Rozporządzenie 1309/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 517/94 w sprawie wspólnych reguł dotyczących przywozu wyrobów włókienniczych z niektórych państw trzecich, nieobjętych umowami dwustronnymi, protokołami, innymi ustaleniami lub innymi szczegółowymi normami Wspólnoty dotyczącymi przywozu

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1309/2002
z dnia 12 lipca 2002 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 517/94 w sprawie wspólnych reguł dotyczących przywozu wyrobów włókienniczych z niektórych państw trzecich, nieobjętych umowami dwustronnymi, protokołami, innymi ustaleniami lub innymi szczegółowymi normami Wspólnoty dotyczącymi przywozu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 133,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zwiększenia efektywności zarządzania administracyjnego, dokument nadzoru w załączniku VII do rozporządzenia Rady (WE) nr 517/94(1) powinien zostać uaktualniony w celu ujednolicenia go ze wspólnotowym dokumentem nadzoru przewidzianym w rozporządzeniach Rady (WE) nr 3285/94(2) i (WE) nr 519/94(3), obu ostatnio zmienionych rozporządzeniem (WE) nr 139/96(4). W celu zachowania jasności, przepisy art. 14 rozporządzenia (WE) nr 517/94 powinny zostać odpowiednio przeredagowane.

(2) Należy wprowadzić możliwość ubiegania się o dokument nadzoru drogą elektroniczną i wystawiania go w taki sposób. W tym kontekście zachodzi konieczność zmiany art. 21 rozporządzenia (WE) nr 517/94 w celu umożliwienia elektronicznego składania wniosków o wystawienie tego dokumentu.

(3) Przepisy rozporządzenia (WE) nr 517/94 dotyczące procedury komitetu powinny być dostosowane w celu uwzględnienia decyzji Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(5).

(4) Procedura określona w art. 25 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 517/94 dotycząca wprowadzenia nagłych środków ochronnych na mocy art. 13 tego rozporządzenia stanowi wariant wcześniejszej procedury "IIIB", która traci ważność. Właściwą procedurą dotyczącą składania wniosków w sprawie nagłych środków ochronnych jest procedura stosowania środków ochronnych przewidziana w art. 6 lit. c) pierwsza alternatywa decyzji 1999/468/WE.

(5) Procedura w sprawie stosowania standardowych środków ochronnych zawarta w art. 25 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 517/94 odpowiada procedurze określonej w art. 6 lit. c) druga alternatywa decyzji 1999/468/WE, która jest właściwa w celu stosowania takich środków ochronnych.

(6) W związku z tym procedura w sprawie stosowania środków nadzoru w ramach tytułu III rozporządzenia (WE) nr 517/94 powinna być taka sama jak obowiązująca w zakresie stosowania normalnych środków ochronnych, a mianowicie procedura przewidziana w art. 6 lit. c) druga alternatywa decyzji 1999/468/WE, ponieważ oba rodzaje środków są ściśle ze sobą powiązane.

(7) Dla jasności, właściwe jest zastąpienie całości przepisów rozporządzenia (WE) nr 517/94 odnoszących się procedury Komitetu.

(8) Przy stosowaniu rozporządzenia (WE) nr 517/94, Federalna Republika Jugosławii obejmuje Kosowo, jak zostało to określone rezolucją Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych 1244 z dnia 10 czerwca 1999 r. W Kosowie, międzynarodowa administracja cywilna (UNMIK) utworzyła odrębną administrację celną. Załączniki do tego rozporządzenia powinny być dostosowane w celu uwzględnienia tej sytuacji.

(9) W związku z tym rozporządzenie (WE) nr 517/94 powinno zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 517/94 wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 14 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Wyroby podlegające uprzedniemu wspólnotowemu nadzorowi lub środkom ochronnym mogą byc wprowadzone do swobodnego obrotu jedynie po przedstawieniu dokumentu przywozowego.

W przypadku uprzedniego wspólnotowego nadzoru dokument przywozowy jest wystawiany bez pobierania opłat przez właściwy organ wyznaczony przez Państwa Członkowskie w terminie do pięciu dni roboczych następujących po otrzymaniu przez właściwy organ krajowy wniosku od importera wspólnotowego niezależnie od miejsca prowadzenia przez niego działalności na terenie Wspólnoty na dowolną wnioskowaną ilość. Wniosek taki uważa się za otrzymany przez właściwy organ krajowy nie później niż trzy dni robocze po przedłożeniu, o ile nie udowodniono, że jest inaczej. Dokument przywozowy sporządza się w formie odpowiadającej wzorowi w załączniku VII. Przepisy art. 21 stosuje się mutatis mutandis.

W przypadku środków ochronnych, dokument przywozowy wystawia się zgodnie z przepisami tytułu IV.

2. Informacji innych niż przewidziane w ust. 1 można wymagać, w przypadku gdy podejmowana jest decyzja o stosowaniu środków nadzoru lub środków ochronnych.";

2. W art. 21 wprowadza się następujące zmiany:

a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wnioski o zezwolenia na przywóz sporządza się na formularzach odpowiadających wzorowi posiadającemu cechy ustalone zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 25 ust. 2. Właściwe organy mogą zgodnie z warunkami przez nie ustalonymi, dopuścić składanie wniosków drogą elektroniczną. Jednakże wszystkie dokumenty i dowody muszą być dostępne dla właściwych organów.";

b) ust. 4 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Dowolny środek konieczny do realizacji niniejszego ustępu można przyjąć zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 25 ust. 2.";

c) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Na wniosek zainteresowanego Państwa Członkowskiego, wyroby włókiennicze w posiadaniu właściwych organów tego Państwa Członkowskiego, szczególnie w kontekście upadłości lub podobnych procedur, na które ważne zezwolenie na przywóz nie jest już dostępne, można wprowadzić do swobodnego obrotu zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 25 ust. 2.";

3. art. 25 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 25

Komitet ds. Wyrobów Włókienniczych

1. Komisja jest wspomagana przez Komitet.

2. W przypadku odniesienia do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE.

Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na jeden miesiąc.

3. W odniesieniu do spraw ujętych w tytule III niniejszego rozporządzenia z wyjątkiem jego art. 13, stosuje się procedurę ochronną stosownie do art. 6 decyzji 1999/468/WE w zgodności z jej art. 7. Przed przyjęciem przez Komisję decyzji, Komisja zasięga opinii Komitetu zgodnie z procedurami do ustalenia w regulaminie Komitetu. Termin przewidziany w art. 6 lit. b) decyzji 1999/468/WE wynosi jeden miesiąc od przyjęcia przez Komisję decyzji dotyczącej środków ochronnych. Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, może potwierdzić, uzupełnić lub uchylić decyzję przyjętą przez Komisję w terminie trzech miesięcy licząc od odesłania decyzji Komisji do Rady, po upływie którego decyzję Komisji uznaje się za uchyloną.

4. W przypadku nagłych środków ochronnych na podstawie art. 13 niniejszego rozporządzenia stosuje się procedurę na podstawie art. 6 decyzji 1999/468/WE, w zgodności z jej art. 7. Przed przyjęciem przez Komisję decyzji, Komisja zasięga opinii Komitetu zgodnie z procedurami do ustalenia w regulaminie Komitetu. Termin przewidziany w art. 6 lit. b) decyzji 1999/468/WE wynosi jeden miesiąc od przyjęcia przez Komisję decyzji dotyczącej środków ochronnych. Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, może podjąć inną decyzję w ciągu trzech miesięcy licząc od odesłania decyzji Komisji do Rady.

5. Przewodniczący może z własnej inicjatywy lub na wniosek jednego z przedstawicieli Państw Członkowskich, zasięgać opinii Komitetu w jakiejkolwiek innej sprawie dotyczącej działania lub stosowania niniejszego rozporządzenia.

6. Komitet przyjmuje swój regulamin wewnętrzny.";

4. W art. 3 ust. 3, art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 2, art. 6 ust. 3, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 2, art. 17 ust. 3, art. 17 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 2, art. 21 ust. 3, art. 22, art. 23 i art. 28 wyrazy "zgodnie z właściwą procedurą przewidzianą w art. 25" zastępuje się wyrazami "zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 25 ust. 2";

5. W załącznikach wprowadza się następujące zmiany:

a) w załącznikach IIIb i VI pozycję "FEDERALNA REPUBLIKA JUGOSŁAWII" zastępuje się pozycją "FEDERALNA REPUBLIKA JUGOSŁAWII(*)

______

(*) Włącznie z Kosowem, jak to zostało określone w rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych 1244 z dnia 10 czerwca 1999 r.";

b) załącznik VII zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 lipca 2002 r.

W imieniu Rady
T. PEDERSEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 67 z 10.3.1994, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 888/2002 (Dz.U. L 146 z 4.6.2002, str. 1).

(2) Dz.U. L 349 z 31.12.1994, str. 53. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2474/2000 (Dz.U. L 286 z 11.11.2000, str. 1).

(3) Dz.U. L 67 z 10.3.1994, str. 89. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem(WE) nr 1138/98 (Dz.U. L 159 z 3.6.1998, str. 1).

(4) Dz.U. L 21 z 27.1.1996, str. 7.

(5) Dz.U. L 184 z 28.6.1999, str. 23.

ZAŁĄCZNIK

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

"ZAŁĄCZNIK VII

Wykaz danych, które należy podać w polach dokumentu nadzoru

grafika

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.192.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1309/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 517/94 w sprawie wspólnych reguł dotyczących przywozu wyrobów włókienniczych z niektórych państw trzecich, nieobjętych umowami dwustronnymi, protokołami, innymi ustaleniami lub innymi szczegółowymi normami Wspólnoty dotyczącymi przywozu
Data aktu: 12/07/2002
Data ogłoszenia: 20/07/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/07/2002