uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 279,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 183,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(3),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(4),
(1) Rozporządzenie finansowe z dnia 21 grudnia 1977 r. mające zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), kilkakrotnie ulegało istotnym zmianom, z tego względu, że znacznie zmieniły się okoliczności od czasu, gdy to rozporządzenie finansowe zostało przyjęte, w szczególności w wyniku perspektywy finansowej tworzącej ramy do rozwoju budżetu, wydarzeń w sferze struktury instytucjonalnej oraz szeregu poszerzeń. W celu uwzględnienia, w szczególności, wymogu uproszczenia w obszarze legislacji i administracji oraz wprowadzenia obostrzeń w zarządzaniu finansami wspólnotowymi, rozporządzenie finansowe z dnia 21 grudnia 1977 r. powinno zostać zmienione dla zachowania jasności.
(2) Niniejsze rozporządzenie powinno ograniczać się do określenia ogólnych zasad i podstawowych reguł rządzących całym sektorem budżetowym, o którym mowa w Traktacie, natomiast przepisy wykonawcze powinny zostać przeniesione do rozporządzenia w sprawie zasad wykonania niniejszego rozporządzenia w celu stworzenia lepszej hierarchii zasad oraz większej przejrzystości rozporządzenia finansowego; z tego względu Komisja powinna być upoważniona do przyjmowania zasad wykonawczych.
(3) Ustalenie i wykonanie budżetu powinno uwzględniać cztery podstawowe zasady prawa budżetowego (jednolitości, uniwersalności, specyfikacji, jednoroczności) oraz zasady rzetelności budżetowej, równowagi, jednostki rozliczeniowej, należytego zarządzania finansami oraz przejrzystości.
(4) Niniejsze rozporządzenie powinno umocnić te zasady, a wyjątki ograniczyć do minimum i poddać surowym warunkom.
(5) W odniesieniu do zasady jednolitości, niniejsze rozporządzenie powinno określać, że ma ono również zastosowanie do wydatków operacyjnych odnoszących się do wdrażania postanowień Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych, w przypadku gdy wydatki te pokrywane są z budżetu; zasada jednolitości oraz rzetelności budżetowej oznacza, że całe dochody oraz wydatki Wspólnoty, a także Unii, jeżeli są pokrywane z budżetu, są ujmowane w budżecie.
(6) W odniesieniu do zasady uniwersalności, praktyki spłaty płatności na rachunek oraz ponowne ich wykorzystanie powinny być zaprzestane; w niektórych przypadkach powinny one zostać zastąpione dochodami przeznaczonymi na określony cel oraz sposobami odtworzenia umorzonych środków przyznanych; zmiany te nie mają wpływu na specjalne zasady mające zastosowanie do Funduszy Strukturalnych.
(7) 1 W odniesieniu do zasady specyfikacji, instytucje powinny posiadać pewien stopień elastyczności w administrowaniu przesunięciami środków; niniejsze rozporządzenie powinno umożliwiać zintegrowane przedstawienie alokacji środków finansowych i administracyjnych według celu; procedury przesunięcia środków powinny również zostać zharmonizowane dla wszystkich pozostałych instytucji, aby transfery środków na wydatki personalne oraz środków na działalność były kwestią każdej z instytucji; w odniesieniu do przesunięcia środków dotyczących wydatków operacyjnych, Komisja może dokonać przesunięcia między rozdziałami w ramach jednego tytułu do wysokości ogółem nieprzekraczającej 10 % środków na rok budżetowy, które znajdują się w pozycji, z której dokonywane jest przesunięcie; władza budżetowa powinna mieć pozwolenie na utworzenie rezerw jedynie w dwóch przypadkach: jeżeli nie ma podstawowego aktu lub jeśli nie ma pewności, że przyznane środki są odpowiednie.
(8) W odniesieniu do zasady jednoroczności, rozróżnienie między zróżnicowanymi i niezróżnicowanymi środkami powinno zostać zachowane; decyzje odnośnie do przeniesienia zobowiązań oraz środków budżetowych na pokrycie zobowiązań powinny być podejmowane przez każdą z instytucji; dodatkowe okresy powinny być ograniczone wyłącznie do przypadków, gdy okaże się to absolutnie niezbędne, a mianowicie do płatności EFOR.
(9) Zasada równowagi stanowi podstawową regułę budżetową; w związku z tym, powinno zostać podkreślone, że uciekanie do pożyczek nie jest zgodne z systemem własnych zasobów Wspólnoty; jednakże zasada równowagi nie utrudnia operacji zaciągania i udzielania pożyczek gwarantowanych przez budżet ogólny Unii.
(10) Zgodnie z artykułem 277 akapit pierwszy Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz artykułem 181 akapit pierwszy Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, powinna zostać ustalona jednostka rozliczeniowa, w której ustanawiany jest budżet, oraz która jest również wykorzystywana do celów wykonywania oraz przedstawienia sprawozdań.
(11) Zasada należytego zarządzania finansami powinna zostać określona poprzez odniesienie do zasad gospodarki, efektywności i skuteczności, a także zgodność z zasadami sprawdzonymi dzięki wskaźnikom wydajności ustanowionym dla działalności i mierzalnych w taki sposób, aby można było ocenić wyniki; instytucje powinny przeprowadzać ocenę ex ante i ex post, zgodnie z wytycznymi ustalonymi przez Komisję.
(12) Wreszcie, w odniesieniu do zasady przejrzystości, należy poprawić informacje na temat wykonania budżetu oraz rachunków; powinien zostać również ustalony ściśle nieprzekraczalny termin dla opublikowania budżetu, bez uszczerbku dla tymczasowego opublikowania przez Komisję między stwierdzeniem ostatecznego przyjęcia przez Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego oraz opublikowaniem w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich. Możliwość rezerwy ujemnej ma również zostać zachowana.
(13) W odniesieniu do ustanowienia i przedstawienia budżetu, obecne przepisy powinny zostać zharmonizowane i uproszczone poprzez wyłączenie rozróżnienia, które nie posiada praktycznego wpływu, między budżetami uzupełniającymi i korygującymi.
(14) Dział budżetu dotyczący Komisji powinien przedstawiać środki i zasoby według celu, czyli sporządzanie budżetu według działalności, w celu wzmocnienia przejrzystości zarządzania budżetem w odniesieniu do celów należytego zarządzania finansami, w szczególności do efektywności i skuteczności.
(15) Instytucje powinny mieć możliwość elastycznego zarządzania ustawowymi etatami w odniesieniu do tego, co zostało zatwierdzone w budżecie, szczególnie z tego względu, że obecnie w zarządzaniu kładzie się nacisk na wyniki, a nie na środki; jednakże swoboda nadal będzie ograniczona przez podwójny limit środków na dany rok budżetowy oraz całkowitą liczbę przeznaczonych etatów, a ponadto nie będzie swobody w odniesieniu do stanowisk szczebla A 1, A 2 i A 3.
(16) W odniesieniu do wykonania budżetu, powinno mieć miejsce wyjaśnienie różnych możliwych metod wykonania budżetu, albo na płaszczyźnie scentralizowanej przez Komisję, albo na płaszczyźnie wspólnej z Państwami Członkowskimi lub też na płaszczyźnie zdecentralizowanej wraz z państwami trzecimi otrzymującymi zewnętrzną pomoc lub wspólnie z organizacjami międzynarodowymi; powinna być możliwa realizacja zcentralizowanego zarządzania albo bezpośrednio przez służby Komisji albo też pośrednio poprzez przekazanie uprawnień organom regulowanym przez prawo wspólnotowe lub przez krajowe prawo publiczne; metody wykonania powinny gwarantować przestrzeganie procedur ochraniających środki wspólnotowe, niezależnie od podmiotu odpowiedzialnego za całość lub część tego wykonania, a także muszą stwierdzać, że ostateczna odpowiedzialność za wykonanie budżetu należy do Komisji zgodnie z art. 274 Traktatu.
(17) Z uwagi na to, że Komisja jest odpowiedzialna za wykonanie budżetu, nie może przekazywać żadnych zadań władzy publicznej pociągających za sobą wykorzystanie uprawnień uznaniowych; niniejsze rozporządzenie powinno potwierdzić tę zasadę oraz określić zakres zadań, które mogą zostać przekazane; powinno również zostać stwierdzone, że organy sektora prywatnego, takie które nie posiadają misji służby publicznej, pod określonymi warunkami, nie powinny móc podejmować żadnych środków wykonania budżetu, a jedynie świadczyć specjalistyczne usługi techniczne lub administracyjne, bądź też wykonywać zadania przygotowawcze lub pomocnicze.
(18) Dla zachowania zgodności z zasadami przejrzystości oraz należytego zarządzania finansami, organy sektora publicznego lub organy spełniające misję służby publicznej, którym przekazano zadania wykonawcze w imieniu Komisji, powinny posiadać przejrzyste procedury udzielania zamówień publicznych, skuteczne wewnętrzne środki kontroli, system przedstawiania rachunków oddzielony od ich innej działalności oraz zewnętrzną kontrolę.
(19) Zgodnie z artykułem 279 litera c) Traktatu, niniejsze rozporządzenie określa uprawnienia i obowiązki intendentów, księgowych oraz audytorów wewnętrznych.
Intendenci są w pełni odpowiedzialni za wszelkie operacje po stronie dochodów i wydatków, wykonywane pod ich nadzorem, a także odpowiadają za swoje działania, w miarę potrzeby, także w ramach postępowania dyscyplinarnego; upoważnienie to powinno być wzmocnione poprzez usunięcie poprzedzających scentralizowanych kontroli, w szczególności zakończenie wcześniejszego zatwierdzenia operacji po stronie dochodów i wydatków przez kontrolera finansowego oraz sprawdzenie przez księgowego, czy płatność stanowi ważną spłatę.
Księgowy jest nadal odpowiedzialny za właściwą realizację płatności, ściąganie dochodów i windykację należności; osoba ta zarządza finansami, prowadzi księgowość oraz jest odpowiedzialna za sporządzanie sprawozdania finansowego instytucji.
Audytor wewnętrzny pełni swoje obowiązki zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli; jego zadanie polega na weryfikacji sprawności funkcjonowania systemu zarządzania i kontroli wprowadzonego przez intendenta.
Audytor wewnętrzny nie jest włączony w operacje finansowe oraz nie sprawuje kontroli nad tymi operacjami przed decyzją intendenta; intendent powinien przyjąć pełną odpowiedzialność za te decyzje.
(20) Odpowiedzialność intendentów, księgowych i administratorów środków zaliczkowych nie różni się od odpowiedzialności, jakiej podlegają inni urzędnicy i pracownicy, w ramach regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot Europejskich oraz warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich, z drugiej strony, niektóre postanowienia szczególne określające przypadki niewłaściwego postępowania księgowych oraz administratorów środków zaliczkowych, z uwagi na szczególny charakter ich obowiązków, powinny zostać zachowane; nie będą już więcej upoważnieni do żadnych specjalnych dodatków ani ubezpieczenia; ponadto, odpowiedzialność intendenta powinna zostać wyjaśniona; w przypadkach nie związanych z nadużyciem finansowym, w celu zapewnienia niezbędnej wiedzy właściwemu organowi do powołania, każda instytucja powoła wyspecjalizowany zespół do spraw nieprawidłowości finansowych, który ustali, czy miała miejsce nieprawidłowość, z uwagi na którą urzędnik lub inny pracownik mógłby podlegać postępowaniu dyscyplinarnemu lub konieczności uiszczenia odszkodowania, oraz, jeżeli zespół wykryje problemy w systemie, karze złożenia skargi do intendenta lub audytora wewnętrznego; jednakże w przypadkach nadużyć finansowych, niniejsze rozporządzenie powinno odnosić się do obowiązujących przepisów w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich oraz zwalczanie korupcji urzędników Wspólnot Europejskich lub urzędników Państw Członkowskich Unii Europejskiej.
(21) Pojęcia budżetowego i prawnego zaangażowania wydatków oraz warunki ich stosowania powinny zostać określone; w celu ograniczenia wartości zobowiązań nieaktywnych, okres w którym indywidualne zobowiązania prawne mogą być dokonane na podstawie ogólnych zobowiązań budżetowych, powinien zostać ograniczony; ponadto, przepisy dotyczące umarzania środków muszą się odnosić do indywidualnych zobowiązań, które nie spowodowały powstania żadnych płatności w okresie trzech lat.
(22) Niniejsze rozporządzenie powinno określić typologię płatności, które mogą być dokonane przez intendentów; takie płatności muszą być dokonywane głównie jako funkcja skuteczności działania oraz wyników, jakie z nich płyną.
dosyć niejasne pojęcia zaliczki i wpłaty na rachunek powinny zostać usunięte; płatności powinno się dokonywać w postaci płatności finansowych z góry, płatności zaliczkowych oraz płatności końcowego balansu, gdy cała kwota nie jest płacona w jednej racie.
(23) Niniejsze rozporządzenie powinno określać, że operacje stwierdzenia prawidłowości, zatwierdzenia i płatności muszą być ukończone do czasu, który zostanie ustalony w zasadach wykonawczych oraz że w przypadku niedotrzymania tego terminu, wierzyciele będą mieli prawo do odsetek za zwłokę, które będą pokryte z budżetu.
(24) W odniesieniu do udzielania zamówień publicznych przez instytucje wspólnotowe na ich własny rachunek, powinno się przygotować przepisy dotyczące zasad zawartych w dyrektywach Parlamentu Europejskiego i Rady koordynujących procedury ubiegania się o udzielenie zamówienia na roboty publiczne, usługi i dostawy: zasady mające zastosowanie do umów zawartych w imieniu stron trzecich powinny również być zgodne z zasadami przyjętymi w tych dyrektywach.
(25) W celu zapobieżenia nieprawidłowościom, zwalczania nadużyć finansowych oraz korupcji, a także wsparcia prawidłowego i skutecznego zarządzania, kandydaci lub oferenci, którzy są winni takich działań lub posiadają sprzeczne interesy, powinni zostać wyłączeni z procedury udzielenia zamówień.
(26) Ze względu na przejrzystość, kandydaci lub oferenci powinni zostać powiadomieni o właściwym sposobie udzielania zamówień publicznych.
(27) W ramach procesu upoważniania intendentów, powinno się zrezygnować z wcześniejszej kontroli dokonywanej przez Komitet Doradczy ds. zamówień publicznych i umów.
(28) W odniesieniu do dotacji, powinno się stworzyć ramy przyznawania i monitorowania dotacji wspólnotowych wraz z postanowieniami szczególnymi dotyczącymi realizacji zasad przejrzystości, równości traktowania, współfinansowania, zakazu przyznawania z mocą wsteczną oraz kontroli.
(29) 2 W celu uniknięcia jakiejkolwiek kumulacji, nie powinno być możliwe dwukrotne udzielanie dotacji na finansowanie tego samego działania ani też wydatków na działalność w tym samym roku.
(30) W podobny sposób do zasad dotyczących udzielania zamówień publicznych, powinny zostać ustanowione podstawy wyłączania niektórych stron z procedury udzielania dotacji w celu umożliwienia instytucjom korzystania z właściwych środków zwalczania nadużyć finansowych i korupcji.
(31) W celu zapewnienia przejrzystości oraz przestrzegania praw i obowiązków zarówno instytucji jak i beneficjenta, przyznanie dotacji powinno podlegać pisemnej umowie.
(32) W odniesieniu do księgowości oraz przedstawiania rachunków, należy stwierdzić, że rachunki składają się z rachunków ogólnych oraz rachunków budżetowych; należy dodać, że rachunki ogólne są oparte na systemie rozliczania przyszłych okresów, natomiast rachunki budżetowe są przeznaczone do sporządzania rachunku budżetowego wyniku oraz sprawozdań z wykonania budżetu.
(33) Zasady, na których oparte są rachunki ogólne oraz na których przygotowywane są sprawozdania finansowe powinny zostać określone poprzez odniesienie do przyjętych w skali międzynarodowej podstawowych zasad rachunkowości oraz dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rocznych sprawozdań finansowych niektórych typów spółek, w przypadku gdy są odpowiednie w kontekście służby publicznej.
(34) Przepisy dotyczące dostarczenia informacji w sprawie wykonania budżetu powinny zostać zmienione w celu uzupełnienia tych informacji o wykorzystaniu przeniesionych środków, ponownie postawionych do dyspozycji i wykorzystanych oraz o różne organy prawa wspólnotowego, w celu poprawy ustaleń dotyczących przekazywania miesięcznych danych liczbowych oraz sprawozdania z wykonania, które będą trzy razy do roku przesyłane władzy budżetowej.
(35) Metody rachunkowości stosowane przez instytucje powinny zostać zharmonizowane a, w tym obszarze, księgowy Komisji powinien mieć prawo podjęcia inicjatywy.
(36) Należy stwierdzić, że wykorzystanie skomputeryzowanych systemów zarządzania finansami nie powinno w żaden sposób ograniczać praw Trybunału Obrachunkowego do dostępu do dokumentów towarzyszących.
(37) W odniesieniu do kontroli i udzielania absolutorium, mimo że Komisja jest w pełni odpowiedzialna za wykonanie budżetu, istotność zarządzania wspólnie z Państwami Członkowskimi wymaga ich współpracy w procedurze kontroli przeprowadzanej przez Trybunał Obrachunkowy oraz udzielenia absolutorium ze strony władzy budżetowej.
(38) W celu zapewnienia optymalnych warunków dla przedstawienia rachunków oraz dla procedury udzielenia absolutorium, należy zmienić harmonogram poprzedzający udzielenie absolutorium.
(39) Komisja powinna przedłożyć Parlamentowi Europejskiemu, na żądanie Parlamentu, wszelkie informacje potrzebne do sprawnego zastosowania procedury udzielania absolutorium na dany rok budżetowy, zgodnie z art. 276 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
(40) Przepisy szczegółowe powinno się ustanowić dla niektórych polityk wspólnotowych; takie przepisy powinny być zgodne z podstawowymi zasadami niniejszego rozporządzenia.
(41) Wydaje się konieczne stworzenie przepisów odnośnie do możliwości zaciągnięcia zobowiązań z góry z tytułu EFOGR oraz środków administracyjnych począwszy od dnia 15 listopada roku poprzedzającego dany rok budżetowy.
(42) W odniesieniu do Funduszy Strukturalnych przepis dotyczący spłaty płatności na rachunek oraz ponownego postawienia środków do dyspozycji, znajdujący się w deklaracji Komisji załączonej do rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(6), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1447/2001(7), powinien zostać zachowany.
(43) W odniesieniu do badań, przedstawienie budżetu powinno zostać zharmonizowane z przepisami dotyczącymi sporządzania budżetu w podziale na różne typy działalności, przy zachowaniu elastyczności zarządzania, którą obecnie posiada Wspólny Ośrodek Badań (JRC).
(44) W odniesieniu do zewnętrznego działania, powinno się zezwolić na decentralizację zarządzania zewnętrzną pomocą, pod warunkiem udzielenia Komisji gwarancji należytego zarządzania finansami oraz pod warunkiem odpowiedzialności państwa będącego beneficjentem wobec Komisji za środki wypłacone na jego rzecz.
(45) Umowy o finansowanie oraz umowy podpisane z państwem będącym beneficjentem lub krajowym, wspólnotowym lub międzynarodowym organem sektora publicznego lub też osobami fizycznymi lub prawnymi podlegającymi prawu prywatnemu muszą uwzględniać ogólne zasady udzielania zamówień ustanowione w tytule V pierwszej części oraz tytule IV drugiej części niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do działań zewnętrznych.
(46) Powinno się załączyć specjalny tytuł zawierający przepisy ogólne dotyczące zarządzania urzędami europejskimi.
(47) Oddzielny tytuł powinien również zawierać specjalne zasady mające zastosowanie do środków administracyjnych; powinno się również przewidzieć przepisy umożliwiające obydwu działom władzy budżetowej wydanie w odpowiednim czasie opinii na temat projektów budowlanych mogących mieć istotne następstwa finansowe dla budżetu.
(48) Zmiana harmonogramu konsolidacji sprawozdań instytucji powinna zostać odłożona do roku budżetowego 2005 w celu zapewnienia czasu niezbędnego do przygotowania odpowiednich procedur wewnętrznych.
(49) Odpowiednie ramy, dopasowane do szczególnych potrzeb zarządzania, powinny zostać przewidziane dla zasad finansowych mających zastosowanie do organów powołanych przez Wspólnoty i posiadających osobowość prawną, które otrzymują subsydia z budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich; jednocześnie, nie naruszając w żaden sposób integralnej autonomii potrzebnej tym organom do wykonywania swoich zadań, treść zasad regulujących niektóre kwestie, w szczególności absolutorium oraz rachunkowość, powinna zostać dostosowana; audytor wewnętrzny Komisji będzie wykonywał te same uprawnienia względem tych organów co względem służb Komisji; zasady finansowe właściwe dla tych organów będą musiały zostać odpowiednio przystosowane w taki sposób, aby były zgodne z niniejszym rozporządzeniem finansowym; odpowiednio Komisja powinna zostać upoważniona do przygotowania wzoru rozporządzenia finansowego, od którego organy wspólnotowe mogłyby odstąpić jedynie za zgodą Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
J. MATAS I PALOU | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. C 96 E z 27.3.2001, str. 1 i Dz.U. C 103 E z 30.4.2002, str. 292.
(2) Dz.U. C 153 E z 27.6.2002, str. 236.
(3) Dz.U. C 162 z 5.6.2001, str. 1 i Dz.U. C 92 z 17.4.2002, str. 1.
(4) Dz.U. C 260 z 17.9.2001, str. 42.
(5) Dz.U. L 356 z 31.12.1977, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, EWWiS, Euratom) nr 762/2001 (Dz.U. L 111 z 20.4.2001, str. 1).
(6) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.
(7) Dz.U. L 198 z 21.7.2001, str. 1.
(8) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
(9) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, str. 1.
(10) Dz.U. L 201 z 3.8.2010, s. 30.
(11) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, str. 1.
(12) Dz.U. L 134 z 30.4.2004, str. 114. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2083/2005 (Dz.U. L 333 z 20.12.2005, str. 28).
(13) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 320/2006 (Dz.U. L 58 z 28.2.2006, str. 42).
(14) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1405/2006 (Dz.U. L 265 z 26.9.2006, str. 1).
(15) Rozporządzenie (WE) nr 1290/2005.
(16)Rozporządzenie (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Dz.U. L 210 z 31.7.2006, str. 1).
(17)Rozporządzenie (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 czerwca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego (Dz.U. L 210 z 31.7.2006, str. 12).
(18)Rozporządzenie Rady (WE) nr 1084/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające Fundusz Spójności (Dz.U. L 210 z 31.7.2006, str. 79).
(19)Rozporządzenie Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz.U. L 223 z 15.8.2006, str. 1).
(20) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, str. 82.
(21) Dz.U. L 310 z 9.11.2006, str. 1.
a) art. 53-57, które mają nadal zastosowanie do wszelkich zobowiązań zaciągniętych do dnia 31 grudnia 2013 r.;
b) art. 166 ust. 3 lit. a), która ma nadal zastosowanie do wszelkich zobowiązań zaciągniętych do dnia 31 grudnia 2012 r.;
c) art. 166 ust. 3 lit. b), która ma nadal zastosowanie do wszelkich zobowiązań zaciągniętych od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.;
d) tytułu VI części pierwszej, który może mieć zastosowanie do umów o udzielenie dotacji podpisanych i decyzji o udzieleniu dotacji przekazanych do dnia 31 grudnia 2013 r. w ramach zobowiązań globalnych zaciągniętych w budżecie na rok 2012 lub lata wcześniejsze, jeżeli właściwy urzędnik zatwierdzający tak zadecyduje, z należytym uwzględnieniem zasad równego traktowania i przejrzystości;
zgodnie z art. 212 rozporządzenia nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r (Dz.U.UE.L.12.298.1).
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1081/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.311.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2010 r.
- zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 14 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.99.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 października 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1081/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.311.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 13 lit. a) rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1081/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.311.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2010 r.
- dodany przez art. 1 pkt 16 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1081/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.311.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2010 r.
- zmieniony przez pkt 5 sprostowania z dnia 14 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.99.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 października 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 21 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 26 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1081/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.311.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2010 r.
- dodany przez art. 1 pkt 29 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1081/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.311.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 34 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1081/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.311.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 98 rozporządzenia nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.390.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1081/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.311.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2010 r.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.248.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich |
Data aktu: | 25/06/2002 |
Data ogłoszenia: | 16/09/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/2004, 06/10/2002, 01/01/2005, 01/01/2003 |