(2002/967/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 11 grudnia 2002 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 5 ust. 1 i art. 5 ust. 2, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu wypełniania swoich zadań Europejski Bank Centralny (EBC) potrzebuje wyczerpujących i rzetelnych kwartalnych sprawozdań finansowych dotyczących sektorów instytucjonalnych strefy euro oraz dotyczących reszty świata.
(2) Artykuł 5 ust. 1 Statutu zobowiązuje EBC, wspomagany przez krajowe banki centralne (KBC), do zbierania od właściwych władz krajowych albo bezpośrednio od podmiotów gospodarczych informacji statystycznych niezbędnych do podjęcia przez EBC zadań Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC). Art. 5 ust. 2 stanowi że KBC wykonują, w najszerszym możliwościom zakresie, zadania opisane w art. 5 ust. 1.
(3) Część informacji niezbędnych do spełnienia wymagań statystycznych EBC w dziedzinie kwartalnych sprawozdań finansowych strefy euro jest kompilowana przez właściwe władze krajowe inne niż KBC. Dlatego niektóre z zadań, które mają być podjęte na podstawie niniejszych wytycznych, wymagają współpracy między ESBC i właściwymi władzami krajowymi, zgodnie z art. 5 ust. 1 Statutu i art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny(1).
(4) Do celów spójności wymagania EBC w dziedzinie kwartalnych sprawozdań finansowych strefy euro powinny być oparte w możliwie najszerszym zakresie o standardy statystyczne Wspólnoty ustanowione w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(2), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 359/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady(3) ("ESA 95").
(5) Sprawozdania finansowe otrzymywane są z różnych statystyk, a część danych kwartalnych jest oszacowaniami. Ograniczenia dotyczące systemu gromadzenia tych statystyk oraz dotyczące źródeł powodują konieczność udzielenia odstępstw od niniejszych wytycznych, z wyjątkiem odstępstw w zakresie wszelkich danych, w odniesieniu do których istnieje podstawa do rzetelnego oszacowania.
(6) Przekazywanie przez KBC poufnych informacji statystycznych EBC dokonywane jest w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań ESBC. System poufności jest ustanowiony w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 i w wytycznych EBC/1998/NP28 z dnia 22 grudnia 1998 r. dotyczących wspólnych reguł i minimalnych standardów ochrony poufności poszczególnych informacji statystycznych zbieranych przez EBC z pomocą KBC(4).
(7) Niezbędne jest ustanowienie procedury wprowadzania w skuteczny sposób zmian technicznych w załącznikach do niniejszych wytycznych, pod warunkiem że takie zmiany nie zmieniają zasadniczych ram koncepcyjnych ani nie mają wpływu na obciążenia w zakresie sprawozdawczości. W stosowaniu procedury zostaną uwzględnione opinie Komitetu ds. Statystyki ESBC. KBC mogą proponować takie zmiany techniczne w załącznikach za pośrednictwem Komitetu ds. Statystyki.
(8) Zgodnie za art. 12 ust. 1 i art. 14 ust. 3 Statutu wytyczne EBC stanowią integralną część prawa wspólnotowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 21 listopada 2002 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Willem F. DUISENBERG |
______
(1) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, str. 8.
(2) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1.
(3) Dz.U. L 58 z 28.2.2002, str. 1.
(4) Opublikowana w Dz.U. L 55 z 24.2.2001, str. 72, jako załącznik III do decyzji EBC/2000/12 z dnia 10 listopada 2000 r. w sprawie publikacji niektórych aktów prawnych oraz instrumentów Europejskiego Banku Centralnego.
ZAŁĄCZNIKI
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
-zmieniony przez art. 1 pkt 4 wytycznych nr EBC/2005/13 (2006/43/WE) z dnia 17 listopada 2005 r. (Dz.U.UE.L.06.30.1) zmieniającychnin. wytyczne z dniem 1 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 wytycznych nr EBC/2008/6 (2008/758/WE) z dnia 26 sierpnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.259.12) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 października 2008 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 4 wytycznych nr EBC/2005/13 (2006/43/WE) z dnia 17 listopada 2005 r. (Dz.U.UE.L.06.30.1) zmieniającychnin. wytyczne z dniem 1 kwietnia 2006 r.
-zmieniony przez art. 1 wytycznychnr EBC/2006/6 (2006/312/WE) z dnia 20 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.115.46) zmieniającychnin. wytyczne z dniem 29 kwietnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 wytycznych nr EBC/2007/13(2007/771/WE) z dnia 15 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.311.47) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 stycznia 2008 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.334.24 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/2002/7 (2002/967/WE) w sprawie wymagań w zakresie sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w dziedzinie kwartalnych sprawozdań finansowych |
Data aktu: | 21/11/2002 |
Data ogłoszenia: | 11/12/2002 |
Data wejścia w życie: | 23/11/2002 |