Decyzja 2002/148/WE w sprawie zakończenia konsultacji z Zimbabwe na mocy art. 96 Umowy o partnerstwie AKP-WE

DECYZJA RADY
z dnia 18 lutego 2002 r.
w sprawie zakończenia konsultacji z Zimbabwe na mocy art. 96 Umowy o partnerstwie AKP-WE

(2003/148/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 21 lutego 2002 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 300 ust. 2 akapit drugi,

uwzględniając Umowę wewnętrzną w sprawie przyjęcia środków i ustanowienia procedur w celu wykonania Umowy o partnerstwie AKP-WE, podpisanej w Kotonu w dniu 23 czerwca 2000 r.(1), stosowanej tymczasowo zgodnie z decyzją przedstawicieli rządów Państw Członkowskich z dnia 18 września 2000 r., w szczególności jej art. 3,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Istotne elementy wymienione w art. 9 Umowy o partnerstwie AKP-WE zostały pogwałcone przez rząd Zimbabwe.

(2) Konsultacje z Zimbabwe na mocy art. 96 Umowy o partnerstwie AKP-WE zostały podjęte w dniu 11 stycznia 2002 r. i przy tej okazji władze Zimbabwe przedstawiły swój punkt widzenia i podjęły szczególne zobowiązania, chociaż niewystarczające, dotyczące zakończenie aktów przemocy, przeprowadzenia w dniach 9 i 10 marca 2002 r. wolnych i sprawiedliwych wyborów prezydenckich, a w szczególności obecności obserwatorów międzynarodowych i mediów podczas tych wyborów.

(3) Uwzględniono ostatnie zmiany polityczne w Zimbabwe jak również fakt, że niektóre ważne środki dotyczące istotnych elementów Umowy o partnerstwie AKP-WE nie zostały dotychczas wprowadzone we właściwy sposób. Ograniczające ustawodawstwo, jakie zostało ostatnio przyjęte, oraz eskalacja przemocy, jak również zastraszanie przeciwników politycznych poważnie osłabiają wolność słowa, zrzeszania się i pokojowych zgromadzeń w Zimbabwe,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Konsultacje podjęte z Republiką Zimbabwe w trybie art. 96 ust. 2 lit. c) Umowy o partnerstwie AKP-WE są niniejszym zakończone.

Artykuł  2

Środki wyszczególnione w liście stanowiącym Załącznik są przyjęte jako właściwe środki w rozumieniu art. 96 ust. 2 lit. c) Umowy o partnerstwie AKP-WE.

Środki te zostaną uchylone, pod warunkiem że sytuacja w Zimbabwe będzie gwarantować poszanowanie praw człowieka, zasad demokratycznych i państwa prawa.

Podjęte środki stosuje się przez okres dwunastu miesięcy 1 , a w terminie sześciu miesięcy poddane będą kontroli.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 lutego 2002 r.

W imieniu Rady

J. PIQUÉ I CAMPS

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000 r., str. 3.

ZAŁĄCZNIK 

Bruksela, dnia...

LIST DO PREZYDENTA ZIMBABWE

Unia Europejska przywiązuje największą wagę do postanowień art. 9 Umowy o partnerstwie AKP-WE. Poszanowanie praw człowieka, instytucje demokratyczne i państwo prawa stanowią istotne elementy Umowy o partnerstwie, a w konsekwencji podstawę naszych stosunków.

Jest to powód, dla którego Unia Europejska wyraziła w dniu 29 października 2001 r. swój głęboki niepokój w sprawie sytuacji w Zimbabwe oraz podjęła decyzję o zaproszeniu władz Zimbabwe do otwarcia konsultacji, aby dokładnie ocenić sytuację i jej zaradzić.

W toku tych konsultacji, które odbyły się w Brukseli w dniu 11 stycznia 2002 r. Unia Europejska ponownie wyraziła swój głęboki niepokój w sprawie aktów przemocy politycznej, wolności prasy, niezawisłości sądownictwa, zakończenia nielegalnej okupacji gospodarstw rolnych i organizacji wolnych i sprawiedliwych wyborów oraz oceniła, że w tych dziedzinach powinien się jeszcze dokonać znaczący postęp.

Unia Europejska była przekonana, że zorganizowanie wolnych i sprawiedliwych wyborów prezydenckich w marcu 2002 r. wprowadziłoby kraj na drogę demokracji, pokoju społecznego i ożywienia gospodarczego. Tymczasem Unia Europejska zauważa, że jej oczekiwania nie zostały spełnione. Warunki minimalne uzgodnione na forum międzynarodowym dla przeprowadzenia wolnych i bezstronnych wyborów nie są spełnione.

W świetle wymienionych elementów Unia Europejska podjęła decyzję o zakończeniu konsultacji podjętych w trybie art. 96 Umowy o partnerstwie AKP-WE. Unia postanowiła podjąć następujące właściwe środki w rozumieniu art. 96 ust. 2 lit. c) Umowy:

a) finansowanie wsparcia budżetowego przewidzianego w krajowych programach indykatywnych (KPI) Zimbabwe objętych 7 i 8 EFR zostaje zawieszone;

b) zawieszone zostaje finansowanie wszystkich projektów z wyjątkiem tych, z których bezpośrednio korzysta ludność, przede wszystkim w dziedzinie społecznej;

c) finansowanie ukierunkowuje się na przynoszenie bezpośrednich korzyści ludności, przede wszystkim w dziedzinie społecznej, demokratyzacji, poszanowania praw człowieka i państwa prawa;

d) podpisanie krajowych programów indykatywnych (KPI) objętych 9 EFR zostaje zawieszone;

e) stosowanie art. 12 załącznika 2 do Umowy o partnerstwie AKP-WE zostaje zawieszone w zakresie, w jakim wydaje się to konieczne do zastosowania środków ograniczających przyjętych na mocy Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;

f) wspieranie operacji humanitarnych nie będzie naruszone przez niniejszą decyzję;

g) projekty regionalne będą oceniane indywidualnie.

Środki te będą uchylone, pod warunkiem że sytuacja w Zimbabwe będzie gwarantować poszanowanie praw człowieka, zasad demokratycznych i państwa prawa. Unia Europejska zastrzega sobie prawo podjęcia dodatkowych środków ograniczających.

Unia Europejska będzie nadal uważnie śledzić rozwój sytuacji w Zimbabwe i chciałaby jeszcze raz podkreślić swoje pragnienie prowadzenia dialogu z Zimbabwe, na podstawie Umowy o partnerstwie AKP-WE.

Z wyrazami szacunku,

W imieniu Komisji W imieniu Rady
1 Z dniem 20 lutego 2003 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 lutego 2004 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2003/112/WE z dnia 18 lutego 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.46.25).

Z dniem 20 lutego 2004 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 lutego 2005 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2004/157/WE z dnia 19 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.50.60).

Z dniem 19 lutego 2005 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 lutego 2006 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2005/139/WE z dnia 17 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.48.28).

Z dniem 18 lutego 2006 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 lutego 2007 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2006/114/WE z dnia 14 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.48.26).

Z dniem 19 lutego 2007 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 lutego 2008 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2007/127/WE z dnia 19 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.53.23).

Z dniem 18 lutego 2008 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 lutego 2009 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2008/158/WE z dnia 18 lutego 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.51.19).

Z dniem 19 lutego 2009 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 lutego 2010 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2009/144/WE z dnia 19 lutego 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.49.15).

Z dniem 16 lutego 2010 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 lutego 2011 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2010/97/WPZiB z dnia 16 lutego 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.44.20).

Z dniem 15 lutego 2011 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 lutego 2012 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2011/106/WPZiB z dnia 15 lutego 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.43.31).

Z dniem 17 lutego 2012 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 sierpnia 2012 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2012/96/UE z dnia 17 lutego 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.47.47).

Z dniem 7 sierpnia 2012 r. okres stosowania środków, o którym mowa w art. 2, został przedłużony do dnia 20 sierpnia 2013 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2012/470/UE z dnia 7 sierpnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.213.13).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.50.64

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2002/148/WE w sprawie zakończenia konsultacji z Zimbabwe na mocy art. 96 Umowy o partnerstwie AKP-WE
Data aktu: 18/02/2002
Data ogłoszenia: 21/02/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 21/02/2002