Rozporządzenie 1426/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 449/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w zakresie systemu pomocy dla przetworów owocowych i warzywnych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1426/2002
z dnia 2 sierpnia 2002 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 449/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w zakresie systemu pomocy dla przetworów owocowych i warzywnych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2201/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków przetworów owocowych i warzywnych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 453/2002(2), w szczególności jego art. 6 i 25,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 449/2001(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1343/2001(4), ustanawia szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w zakresie systemu pomocy dla przetworów owocowych i warzywnych.

(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 545/2002(6), ustanawia wspólną organizację rynków owoców i warzyw.

(3) Terminy przekazywania określonych informacji do właściwych władz powinny być dostosowane do terminów ustanowionych dla zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2419/2001 z dnia 11 grudnia 2001 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli dla niektórych programów pomocowych Wspólnoty ustanowionych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3508/92(7), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 2550/2001(8), oraz w celu umożliwienia przesyłania świadectw dostawy teleksem, faksem lub pocztą elektroniczną.

(4) Należy zwiększyć kontrolę ilości dostarczonych do przetwarzania oraz uwzględnić przeprowadzanie kontroli porównawczych obszarów i wprowadzić pewne zmiany w systemie kontroli i kar w świetle anomalii wykrytych podczas kontroli na miejscu oraz w celu rozróżnienia pomiędzy przypadkami, gdzie zadeklarowana powierzchnia jest większa lub mniejsza, niż powierzchnia faktycznie ustalona.

(5) W związku z problemami napotkanymi podczas wdrażania, na życzenie zainteresowanych stron należy wprowadzić przepisy dla zastosowania niektórych zmienionych zasad niniejszego rozporządzenia w przypadkach mających miejsce przed jego wejściem w życie.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 449/2001 wprowadza się zmiany jak następuje:

1) W ostatnim akapicie art. 4, "do dnia 20 maja" zastępuje się "najpóźniej do dnia 31 maja".

2) W ostatnim akapicie art. 5 ust. 5, "do dnia 20 maja" zastępuje się "najpóźniej do dnia 31 maja".

3) W ostatnim zdaniu art. 6 słowa "podczas kontroli na miejscu jak przewidziano w art. 18" zastępuje się "podczas kontroli powierzchni przewidzianych w art. 18".

4) Drugie zdanie w akapicie trzecim art. 11 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"Organizacja producentów przesyła kopię lub telex, faks lub pocztę elektroniczną zawierające informacje ustanowione w pierwszym akapicie najpóźniej w piątym dniu roboczym po tygodniu, w którym nastąpiła dostawa, do organu określonego przez Państwo Członkowskie, w którym jest jego główna siedziba, oraz ewentualnie do organu określonego przez Państwo Członkowskie, w którym odbywa się przetwarzanie, w celu ułatwienia kontroli."

5) Tiret drugie art. 18 ust. 1 ppkt i) otrzymuje brzmienie:

"- 7 % ilości dostarczonych do przetwarzania w celu sprawdzenia ich zgodności z certyfikatami, określonymi w art. 11 oraz zgodności z minimalnymi wymogami jakościowymi.".

6) Artykuł 18 ust. 1 ppkt v) otrzymuje brzmienie:

"v) kontrole wszystkich wniosków o udzielenie pomocy i dokumenty towarzyszące oraz - w przypadku pomidorów - kontrole przekrojowe wszystkich zadeklarowanych działek;"

7) Artykuł 20 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W przypadku pomidorów, jeżeli kontrola powierzchni określonych w art. 18 ust. 1 pkt i) i/lub v) wykazuje rozbieżność pomiędzy zadeklarowaną powierzchnią a powierzchnią faktycznie ustaloną, na poziomie całej skontrolowanej powierzchni pomoc płatna na rzecz organizacji producentów zostanie zmniejszona, o ile różnice wystąpiły wyraźnie na skutek błędu:

- o procent ustalonej rozbieżności, jeżeli wynosi ona ponad 5 %, ale mniej niż 20 % ustalonej powierzchni,

- o 30 %, jeżeli rozbieżność wynosi ponad 20 % ustalonej powierzchni.

Niezależnie od przepisów akapitu pierwszego, jeżeli zadeklarowana powierzchnia jest mniejsza niż powierzchnia faktycznie ustalona, pomoc płatna na rzecz organizacji producentów zostanie zmniejszona o połowę procentu ustalonej różnicy, a redukcję tę stosuje się tylko wówczas, gdy rozbieżność jest większa niż 10 % ustalonej powierzchni."

8) Akapit drugi i trzeci art. 21 ust. 1 otrzymują brzmienie:

"Dodatkowo zawiesza się zatwierdzenie przetwórcy, zgodnie z art. 3 ust. 1:

- na rok gospodarczy występujący po ustaleniu, jeśli różnica określona w akapicie pierwszym jest większa niż 10 %, ale mniejsza niż 20 %,

- na dwa następne lata gospodarcze po ustaleniu, jeśli różnica przekracza 20 %.

Do celów stosowania akapitu pierwszego i drugiego wszelkie ilości gotowych produktów przekraczające 8 % tolerancji, niespełniające wymogów jakości są traktowane jako ilości nieprzetworzone."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Na życzenie zainteresowanych organizacji producentów lub przetwórców przepisy art. 1 ust. 5, 7 i 8 stosuje się w przypadkach mających miejsce przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 2 sierpnia 2002 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29.

(2) Dz.U. L 72 z 14.3.2002, str. 9.

(3) Dz.U. L 64 z 6.3.2001, str. 16.

(4) Dz.U. L 181 z 4.7.2001, str. 16.

(5) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.

(6) Dz.U. L 84 z 28.3.2002, str. 1.

(7) Dz.U. L 327 z 12.12.2001, str. 11.

(8) Dz.U. L 341 z 22.12.2001, str. 105.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.206.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1426/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 449/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w zakresie systemu pomocy dla przetworów owocowych i warzywnych
Data aktu: 02/08/2002
Data ogłoszenia: 03/08/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 06/08/2002