Rozporządzenie 1983/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2848/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania programu wykupu kwot w sektorze surowca tytoniowego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1983/2002
z dnia 7 listopada 2002 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2848/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania programu wykupu kwot w sektorze surowca tytoniowego

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2075/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku surowca tytoniowego(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 546/2002(2), w szczególności jego art. 14 i 14a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 36 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2848/98 z dnia 22 grudnia 1998 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2075/92 w odniesieniu do systemu premii, kontyngentów produkcyjnych oraz specjalnej pomocy, która ma być przyznana grupom producentów w sektorze surowca tytoniowego(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1501/2002(4), określa kwoty przysługujące producentom, których kontyngenty zostały wykupione w ciągu zbioru plonów w latach 1999-2001 i następnych, w ramach programu wykupu kwot.

(2) Od czasu zastosowania środka w odniesieniu do zbiorów plonów z 1999 r. tylko niewielkie ilości kontyngentów zostały wykupione w odniesieniu do każdej grupy odmian. Zgodnie z aktualnie obowiązującymi zasadami dotyczącymi tego mechanizmu nie było możliwości osiągnięcia wytyczonych celów w zakresie racjonalizacji produkcji, ponieważ producenci w dalszym ciągu napotykają na ogromne trudności w sprzedaży swojej produkcji w niektórych grupach odmian tytoniu, za które mogą uzyskać jedynie bardzo niskie ceny.

(3) By mechanizm był bardziej atrakcyjny, należy, począwszy od zbiorów plonów z 2002 r., znacznie podnieść ceny wykupu dla grup III i V oraz, w mniejszym stopniu, dla pozostałych grup, jak również wydłużyć okres, w którym wypłacane są kwoty z tytułu wykupu.

(4) Ponadto Państwa Członkowskie będące producentami powinny być zobowiązane do szerokiego rozpowszechnienia informacji na temat warunków wykupu, należy również ustanowić termin płatności kwot z tytułu wykupu na rzecz producentów.

(5) Większość plantatorów tytoniu dysponuje bardzo małymi kontyngentami produkcyjnymi, a prawdopodobieństwo, że uprawa będzie ekonomicznie opłacalna, jest niewielkie, zwłaszcza w przypadku gatunków tytoniu sprzedawanych po bardzo niskich cenach. Należy dołożyć starań, by program był bardziej atrakcyjny dla małych producentów, wprowadzając ceny wykupu dostosowane do wielkości kontyngentów produkcyjnych, celem wsparcia tych producentów w przestawieniu się na inną produkcję.

(6) Ponieważ producenci zainteresowani sprzedażą swoich kontyngentów na zbiory plonów z 2002 r. powinni mieć wystarczającą ilość czasu na podjęcie decyzji o opuszczeniu sektora, należy zmienić termin powiadomienia o decyzji w odniesieniu do zbioru plonów z 2002 r.

(7) W związku z tym należy zmienić rozporządzenie (WE) nr 2848/98.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Tytoniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2848/98 wprowadza się następujące zmiany:

1) Artykuł 36 otrzymuje brzmienie

"Artykuł 36

1. Producenci, których kontyngenty zostały wykupione w trakcie zbioru plonów 1999 i 2000 r., są uprawnieni, gdy wypłacane są premie, do otrzymania kwot podanych w załączniku VII pkt A w każdym roku za trzy zbiory następujące po roku, w którym miał miejsce wykup ich kontyngentów.

Producenci, których kontyngenty zostały wykupione w roku 2001, są uprawnieni, gdy wypłacane są premie, do otrzymania w każdym roku za trzy zbiory następujące po roku, w którym miał miejsce wykup ich kontyngentów, kwoty odpowiadającej procentowi premii, określonemu w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2075/92, stosującemu się do surowca tytoniowego wyprodukowanego w danym roku zbioru plonów. Stosowne wartości procentowe podano w załączniku VII pkt B.

Bez uszczerbku dla zmian wprowadzanych w przyszłości producenci, których kontyngenty są wykupione w trakcie zbioru plonów z 2002 i 2003 r., są uprawnieni do otrzymania kwoty odpowiadającej procentowi premii, podanemu w tabeli załącznika VII pkt C, za każdy rok w ciągu pięciu lat zbioru plonów następujących po roku, w którym miał miejsce wykup kontyngentu. Kwoty, o których mowa, są wypłacane przed dniem 31 maja każdego roku.

2. W drodze odstępstwa od przepisów ust. 1 producenci, których kontyngenty zostały wykupione w trakcie zbioru plonów z 2001 i 2002 r., a którzy dysponowali tymi kontyngentami, wyłącznie począwszy od zbiorów odpowiednio z 2001 i 2002 r., są uprawnieni do otrzymania za kolejne trzy zbiory plonów takich samych kwot, jakie obowiązują w odniesieniu do zbiorów z 1999 r.

3. Państwa Członkowskie rozpowszechnią informacje na temat warunków wykupu kontyngentów.".

2) W art. 55 dodaje się następujący ustęp:

"3. W odniesieniu do zbiorów z 2002 r., w drodze wyjątku od art. 35, ostateczny termin 1 listopada 2002 r., określony w ust. 1 i 2, zostaje wydłużony do dnia 1 grudnia 2002 r., oraz okres dwóch miesięcy, o którym mowa w ust. 3, zostaje skrócony do jednego miesiąca.".

3) Załącznik do niniejszego rozporządzenia dodaje się jako załącznik VII.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 listopada 2002 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 70.

(2) Dz.U. L 84 z 28.3.2002, str. 4.

(3) Dz.U. L 358 z 31.12.1998, str. 17.

(4) Dz.U. L 227 z 23.8.2002, str. 16.

ZAŁĄCZNIK 

"ZAŁĄCZNIK VII

A. Kontyngenty wykupu na zbiory plonów z 1999 i 2000 r.

- Grupa I - kontyngenty EUR 0,67741/kg

- Grupa II - kontyngenty EUR 0,54187/kg

- Grupa III - kontyngenty EUR 0,54187/kg

- Grupa IV - kontyngenty EUR 0,59591/kg

- Grupa V - kontyngenty EUR 0,54187/kg

- Grupa VI - kontyngenty EUR 0,93854/kg

- Grupa VII - kontyngenty EUR 0,79635/kg

- Grupa VIII - kontyngenty EUR 0,56904/kg

B. Kontyngenty wykupu na zbiory plonów z 2001 r.

Grupy odmian Rok
1. 2. 3.
Grupa I - kontyngenty 25 % 25 % 25 %
Grupa II - kontyngenty 25 % 25 % 25 %
Grupa III - kontyngenty 25 % 25 % 25 %
Grupa IV - kontyngenty 25 % 25 % 25 %
Grupa V - kontyngenty 75 % 75 % 50 %
Grupa VI - kontyngenty 25 % 25 % 25 %
Grupa VII - kontyngenty 25 % 25 % 25 %
Grupa VIII - kontyngenty 25 % 25 % 25 %

C. Kontyngenty wykupu na zbiory plonów z 2002 i 2003 r.

Producenci dysponujący kontyngentem produkcyjnym poniżej 10 ton
Grupy odmian Rok
1. 2. 3. 4. 5.
Grupa I - kontyngenty 25 % 25 % 25 % 15 % 10 %
Grupa II - kontyngenty 25 % 25 % 25 % 15 % 10 %
Grupa III - kontyngenty

- zbiór plonów 2002

40 % 40 % 25 % 25 % 20 %
- zbiór plonów 2003 75 % 75 % 50 % 25 % 25 %
Grupa IV - kontyngenty 25 % 25 % 25 % 15 % 10 %
Grupa V - kontyngenty 100 % 100 % 75 % 50 % 50 %
Grupa VI - kontyngenty 25 % 25 % 25 % 15 % 10 %
Grupa VII - kontyngenty 25 % 25 % 25 % 15 % 10 %
Grupa VIII - kontyngenty 25 % 25 % 25 % 15 % 10 %
Grupa I - kontyngenty 25 % 25 % 20 % 10 % 10 %
Grupa II - kontyngenty 25 % 25 % 20 % 10 % 10 %
Grupa III - kontyngenty

- zbiór plonów 2002

35 % 35 % 20 % 20 % 20 %
- zbiór plonów 2003 75 % 50 % 40 % 20 % 20 %
Grupa IV - kontyngenty 25 % 25 % 20 % 10 % 10 %
Grupa V - kontyngenty 90 % 90 % 50 % 50 % 50 %
Grupa VI - kontyngenty 25 % 25 % 20 % 10 % 10 %
Grupa VII - kontyngenty 25 % 25 % 20 % 10 % 10 %
Grupa VIII - kontyngenty 25 % 25 % 20 % 10 % 10 %
Producenci dysponujący kontyngentem produkcyjnym wynoszącym 40 ton i wyższym
Grupy odmian Rok
1. 2. 3. 4. 5.
Grupa I - kontyngenty 20 % 20 % 20 % 10 % 10 %
Grupa II - kontyngenty 20 % 20 % 20 % 10 % 10 %
Grupa III - kontyngenty

- zbiór plonów 2002

30 % 30 % 20 % 15 % 15 %
- zbiór plonów 2003 65 % 65 % 20 % 20 % 20 %
Grupa IV - kontyngenty 20 % 20 % 20 % 10 % 10 %
Grupa V - kontyngenty 75 % 75 % 40 % 40 % 40 %
Grupa VI - kontyngenty 20 % 20 % 20 % 10 % 10 %
Grupa VII - kontyngenty 20 % 20 % 20 % 10 % 10 %
Grupa VIII - kontyngenty 20 % 20 % 20 % 10 % 10 %'

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.306.8

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1983/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2848/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania programu wykupu kwot w sektorze surowca tytoniowego
Data aktu: 07/11/2002
Data ogłoszenia: 08/11/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 11/11/2002