Rozporządzenie 2208/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 814/2000 w sprawie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2208/2002
z dnia 12 grudnia 2002 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 814/2000 w sprawie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 814/2000 z dnia 17 kwietnia 2000 r. w sprawie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W świetle doświadczenia uzyskanego w latach 2000, 2001 i 2002 szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 814/2000, ustanowione w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1557/2001(2), zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1366/2002(3), należy zmienić w celu usprawnienia systemu. Ze względu na zakres koniecznych zmian oraz w celu osiągnięcia przejrzystości dla wszystkich zainteresowanych stron rozporządzenie (WE) nr 1557/2001 zastępuje się.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 814/2000 definiuje typ i treść działań informacyjnych związanych ze wspólną polityką rolną.

(3) Zaproszenie do składania wniosków jest najbardziej skutecznym i przejrzystym sposobem zapewnienia, że dotacje przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 814/2000 dotrą do jak największej liczby odbiorców oraz że wybrano najlepsze działania.

(4) Wymogi kwalifikowania dla wnioskodawców, podstawy dyskwalifikowania, ogólne kryteria wyboru działań oraz kryteria udzielania dotacji, określone w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 814/2000, powinny zostać szczegółowo określone.

(5) W celu ochrony finansowych interesów Wspólnoty, z chwilą wypłacenia zaliczki na poczet dotacji, należy przedłożyć gwarancję bankową na równorzędną kwotę.

(6) Aby udostępnić środki finansowe możliwie największej liczbie potencjalnych odbiorców, wyjątek stanowić musi stawka współfinansowania przekraczająca 50 %.

(7) Komisja sporządza listę beneficjentów oraz wykaz finansowanych działań informacyjnych. W celu ustalenia praw i zobowiązań wynikających z decyzji o przyznaniu dotacji, Komisja zawiera umowę z beneficjentem. Każda umowa musi zawierać jednoznaczne przepisy odnoszące się do prawa Komisji do przeprowadzania kontroli.

(8) Powiadamianie Komitetu ds. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), ustanowionego na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(4), o działaniach finansowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia, ułatwia koordynację środków wprowadzanych w życie przez Państwa Członkowskie z tymi pochodzącymi ze wsparcia wspólnotowego.

(9) Uwzględniając terminy publikowania zaproszenia do składania wniosków, niniejsze rozporządzenie powinno niezwłocznie wejść w życie.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu EFOGR,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres

Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe zasady stosowania działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej w formie programów roboczych oraz szczególnych działań kwalifikujących się do dotacji wspólnotowych, określonych w art. 2 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia (WE) nr 814/2000.

Artykuł  2

Definicje

Dla celów niniejszego rozporządzenia:

a) "szczególne działania informacyjne" określone w art. 2 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 814/2000 oznaczają zdarzenia informacyjne ograniczone w czasie i wprowadzane w życie w oparciu o oddzielny budżet;

b) "roczne programy robocze" określone w art. 2 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 814/2000 oznaczają zestaw od dwóch do pięciu szczególnych działań informacyjnych;

c) "działania informacyjne" oznaczają szczególne działania informacyjne oraz roczne programy robocze.

Artykuł  3 1

Zaproszenie do składania wniosków

Do dnia 31 października każdego roku, w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich, Komisja publikuje zaproszenie do składania wniosków w zakresie działań informacyjnych określające między innymi tematy priorytetowe, typy działań oraz odbiorców docelowych, środki ich wprowadzania w życie, terminy składania wniosków, termin przewidziany dla wprowadzenia w życie czynności dotyczących działań, wymogów kwalifikowania, kryteriów wyboru i przyznawania, uprawnionych kosztów oraz metodę oceny wniosków w celu przyznania dotacji.

W przypadku 2002 r. zaproszenie do składania wniosków publikuje się nie później niż do dnia 31 grudnia 2002 r.

Artykuł  4

Kryteria kwalifikowania dla wnioskodawców

1.
Organizacje i stowarzyszenia określone w art. 2 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 814/2000 muszą spełniać następujące warunki:

a) muszą być o charakterze prywatnym; w przypadku organizacji lub stowarzyszeń zrzeszających inne organizacje lub stowarzyszenia te ostatnie muszą być także organizacjami lub stowarzyszeniami prywatnymi; jeśli roczny program roboczy wprowadza się w życie we współpracy, partnerzy również muszą być o charakterze prywatnym;

b) muszą być o celu niezarobkowym;

c) muszą działać w Państwie Członkowskim co najmniej od dwóch lat.

2.
Strony określone w art. 2 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 814/2000 muszą być osobami prawnymi ustanowionymi w Państwie Członkowskim co najmniej od dwóch lat.
3.
Jeśli umowa określona w art. 8 przewiduje wypłacenie zaliczki na poczet dotacji, wnioskodawca ustala gwarancję bankową na równorzędną kwotę, zgodnie ze wzorem przedstawionym przez Komisję.

Gwarancji tej się nie wymaga, jeśli wnioskodawca jest podmiotem publicznym.

Artykuł  5

Podstawy dyskwalifikowania wnioskodawców

Dotacji nie można przyznać wnioskodawcom, którzy w momencie trwania procedury przyznawania dotacji znajdują się w jednej z sytuacji wymienionych poniżej:

a) znajdują się w stanie upadłości lub likwidacji, ich sprawami zarządzają sądy, zawarli ugodę z wierzycielami, zawiesili prowadzenie działalności gospodarczej, podlegają postępowaniu sądowemu dotyczącemu tych spraw lub znajdują się w analogicznej sytuacji wynikającej z podobnej procedury przewidzianej w ustawodawstwie lub regulacjach krajowych;

b) zostali skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo związane z jego działalnością zawodową;

c) są winni poważnego wykroczenia zawodowego, które organ zamawiający może udowodnić w dowolny sposób;

d) nie wypełnili zobowiązań odnoszących się do opłacania składek na ubezpieczenie społeczne lub płacenia podatków, zgodnie z przepisami kraju, w którym mają siedzibę, lub kraju organu zamawiającego, lub kraju wykonywania zamówienia;

e) podlegają prawomocnemu wyrokowi za nadużycie finansowe, korupcję, zaangażowanie w działalność przestępczą lub każdą inną działalność naruszającą finansowe interesy Wspólnoty;

f) w toku innej procedury udzielania zamówień lub procedury udzielania dotacji finansowanych z budżetu Wspólnoty uznano, iż w rażący sposób naruszyli zamówienie poprzez niewypełnienie zobowiązań kontraktowych;

g) udzielając wymaganych informacji, świadomie przedłożyli fałszywe deklaracje.

Artykuł  6

Kryteria wyboru oraz udzielania środków

1.
W celu zakwalifikowania do finansowania wspólnotowego wnioskodawca musi wykazać zdolność techniczną i finansową.
2.
Dotacje przyznaje się w oparciu o kryteria odnoszące się do jakości oraz wartości pieniężnej określonej w zaproszeniu do składania wniosków.
Artykuł  7

Stawki finansowania

1.
Maksymalna stawka finansowania wspólnotowego działań wybranych do finansowania wynosi 50 % kosztów uprawnionych.
2.
W odniesieniu do szczególnego działania informacyjnego maksymalną stawkę finansowania wspólnotowego, na wniosek wnioskodawcy, można zwiększyć do 75 % kosztów uprawnionych, jeśli zgodnie z zaproszeniem do składania wniosków jest to w jego szczególnym interesie.
Artykuł  8

Umowa

1.
W oparciu o kryteria przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, oraz w zaproszeniu do składania wniosków, Komisja sporządza listę beneficjentów finansowania wspólnotowego oraz przyznawanych kwot.
2.
Prawa i obowiązki wynikające z decyzji Komisji o przyznaniu dotacji podlegają umowie zawartej między Komisją a beneficjentami.
Artykuł  9

Roczny charakter dotacji

Dotacje przyznaje się ściśle na podstawie danego roku oraz nie pociąga to za sobą prawa do dotacji na kolejne lata, nawet jeśli dane działanie stanowi część strategii wieloletniej.

Artykuł  10

Powiadamianie Komitetu EFOGR

Komitet EFOGR należy powiadomić o:

a) treści zaproszenia do składania wniosków przed jego opublikowaniem;

b) szczególnych działaniach informacyjnych oraz rocznych programach roboczych, w odniesieniu do których przyznano dotację;

c) działaniach wprowadzanych w życie z inicjatywy Komisji, przewidzianych w art. 2 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 814/2000.

Artykuł  11

Publikowanie

Listę beneficjentów oraz działań informacyjnych finansowanych na mocy niniejszego rozporządzenia, a także kwoty i stawki wsparcia finansowego publikowane są każdego roku w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  12

Uchylenie

Rozporządzenie (WE) nr 1557/2001 niniejszym traci moc. Nadal stosuje się je w odniesieniu do działań informacyjnych zatwierdzonych przez Komisję przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  13

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 grudnia 2002 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 100 z 20.4.2000, str. 7.

(2) Dz.U. L 205 z 31.7.2001, str. 25.

(3) Dz.U. L 198 z 27.7.2002, str. 29.

(4) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

1 Art. 3 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1820/2004 z dnia 20 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.320.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 października 2004 r.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.337.21

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2208/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 814/2000 w sprawie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej
Data aktu: 12/12/2002
Data ogłoszenia: 13/12/2002
Data wejścia w życie: 13/12/2002, 01/05/2004