KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3285/94 z dnia 22 grudnia 1994 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu i uchylające rozporządzenie (WE) nr 518/94(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2474/2000(2), w szczególności jego art. 11,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 519/94 z dnia 7 marca 1994 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu z niektórych państw trzecich i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 1765/82, (EWG) nr 1766/82 oraz (EWG) nr 3420/83(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1138/98(4), w szczególności jego art. 9 ust. 1,
po konsultacjach w komitetach utworzonych na mocy wyżej wymienionych rozporządzeń,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 20 marca 2002 r., Stany Zjednoczone Ameryki wprowadziły środek ochronny "Sekcja 201" w postaci kontyngentów taryfowych i dodatkowych należności celnych wahających się od 8 % do 30 % ad valorem na różne kategorie wyrobów stalowych. Te surowe amerykańskie ograniczenia grożą powstaniem zakłóceń powodowanych przekierowaniem dużej ilości takich wyrobów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki na rynek Wspólnoty, szkodząc tym samym producentom Wspólnoty.
(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 560/2002(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1287/2002(6), nakładającym tymczasowe środki ochronne na przywóz piętnastu kategorii wyrobów stalowych po stwierdzeniu przez Komisję znacznego wzrostu takiego przywozu w okresie 1998-2001 r. i dokonaniu wstępnego zatwierdzenia istnienia oczywistych dowodów potwierdzających, że wzrost przedmiotowego przywozu, po niskich cenach stwarzał zagrożenie dla producentów Wspólnoty. Komisja stwierdziła również, że zwiększony przywóz był spowodowany zakłóceniami wynikającymi z rosnąco protekcyjnego stanowiska Stanów Zjednoczonych Ameryki. Ponadto Komisja obecnie prowadzi dochodzenie w sprawie ochrony dotyczącej wyrobów objętych tymczasowymi środkami i sześciu innych kategorii wyrobów.
(3) Dane statystyczne w dziedzinie handlu zagranicznego dla Wspólnoty nie są dostępne w terminie przewidzianym w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1917/2000 z dnia 7 września 2000 r. ustanawiającym niektóre przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1172/95 w odniesieniu do statystyki handlu zagranicznego(7), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1669/2001(8).
(4) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 76/2002(9) wprowadziło uprzedni nadzór wspólnotowy nad niektórymi przywożonymi wyrobami żelaznymi i stalowymi objętych Traktatami EWWiS i WE. Wyroby objęte rozporządzeniem nie odpowiadają dokładnie wyrobom objętym środkami ochronnymi przez Stany Zjednoczone Ameryki. Ponadto rozporządzenie nie ma zastosowania do przywozu pochodzącego z państw należących do Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA), z państw będących stronami Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) lub z Turcji. Oczywiste jest, że istnieje potrzeba wykorzystania statystyki do dokonania szybkiej analizy tendencji w przywozie wszystkich wyrobów żelaznych i stalowych, które mogą spowodować zakłócenia na rynku Wspólnoty w obliczu nałożenia przez Stany Zjednoczone Ameryki wyżej wymienionych środków, niezależnie od ich geograficznego pochodzenia.
(5) Dlatego zakres uprzedniego nadzoru musi zostać rozszerzony zarówno w kwestii wyrobów objętych, jak i pochodzenia geograficznego.
(6) Rozporządzenie (WE) nr 76/2002 musi zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 24 lipca 2002 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Pascal LAMY |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 349 z 31.12.1994, str. 53.
(2) Dz.U. L 286 z 11.11.2000, str. 1.
(3) Dz.U. L 67 z 10.3.1994, str. 89.
(4) Dz.U. L 159 z 3.6.1998, str. 1.
(5) Dz.U. L 85 z 28.3.2002, str. 1.
(6) Dz.U. L 187 z 16.7.2002, str. 25.
(7) Dz.U. L 229 z 9.9.2000, str. 14.
(8) Dz.U. L 244 z 21.8.2001, str. 3.
(9) Dz.U. L 16 z 18.1.2002, str. 3.