(2002/644/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 7 sierpnia 2002 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając decyzję Rady 2001/822/WE z dnia 27 listopada 2001 r. sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich ze Wspólnotą Europejską(1), w szczególności art. 37 załącznika III do tej decyzji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 16 kwietnia 2002 r. Zjednoczone Królestwo przedłożyło wniosek o odstępstwo na mocy art. 37 załącznika III do decyzji 2001/822/WE od reguły pochodzenia ustanowionej w art. 3 ust. 2 lit. d) tego załącznika, która wymaga, w przypadku produktów rybołówstwa odłowionych z mórz poza obrębem odpowiednich wód terytorialnych przez statki i statki-przetwórnie z krajów i terytoriów zamorskich, zwanych dalej "KTZ", aby przynajmniej 50 % załogi, w tym kapitan i oficerowie, było obywatelami KTZ, Państwa Członkowskiego lub AKP.
(2) Wniosek o przyznanie odstępstwa dotyczył czterech różnych kategorii produktów rybołówstwa, które mają być wywożone z Wysp Falklandzkich w okresie pięciu lat, a mianowicie, rocznej ilości 10.320 ton różnych gatunków ryb mrożonych, 7.100 ton różnych gatunków mrożonych filetów rybnych, 57.800 ton mrożonych kałamarnic pospolitych z gatunku Loligo oraz 47.200 ton mrożonych kałamarnic pospolitych z rodzaju Illex.
(3) Zjednoczone Królestwo oparło swój wniosek na fakcie, że jeżeli chodzi o ryby mrożone, mrożone filety rybne oraz kałamarnice pospolite z gatunku Loligo to Wyspom Falklandzkim jest coraz trudniej zatrudniać na swoich statkach rybackich i statkach-przetwórni członków załogi pochodzących z krajów i terytoriów zamorskich, Wspólnoty lub państw AKP. Jeżeli chodzi o kałamarnicę pospolitą z rodzaju Illex, Zjednoczone Królestwo wskazuje, iż członkowie załóg z krajów i terytoriów zamorskich, Wspólnoty lub państw AKP nie dysponują obecnie całą niezbędną wiedzą fachową z dziedziny rybołówstwa. Brak załóg z krajów i terytoriów zamorskich, Wspólnoty lub państw AKP wynika w szczególności ze szczególnego położenia geograficznego Wysp Falklandzkich i nie można mu zaradzić poprzez zwiększenie obecności wspólnotowej floty rybackiej w rejonie Falklandów.
(4) Jeżeli chodzi o ryby mrożone i mrożone filety rybne, odstępstwo, którego dotyczy wniosek jest uzasadnione na podstawie załącznika III do decyzji 2001/822/WE, a konkretnie na mocy jego art. 37 ust. 1 i nie spowodowałoby poważnych szkód dla istniejącego przemysłu wspólnotowego, pod warunkiem że odnośne gatunki ryb zostaną jasno określone, że przynajmniej 25 % załogi będzie obywatelami krajów i terytoriów zamorskich, Państw Członkowskich lub państw AKP oraz że będą przestrzegane pewne warunki odnoszące się do ilości, nadzoru i czasu trwania.
(5) Jeżeli chodzi kałamarnice pospolite z gatunku Loligo, odstępstwo, którego dotyczy wniosek jest uzasadnione na podstawie załącznika III do decyzji 2001/822/WE, a konkretnie na mocy jego art. 37 ust. 1 i, przy ograniczeniu ilości, nie spowodowałoby poważnych szkód dla istniejącego przemysłu wspólnotowego, pod warunkiem że przynajmniej 25 % załogi będzie obywatelami krajów i terytoriów zamorskich, Państw Członkowskich lub państw AKP. Powinny być jednak przestrzegane pewne warunki odnoszące się do ilości, nadzoru i czasu trwania.
(6) Jeżeli chodzi o mrożone kałamarnice pospolite z rodzaju Illex, odstępstwo, którego dotyczy wniosek jest uzasadnione na podstawie załącznika III do decyzji 2001/822/WE, a konkretnie na mocy jego art. 37 ust. 1 i powinno umożliwić Wyspom Falklandzkim stopniowe stworzenie możliwości i szczególnej wiedzy fachowej wymaganej w przypadku tego rodzaju połowów. Odstępstwo, przy ograniczeniu ilości, nie spowodowałoby poważnych szkód dla istniejącego przemysłu wspólnotowego, pod warunkiem że będą przestrzegane pewne warunki odnoszące się do ilości, nadzoru i czasu trwania.
(7) Przyznanie odstępstwa wsparłoby również i prawdopodobnie pogłębiło długotrwałą współpracę i wspólne przedsięwzięcia między spółkami z Falklandów a spółkami wspólnotowymi, co miałoby pozytywne skutki dla działalności gospodarczej i zatrudnienia w obu regionach.
(8) Odstępstwo powinno zostać przyznane z należytym uwzględnieniem szczególnych problemów, wobec których stoją w tym momencie Wyspy Falklandzkie, tak aby umożliwić Wyspom Falklandzkim tak dalece jak to jest możliwe spełnienie wszystkich reguł pochodzenia ustanowionych w art. 3 ust. 2 załącznik III do decyzji 2001/822/WE.
(9) Obecne ramy prawne rejestru morskiego Wysp Falklandzkich i jego monitorowanie przez zainteresowane władze zapobiegają ryzyku praktyk nieuczciwej konkurencji związanych z tanimi banderami, które mogłyby powodować szkody dla przemysłu wspólnotowego.
(10) Odstępstwo nie może naruszać żadnych środków przyjętych na szczeblu międzynarodowym w zakresie zarządzania i ochrony niektórych zasobów rybnych.
(11) Wyspom Falklandzkim należy zatem przyznać odstępstwo w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa i dla ich ograniczonych ilości na okres od dnia 1 września 2002 r. do dnia 31 sierpnia 2007 r.
(12) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 2002 r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(2), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 444/2002(3), ustanowiło zasady zarządzania kontyngentami taryfowymi. Zasady te powinny być stosowane mutatis mutandis do zarządzania ilościami, w odniesieniu do których przyznaje się dane odstępstwo.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 lipca 2002 r.
W imieniu Komisji | |
Frederik BOLKESTEIN | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 314 z 30.11.2001, str. 1.
(2) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.
(3) Dz.U. L 68 z 12.3.2002, str. 11.
ZAŁĄCZNIKI
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.211.16 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2002/644/WE wprowadzająca odstępstwo od decyzji Rady 2001/822/WE w odniesieniu do reguł pochodzenia produktów rybołówstwa z Wysp Falklandzkich |
Data aktu: | 29/07/2002 |
Data ogłoszenia: | 07/08/2002 |
Data wejścia w życie: | 07/08/2002, 01/09/2002, 01/05/2004 |