(Dz.U.UE L z dnia 26 października 2002 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając wspólne działanie 2002/589/WPZiB(1), w szczególności jego art. 6 w powiązaniu z art. 23 ust. 2 tiret drugie Traktatu o Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Nadmierne i niekontrolowane gromadzenie i rozprzestrzenianie się ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej spowodowało nasilenie się przestępczości i braku bezpieczeństwa w Europie Południowo-Wschodniej, zaostrzając konflikt w regionie i powodując zachwianie procesu odbudowy pokoju, stanowi ono także poważne ograniczenie gospodarczego i społecznego rozwoju w Europie Południowo-Wschodniej.
(2) W dążeniu do realizacji celów wymienionych w art. 1 wspólnego działania 2002/589/WPZiB, Unia Europejska przewiduje działania na odnośnych forach międzynarodowych i w kontekście regionalnym, w stosownych przypadkach, w celu udzielenia pomocy za pośrednictwem organizacji międzynarodowych, programów i agencji, a także porozumień regionalnych.
(3) Regionalny plan wdrożeniowy w sprawie broni strzeleckiej i broni lekkiej ustanowiony na mocy Paktu Stabilizacji dla Europy Południowo-Wschodniej ma za zadanie zapewnienie krajom Europy Południowo-Wschodniej ram w celu rozwoju programów oraz propozycji projektów prowadzących do zwiększenia możliwości kontrolowania nielegalnego rozprzestrzeniania i przepływu broni.
(4) Pod auspicjami Programu Rozwoju Narodów Zjednoczonych (UNDP) i Paktu Stabilizacji ustanowiono "Regionalną Agencję Informacyjną dla Europy Południowo-Wschodniej o Redukcji Ręcznej Broni Strzeleckiej", z siedzibą w Belgradzie, składającą się z jednostki pomocy technicznej, wspierającą pewną liczbę działań operacyjnych na szczeblu regionalnym i krajowym.
(5) Cele tej Agencji Informacyjnej obejmują wzmocnienie zdolności rządów i organizacji pozarządowych do zahamowania nielegalnego przepływu ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej na obszarze Europy Południowo-Wschodniej. Agencja Informacyjna powinna położyć szczególny nacisk na rozwój projektów regionalnych dotyczących rzeczywistych sytuacji związanych z transgranicznym przepływem broni.
(6) Unia Europejska uważa, że Regionalny Plan Wdrożeniowy, jak również cele Agencji Informacyjnej obejmują zagadnienia związane z dostawą i popytem na ręczną broń strzelecką i broń lekką oraz stanowią część kontynuacji Programu działań na rzecz zapobiegania, zwalczania i likwidacji wszystkich aspektów nielegalnego handlu ręczną bronią strzelecką i bronią lekką, przyjętego przez Konferencję Narodów Zjednoczonych w sprawie wszystkich aspektów nielegalnego handlu ręczną bronią strzelecką i bronią lekką (Nowy Jork, 9-20 lipca 2001 r.).
(7) Unia Europejska uważa, że pomoc finansowa dla Agencji Informacyjnej przyczyniłaby się do realizacji celu, jakim jest ścisła współpraca między państwami w zakresie zadań określonych w Programie działań Narodów Zjednoczonych, z uwzględnieniem wymiany informacji, pomocy i określania norm, oraz podkreśla rolę organizacji regionalnych w umacnianiu tej współpracy.
(8) Komisja wyraziła zgodę na powierzenie jej wprowadzania w życie niniejszej decyzji.
(9) Dlatego Unia Europejska zamierza zaoferować pomoc finansową Agencji Informacyjnej zgodnie z tytułem II wspólnego działania 2002/589/WPZiB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 21 października 2002 r.
W imieniu Rady | |
P.S. MØLLER | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 191 z 19.7.2002, str. 1.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2003/807/WPZiB z dnia 17 listopada 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.302.39) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 grudnia 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2004/791/WPZiB z dnia 22 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.348.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 22 listopada 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2003/807/WPZiB z dnia 17 listopada 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.302.39) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 grudnia 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2004/791/WPZiB z dnia 22 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.348.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 22 listopada 2004 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.289.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2002/842/WPZiB dotycząca wykonania wspólnego działania 2002/589/WPZiB w celu wniesienia wkładu Unii Europejskiej w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej w Europie Południowo-Wschodniej |
Data aktu: | 21/10/2002 |
Data ogłoszenia: | 26/10/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 21/10/2002 |