Decyzja 2002/477/WE ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia publicznego dla świeżego mięsa i świeżego drobiu przywożonego z państw trzecich oraz zmieniająca decyzję 94/984/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 czerwca 2002 r.
ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia publicznego dla świeżego mięsa i świeżego drobiu przywożonego z państw trzecich oraz zmieniająca decyzję 94/984/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2002) 2196)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2002/477/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 czerwca 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 71/118/EWG z dnia 15 lutego 1971 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu świeżego mięsa drobiowego(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/79/WE(2), w szczególności jej art. 14 B) ust. 2 lit. b),

uwzględniając dyrektywę Rady 72/462/EWG z dnia 12 grudnia 1972 r. w sprawie problemów zdrowotnych i inspekcji weterynaryjnej przed przywozem z państw trzecich bydła, trzody chlewnej i świeżego mięsa(3), ostatnio zmienianą rozporządzeniem (WE) nr 1452/2001(4), w szczególności jej art. 16 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wymagania dotyczące zdrowia publicznego zawarte w decyzji Komisji 2001/471/WE z dnia 8 czerwca 2001 r. ustanawiającej przepisy dotyczące regularnych kontroli higieny ogólnej przeprowadzanych przez kierowników w zakładach, zgodnie z dyrektywą 64/433/EWG w sprawie problemów zdrowotnych dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu świeżego mięsa oraz z dyrektywą 71/118/EWG w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu świeżego mięsa drobiowego(5) powinny mieć również zastosowanie do przywozu z państw trzecich.

(2) W tym celu, po pierwsze, zasady dotyczące państw trzecich w odniesieniu do wprowadzania w życie regularnych kontroli ogólnej higieny przeprowadzanych przez podmioty gospodarcze wywożące świeży drób albo świeże mięso do Wspólnoty powinny być brane pod uwagę przy rozważaniu spełnienia kryteriów ustanowionych w ramach art. 15 dyrektywy 71/118/EWG oraz art. 3 ust. 2 dyrektywy 72/462/EWG dla wykazu danych państw trzecich.

(3) Po drugie, wprowadzenie w życie takich kontroli przez dane podmioty gospodarcze powinno być uwzględnione przy rozważaniu włączenia ich do wykazu zakładów przewidzianych w art. 14 (B) ust. 2 dyrektywy 71/118/EWG oraz w art. 4 ust. 1 dyrektywy 72/462/EWG.

(4) Po trzecie, gwarancje zapewniane przez art. 14 (B) ust. 1 lit. b) dyrektywy 71/118/EWG oraz art. 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 72/462/EWG, powinny być włączone do poświadczeń zdrowia włączonych do wzorów świadectw przewidzianych odpowiednio w art. 14 B) dyrektywy 71/118/EWG oraz art. 22 dyrektywy 72/462/EWG przy najbliższej sposobności.

(5) Dyrektywa 71/118/EWG przewiduje ustanowienie wykazu zakładów spełniających szczególne wymagania prawodawstwa wspólnotowego.

(6) Tymczasowy wykaz zakładów jest zawarty w decyzji Komisji 97/4/WE z dnia 12 grudnia 1996 r. ustalającej tymczasowe wykazy zakładów państw trzecich, z których Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz świeżego mięsa drobiowego(6), ostatnio zmienionej decyzją 2001/400/WE(7).

(7)Decyzja Komisji 94/984/WE z dnia 20 grudnia 1994 r. ustanawiająca warunki zdrowotne zwierząt i świadectwa weterynaryjne dla przywozu świeżego mięsa drobiowego z niektórych państw trzecich(8), ostatnio zmieniona decyzją 2001/659/WE(9), została zmieniona decyzją 2001/598/WE(10), między innymi w celu wprowadzenia do świadectw zdrowia zwierząt oraz zdrowia publicznego wzoru deklaracji zdrowia publicznego dla przywozu świeżego drobiu z państw trzecich, wymaganego przez art. 14 B) ust. 1 lit. c) dyrektywy 71/118/EWG. Decyzja 94/984/WE powinna być obecnie dalej zmieniona, tak by uzupełnić wspomnianą wzorcową deklarację w zgodzie z celami obecnej decyzji. Odpowiednie jest również jednoczesne poprawienie istotnego błędu z załącznika III do tej decyzji.

(8) Dyrektywa 72/462/EWG zapewnia, że bez uszczerbku dla wymagań dotyczących zdrowia zwierząt ustanowionych w art. 14 oraz 15 tej dyrektywy Państwa Członkowskie nie mogą dopuszczać przywozu świeżego mięsa z państw trzecich, jeżeli mięso nie spełnia wymagań dotyczących zdrowia publicznego, które mają być przyjęte. Artykuł 17 ust. 2 lit. c) tej dyrektywy przewiduje, iż świeże mięso musi być traktowane w zgodzie z warunkami higieny zgodnie z dyrektywą Rady 64/433/EWG(11). Art. 4 przewiduje sporządzenie wykazu zakładów, których zgodność z przepisami dyrektywy oraz warunkami higieny wymaganymi w ramach dyrektywy 64/433/EWG jest oceniana w zgodzie z kryteriami przedstawionymi w ust. 2 tego artykułu oraz która może być zmieniona albo uzupełniona przez Komisję w zgodzie z wynikami inspekcji przewidzianych w art. 5.

(9) Warunki zdrowia zwierząt oraz wymagania świadectw weterynaryjnych przy przywozie świeżego mięsa z kilku krajów były ustanawiane na podstawie art. 16 dyrektywy 72/462/EWG w kilku decyzjach Komisji, które powinny zostać przepracowane w niedalekiej przyszłości; do tego czasu odpowiednie będzie wprowadzenie do poświadczeń zdrowia włączonych do wzorcowych świadectw takich samych poświadczeń zdrowia publicznego, jak wprowadzone przez niniejszą decyzję dla świeżego drobiu.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przy rozważaniu, czy dane państwo trzecie spełnia kryteria ustanowione w art. 15 dyrektywy 71/118/EWG oraz art. 3 ust. 2 dyrektywy 72/462/EWG w celu włączenia do wykazu sporządzonego zgodnie z tymi dyrektywami, Komisja bierze pod uwagę przepisy tych państw trzecich w odniesieniu do wprowadzenia w życie regularnych kontroli ogólnej higieny, opartych na zasadach analizy ryzyka oraz kontroli punktów krytycznych oraz, jeśli jest to niezbędne, kontrolach mikrobiologicznych prowadzonych przez podmioty gospodarcze wywożące świeży drób albo świeże mięso do Wspólnoty.

Artykuł  2

Gdy inspekcje są przeprowadzane zgodnie z dyrektywą 71/118/EWG oraz dyrektywą 72/462/EWG w celu określenia, czy zakład odpowiada przepisom tych dyrektyw oraz załącznika I do dyrektywy 64/433/EWG i może być włączony do wykazu przedstawionego w art. 14 B) ust. 2 dyrektywy 71/118/EWG oraz art. 4 ust. 1 dyrektywy 72/462/EWG, wprowadzanie w życie przez dane podmioty gospodarcze wymagań decyzji 2001/471/WE jest brane pod uwagę.

Artykuł  3

W decyzji 94/984/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) W załączniku II pkt 15 (wzór A oraz B) sekcja II (świadectwo zdrowia publicznego) dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5. Mięso pochodzi z zakładu wprowadzającego w życie kontrole higieny ogólnej zgodnie z przepisami decyzji Komisji 2001/471/WE(1).

______

(1) Dz.U. L 165 z 21.6.2001, str. 48.".

2) W załączniku III wyrazy "znak jakości zdrowotnej określony w art. 2" zastępuje się wyrazami "znak jakości zdrowotnej określony w art. 1 ust. 2".

Artykuł  4

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 8 czerwca 2003 r.

Przy rozważaniu, czy dane państwo trzecie spełnia kryteria ustanowione w art. 15 dyrektywy 71/118/EWG oraz art. 3 ust. 2 dyrektywy 72/462/EWG w celu włączenia do wykazu sporządzonego zgodnie z tymi dyrektywami albo gdy prowadzona jest w danym państwie trzecim inspekcja zgodnie z art. 14 dyrektywy 71/118/EWG albo art. 5 dyrektywy 72/462/EWG, Komisja od daty przyjęcia niniejszej decyzji uwzględnia podjęte przez dane państwo kroki przygotowawcze, mające na celu spełnienie wymagań niniejszej decyzji od dnia 8 czerwca 2003 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 czerwca 2002 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 55 z 8.3.1971, str. 23.

(2) Dz.U. L 24 z 30.1.1998, str. 31.

(3) Dz.U. L 302 z 31.12.1972, str. 28.

(4) Dz.U. L 198 z 21.7.2001, str. 11.

(5) Dz.U. L 165 z 21.6.2001, str. 48.

(6) Dz.U. L 2 z 4.1.1997, str. 6.

(7) Dz.U. L 140 z 24.5.2001, str. 70.

(8) Dz.U. L 378 z 31.12.1994, str. 11.

(9) Dz.U. L 232 z 30.8.2001, str. 19.

(10) Dz.U. L 210 z 3.8.2001, str. 37.

(11) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 2012/64.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.164.39

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2002/477/WE ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia publicznego dla świeżego mięsa i świeżego drobiu przywożonego z państw trzecich oraz zmieniająca decyzję 94/984/WE
Data aktu: 20/06/2002
Data ogłoszenia: 22/06/2002
Data wejścia w życie: 22/06/2002, 01/05/2004, 08/06/2003