uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 80 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji 1 ,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
uwzględniając opinię Komitetu Regionów 3 ,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 4 ,
(1) Środki wykonawcze do istniejących rozporządzeń i dyrektyw w zakresie bezpieczeństwa na morzu zostały przyjęte według procedur regulacyjnych, przewidujących utworzenie komitetu ustanowionego dyrektywą Rady 93/75/EWG z dnia 13 września 1993 r. dotyczącą minimalnych wymagań w odniesieniu do statków zdążających do portów Wspólnoty lub je opuszczających i przewożących towary niebezpieczne lub zanieczyszczające 5 oraz, w niektórych przypadkach, utworzenie komitetu tymczasowego. Takie komitety podlegały przepisom określonym w decyzji Rady 87/373/EWG z dnia 13 lipca 1987 r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych powierzonych Komisji 6 .
(2) Rezolucją z dnia 8 czerwca 1993 r. w sprawie wspólnej polityki dotyczącej bezpieczeństwa mórz 7 Rada zatwierdziła w zasadzie utworzenie Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki (COSS) oraz wezwała Komisję do przedstawienia propozycji utworzenia takiego Komitetu.
(3) COSS centralizuje zadania komitetów utworzonych zgodnie z przepisami wspólnotowymi dotyczącymi bezpieczeństwa na morzu, zapobiegania zanieczyszczeniom morza przez statki i ochrony warunków życia i pracy na statku, a także wspomaga Komisję i jej doradza we wszystkich sprawach dotyczących bezpieczeństwa na morzu i zapobiegania lub redukcji zanieczyszczeń środowiska naturalnego powstałych w związku z żeglugą morską.
(4) Zgodnie z rezolucją z dnia 8 czerwca 1993 r. powinien być utworzony Komitet ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki i powinny mu być powierzone zadania, które poprzednio były powierzone komitetom utworzonym zgodnie z wyżej wspomnianymi przepisami. Nowe przepisy wspólnotowe przyjęte w zakresie bezpieczeństwa na morzu powinny przewidywać odwołanie do utworzonego w ten sposób komitetu.
(5) Decyzja 87/373/EWG została zastąpiona decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 8 , której przepisy powinny mieć zastosowanie do COSS. Celem tej decyzji jest określenie stosownych procedur odnoszących się do Komitetu i zapewnienie obszerniejszego informowania Parlamentu Europejskiego i społeczeństwa o pracy komitetów.
(6) Środki wymagane w celu wykonania wyżej wspomnianych przepisów powinny być przyjęte zgodnie z decyzją 1999/468/WE.
(7) Wyżej wspomniane przepisy powinny być także zmienione w celu zastąpienia przez COSS komitetu utworzonego na mocy dyrektywy 93/75/EWG lub, gdzie stosowne, tymczasowego komitetu utworzonego odrębnym aktem. To rozporządzenie powinno w szczególności zmienić odpowiednie przepisy rozporządzenia Rady (EWG) nr 613/91 z dnia 4 marca 1991 r. w sprawie transferu statków z jednego rejestru do drugiego wewnątrz Wspólnoty 9 , (WE) nr 2978/94 z dnia 21 listopada 1994 r. w sprawie wykonania rezolucji Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) A.747(18) w sprawie stosowania pomiaru tonażu przestrzeni balastowych na zbiornikowcach z oddzielnymi przedziałami balastowymi 10 , (WE) nr 3051/95 z dnia 8 grudnia 1995 r. w sprawie zarządzania zapewniającego bezpieczeństwo na promach pasażerskich typu ro-ro 11 i rozporządzenie (WE) nr 417/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 lutego 2002 r. w sprawie przyspieszonego wprowadzania konstrukcji podwójnokadłubowej lub równoważnego rozwiązania w odniesieniu do tankowców pojedynczokadłubowych i uchylająca rozporządzenie Rady (WE) nr 2978/94 12 , w celu wprowadzenia odniesienia do COSS i ustalenia procedury regulacyjnej ustanowionej w art. 5 decyzji 1999/468/WE.
(8) Ponadto wyżej wspomniane przepisy bazują na stosowaniu przepisów wynikających z instrumentów międzynarodowych obowiązujących w dniu przyjęcia odnośnego aktu wspólnotowego lub w dniu określonym przez ten akt. Wskutek tego Państwa Członkowskie nie mogą stosować późniejszych zmian do tych instrumentów międzynarodowych do czasu wprowadzenia zmian do dyrektyw lub rozporządzeń Wspólnoty. Niemożność zapewnienia, aby data wejścia w życie zmiany na szczeblu międzynarodowym była zbieżna z datą wejścia w życie rozporządzenia włączającego tę zmianę do prawa wspólnotowego, powoduje poważne ujemne skutki, zwłaszcza w postaci opóźnienia stosowania we Wspólnocie najnowszych i najbardziej rygorystycznych międzynarodowych norm bezpieczeństwa.
(9) Jednakże niezbędne jest dokonanie rozróżnienia między przepisami aktu wspólnotowego odwołującymi się w celu ich stosowania do instrumentu międzynarodowego a przepisami prawa wspólnotowego odtwarzającymi instrument międzynarodowy całkowicie lub częściowo. W tym drugim przypadku najnowsze zmiany wprowadzone do instrumentów międzynarodowych nie mogą w żadnym przypadku być stosowane do czasu zmiany odnośnych przepisów prawa wspólnotowego.
(10) Dlatego Państwom Członkowskim powinno się zezwolić na stosowanie najnowszych przepisów instrumentów międzynarodowych, z wyjątkiem przepisów wyraźnie włączonych do aktu wspólnotowego. Można tego dokonać poprzez oświadczenie, że stosuje się międzynarodową konwencję do celów odnośnej dyrektywy lub rozporządzenia "w jej aktualnej wersji", bez podania daty.
(11) W celu uzyskania przejrzystości odpowiednie zmiany do instrumentów międzynarodowych, które są zintegrowane z morskim prawodawstwem wspólnotowym, powinny być opublikowane we Wspólnocie poprzez ich publikację w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
(12) Jednakże należy ustanowić specjalną procedurę kontroli zgodności dla umożliwienia Komisji, po konsultacji z COSS, stosowania wszelkich niezbędnych środków w celu wykluczenia ryzyka wystąpienia sprzeczności między zmianami do instrumentów międzynarodowych a wyżej wspomnianymi obowiązującymi przepisami lub polityką Wspólnoty dotyczącą bezpieczeństwa na morzu, zapobiegania zanieczyszczeniom morza przez statki i ochrony warunków życia i pracy na statku, lub celami realizowanymi przez te przepisy. Taka procedura powinna również zapobiegać zmianom na szczeblu międzynarodowym polegającym na obniżaniu standardów bezpieczeństwa na morzu osiągniętych we Wspólnocie.
(13) Procedura kontroli zgodności będzie w pełni skuteczna jedynie w przypadku możliwie najszybszego stosowania planowanych środków, w każdym razie przed wygaśnięciem nieprzekraczalnego terminu wejścia w życie zmiany na szczeblu międzynarodowym. Wskutek tego Rada powinna przyjąć proponowane środki zgodnie z art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE w ciągu jednego miesiąca,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | T. PEDERSEN |
Przewodniczący | Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 596/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.188.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.198.241) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lipca 2019 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.324.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2099/2002 ustanawiające Komitet ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniu Morza przez Statki (COSS) i zmieniające rozporządzenia dotyczące bezpieczeństwa na morzu i zapobiegania zanieczyszczeniom morza przez statki |
Data aktu: | 05/11/2002 |
Data ogłoszenia: | 29/11/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 19/12/2002 |