Rozporządzenie 1747/2002 wprowadzające, w związku z modernizacją instytucji, specjalne środki mające na celu zakończenie służby urzędników Wspólnot Europejskich mianowanych na stanowisko w Radzie Unii Europejskiej

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE, EURATOM) NR 1747/2002
z dnia 30 września 2002 r.
wprowadzające, w związku z modernizacją instytucji, specjalne środki mające na celu zakończenie służby urzędników Wspólnot Europejskich mianowanych na stanowisko w Radzie Unii Europejskiej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 283,

uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony po konsultacji z Komitetem ds. regulaminu pracowniczego,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Trybunału Sprawiedliwości(2),

uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Traktat o Unii Europejskiej rozszerzył zakres działania Rady i w rezultacie zwiększył rolę i zadania jej Sekretariatu Generalnego.

(2) Sekretariat Generalny Rady zaspakaja znaczną część swoich potrzeb przez wewnętrzną racjonalizację i przeniesienie do pracy w innym miejscu.

(3) Sekretariat Generalny Rady podejmuje niezbędne działania, w szczególności poprzez kształcenie kadr, w celu udzielenia pomocy swojemu personelowi objętemu przesunięciem zatrudnienia, w sposób możliwie zadawalający i efektywny.

(4) Jednakże kwalifikacje części urzędników, którzy osiągnęli wiek 55 lat oraz którzy przepracowali co najmniej 15 lat, są zbyt mało dostosowane do obowiązków, które powinni wykonywać.

(5) Sekretariat Generalny Rady potrzebuje nowych profili kwalifikacji zawodowych i zmian w planie obsady kadrowej, ale liczba urzędników odchodzących na emeryturę w normalnym trybie nie jest wystarczająca do pozyskania niezbędnych kwalifikacji poprzez zatrudnianie nowych urzędników w zadowalającym okresie.

(6) Należy zatem przyjąć specjalne środki dotyczące zakończenia służby, wraz z wewnętrznymi uzgodnieniami administracyjnymi służącymi efektywnemu monitorowaniu wdrażania niniejszego rozporządzenia.

(7) Środki te muszą być stosowane przy jak najdalszym poszanowaniu równowagi geograficznej zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia.

(8) Omawiane środki nie mogą obciążać budżetu. W tym celu władza budżetowa powinna ustanowić mechanizm monitorowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Sekretariat Generalny Rady zostaje upoważniony, w interesie służby i w celu wzięcia pod uwagę potrzeby odnowienia kwalifikacji wynikającej z konieczności skoncentrowania środków na zadaniach priorytetowych, do podjęcia do dnia 31 grudnia 2004 r. środków mających na celu zakończenie służby w rozumieniu art. 47 regulaminu pracowniczego, przez urzędników, którzy osiągnęli wiek 55 lat i pozostawali w służbie przez co najmniej 15 lat, z wyjątkiem urzędników grupy A 1 i A 2, zgodnie z warunkami określonymi w niniejszym rozporządzeniu.

Artykuł  2

Całkowita liczba urzędników, którzy mają zostać objęci środkami określonymi w art. 1 wynosi 94 (12 As, 22 LAs, 8 Bs, 44 Cs, i 8 Ds).

Podczas rocznej procedury budżetowej monitorowane będzie przestrzeganie nienaruszalności budżetu. W tym celu organ mianujący, uwzględniając związek między liczbą urzędników, których okres służby został zakończony a liczbą nowozatrudnionych urzędników we właściwym czasie składa sprawozdanie władzy budżetowej, poświadczając spełnienie warunku nienaruszalności budżetu.

Artykuł  3

W ramach pułapów ustanowionych w art. 2 i w poszanowaniu interesów służby, Sekretariat Generalny Rady, po konsultacji ze swoim Wspólnym Komitetem, wybiera spośród urzędników składających wniosek o zakończenie swej służby na mocy art. 1, tych, wobec których chce zastosować ten środek.

W pierwszej kolejności rozważa wnioski urzędników objętych działaniami reorganizacyjnymi oraz koncentracją środków na nowych zadaniach priorytetowych, w szczególności przesunięciami zatrudnienia i których kwalifikacje uważane są za zbyt mało dostosowane do obowiązków, które mieliby wykonywać. Należy wziąć pod uwagę ilość niezbędnych szkoleń, które umożliwiłyby im wykonywanie nowych zadań, ich wiek, zdolności, wydajność, przebieg służby, sytuację rodzinną oraz staż pracy.

Artykuł  4
1.
Byli urzędnicy, których okres służby został zakończony na mocy art. 1, są uprawnieni do comiesięcznego świadczenia ustalonego jako wartość procentowa ostatniego wynagrodzenia podstawowego otrzymywanego stosownie do wieku i stażu pracy w chwili odejścia zgodnie z tabelą umieszczoną w Załączniku do niniejszego rozporządzenia. Ostatnie wynagrodzenie podstawowe jest równe wynagrodzeniu należnemu dla danej grupy i stopnia zajmowanego przez zainteresowanego urzędnika w chwili odejścia, ustalonego na podstawie tabeli z art. 66 regulaminu pracowniczego, obowiązującego pierwszego dnia miesiąca, za który należne jest świadczenie.
2.
Byli urzędnicy mogą w dowolnym czasie, na własną prośbę, otrzymać emeryturę na zasadach i warunkach ustanowionych w regulaminie pracowniczym. Uprawnienie do świadczenia ulega wtedy wygaśnięciu. Wygasa ono w każdym przypadku nie później niż ostatniego dnia miesiąca, w którym dany były urzędnik osiąga wiek 65 lat lub gdy przed osiągnięciem tego wieku staje się uprawniony do otrzymywania maksymalnej emerytury za wysługę lat w wysokości 70 % (art. 77 regulaminu pracowniczego).

W takich przypadkach, były urzędnik automatycznie otrzymuje prawo do emerytury, która zostaje przyznana od pierwszego dnia kalendarzowego miesiąca następującego po miesiącu, w którym po raz ostatni wypłacono świadczenie.

3.
Świadczenie przewidziane w ust. 1 jest ważone według stopy ustalonej zgodnie z art. 82 ust. 1 akapit drugi regulaminu pracowniczego, dla kraju położonego wewnątrz Wspólnoty w przypadku gdy odbiorca udowodni, że ma tam miejsce zamieszkania. Każdego roku odbiorcy dostarczają dowody poświadczające ich miejsce zamieszkania.

Jeśli odbiorca ma miejsce zamieszkania w kraju spoza Wspólnoty, dodatek do świadczenia wynosi 100.

Świadczenie jest wyrażone w euro. Jest płatne w walucie państwa miejsca zamieszkania odbiorcy. Jednakże jeżeli podlega ono przelicznikowi 100 zgodnie z akapitem drugim, jest ono płatne w euro.

Świadczenie płatne w walucie innej niż euro określa się na podstawie kursów wymiany określonych w art. 63 akapit drugi regulaminu pracowniczego.

4.
W przypadku gdy dochód brutto osiągany przez byłego urzędnika, z tytułu jakiegokolwiek nowego zatrudnienia, dodany do świadczenia przewidzianego w ust. 1, przekracza całkowite wynagrodzenie brutto ostatnio przez niego otrzymane, ustalone przez odniesienie do siatki płac obowiązującej w pierwszym dniu miesiąca, za który należne jest świadczenie, kwota nadwyżki zostaje odjęta od tego świadczenia. Wynagrodzenie to jest ważone tak jak zostało to przewidziane w ust. 3.

Dochód brutto i ostatnio otrzymane całkowite wynagrodzenie brutto, określone w akapicie pierwszym, oznaczają sumy wypłacone po odjęciu składek na zabezpieczenie społeczne, ale przed odliczeniem podatku.

Były urzędnik podejmuje formalne kroki w celu dostarczenia wymaganych pisemnych dowodów w tym deklaracji rocznych dochodów w postaci zaświadczenia o zarobkach lub, gdzie właściwe, sprawozdania finansowego sprawdzonego przez biegłego rewidenta, oraz poświadczonej lub uwierzytelnionej deklaracji, iż on lub ona nie czerpią żadnych innych dochodów z żadnego innego miejsca zatrudnienia i powiadamia instytucję o wszelkich innych czynnikach, które mogłyby mieć wpływ na jego/jej prawo do świadczenia. Niespełnienie tego warunku powoduje, iż osoba zainteresowana może zostać poddana postępowaniu dyscyplinarnemu, przewidzianemu w art. 86 regulaminu pracowniczego.

5.
Jak określono w art. 67 regulaminu pracowniczego i w art. 1, 2 i 3 załącznika VII do regulaminu pracowniczego, dodatek mieszkaniowy, zasiłek na małoletnie dzieci oraz dodatek na edukację wypłacane są albo odbiorcy świadczenia przewidzianego w ust. 1 albo osobie lub osobom, którym przyznano opiekę nad dzieckiem lub dziećmi z mocy prawa lub decyzją sądu lub decyzją organu administracyjnego; dodatek mieszkaniowy obliczany jest w odniesieniu do świadczenia przewidzianego w ust. 1.
6.
Jeśli odbiorcy świadczenia nie uzyskują dochodów z żadnej formy pracy zarobkowej, są uprawnieni osobiście, a także osoby objęte ich ubezpieczeniem, do świadczeń wynikających z systemu ubezpieczeń na wypadek choroby, przewidzianych w art. 72 regulaminu pracowniczego pod warunkiem że płacą odpowiednie składki, obliczane na podstawie świadczenia przewidzianego w ust. 1.
7.
W okresie, w którym jest uprawniony do pobierania świadczenia, były urzędnik nadal nabywa dalsze prawa do emerytury opartej na wynagrodzeniu przypisanym do jego grupy i stopnia, pod warunkiem że w tym okresie jest płacona składka przewidziana w regulaminie pracowniczym od tego wynagrodzenia i pod warunkiem że całkowita emerytura nie przekracza maksymalnej wysokości określonej w art. 77 akapit drugi regulaminu pracowniczego. Do celów art. 5 załącznika VIII do regulaminu pracowniczego, okres taki jest uważany za okres przepracowany.
8.
Z zastrzeżeniem art. 1 ust. 1 i art. 22 załącznika VIII do regulaminu pracowniczego, małżonek, który przeżył byłego urzędnika, zmarłego w trakcie otrzymywania miesięcznego świadczenia przewidzianego w ust. 1 jest uprawniony, pod warunkiem że on lub ona był/była jego lub jej małżonkiem, przez co najmniej rok przed odejściem byłego urzędnika z pracy w instytucji, do renty rodzinnej równej 60 % emerytury, jaka niezależnie od stażu pracy lub wieku, byłaby płacona byłemu urzędnikowi, gdyby przysługiwała jemu lub jej w momencie śmierci.

Renta rodzinna określona w akapicie pierwszym nie może być mniejsza niż kwoty wymienione w art. 79 akapit drugi regulaminu pracowniczego. Jednakże w żadnym przypadku nie może ona przekroczyć sumy pierwszej wypłaty emerytury, do jakiej były urzędnik byłby uprawniony gdyby żył i zostałaby mu przyznana emerytura po wygaśnięciu praw do wyżej wymienionego świadczenia

Czas trwania małżeństwa określonego w akapicie pierwszym nie będzie brany pod uwagę, jeżeli jedno lub więcej dzieci pochodzi z tego małżeństwa zawartego przez byłego urzędnika zanim on lub ona odeszli z pracy pod warunkiem że żyjący małżonek utrzymuje lub utrzymywał te dzieci.

Ta sama zasada ma zastosowanie, jeżeli śmierć byłego pracownika zatrudnionego na czas określony nastąpiła w wyniku jednej z okoliczności przewidzianych na końcu art. 17 akapit drugi załącznika VIII do regulaminu pracowniczego.

9.
W przypadku śmierci byłego urzędnika otrzymującego świadczenie przewidziane w ust. 1, dzieci będące na jego utrzymaniu w rozumieniu art. 2 załącznika VII do regulaminu pracowniczego są uprawnione do renty sierocej na warunkach określonych w art. 80 akapit pierwszy, drugi i trzeci regulaminu pracowniczego i w art. 21 załącznika VIII do regulaminu pracowniczego.
Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 września 2002 r.

W imieniu Rady

P. S. MØLLER

Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 24 września 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Opinia wydana dnia 15 maja 2002 r.

(3) Dz.U. C 236 z 1.10.2002, str. 4.

ZAŁĄCZNIK 

WARTOŚĆ PROCENTOWA ŚWIADCZENIA

Wartość procentowa świadczenia określona w art. 4 ust. 1 niniejszego rozporządzenia ustalana jest na podstawie wieku i stażu pracy urzędników w chwili odejścia zgodnie z poniższą tabela:
Wiek 55-56 lat 57-58 lat 59-60 lat 61-62 lat 63 lata i więcej
Staż pracy
15-19 lat 60,0 % 60,0 % 60,0 % 62,0 % 64,0 %
20-24 lat 60,0 % 60,0 % 62,0 % 64,0 % 66,0 %
25-29 lat 62,0 % 64,0 % 66,0 % 68,0 % 70,0 %
ponad 30 lat 64,0 % 66,0 % 68,0 % 70,0 % 70,0 %

Wysokość świadczenia w zależności od wieku i stażu pracy

Wiek i staż pracy rozważane są w odniesieniu do konkretnej daty zakończenia pracy zainteresowanego urzędnika.

Zastosowanie powyższych warunków do grupy docelowej urzędników zgodnie z zasadą ważenia, daje średnie świadczenie w wysokości maksimum 62,5 %.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.264.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1747/2002 wprowadzające, w związku z modernizacją instytucji, specjalne środki mające na celu zakończenie służby urzędników Wspólnot Europejskich mianowanych na stanowisko w Radzie Unii Europejskiej
Data aktu: 30/09/2002
Data ogłoszenia: 02/10/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 03/10/2002