(Tekst mający znaczenie dla EOG)(2002/622/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 27 lipca 2002 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej(1) (zwana dalej decyzją o spektrum radiowym) ustanawia politykę oraz ramy prawne we Wspólnocie dotyczące polityki spektrum radiowego w celu zapewnienia koordynacji polityki postępowania i tam, gdzie sytuacja tego wymaga, zharmonizowane warunki w odniesieniu do dostępności i efektywnego korzystania ze spektrum radiowego, niezbędne dla ustanowienia i funkcjonowania rynku wewnętrznego w obszarach polityki wspólnotowej, takich jak łączność elektroniczna, transport oraz badania i rozwój.
(2) Decyzja o spektrum radiowym przywołuje możliwość organizowania przez Komisję konsultacji w celu uwzględnienia stanowiska Państw Członkowskich, instytucji wspólnotowych, przemysłu oraz wszystkich zainteresowanych użytkowników spektrum radiowego, zarówno komercyjnych jak i niekomercyjnych, a także inne strony zainteresowane w tworzeniu rozwiązań technicznych, rynkowych i regulacyjnych mających związek z wykorzystaniem spektrum radiowego.
(3) Należy powołać zespół doradczy zwany Zespołem ds. Polityki Spektrum Radiowego (zwany dalej Zespołem). Zespół będzie pomagać i doradzać Komisji w sprawach dotyczących polityki spektrum radiowego, takich jak dostępność spektrum radiowego, harmonizacja i przydział spektrum radiowego, dostarczanie informacji dotyczących przydziału, dostępności i korzystania ze spektrum radiowego, metod przyznawania praw do korzystania ze spektrum, ponownego przydzielania, ponownego wyznaczania, oceny i efektywnego korzystania ze spektrum radiowego, jak również ochrona zdrowia ludzkiego.
(4) Zespół powinien wnosić wkład w rozwój polityki spektrum radiowego we Wspólnocie z uwzględnieniem nie tylko parametrów technicznych, lecz również aspektów gospodarczych, politycznych, kulturalnych, strategicznych, zdrowotnych i społecznych, a także różnych potencjalnie konfliktowych potrzeb użytkowników spektrum radiowego w celu osiągnięcia sprawiedliwego, niedyskryminującego i proporcjonalnego stanu równowagi.
(5) Zespół powinien obejmować wysokiej rangi ekspertów rządowych z Państw Członkowskich oraz wysokiego rangą przedstawiciela Komisji. Zespół może również obejmować obserwatorów i inne osoby zaproszone w razie potrzeby do uczestnictwa w spotkaniach, włącznie z organami regulacyjnymi, urzędami ds. konkurencji, uczestnikami rynku, grupami użytkowników lub konsumentów. Zespół powinien wspomagać współpracę między Państwami Członkowskimi i Komisją w taki sposób, aby wspierać rozwój rynku wewnętrznego.
(6) Sprawą naczelną w odniesieniu do aspektów polityki spektrum radiowego w kontekście wszystkich odpowiednich polityk wspólnotowych jest utrzymanie ścisłych więzi współpracy między Zespołem i szczególnymi zespołami lub komitetami ustanowionymi do wykonywania sektorowych polityk wspólnotowych, obejmujących politykę transportu, politykę rynku wewnętrznego sprzętu radiowego, politykę audiowizualną, przestrzenną i łączności.
(7) Decyzja o spektrum radiowym utworzyła Komitet ds. Spektrum Radiowego do pomocy Komisji w opracowaniu wiążących środków wykonawczych w odniesieniu do zharmonizowanych warunków dostępności i efektywnego korzystania ze spektrum radiowego. Prace Zespołu nie powinny kolidować z pracami Komitetu.
(8) W celu zapewnienia efektywnej dyskusji każde przedstawicielstwo państwowe uczestniczące w Zespole powinno mieć jednolity i skoordynowany pogląd swego państwa na całość polityki mającej wpływ na wykorzystanie spektrum radiowego w danym Państwie Członkowskim, w odniesieniu nie tylko do rynku wewnętrznego, lecz również do porządku publicznego, bezpieczeństwa publicznego, polityki ochrony ludności i obronnej w zakresie, w jakim korzystanie ze spektrum radiowego może oddziaływać na organizację spektrum radiowego w ogóle. Obecnie różne instytucje rządowe mają kompetencje w różnych dziedzinach spektrum radiowego.
(9) Zespół powinien przeprowadzać konsultacje w szerokim zakresie i w sposób perspektywiczny w zakresie nowych rozwiązań technicznych, rynkowych i regulacyjnych związanych z wykorzystaniem spektrum radiowego i z udziałem wszystkich użytkowników spektrum radiowego, zarówno komercyjnych, jak i niekomercyjnych, oraz ze wszystkimi innymi zainteresowanymi stronami.
(10) Korzystanie ze spektrum radiowego przekracza granice i uwzględniając niedalekie przystąpienie dodatkowych Państw Członkowskich, Zespół może być otwarty dla tych państw oraz państw będących członkami Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
(11) CEPT (Europejska Organizacja Poczty i Telekomunikacji obejmująca 44 kraje europejskie) powinna być zaproszona w charakterze obserwatora prac Zespołu z uwagi na oddziaływanie prac Zespołu na spektrum radiowe na szczeblu ogólnoeuropejskim oraz przy uwzględnieniu doświadczenia technicznego CEPT i powiązanych z nią organów w dziedzinie zarządzania spektrum radiowym. Właściwe jest również czerpanie z tych doświadczeń na podstawie mandatów na zarządzanie udzielanych w zastosowaniu decyzji o spektrum radiowym w celu rozwoju technicznych środków wykonawczych w obszarach przydziału spektrum radiowego oraz dostępności informacji. Biorąc pod uwagę znaczenie normalizacji europejskiej dla rozwoju urządzeń wykorzystujących spektrum radiowe, równie istotne jest stowarzyszenie jako obserwatora Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI),
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lipca 2002 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Erkki LIIKANEN |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 1.