uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 47 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zakres dyrektywy Rady 85/611/EWG(4) był początkowo ograniczony do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania typu otwartego, które promują sprzedaż swoich jednostek uczestnictwa w obrocie publicznym we Wspólnocie i których jedynym celem jest inwestowanie w zbywalne papiery wartościowe (UCITS). W preambule do dyrektywy 85/611/EWG przewidziano, że przedsiębiorstwa wspólnego inwestowania nie wchodzące w jej zakres będą przedmiotem koordynacji na dalszym etapie.
(2) Uwzględniając rozwój rynku pożądane jest, aby cel inwestycji UCITS był poszerzony w celu umożliwienia dokonywania inwestycji w instrumenty finansowe inne niż zbywalne papiery wartościowe, które są wystarczająco płynne. Instrumenty finansowe, które kwalifikują się, aby być aktywami inwestycyjnymi portfela UCITS są wymienione w niniejszej dyrektywie. Wybór inwestycji do portfela za pomocą indeksu jest techniką zarządzania.
(3) Definicja zbywalnych papierów wartościowych zawarta w niniejszej dyrektywie jest ważna wyłącznie do celów niniejszej dyrektywy i w żaden sposób nie wpływa na inne definicje stosowane w ustawodawstwie krajowym do innych celów jak na przykład podatki. A zatem nie są objęte tą definicją akcje i inne papiery wartościowe odpowiadające akcjom, wyemitowane przez na przykład organy typu "Building Societies" oraz typu "Industrial and Provident Societies", których posiadanie w praktyce nie może być przeniesione za wyjątkiem organu emitującego, który je odkupuje.
(4) Instrumenty rynku pieniężnego obejmują te zbywalne instrumenty, którymi normalnie nie dokonuje się obrotu na uregulowanych rynkach, tylko na rynku pieniężnym, takie jak krótkookresowe obligacje skarbu państwa czy obligacje władz lokalnych, świadectwa depozytowe, bilet skarbowy, średniookresowe papiery wartościowe i akcepty bankowe.
(5) Przydatne jest zapewnienie, aby koncepcja rynku regulowanego w niniejszej dyrektywie odpowiadała tej przedstawionej w dyrektywie Rady 93/22/EWG z dnia 10 maja 1993 r. w sprawie usług inwestycyjnych w zakresie papierów wartościowych(5).
(6) Pożądane jest zezwolenie, aby UCITS inwestowały swoje aktywa w jednostki UCITS i/lub inne przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania typu otwartego, które również inwestują w płynne aktywa finansowe wymienione w niniejszej dyrektywie, oraz które funkcjonują na zasadzie dywersyfikacji ryzyka. Niezbędne jest, aby UCITS lub inne przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania, w które inwestują UCITS, podlegały skutecznemu nadzorowi.
(7) Rozwój możliwości dla UCITS w zakresie inwestowania w UCITS oraz w inne przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania powinien być ułatwiony. Dlatego istotne jest zapewnienie, aby taka działalność inwestycyjna nie zmniejszała ochrony inwestora. W związku z rozszerzonymi możliwościami dla UCITS w zakresie inwestowania w jednostki innych UCITS i/lub przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania, niezbędne jest ustanowienie pewnych reguł dotyczących ograniczeń ilościowych, ujawniania informacji i zapobiegania zjawisku kaskady.
(8) W celu uwzględnienia rozwoju rynku oraz uwzględniając urzeczywistnienie unii gospodarczej i walutowej, pożądane jest, aby zezwolić UCITS na inwestowanie w lokaty bankowe. W celu zapewnienia odpowiedniej płynność inwestowania w lokaty, lokaty te będą mogły być wypłacane na żądanie lub, którą będzie można wycofać. Jeżeli lokaty są ustanowione w instytucji kredytowej, której statutowa siedziba znajduje się w państwie nie należącym do Wspólnoty, instytucja kredytowa powinna podlegać regułom ostrożności równoważnym tym ustanowionym w legislacji wspólnotowej.
(9) W uzupełnieniu do przypadku, w którym UCITS inwestuje w lokaty bankowe zgodnie z jego regulaminem funduszu lub zgodnie z dokumentami założycielskimi, może być niezbędne umożliwienie wszystkim UCITS posiadanie pomocniczych aktywów płynnych, jak lokaty bankowe a vista. Posiadanie takich pomocniczych aktywów płynnych może być uzasadnione, na przykład, w następujących przypadkach: w celu pokrycia bieżących lub wyjątkowych płatności; w przypadku sprzedaży, na czas niezbędny do ponownych inwestycji w zbywalne papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i/lub w inne aktywa finansowe przewidziane w niniejszej dyrektywie; na okres czasu ściśle konieczny w sytuacji, gdy, z powodu niekorzystnych warunków rynkowych, inwestycja w zbywalne papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego oraz w inne aktywa finansowe musi być zawieszona.
(10) Ze względów ostrożności niezbędne jest zapobieżenie nadmiernej koncentracji przez UCITS w inwestycjach, które narażają je na ryzyko dotyczące kontrahenta tego samego podmiotu lub podmiotów należących do tej samej grupy.
(11) Powinno być wyraźnie dozwolone, aby UCITS, jako część swojej ogólnej polityki inwestycyjnej i/lub do celów zabezpieczających, aby osiągnąć ustalony cel finansowy lub wskazany profil ryzyka w prospekcie emisyjnym, inwestowały w finansowe instrumenty pochodne. W celu zapewnienia ochrony inwestorów, niezbędne jest ograniczenie maksymalnego możliwego narażenia na ryzyko dotyczącego instrumentów pochodnych, aby nie przekraczało całkowitej wartości netto portfela UCITS. W celu zapewnienia stałej świadomości ryzyk i zobowiązań wynikających z transakcji instrumentami pochodnymi oraz w celu sprawdzenia zgodności z ograniczeniami inwestycyjnymi, te ryzyka i zobowiązania będą musiały być mierzone i monitorowane na bieżąco. W końcu, w celu zapewnienia ochrony inwestorów poprzez ujawnienie, UCITS powinny opisać swoją strategię, techniki i limity inwestycyjne regulujące ich operacje instrumentami pochodnymi.
(12) W odniesieniu do pozagiełdowych instrumentów pochodnych, powinny być określone dodatkowe wymagania w zakresie wyboru kontrahentów i instrumentów, płynności i bieżącej oceny pozycji. Celem takich dodatkowych wymagań jest zapewnienie odpowiedniego poziomu ochrony inwestorów, bliskiego takiemu, jaki uzyskują, gdy nabywają instrumenty pochodne będące w obrocie na rynkach regulowanych.
(13) Operacje instrumentami pochodnymi nie mogą być nigdy wykorzystane do obchodzenia zasad i reguł określonych w niniejszej dyrektywie. W odniesieniu do instrumentów OTC, powinny być stosowane dodatkowe reguły dywersyfikacji ryzyka do narażenia na ryzyko dotyczące jednego kontrahenta lub grupy kontrahentów.
(14) Niektóre techniki zarządzania portfelem w odniesieniu do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania, inwestujących głównie w akcje i/lub papiery dłużne, opierają się na odzwierciedlaniu indeksów giełdowych i/lub indeksów papierów dłużnych. Pożądane jest pozwolenie UCITS na powielanie dobrze znanych i uznanych indeksów giełdowych i/lub indeksów papierów dłużnych. Dlatego w tym celu może być niezbędne wprowadzenie bardziej elastycznych reguł dywersyfikacji ryzyka w odniesieniu do UCITS inwestujących w akcje i/lub papiery dłużne.
(15) Przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania wchodzące w zakres niniejszej dyrektywy nie powinny być wykorzystywane do celów innych niż zbiorowe inwestowanie pieniędzy zebranych od obywateli zgodnie z regułami ustanowionymi w niniejszej dyrektywie. W przypadkach określonych w niniejszej dyrektywie, UCITS może posiadać filie jedynie wtedy, gdy jest to niezbędne do skutecznego prowadzenia w imieniu UCITS niektórych działań, również określonych w niniejszej dyrektywie. Niezbędne jest zapewnienie skutecznego nadzoru UCITS. Dlatego utworzenie filii UCITS w państwie trzecim powinno być dozwolone tylko w przypadkach i zgodnie z warunkami określonymi w dyrektywie. Ogólny obowiązek działania wyłącznie w interesach posiadaczy jednostek uczestnictwa, w szczególności cel zwiększania efektywności kosztowej, nigdy nie uzasadnia podejmowanych przez UCITS środków, które mogą utrudniać właściwym władzom skuteczne wykonywanie funkcji nadzorczych.
(16) Istnieje konieczność zapewnienia swobodnego transgranicznego wprowadzania do obrotu w szerszym zakresie jednostek uczestnictwa, przy jednoczesnym zapewnieniu jednolitego minimalnego poziomu ochrony inwestorów. Zatem jedynie wiążąca wspólnotowa dyrektywa ustanawiająca uzgodnione minimalne normy może osiągnąć pożądane cele. Niniejsza dyrektywa skutkuje jedynie wymaganą minimalną harmonizacją i nie wykracza poza to co jest niezbędne do osiągnięcia celów realizowanych zgodnie z art. 5 ust. 3 Traktatu.
(17) Środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy powinny być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).
(18) Komisja może rozważyć zaproponowanie kodyfikacji we właściwym czasie po przyjęciu wniosków,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu | W imieniu Rady |
Europejskiego | |
P. COX | M. ARIAS CAÑETE |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 280 z 9.9.1998, str. 6 oraz Dz.U. C 311 E z 31.10.2000, str. 302.
(2) Dz.U. C 116 z 28.4.1999, str. 44.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 17 lutego 2000 r. (Dz.U. C 339 z 29.11.2000, str. 220), wspólne stanowisko Rady z dnia 5 czerwca 2001 r. (Dz.U. C 297 z 23.10.2001, str. 35) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2001 r. decyzja Rady z dnia 4 grudnia 2001 r.
(4) Dz.U. L 375 z 31.12.1985, str. 3. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2000/64/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 290 z 17.11.2000, str. 27).
(5) Dz.U. L 141 z 11.6.1993, str. 27. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2000/64/WE.
(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.41.35 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2001/108/WE zmieniająca dyrektywę Rady 85/611/EWG sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych dotyczących przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) w odniesieniu do inwestycji UCITS |
Data aktu: | 21/01/2002 |
Data ogłoszenia: | 13/02/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 13/02/2002 |