Decyzja 2002/747/WE ustanawiająca zrewidowane kryteria ekologiczne odnoszące się do wspólnotowego programu przyznawania oznakowań ekologicznych na żarówki i zmieniająca decyzję 1999/568/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 9 września 2002 r.
ustanawiająca zrewidowane kryteria ekologiczne odnoszące się do wspólnotowego programu przyznawania oznakowań ekologicznych na żarówki i zmieniająca decyzję 1999/568/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2002) 3310)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2002/747/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 10 września 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1980/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. w sprawie zrewidowanego wspólnotowego programu przyznawania oznakowań ekologicznych(1), w szczególności jego art. 6 ust. 1 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 1980/2000, wspólnotowe oznakowanie ekologiczne może być przyznawane na produkt wykazujący cechy, dzięki którym wnosi on znaczący wkład w poprawę istotnych aspektów środowiska naturalnego.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 1980/2000 przewiduje ustanawianie szczególnych kryteriów znakowania ekologicznego, według grup produktów.

(3) Ponadto przewiduje, że rewizja kryteriów znakowania ekologicznego, jak również wymagań oceny i weryfikacji odnoszących się do tych kryteriów, ma nastąpić w wymagalnym czasie przed końcem okresu ważności kryteriów określonych dla każdej grupy produktów. W jej wyniku ma powstać propozycja przedłużenia, wycofania lub rewizji kryteriów.

(4) Należy dokonać rewizji kryteriów ekologicznych, które zostały ustanowione decyzją Komisji 1999/568/WE z dnia 27 lipca 1999 r. ustanawiającą kryteria ekologiczne odnoszące się do wspólnotowego programu przyznawania oznakowań ekologicznych na żarówki(2) w celu odzwierciedlenia rozwoju rynku. Jednocześnie okres ważności tej decyzji oraz definicja grupy produktu, powinny być zmienione.

(5) Należy przyjąć nową decyzję Komisji ustanawiającą szczególne kryteria ekologiczne dla tej grupy produktów, które będą obowiązywać przez okres czterech lat.

(6) W ograniczonym okresie nie dłuższym niż dwanaście miesięcy, zarówno nowe kryteria ustanowione niniejszą decyzję jak i kryteria ustanowione decyzją 1999/568/WE powinny obowiązywać równocześnie, tak aby przedsiębiorstwa, którym przyznano oznakowanie lub złożyły wniosek o przyznanie oznakowania ekologicznego na ich produkty przed datą zastosowania niniejszej decyzji, miały dość czasu na przystosowanie tych produktów do nowych kryteriów.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji oparte są na projekcie kryteriów opracowanym przez Komitet ds. Znakowania Ekologicznego Unii Europejskiej, ustanowiony na mocy art. 13 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W celu uzyskania wspólnotowego oznakowania ekologicznego na mocy rozporządzenia (WE) nr 1980/2000, żarówka musi mieścić się w ramach charakterystyki grupy produktów "żarówki", zgodnie z definicją zawartą w art. 2, oraz musi spełniać kryteria ekologiczne wymienione w Załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2
1.
Grupa produktów "żarówki" obejmuje:

"żarówki z pojedynczą końcówką": wszystkie żarówki, które dostarczają światło na potrzeby ogólne i wyposażone są w pojedyncze końcówki bagnetowe, gwintowane lub wtykowe. Żarówki umożliwiają połączenie ich z ogólnie dostępną siecią zasilania elektrycznego.

"żarówki z podwójną końcówką": wszystkie żarówki, które dostarczają światło na potrzeby ogólne i wyposażone są w zakończenia po obu stronach. W szczególności dotyczy to podłużnych lamp fluorescencyjnych. Żarówki umożliwiają połączenie ich z ogólnie dostępną siecią zasilania elektrycznego.

2.
Następujące rodzaje lamp nie zaliczają się do grupy produktu: lampy fluorescencyjne o zwartej budowie (świetlówki) z magnetycznym regulatorem mocy, lampy projekcyjne, fotograficzne lampy błyskowe i lampy oświetleniowe do solarium.
Artykuł  3

Do celów administracyjnych, do grupy towarowej "żarówki" przypisany jest numer kodu "008".

Artykuł  4

Artykuł 3 decyzji 1999/568/WE otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Definicja grupy produktu i szczególne kryteria ekologiczne dla grupy produktu ważne są do dnia 31 sierpnia 2003 r."

Artykuł  5 1

Kryteria ekologiczne dla grupy produktów "żarówki", a także związane z nimi wymogi dotyczące oceny i weryfikacji, są ważne do dnia 31 sierpnia 2011 r.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 września 2002 r.

W imieniu komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 237 z 21.9.2000, str. 1.

(2) Dz.U. L 216 z 14.8.1999, str. 18.

ZAŁĄCZNIK

RAMY

Cel ustalania kryteriów

Niniejsze kryteria mają w szczególności na celu wspieranie:

– zmniejszenia szkód wyrządzonych w środowisku naturalnym lub ryzyka dla środowiska, związanych z używaniem energii (globalne ocieplenie, zakwaszenie, wyczerpywanie nieodnawialnych zasobów) poprzez zmniejszenie zużycia energii,

– zmniejszenie szkód wyrządzonych w środowisku naturalnym lub ryzyka dla środowiska, związanych z wykorzystywaniem surowców zarówno w produkcji żarówek jak i w przetwarzaniu/usuwaniu zużytych, poprzez wydłużenie średniego okresu ich używalności,

– zmniejszenie szkód wyrządzonych w środowisku naturalnym lub ryzyka dla środowiska, związanych z używaniem rtęci, poprzez zmniejszenie ogólnej emisji rtęci w okresie używalności żarówek.

Ponadto kryteria promują stosowanie najlepszej praktyki (optymalne użycie z punktu widzenia ekologii) i zwiększonej świadomości ekologicznej konsumentów. Kryteria ustalane są na poziomach, które wspierają etykietowanie takich żarówek, które są produkowane z przestrzeganiem niskiego poziomu ich oddziaływania na środowisko naturalne.

Wymagania dotyczące oceny i weryfikacji

W ramach każdego kryterium podane są szczególne wymagania dotyczące oceny i badań weryfikujących. Badanie kontrolne powinno być prowadzone przez właściwie akredytowane laboratoria lub laboratoria spełniające ogólne wymagania przedstawione w normie EN ISO 17025 i które są właściwe do wykonywania odpowiednich badań.

W przypadku gdy od podmiotu składającego wniosek wymaga się dostarczenia do właściwego organu oceniającego wniosek, deklaracji, dokumentacji, sprawozdań z testów analitycznych lub innych dowodów w celu wykazania zgodności produktu z kryteriami, mogą one być przygotowane przez wnioskodawcę i/lub jego dostawcę(-ów) i/lub ich dostawcę(-ów), zależnie od okoliczności. Właściwy organ oceniający wniosek może przeprowadzić niezależne badania weryfikujące.

Zaleca się właściwym organom branie pod uwagę przy ocenie wniosków i monitorowaniu zgodności z kryteriami, stosowanie uznanych schematów zarządzania środowiskiem, takich jak EMAS lub ISO14001, (uwaga: nie wymaga się wdrażania takich schematów zarządzania).

KRYTERIA

1. Wydajność energetyczna, okres używalności, natężenie światła i zawartość rtęci

Żarówki z pojedynczą końcówką spełniają następujące wymagania:

Z pojedynczą końcówką z wewnętrzną regulacją mocy (lampy fluorescencyjne o zwartej budowie) Z pojedynczą końcówką bez wewnętrznej regulacji mocy (lampa wtykowa)
Wydajność energetyczna Klasa A Klasa A lub Β
Żywotność ponad 10.000 godzin ponad 10.000 godzin
Utrzymanie siły światła ponad 70 % przy 10.000 godzin ponad 80 % przy 9.000 godzin
Średnia zawartość rtęci nie więcej niż 4,0 mg nie więcej niż 4,0 mg
Żarówki z podwójną końcówką spełniają następujące wymagania:
Z podwójną końcówką, normalny okres używalności Z podwójną końcówką, przedłużony okres używalności
Wydajność energetyczna klasa A klasa A
Okres używalności ponad 12.500 godzin ponad 20.000 godzin
Utrzymanie siły światła ponad 90 % przy 12.500 godzin ponad 90 % przy 20.000 godzin
Średnia zawartość rtęci nie więcej niż 5,0 mg nie więcej niż 8,0 mg

Uwaga: wydajność energetyczna jest określoną w załączniku IV do dyrektywy Komisji 98/11/WE z dnia 27 stycznia 1998 r. wykonującej dyrektywę Rady 92/75/EWG w odniesieniu do etykiet energetycznych na lampach domowego użytku(1).

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza raport z badań stwierdzający, że wydajność energetyczna, okres używalności i utrzymanie siły światła żarówki zostały ustalone z zastosowaniem procedur badania określonych w normie EN 50285. W raporcie określa się wydajność energetyczną, okres używalności i utrzymanie siły światła żarówki. W przypadku gdy właściwe badanie okresu używalności nie zostało zakończone, przyjmuje się długość okresu działania stwierdzoną na opakowaniu, w oczekiwaniu na wyniki badania. Wyniki badania muszą jednak zostać dostarczone w ciągu 12 miesięcy od zgłoszenia wniosku na oznakowanie ekologiczne.

Wnioskodawca dostarcza raport z badań stwierdzający, że zawartość rtęci została zmierzona z zastosowaniem metod opisanych poniżej. W raporcie określa się średnią zawartość rtęci, wyliczoną na podstawie analizy dziesięciu lamp i następnie odrzucenie najwyższej i najniższej wartości przed wyliczeniem średniej arytmetycznej z pozostałych ośmiu wartości.

Metoda pomiaru zawartości rtęci jest następująca. Lampa łukowa jest oddzielana od plastikowej obudowy i podłączonego układu elektronicznego. Podłączone przewody ołowiane są ucinane jak najbliżej miejsca wtopienia w szkło. Lampa łukowa przenoszona jest do szafy wyciągowej i cięta na odcinki. Odcinki umieszczane są w odpowiedniej wielkości solidnej plastykowej butelce z nakrętką, do której wkładana jest porcelanowa kulka o średnicy 1 cala i 25 ml stężonego kwasu azotowego (70 %) o wysokiej czystości. Butelka jest uszczelniana i wstrząsana przez kilka minut w celu rozdrobnienia lampy łukowej na drobne części, przy czym nakrętka jest co jakiś czas luzowana, aby wyeliminować możliwość zwiększenia ciśnienia. Zawartość butelki ma możliwość reagowania przez 30 minut, w tym czasie jest ona okresowo mieszana. Zawartość butelki jest następnie filtrowana przez kwasoodporną bibułę filtracyjną i zbierana do 100 ml szklanej kolby miarowej. Następnie dodawany jest do kolby dwuchromian potasu, tak aby końcowe stężenie chromianu wynosiło 1.000 części na milion. Kolba dopełniana jest następnie wodą destylowaną do swojej objętości. Sporządza się wzorce dopasowania w zakresie przedziałów stężenia rtęci do górnej wartości 200 części na milion. Roztwór jest analizowany z użyciem płomieniowej absorpcji atomowej przy długości fali 253,7 nm, z uwzględnieniem korekty oddziaływania tła. Na podstawie otrzymanych wyników i wiedzy o objętości roztworu, może być obliczona pierwotna zawartość rtęci w żarówce. Właściwy organ może uzgodnić wprowadzenie zmian do poszczególnych elementów tej metody badania, jeśli są one niezbędne z przyczyn technicznych i są one w konsekwentny sposób stosowane.

2. Włączenie/wyłączenie

Dla lamp fluorescencyjnych o zwartej budowie (świetlówek), ilość cykli włączania/wyłączania wynosi powyżej 20.000.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza raport z badań stwierdzający, że ilość cykli włączania/wyłączania dla świetlówki została ustalona z zastosowaniem badania szybkiego cyklu (0,5 minuty włączona, 4,5 minuty wyłączona) i procedur badania okresu używalności określonych w normie EN 50285. Raport stwierdza osiągniętą ilość cykli włączania/wyłączania w sytuacji, gdy 50 % badanych świetlówek spełnia wymagania odnośnie do okresu używalności lamp, określone w normie EN 50285.

3. Wskaźnik oddawania barw

Wskaźnik oddawania barw (Ra) żarówki wynosi powyżej 80.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza raport z badań stwierdzający, że wskaźnik oddawania barw został ustalony z zastosowaniem procedury badania określonej w normie CIE/publikacja 29/2. Raport określa wskaźnik oddawania barw żarówki.

4. Środki zmniejszające palność

a) Części plastykowe o masie powyżej 5 g nie zawierają następujących środków zmniejszających palność:

Nazwa Nr CAS
dziesięciobromodwufenyl 13654-09-6
Eter jednobromodwufenylu 101-55-3
Eter dwubromodwufenylu 2050-47-7
Eter trójbromodwufenylu 49690-94-0
Eter czterobromodwufenylu 40088-47-9
Eter pięciobromodwufenylu 32534-81-9
Eter sześciobromodwufenylu 36483-60-0
Eter siedmiobromodwufenylu 68928-80-3
Eter ośmiobromodwufenylu 32536-52-0
Eter dziewięciobromodwufenylu 63936-56-1
Eter dziesięciobromodwufenylu 1163-19-5
Chloroparafiny z łąńcuchem o długości 10-13 atomów C, zawartość chloru > 50 % wagowo 85535-84-8

b) Części plastykowe o masie powyżej 5 g nie zawierają substancji zmniejszających palność lub preparatów zawierających substancje, którym w momencie składania wniosku przypisywane są którekolwiek z następujących określeń ryzyka (lub ich kombinacji):

R45 (może powodować raka)

R46 (może powodować dziedziczone uszkodzenia genetyczne)

R50 (bardzo toksyczny dla organizmów wodnych)

R51 (toksyczny dla organizmów wodnych)

R52 (szkodliwy dla organizmów wodnych)

R53 (może powodować długotrwałe niekorzystne skutki dla środowiska wodnego)

R60 (może zmniejszać płodność)

R61 (może powodować uszkodzenie płodu)

zgodnie z określeniami zawartymi w dyrektywie Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżania przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych(2) i jej kolejnych zmianach.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca stwierdza zgodność produktu z tymi wymaganiami.

5. Pakowanie

Tworzywa warstwowe i zespolone tworzywa sztuczne nie mogą być używane.

Dla żarówek o pojedynczej końcówce, wszystkie kartonowe opakowania muszą zawierać co najmniej 65 % materiału wielokrotnego użycia (wagowo).

Dla żarówek o podwójnej końcówce, wszystkie kartonowe opakowania muszą zawierać co najmniej 80 % materiału wielokrotnego użycia (wagowo).

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca stwierdza zgodność produktu z tymi wymaganiami.

6. Instrukcje użycia

Produkt sprzedawany jest z odpowiednią informacją dla użytkownika, określającą jego właściwe użytkowanie z punktu widzenia ochrony środowiska. W szczególności:

a) Informacja (rysunkowa lub inna) na opakowaniu zwraca uwagę na właściwe zasady postępowania z produktem po zużyciu, włączając wymagania prawne.

b) Dla żarówek o pojedynczej końcówce: żarówki, które nie posiadają funkcji regulacji siły światła są etykietowane, przy czym odpowiedni rozmiar i kształt żarówki w porównaniu z tradycyjną lampą żarową jest wskazany na opakowaniu.

c) Dla żarówek o podwójnej końcówce: informacja na opakowaniu wskazuje, że gdy używane są z kontrolnymi urządzeniami elektronicznymi wysokiej częstotliwości, wykazują polepszone parametry działania z punktu widzenia oddziaływania na środowisko.

d) Opakowanie produktu zawiera wskazanie, że dodatkowe informacje na temat znakowania ekologicznego można znaleźć pod adresem strony: http://europa.eu.int/ecolabel.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca stwierdza zgodność produktu z tymi wymaganiami i dostarcza wzór opakowania do właściwego organu oceniającego wniosek.

7. Informacja umieszczana na oznakowaniu ekologicznym

Rubryka 2 oznakowania ekologicznego zawiera następujący tekst:

"Wysoka wydajność energetyczna

Długi okres używalności"

W przypadku gdy żarówka nie zawiera rtęci, w rubryce 2 oznakowania ekologicznego może być zamieszczone stwierdzenie, że żarówka nie zawiera rtęci.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca stwierdza zgodność produktu z tym wymaganiem, i dostarcza wzór oznakowania ekologicznego, które umieszczone jest na opakowaniu, do właściwego organu oceniającego wniosek.

______

(1) Dz.U. L 71 z 10.3.1998, str. 1.

(2) Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1.

1 Art. 5:

- zmieniony przez art. 5 decyzji nr 2005/384/WE z dnia 12 maja 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.127.20) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 5 decyzji nr 2007/457/WE z dnia 21 czerwca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.173.29) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/889/WE z dnia 18 listopada 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.318.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2009/888/WE z dnia 30 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.318.43) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2011/81/UE z dnia 4 lutego 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.31.50) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.242.44

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2002/747/WE ustanawiająca zrewidowane kryteria ekologiczne odnoszące się do wspólnotowego programu przyznawania oznakowań ekologicznych na żarówki i zmieniająca decyzję 1999/568/WE
Data aktu: 09/09/2002
Data ogłoszenia: 10/09/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/09/2002