uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Praca na rynku wewnętrznym powinna stopniowo poprawiać jakość życia, ochronę zdrowia i bezpieczeństwo konsumenta. Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie zapewniają wysoki poziom zdrowia i ochrony konsumentów.
(2) Artykuły tekstylne i skórzane zawierające niektóre barwniki azowe mają zdolność do uwalniania niektórych aryloamin, które mogą stanowić ryzyko choroby nowotworowej.
(3) Ograniczenia już przyjęte lub planowane przez niektóre Państwa Członkowskie w zakresie stosowania barwników azowych do artykułów tekstylnych i skórzanych dotyczą realizacji i funkcjonowania rynku wewnętrznego. Dlatego też należy zbliżyć ustawodawstwo Państw Członkowskich w tym zakresie i w związku z tym uzupełnić załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżania przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(4).
(4) Komitet Naukowy ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska Naturalnego (CSTEE) po konsultacji z Komisją potwierdził, że ryzyko nowotworowe wywoływane przez towary tekstylne i skórzane barwione niektórymi barwnikami azowymi jest podstawą do niepokoju.
(5) W celu ochrony zdrowia ludzkiego stosowanie niebezpiecznych barwników i wprowadzanie na rynek niektórych artykułów barwionych takimi barwnikami powinno być zabronione.
(6) Do artykułów tekstylnych wykonywanych z odzyskiwanych włókien powinna być stosowana maksymalna koncentracja 70 części na milion dla amin wymienionych w punkcie 43 dodatku do dyrektywy 76/769/EWG. Powinno to mieć miejsce w okresie przejściowym do dnia 1 stycznia 2005 r., jeżeli aminy są uwalniane przez pozostałości z poprzednich farbowań tych samych włókien. Umożliwi to powtórne przetwarzanie materiałów włókienniczych, co przynosi ogólną korzyść dla środowiska naturalnego.
(7) Do stosowania niniejszej dyrektywy niezbędne jest wprowadzenie zharmonizowanych metod badań kontrolnych. Komisja, zgodnie z art. 2a dyrektywy 76/769/EWG, powinna uchwalać takie metody. Metody badań kontrolnych powinny być opracowywane na poziomie europejskim przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN), jeśli jest to właściwe.
(8) W świetle nowej wiedzy naukowej metody badań powinny być rewidowane, włączając metody badań kontrolnych przeznaczonych do analizy 4-amino azobenzenu.
(9) W świetle nowej wiedzy naukowej przepisy dotyczące niektórych barwników azowych powinny być rewidowane, w szczególności w odniesieniu do potrzeby włączenia innych materiałów nieobjętych niniejszą dyrektywą, jak również innych aromatycznych amin. Specjalną uwagę należy zwrócić na potencjalne ryzyko w stosunku do dzieci.
(10) Niniejsza dyrektywa stosuje się bez uszczerbku dla przepisów Wspólnoty ustanawiających minimalne wymagania dla ochrony pracowników, zawartych w dyrektywie Rady 89/391/EWG(5) i w poszczególnych dyrektywach opartych na niej, w szczególności dyrektywie Rady 90/394/EWG(6) i dyrektywie 98/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(7),
PRZYJĘŁY NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | T. PEDERSEN |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 89 E z 28.3.2000, str. 67 i Dz.U. C 96 E z 27.3.2001, str. 269.
(2) Dz.U. C 204 z 18.7.2000, str. 90.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 7 września 2000 r. (Dz.U. C 135 z 7.5.2001, str. 257), wspólne stanowisko Rady z dnia 18 lutego 2002 r. (Dz.U. C 119 E z 22.5.2002, str. 7) i Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 czerwca 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201. Dyrektywa zmieniona dyrektywą Komisji 2001/91/WE (Dz.U. L 286 z 30.10.2001, str. 27).
(5) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.
(6) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 1999/38/WE (Dz.U. L 138 z 1.6.1999, str. 66).
(7) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.243.15 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2002/61/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia19 lipca 2002 r. zmieniająca po raz dziewiętnasty dyrektywę Rady 76/769/EWG odnoszącą się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (barwniki azowe) |
Data aktu: | 19/07/2002 |
Data ogłoszenia: | 11/09/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 11/09/2002 |