uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 37,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 13 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(4) dwuletni okres przejściowy, liczony od daty wejścia w życie wymienionego rozporządzenia, w którym to okresie miały być stosowane przepisy zawarte w tytule IV wspomnianego rozporządzenia, został przyznany organizacjom producentów uznanym na mocy rozporządzenia (EWG) nr 1035/72(5), które nie spełniały warunków uznania ustalonych w rozporządzeniu (WE) nr 2200/96. Ten dwuletni okres przejściowy mógł być wydłużony do pięciu lat, z zastrzeżeniem akceptacji, przez odpowiednie Państwo Członkowskie, planu działania przedstawionego przez organizację producentów w celu spełnienia wszelkich wymogów przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do formalnego uznania przez to Państwo Członkowskie.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 2200/96 określa w art. 13 ust. 1 datę rozpoczęcia dwuletnich i pięcioletnich okresów przejściowych jako datę wejścia w życie rozporządzenia, czyli dzień 21 listopada 1996 r. Data ta jest wynikiem błędu; w rzeczy samej uprawnienie do ubiegania się o środki przejściowe, licząc od daty wejścia w życie rozporządzenia (WE) nr 2200/96, byłoby bez znaczenia, ponieważ rozporządzenie (EWG) nr 1035/72, nadal obowiązywało do dnia 31 grudnia 1996 r. Zamiast tego datą rozpoczęcia okresów przejściowych powinien być termin stosowania rozporządzenia (WE) nr 2200/96.
(3) Dlatego właściwe jest skorygowanie błędu stwierdzonego w art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2200/96. Z uwagi na to, że błąd ten mógłby ujemnie rzutować na sytuację organizacji producentów, które skorzystały ze wspomnianych okresów przejściowych, właściwym jest stosowanie odpowiednich przepisów od terminu stosowania rozporządzenia (WE) nr 2200/96,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 14 października 2002 r.
W imieniu Rady | |
M. FISCHER BOEL | |
Przewodniczący |
______
(1) Wniosek przekazany Radzie w dniu 29 maja 2002 r.
(2) Opinia wydana dnia 24 września 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Opinia wydana dnia 18 września 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 545/2002 (Dz.U. L 84 z 28.3.2002, str. 1).
(5) Dz.U. L 118 z 20.5.1972, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1363/95 (Dz.U. L 132 z 16.6.1995, str. 8).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.285.13 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1881/2002 korygujące rozporządzenia (WE) nr 2200/96 w zakresie daty rozpoczęcia okresu przejściowego ustalonego dla uznania organizacji producentów |
Data aktu: | 14/10/2002 |
Data ogłoszenia: | 23/10/2002 |
Data wejścia w życie: | 12/11/2002, 01/05/2004, 21/11/1996 |