanego skutku. Ponadto administracyjne rozwiązania dotyczące zarządzania krajowymi rezerwami doprowadziły do nadmiernego obciążenia pracą i znacząco skomplikowały proces zarządzania kwotami, co spowodowało poważne opóźnienia w ich dystrybucji. Należy jednak umożliwić Państwom Członkowskim odwołanie się do tego systemu w przypadku, gdy uznają go za przydatny.

(5) Traktat wymaga, aby podczas definiowania i realizacji wszystkich wspólnotowych polityk i działań zapewnić wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego. W ramach strategii trwałego rozwoju Unii Europejskiej pod uwagę należy brać ekonomiczne, społeczne i środowiskowe konsekwencje każdej polityki. W regionach produkcji surowca tytoniowego wskazane jest w konsekwencji podjęcie działań mających na celu rozwój nowych źródeł dochodu oraz nowych rodzajów działalności dla producentów tytoniu. Aby osiągnąć ten cel proponuje się, aby zmienić zakres działań Wspólnotowego Funduszu Tytoniowego i zastąpić badania agronomiczne środkami wsparcia konkretnych inicjatyw umożliwiających producentom tytoniu przejście z produkcji tytoniu na inne uprawy oraz podjęcie działań gospodarczych tworzących nowe miejsca pracy.

(6) Wskazane jest również zwiększenie wysokości potrąceń przeznaczonych na finansowanie Funduszu do poziomu 3 % w 2003 r. w celu wzmocnienia środków budżetowych dostępnych na finansowanie przedsięwzięć w zakresie informowania o szkodliwych skutkach spożywania tytoniu oraz inicjatyw dotyczących konwersji produkcji. Ten ostatni środek, będący nowym priorytetem, mógłby być wdrażany na poziomie krajowym jako część konkretnych przedsięwzięć konwersyjnych oraz towarzyszyłby i rozwijał efekt synergii z programem skupowania kwot. W razie konieczności, w przypadku zbiorów z 2004 r. potrącenie może być zwiększone do 5 % w zależności od wykorzystania środków Funduszu, na podstawie sprawozdania opracowanego przez Komisję.

(7) Należy w związku z tym zmienić rozporządzenie (EWG) nr 2075/92,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1 1

Dla zbiorów 2002, 2003, 2004 i 2005 roku wysokości premii dla każdej z grup surowca tytoniowego oraz kwoty dodatkowe, określone w art. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2075/92, odpowiadają wielkościom określonym w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2 2

Dla zbiorów 2002, 2003, 2004 i 2005 roku progi gwarantowane, określone w art. 8 i 9 rozporządzenia (EWG) nr 2075/92, w zależności od grupy odmian i Państwa Członkowskiego odpowiadają wielkościom określonym w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

W rozporządzeniu (EWG) nr 2075/92 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 6 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Państwo Członkowskie może, jeżeli jest to wskazane z punktu widzenia jego struktur, stosować wobec grup producentów, którzy zamierzają w nim uczestniczyć, system aukcji umów kontraktacji, określony w ust. 1, dla określonej grupy odmian, w przypadku, gdy zostanie ona zawarta przed dniem rozpoczęcia dostaw tytoniu.";

2) w art. 9 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Państwa Członkowskie produkujące tytoń mają prawo do tworzenia krajowej rezerwy kwoty, której zasady działania przyjmowane są zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 23.";

3) artykuł 13 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 13

1. Tworzy się Wspólnotowy Fundusz Tytoniowy (zwany dalej »Funduszem«), finansowany z następujących potrąceń:

- 2 % premii za zbiory w 2002 r.,

- 3 % premii za zbiory w 2003 r.

Komisja przedkłada, do dnia 31 grudnia 2003 r., sprawozdanie w sprawie wykorzystania środków Funduszu, do którego może zostać dołączona, w miarę potrzeby, propozycja zwiększenia procentowej wielkości potrąceń na rzecz Funduszu do 5 % dla zbiorów w 2004 r.

2. Ze środków Funduszu finansuje się działania w następujących sferach:

a) podniesienie publicznej świadomości szkodliwych skutków wszystkich form spożywania tytoniu, w szczególności poprzez informowanie i edukację, pomoc w zakresie gromadzenia danych mających na celu określenie wzorów konsumpcji tytoniu oraz przeprowadzenie badań epidemiologicznych dotyczących nikotynizmu we Wspólnocie oraz badań nad zapobieganiem temu zjawisku;

b) jako część programu, określonego w art. 14 ust. 1, szczególne środki mające na celu pomoc dla producentów tytoniu w przejściu na inne uprawy lub podjęcie innego rodzaju działalności gospodarczej tworzącej nowe miejsca pracy, jak również przeprowadzenie badań dotyczących możliwości, jakimi w tym zakresie dysponują producenci tytoniu."

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od zbiorów z roku 2002.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 marca 2002 r.

W imieniu Rady
A.M. BIRULÉS Y BERTRÁN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 51 E z 26.02.2002, str. 382.

(2) Opinia wydana dnia 14 marca 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Opinia wydana dnia 20 lutego 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dz.U. L 215 z 30.07.1992, str. 70. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1336/2000 (Dz.U. L 154 z 27.06.2000, str. 2).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 3

PREMIE ZA LIŚCIE TYTONIU ZE ZBIORÓW 2002, 2003, 2004 I 2005 ROKU

I

Suszone w piecu

II

Suszone w jasnym pomieszczeniu

III

Suszone w ciemnym pomieszczeniu

IV

Suszone nad ogniem

V

Suszone na słońcu

VI

Basmas

VII

Katerini

VIII

Kaba Koulak

EUR/kg 2,98062 2,38423 2,38423 2,62199 2,14581 4,12957 3,50395 2,50377
KWOTY DODATKOWE
Odmiany EUR/kg
Badischer Geudertheimer, Pereg, Korso 0,5509
Badischer Burley E i jej mieszańce 0,8822
Virgin D i jej mieszańce, Virginia i jej mieszańce 0,5039
Paraguay i jej mieszańce, Dragon vert i jej mieszańce, Philippin, Petit Grammont (Flobecq), Semois, Appelterre 0,4112

ZAŁĄCZNIK  II 4

PROGI GWARANTOWANE DLA ZBIORÓW W 2002 R. (w tonach)

(tony)
I Suszone w piecu II III IV V Pozostałe
Państwo Członkowskie Suszone w jasnym pomieszczeniu Suszone w ciemnym pomieszczeniu Suszone nad ogniem Suszone na słońcu VI

Basmas

VII

Katerini

VIII

K. Koulak

Razem
Włochy 49.002 49.436 16.256 6.255 9.157 498 130.604
Grecja 35.781 12.276 7.192 27.114 24.014 16.696 123.073
Hiszpania 29.472 5.748 6.622 30 41.872
Portugalia 4.981 1.066 6.047
Francja 10.650 9.602 5.359 25.611
Niemcy 4.800 2.683 3.868 11.351
Belgia 154 1455 1.609
Austria 30 442 99 571
134.716 81.407 33.659 6.285 16.342 27.114 24.512 16.696 340.738
GWARANTOWANE PROGI DLA ZBIORÓW 2003, 2004 I 2005 ROKU
(tony)
I Suszone w piecu II III IV V Pozostałe
Państwo Członkowskie Suszone w jasnym pomieszczeniu Suszone w ciemnym pomieszczeniu Suszone nad ogniem Suszone na słońcu VI

Basmas

VII

Katerini

VIII

K. Koulak

Razem
Włochy 48.263 47.689 15.682 6.255 8.833 498 127.220
Grecja 35.242 11.842 6.938 27.114 24.014 16.696 121.846
Hiszpania 29.028 5.545 6.388 30 40.991
Portugalia 4.906 1.028 5.934
Francja 10.490 9.262 5.170 24.922
Niemcy 4.728 2.588 3.731 11.047
Belgia 149 1.404 1.553
Austria 29 426 96 551
Cypr 350 350
Węgry 5.768 6.587 12.355
Polska 22.200 12.633 1.867 1.233 37.933
Słowacja 1.598 117 1.715
162.602 97.866 34.338 7.518 15.771 27.114 24.512 16.696 386.417
1 Art. 1 zmieniony przez art. 151(a) pkt 1 rozporządzenia nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.270.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
2 Art. 2 zmieniony przez art. 151(a) pkt 1 rozporządzenia nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.270.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
3 Załącznik I zmieniony przez art. 151a pkt 1 rozporządzenia nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.270.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
4 Załącznik II:

-zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 151(a) pkt 2 rozporządzenia nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.270.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.84.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 546/2002 ustalające wysokość premii i progi gwarantowane dla surowca tytoniowego według grup odmian tytoniu oraz Państw Członkowskich dla zbiorów z roku 2002, 2003 i 2004 oraz zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2075/92
Data aktu: 25/03/2002
Data ogłoszenia: 28/03/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 29/03/2002, 01/01/2002