uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 152 ust. 4 lit. b),
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając konsultacje przeprowadzone z Komitetem Regionów,
działając zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3) oraz w świetle tekstu jednolitego zatwierdzonego przez Komitet Pojednawczy w dniu 20 listopada 2001 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 79/373/EWG(4) ustala zasady obrotu mieszankami paszowymi we Wspólnocie.
(2) Z uwagi na etykietowanie celem dyrektywy 79/373/EWG jest zapewnienie, że hodowcy bydła są w sposób obiektywny informowani i w sposób możliwe dokładny o składzie i użyciu pasz.
(3) Dyrektywa 79/373/EWG dotychczas przewidywała dość elastyczne deklaracje ograniczone do oznaczenia materiałów paszowych bez wyrażania ich ilości w paszach dla zwierząt produkcyjnych, utrzymując możliwość deklarowania kategorii materiałów paszowych zamiast samych materiałów.
(4) Niemniej jednak kryzys gąbczastej encefalopatii bydła oraz niedawny kryzys dioksynowy ukazały niedoskonałość obowiązujących przepisów i potrzebę bardziej szczegółowej informacji jakościowej i ilościowej w sprawie mieszanek paszowych dla zwierząt produkcyjnych.
(5) Szczegółowa informacja ilościowa może pomóc w zapewnieniu, aby potencjalnie zanieczyszczone materiały paszowe mogły być przeznaczone do określonych partii, które będą korzystne dla zdrowia publicznego i pozwolą uniknąć zniszczenia produktów, które nie przedstawiają istotnego niebezpieczeństwa dla zdrowia publicznego.
(6) Na tym etapie właściwe jest zatem nakazanie sporządzania obowiązkowej deklaracji dla wszystkich materiałów paszowych, jak również ich ilości w mieszankach paszowych dla zwierząt produkcyjnych.
(7) Z przyczyn praktycznych jest właściwe, aby informacje dotyczące materiałów paszowych zawartych w mieszankach paszowych dla zwierząt produkcyjnych dostarczane były ad hoc na etykiecie lub dokumencie towarzyszącym.
(8) Deklaracja dotycząca materiałów paszowych w paszach tworzy w niektórych przypadkach ważne pozycje informacji dla hodowców bydła. Jest zatem właściwe, aby osoba odpowiedzialna za uzupełnianie etykietowania wyszczególniła na żądanie klienta wykaz wszystkich użytych materiałów paszowych i ich rzeczywistej zawartości procentowej w masie.
(9) Jest również ważne, aby dokładność deklaracji mogła zostać urzędowo zweryfikowana na wszystkich etapach obrotu paszami. Właściwe jest zatem, aby, zgodnie z dyrektywą Rady 95/53/WE z dnia 25 października 1995 r. ustalającą zasady regulujące organizację kontroli urzędowych w zakresie żywienia zwierząt(5), właściwe władze sprawdzały dokładność podanej na etykiecie informacji o mieszankach paszowych oraz, aby zapewnić skuteczność takiej kontroli, producenci mieszanek paszowych byli zobligowani do udostępniania właściwym władzom wszelkich dokumentów dotyczących składu pasz przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu.
(10) Na podstawie studium wykonalności Komisja złoży do dnia 31 grudnia 2002 r. Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie, wraz ze stosownymi propozycjami dotyczącymi ustanowienia listy pozytywnej, biorącej pod uwagę wnioski ze sprawozdania.
(11) Potrzebne są również specjalne przepisy dla etykietowania pasz dla zwierząt domowych, aby uwzględnić szczególny charakter tego rodzaju pasz.
(12) Skoro w przyszłości nie będzie dłużej możliwe deklarowanie kategorii materiałów paszowych zamiast deklarowania samych materiałów paszowych w przypadku mieszanek paszowych dla zwierząt produkcyjnych, dyrektywa Komisji 91/357/EWG z dnia 13 czerwca 1991 r. ustanawiająca kategorie materiałów paszowych, które mogą być użyte w celu etykietowania mieszanek paszowych dla zwierząt innych niż zwierzęta domowe(6) powinna zostać uchylona,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | J. PIQUÉ I CAMPS |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 120 E z 24.4.2001, str. 178.
(2) Dz.U. C 140 z 18.5.2000, str. 12.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2000 r. (Dz.U. C 178 z 22.6.2001, str. 177), wspólne stanowisko Rady z dnia 19 grudnia 2000 r. (Dz.U. C 36 z 2.2.2001, str. 35) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 kwietnia 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 grudnia 2001 r. i decyzja Rady z dnia 19 grudnia 2001.
(4) Dz.U. L 86 z 6.4.1979, str. 30. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2000/16/WE (Dz.U. L 105 z 3.5.2000, str. 36).
(5) Dz.U. L 265 z 8.11.1995, str. 17. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 1999/20/WE (Dz.U. L 80 z 25.3.1999, str. 20).
(6) Dz.U. L 193 z 17.7.1991, str. 34. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/67/WE (Dz.U. L 261 z 24.9.1998, str. 10).
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.63.23 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2002/2/WE zmieniająca dyrektywę Rady 79/373/EWG w sprawie obrotu mieszankami paszowymi i uchylająca dyrektywę Komisji 91/357/EWG |
Data aktu: | 28/01/2002 |
Data ogłoszenia: | 06/03/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 06/03/2002 |