(Dz.U.UE L z dnia 12 lipca 2002 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń przy wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(1), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2001/91/WE(2), w szczególności jej art. 2a, wprowadzony dyrektywą Rady 89/678/EWG(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Komisji 1999/51/WE(4) dostosowująca do postępu technicznego po raz piąty załącznik I do dyrektywy 76/769/EWG zakazuje wykorzystywania składników cynoorganicznych w zastosowaniach przeciwporostowych na kadłubach łodzi krótszych niż dwadzieścia pięć metrów oraz statków o każdej długości używanych przeważnie na wodach wewnętrznych. Niniejsza dyrektywa wzywa do przeglądu postanowień dotyczących składników cynoorganicznych wykorzystywanych w produktach przeciwporostowych, uwzględniając w pełni rozwój w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), w szczególności wezwanie jej Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego do ogólnoświatowego zakazu stosowania, począwszy od dnia 1 stycznia 2003 r. składników cynoorganicznych, które działają jak biocydy w systemach przeciwporostowych na statkach.
(2) Badania naukowe wykazały, że niektóre systemy przeciwporostowe wykorzystywane na statkach stanowią znaczące ryzyko dla środowiska wodnego. Międzynarodowa Konwencja IMO w sprawie kontroli szkodliwych systemów przeciwporostowych uzgodniła na Konferencji Dyplomatycznej IMO w październiku 2001 r., począwszy od dnia 1 stycznia 2003 r., zakaz stosowania lub ponownego stosowania składników organotinu, który działa jak biocydy w systemach przeciwporostowych.
(3) Zakaz stosowania lub ponownego stosowania składników cynoorganicznych wpływa bezpośrednio na funkcjonowanie wewnętrznego rynku składników cynoorganicznych i w związku z tym niezbędne jest zbliżenie ustawodawstw Państw Członkowskich w tym obszarze i w konsekwencji zmiana załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG oraz w szczególności dyrektywy 1999/51/WE.
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady określi środki dotyczące statków poddawanych działaniu składników cynoorganicznych.
(5) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 94/25/WE(5) reguluje zagadnienia związane ze statkami rekreacyjnymi, które są poddane takim samym restrykcjom jak inne łodzie.
(6) Dyrektywa ta nie wpływa na legislację Wspólnoty ustanawiającą minimalne wymagania dla ochrony pracowników, zawarte w dyrektywie Rady 89/391/EWG(6) oraz w poszczególnych dyrektywach na niej opartych, w szczególności w dyrektywie Rady 90/394/EWG(7), ostatnio zmienionej dyrektywą 1999/38/WE(8), oraz w dyrektywie Rady 98/24/WE(9) w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym ze środkami chemicznymi w miejscu pracy.
(7) Niniejsza dyrektywa nie wpływa na legislację Wspólnoty w zakresie wykorzystania składników cynoorganicznych w wyrobach z tworzyw sztucznych, które przeznaczone są do kontaktu z artykułami spożywczymi, określonych w dyrektywie Komisji 90/128/EWG z dnia 23 lutego 1990 r. odnoszącej się do plastykowych artykułów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi(10), ostatnio zmienionej dyrektywą 2002/17/WE(11).
(8) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw w sprawie Zniesienia Barier Technicznych w Handlu Substancjami i Preparatami Niebezpiecznymi,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 9 lipca 2002 r.
W imieniu Komisji | |
Erkki LIIKANEN | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 262, 27.9.1976, str. 201.
(2) Dz.U. L 286, 30.10.2001, str. 27.
(3) Dz.U. L 398, 30.12.1989, str. 24.
(4) Dz.U. L 142, 5.6.1999, str. 22.
(5) Dz.U. L 164 z 30.6.1994, str. 15
(6) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.
(7) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1.
(8) Dz.U. L 138 z 1.6.1999, str. 66.
(9) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11.
(10) Dz.U. L 349 z 13.12.1990, str. 26.
(11) Dz.U. L 58 z 28.2.2002, str. 19.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.183.58 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2002/62/WE dostosowująca do postępu technicznego po raz dziewiąty załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń przy wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (składniki cynoorganiczne) |
Data aktu: | 09/07/2002 |
Data ogłoszenia: | 12/07/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/08/2002 |