PRZYJĘCIE DOKUMENTU KOŃCOWEGO ORAZ WSZELKICH DOKUMENTÓW, ZALECEŃ I REZOLUCJI BĘDĄCYCH REZULTATEM PRAC KONFERENCJIMIĘDZYNARODOWA KONWENCJA O ODPOWIEDZIALNOŚCI CYWILNEJ ZA SZKODY SPOWODOWANE ZANIECZYSZCZENIEM OLEJAMI BUNKROWYMI, z 2001 r.
Tekst zatwierdzony przez Konferencję
(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2002 r.)
PAŃSTWA-STRONY NINIEJSZEJ KONWENCJI,
ODWOŁUJĄC SIĘ do artykułu 194 Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza z 1982 r., który przewiduje, że państwa
przedsięwezmą wszelkie środki niezbędne dla zapobiegania, ograniczania i kontroli zanieczyszczenia środowiska morskiego,
ODWOŁUJĄC SIĘ także do artykułu 235 tejże Konwencji, który przewiduje, że w celu zapewnienia niezwłocznego i odpowiedniego wynagrodzenia szkód spowodowanych zanieczyszczeniem środowiska morskiego państwa będą współpracować nad dalszym rozwojem prawa międzynarodowego w tej dziedzinie,
ŚWIADOME sukcesu Międzynarodowej konwencji o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami z 1992 r. i Międzynarodowej konwencji o utworzeniu Międzynarodowego Funduszu Odszkodowań za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami z 1992 r. w zapewnianiu odszkodowania dla osób, które poniosły straty spowodowane zanieczyszczeniem powstałym na skutek wycieku lub wypuszczenia oleju przewożonego jako ładunek przez statki pływające po morzu,
ŚWIADOME także, iż w 1996 r. w celu zapewnienia odpowiedniego, niezwłocznego i efektywnego wynagrodzenia szkód powstałych w wyniku wypadków związanych z transportem drogą morską niebezpiecznych i trujących substancji przyjęta została Międzynarodowa konwencja o odpowiedzialności i odszkodowaniach za szkody poniesione w związku z transportem drogą morską niebezpiecznych i trujących substancji,
UZNAJĄC potrzebę ustanowienia ścisłej odpowiedzialności za wszelkie formy zanieczyszczenia olejami, co wiąże się z odpowiednim ograniczeniem poziomu tej odpowiedzialności,
MAJĄC NA UWADZE, iż dodatkowe środki są niezbędne w celu zapewnienia wypłaty odpowiedniego, niezwłocznego i efektywnego wynagrodzenia za szkody spowodowane zanieczyszczeniem powstałym na skutek wycieku lub wypuszczenia oleju bunkrowego ze statków,
PRAGNĄC przyjąć jednolite międzynarodowe zasady i procedury dotyczące rozstrzygania kwestii odpowiedzialności i zapewniające adekwatne wynagrodzenie w takich przypadkach,
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
SPORZĄDZONO w Londynie, dnia dwudziestego trzeciego marca dwa tysiące pierwszego roku.
NA DOWÓD CZEGO niżej podpisani, należycie upoważnieni przez swoje Rządy, podpisali niniejszą konwencję.