Dyrektywa 2002/63/WE ustanawiająca wspólnotowe metody pobierania próbek do celów urzędowej kontroli pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni oraz uchylająca dyrektywę 79/700/EWG

DYREKTYWA KOMISJI 2002/63/WE
z dnia 11 lipca 2002 r.
ustanawiająca wspólnotowe metody pobierania próbek do celów urzędowej kontroli pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni oraz uchylająca dyrektywę 79/700/EWG

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 16 lipca 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/895/EWG z dnia 23 listopada 1976 r. odnoszącą się do ustalania maksymalnych limitów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2002/57/WE(2), w szczególności jej art. 6,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania maksymalnych limitów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą Rady 2002/42/WE(4), w szczególności jej art. 8,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania maksymalnych limitów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(5), ostatnio zmienioną dyrektywą Rady 2002/42/WE, w szczególności jej art. 8,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania maksymalnych limitów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(6), ostatnio zmienioną dyrektywą Rady 2002/42/WE, w szczególności jej art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywy 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG przewidują urzędowe kontrole w celu zapewnienia przestrzegania maksymalnych limitów pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni. Dyrektywy te stanowią także, że wspólnotowe metody pobierania próbek mogą być ustanowione przez Komisję.

(2) Metody pobierania próbek pozostałości pestycydów w owocach i warzywach zostały ustanowione w dyrektywie Komisji 79/700/EWG z dnia 24 lipca 1979 r. ustanawiającej wspólnotowe metody pobierania próbek do celów urzędowej kontroli pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(7).

(3) Właściwe jest aktualizowanie tych metod w celu uwzględnienia postępu technicznego oraz ustanowienia metod pobierania próbek do celów kontroli pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia zwierzęcego, jak również w innych produktach pochodzenia roślinnego.

(4) Metody pobierania próbek do celów określenia pozostałości pestycydów w celu przestrzegania maksymalnych limitów pozostałości (MRL - maximum residue levels) zostały opracowane i zatwierdzone przez Komisję Kodeksu Żywnościowego(8). Wspólnota poparła i zatwierdziła zalecane metody. Właściwe jest zastąpienie obecnie obowiązujących przepisów, dotyczących pobierania próbek, przepisami opracowanymi i zatwierdzonymi przez Komisję Kodeksu Żywnościowego.

(5) Z tego względu należy uchylić dyrektywę 79/700/EWG i zastąpić ją niniejszą dyrektywą.

(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Przepisy ustanowione w niniejszej dyrektywie mają zastosowanie do pobierania próbek produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego do celów ustalenia poziomu pozostałości pestycydów do celów dyrektyw 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG, 90/642/EWG i nie mają wpływu na strategię pobierania próbek, poziomy pobierania próbek oraz częstotliwości, określone w załącznikach III i IV do dyrektywy Rady 96/23/WE (9) w sprawie środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości w żywych zwierzętach i produktach zwierzęcych.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wymagają, aby pobieranie próbek do celów kontroli przewidzianej w art. 6 dyrektywy 76/895/EWG, w art. 8 dyrektywy 86/362/EWG, w art. 8 dyrektywy 86/363/EWG oraz w art. 6 dyrektywy 90/642/EWG odbywało się zgodnie z metodami opisanymi w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  3

Dyrektywa 79/700/EWG traci moc.

Odniesienia do uchylonej dyrektywy należy uważać za odniesienia do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 stycznia 2003 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
2.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji.

Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie siódmego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 lipca 2002 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, str. 26.

(2) Dz.U. L 244 z 29.9.2000, str. 76.

(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.

(4) Dz.U. L 134 z 22.5.2002, str. 36.

(5) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43.

(6) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

(7) Dz.U. L 207 z 15.8.1979, str. 26.

(8) Dokument CAC/GL 33-1999 z Kodeksu Żywnościowego. FAO Rzym. ftp://ftp.fao.org/codex/standard/volume2a/en/GL_033e.pdf.

(9) Dz.U. L 125 z 23.5.1996, str. 10.

ZAŁĄCZNIK

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

METODY POBIERANIA PRÓBEK PRODUKTÓW POCHODZENIA ROŚLINNEGO I ZWIERZĘCEGO DO CELÓW OKREŚLENIA POZOSTAŁOŚCI PESTYCYDÓW W CELU KONTROLI PRZESTRZEGANIA MRL

grafika

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.187.30

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2002/63/WE ustanawiająca wspólnotowe metody pobierania próbek do celów urzędowej kontroli pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni oraz uchylająca dyrektywę 79/700/EWG
Data aktu: 11/07/2002
Data ogłoszenia: 16/07/2002
Data wejścia w życie: 23/07/2002, 01/05/2004