PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 47 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 85/611/EWG z dnia 20 grudnia 1985 r., w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS)(4), jak dotąd w znaczącym stopniu przyczyniła się do stworzenia jednolitego rynku w tym obszarze, ustanawiając - po raz pierwszy w sektorze usług finansowych - zasadę wzajemnego uznawania zezwoleń na działalność i inne przepisy, które ułatwiają swobodny obrót w Unii Europejskiej jednostek uczestnictwa przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania (jako fundusze powiernicze/fundusze wspólne lub fundusze inwestycyjne), objętych niniejszą dyrektywą.
(2) Jednakże dyrektywa 85/611/EWG nie reguluje w znaczącym stopniu działalności spółek, które zarządzają przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania (tzw. "spółki zarządzające"). W szczególności, dyrektywa 85/611/EWG nie ustanawia przepisów zapewniających we wszystkich Państwach Członkowskich stosowanie jednolitych przepisów dotyczących dostępu do rynku i warunków działalności tych spółek. Dyrektywa 85/611/EWG nie ustanawia przepisów dotyczących tworzenia oddziałów i swobodnego świadczenia usług przez te spółki w Państwach Członkowskich innych niż Państwa Członkowskie pochodzenia tych spółek.
(3) Zezwolenie na działalność wydane w Państwie Członkowskim pochodzenia spółki powinno zapewniać ochronę inwestorów i wypłacalność spółek zarządzających, w celu przyczynienia się do stabilności systemu finansowego. Przyjęte podejście ma na celu zapewnienie podstawowej harmonizacji niezbędnej i wystarczającej dla zapewnienia wzajemnego uznawania systemów zezwoleń oraz nadzoru ostrożnościowego, umożliwiając przyznanie jednolitego zezwolenia na działalność ważnego na całym obszarze Unii Europejskiej i sprawowanie nadzoru przez Państwo Członkowskie pochodzenia.
(4) W celu ochrony inwestorów, niezbędne jest zagwarantowanie wewnętrznego zestawienia każdej spółki zarządzającej, w szczególności poprzez dwuosobowe zarządzanie i odpowiednie mechanizmy kontroli wewnętrznej.
(5) W celu zapewnienia, aby spółka zarządzająca była zdolna do wypełnienia zobowiązań wynikających z jej działalności i zapewnienia dzięki temu jej stabilności, wymagane są kapitał założycielski i dodatkowa kwota z funduszy własnych. Uwzględniając zmiany, w szczególności zmiany związane z opłatami kapitałowymi od ryzyka operacyjnego w Unii Europejskiej i na innych międzynarodowych forach, wymogi te, w tym stosowanie gwarancji, będą musiały być poddane ocenie w ciągu trzech lat.
(6) Na podstawie wzajemnego uznawania, spółkom zarządzającym posiadającym zezwolenie na działalność wydane w Państwach Członkowskich będących dla tych spółek państwami pochodzenia należy zezwolić na świadczenie usług na obszarze Unii Europejskiej, na które uzyskały zezwolenie, poprzez zakładanie przez te spółki oddziałów lub w ramach swobody świadczenia usług. Zatwierdzenie regulaminów funduszy, którymi dysponują fundusze powiernicze/fundusze wspólne należy do właściwości Państwa Członkowskiego będącego dla tych funduszy państwem pochodzenia.
(7) W odniesieniu do zarządzania zbiorowym portfelem (zarządzanie funduszami powierniczymi/funduszami wspólnymi i funduszami inwestycyjnymi), zezwolenie przyznane spółce zarządzającej posiadającej zezwolenie na działalność wydane w Państwie Członkowskim, będącym dla tych podmiotów państwem pochodzenia, powinno zezwalać spółce na prowadzenie w przyjmujących Państwach Członkowskich następujących rodzajów działalności: dystrybucja jednostek uczestnictwa zharmonizowanych funduszy powierniczych/funduszy wspólnych zarządzanych przez spółkę w Państwie Członkowskim pochodzenia tej spółki; dystrybucja udziałów zharmonizowanych funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez taką spółkę, wypełnianie wszystkich pozostałych obowiązków i zadań wchodzących w zakres działalności w ramach zarządzania zbiorowym portfelem; zarządzanie aktywami funduszy inwestycyjnych prowadzących statutową działalność w Państwach Członkowskich innych niż Państwo Członkowskie pochodzenia spółek; wypełnianie, na podstawie zleceń, w imieniu spółek zarządzających prowadzących działalność w Państwach Członkowskich innych niż Państwo Członkowskie pochodzenia spółek, obowiązków wchodzących w zakres działalności w ramach zarządzania zbiorowym portfelem.
(8) Zasady wzajemnego uznawania i nadzoru ze strony Państwa Członkowskiego pochodzenia wymagają, aby właściwe władze Państw Członkowskich nie przyznawały bądź cofały zezwolenie w przypadku, gdy czynniki takie jak treść programów działań, rozkład geograficzny lub działalności aktualnie prowadzone jednoznacznie wskazują na to, że spółka zarządzająca wybrała system prawny danego Państwa Członkowskiego w celu uniknięcia bardziej restrykcyjnych norm obowiązujących w innym Państwie Członkowskim, na terytorium którego spółka ta zamierza prowadzić lub prowadzi większą część swojej działalności. Do celów niniejszej dyrektywy, spółka zarządzającą powinna uzyskać zezwolenie na działalność w Państwie Członkowskim, w którym znajduje się jej statutowa siedziba. Zgodnie z zasadą kontroli ze strony państwa pochodzenia, wyłącznie Państwo Członkowskie, w którym znajduje się statutowa siedziba spółki zarządzającej, może być uznane za właściwe w kwestii akceptowania przepisów dotyczących regulaminów funduszy ustanowionych przez fundusze powiernicze/fundusze wspólne utworzone przez taką spółkę i w kwestii wyboru depozytariusza. W celu zapobiegnięcia arbitrażowi nadzorczemu i w celu wpierania skuteczności nadzoru ze strony władz Państwa Członkowskiego pochodzenia, wymóg uzyskania zezwolenia na działalność UCITS nie może w jakikolwiek sposób pod względem prawnym ograniczać możliwości występowania w obrocie tego UCITS w Państwie Członkowskim pochodzenia. Nie ma to wpływu na możliwość podjęcia decyzji, po wydaniu zezwolenia na działalność UCITS, dotyczącej wyboru Państwa Członkowskiego lub Państw Członkowskich w przypadku, gdy jednostki uczestnictwa UCITS mają być wprowadzane do obrotu na podstawie niniejszej dyrektywy.
(9) Dyrektywa 85/611/EWG ogranicza zakres działalności spółek zarządzających wyłącznie do działań w sferze zarządzania funduszami powierniczymi/funduszami wspólnymi (zarządzanie zbiorowym portfelem). W celu uwzględnienia zmian dokonanych ostatnio w ustawodawstwie krajowym Państw Członkowskich i umożliwienia tym spółkom osiągnięcia znaczących korzyści skali, pożądana jest zmiana tego ograniczenia. Pożądane jest w związku z tym zezwolenie tym spółkom na prowadzenie działalności w zakresie zarządzania portfelami inwestycyjnymi w odniesieniu do poszczególnych klientów (indywidualne zarządzanie portfelem), w tym zarządzania funduszami emerytalnymi, jak również niektórych szczególnych rodzajów działalności ubocznych związanych z podstawową działalnością. Tego rodzaju poszerzenie zakresu działalności spółki zarządzającej nie przesądzałoby o stabilności tych spółek. Należy jednakże wprowadzić szczegółowe przepisy zapobiegające konfliktom interesów w przypadku, gdy spółki zarządzające posiadają zezwolenie na zarządzanie zarówno zbiorowym, jak i indywidualnym portfelem.
(10) Działalność związana z zarządzaniem portfelami inwestycyjnymi jest usługą inwestycyjną, która została już objęta dyrektywą Rady 93/22/EWG z dnia 10 maja 1993 r., w sprawie usług inwestycyjnych w zakresie papierów wartościowych(5). W celu zapewnienia jednolitych ram regulacyjnych w tym obszarze, pożądane jest objęcie spółek zarządzających posiadających zezwolenie na działalność, które również zezwala na świadczenie tego rodzaju usługi, wymogiem spełnienia warunków działalności ustanowionych w niniejszej dyrektywie.
(11) Zgodnie z ogólnie przyjętą zasadą, Państwo Członkowskie pochodzenia może ustanowić przepisy bardziej restrykcyjne niż przepisy ustanowione w niniejszej dyrektywie, w szczególności w odniesieniu do warunków uzyskania zezwolenia, wymogów zgodnych z zasadą ostrożności i przepisów dotyczących sprawozdawczości i pełnego prospektu emisyjnego.
(12) Pożądane jest ustanowienie zasad określających warunki wstępne dotyczące powierzania przez spółkę zarządzająca, na podstawie zleceń, wypełniania szczególnych obowiązków i zadań stronom trzecim w celu zwiększenia efektywności prowadzenia przedsiębiorstwa. W celu zapewnienia poprawnego stosowania zasad wzajemnego uznawania zezwoleń i uznawania kontroli ze strony kraju swej siedziby, Państwa Członkowskie zezwalające na takie powierzanie powinny zagwarantować, aby spółka zarządzająca, której państwa te przyznały zezwolenie na działalność, nie powierzała wszystkich swoich obowiązków jednej lub kilku stronom trzecim, stając się w ten sposób podmiotem - skrzynką pocztową i aby istnienie zleceń nie utrudniało skutecznego nadzoru nad spółką zarządzającą. Jednakże fakt przekazania przez spółkę zarządzającą swoich obowiązków w żadnym przypadku nie może wpływać na zobowiązania tej spółki i zobowiązania depozytariusza w stosunku do posiadaczy jednostek uczestnictwa i właściwych władz.
(13) Dla zabezpieczenia interesów akcjonariuszy i zapewnienia równych reguł gry na rynku zharmonizowanych przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania, działalność funduszy inwestycyjnych wymaga kapitału założycielskiego. Jednakże na działalność funduszy inwestycyjnych, które wyznaczyły spółki zarządzające, zostaną przeznaczone dodatkowe środki z funduszy własnych spółek zarządzających.
(14) Fundusze inwestycyjne, które uzyskały zezwolenie na działalność, powinny zawsze przestrzegać art. 5g i 5h, bądź bezpośrednio na podstawie art. 13b lub pośrednio, z uwagi na fakt, że fundusz inwestycyjny, który uzyskał zezwolenie na działalność, zdecyduje o wyznaczeniu spółki zarządzającej, tej spółce zarządzającej należy zezwolić na prowadzenie działalności zgodnie z niniejszą dyrektywą, zobowiązując ją w ten sposób do przestrzegania art. 5g i 5h.
(15) W celu uwzględnienia rozwoju techniki informowania, pożądane jest dokonanie przeglądu istniejących ram informowania przewidzianych w dyrektywie 85/611/EWG. W szczególności, wskazane jest wprowadzenie nowego prospektu emisyjnego dla UCITS (uproszczonego prospektu emisyjnego), który byłby uzupełnieniem istniejącego pełnego prospektu emisyjnego. Tego rodzaju nowy prospekt emisyjny należy opracować w taki sposób, aby był przyjazny dla inwestora i był źródłem wartościowych informacji dla zwykłego inwestora. Taki prospekt emisyjny powinien dostarczać kluczowych informacji o UCITS w sposób jasny, zwięzły i zrozumiały. W uproszczonym prospekcie emisyjnym powinno jednakże zawsze być zawarte odpowiednia pouczenie, z którego wynika, że bardziej szczegółowe informacje inwestor może znaleźć w pełnym prospekcie emisyjnym oraz w rocznym i półrocznym sprawozdaniu UCITS, które inwestor ten może otrzymać bezpłatnie na żądanie. Uproszczony prospekt emisyjny należy zawsze oferować subskrybentom bezpłatnie przed zawarciem umowy, co powinno stanowić wystarczający warunek wstępny wypełnienia zobowiązania prawnego na mocy niniejszej dyrektywy, dotyczącego dostarczania subskrybentom informacji przed zawarciem umowy.
(16) Potrzebne jest zapewnienie równych reguł gry dla pośredników świadczących takie same usługi finansowe i zapewnienia zharmonizowania minimalnego poziomu ochrony inwestora. Zharmonizowany minimalny poziom ujednolicenia warunków podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej stanowi warunek wstępny ustanowienia rynku wewnętrznego dla tych podmiotów gospodarczych. W związku z tym, jedynie wiążąca wspólnotowa dyrektywa ustanawiająca uzgodnione minimalne normy w tym zakresie może umożliwić osiągnięcie pożądanych celów. Niniejsza dyrektywa tworzy jedynie minimalny wymagany poziom harmonizacji i nie wykracza poza to, co jest niezbędne dla osiągnięcia celów na podstawie art. 5 ust. 3 Traktatu.
(17) Komisja może rozważyć zaproponowanie kodyfikacji w odpowiednim czasie po przyjęciu wniosków,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 stycznia 2002 r.
W imieniu Parlamentu |
W imieniu Rady |
Europejskiego |
|
P. COX |
M. ARIAS CAÑETE |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 272 z 1.9.1998, str. 7 i Dz.U. C 311 E z 31.10.2000, str. 273.
(2) Dz.U. C 116 z 28.4.1999, str. 1.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 17 lutego 2000 r. (Dz.U. C 339 z 29.11.2000, str. 228), wspólne stanowisko Rady z dnia 5 czerwca 2001 r. (Dz.U. C 297 z 23.10.2001, str. 10) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2001 r. Decyzja Rady z dnia 4 grudnia 2001 r.
(4) Dz.U. L 375 z 31.12.1985, str. 3. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2000/64/WE Parlamentu Europejskego i Rady (Dz.U. L 290 z 17.11.2000, str. 27).
(5) Dz.U. L 141 z 11.6.1993, str. 27. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2000/64/WE.
ZAŁĄCZNIKI