Decyzja 2002/477/WE ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia publicznego dla świeżego mięsa i świeżego drobiu przywożonego z państw trzecich oraz zmieniająca decyzję 94/984/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 czerwca 2002 r.
ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia publicznego dla świeżego mięsa i świeżego drobiu przywożonego z państw trzecich oraz zmieniająca decyzję 94/984/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2002) 2196)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2002/477/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 czerwca 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 71/118/EWG z dnia 15 lutego 1971 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu świeżego mięsa drobiowego(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/79/WE(2), w szczególności jej art. 14 B) ust. 2 lit. b),

uwzględniając dyrektywę Rady 72/462/EWG z dnia 12 grudnia 1972 r. w sprawie problemów zdrowotnych i inspekcji weterynaryjnej przed przywozem z państw trzecich bydła, trzody chlewnej i świeżego mięsa(3), ostatnio zmienianą rozporządzeniem (WE) nr 1452/2001(4), w szczególności jej art. 16 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wymagania dotyczące zdrowia publicznego zawarte w decyzji Komisji 2001/471/WE z dnia 8 czerwca 2001 r. ustanawiającej przepisy dotyczące regularnych kontroli higieny ogólnej przeprowadzanych przez kierowników w zakładach, zgodnie z dyrektywą 64/433/EWG w sprawie problemów zdrowotnych dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu świeżego mięsa oraz z dyrektywą 71/118/EWG w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu świeżego mięsa drobiowego(5) powinny mieć również zastosowanie do przywozu z państw trzecich.

(2) W tym celu, po pierwsze, zasady dotyczące państw trzecich w odniesieniu do wprowadzania w życie regularnych kontroli ogólnej higieny przeprowadzanych przez podmioty gospodarcze wywożące świeży drób albo świeże mięso do Wspólnoty powinny być brane pod uwagę przy rozważaniu spełnienia kryteriów ustanowionych w ramach art. 15 dyrektywy 71/118/EWG oraz art. 3 ust. 2 dyrektywy 72/462/EWG dla wykazu danych państw trzecich.

(3) Po drugie, wprowadzenie w życie takich kontroli przez dane podmioty gospodarcze powinno być uwzględnione przy rozważaniu włączenia ich do wykazu zakładów przewidzianych w art. 14 (B) ust. 2 dyrektywy 71/118/EWG oraz w art. 4 ust. 1 dyrektywy 72/462/EWG.

(4) Po trzecie, gwarancje zapewniane przez art. 14 (B) ust. 1 lit. b) dyrektywy 71/118/EWG oraz art. 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 72/462/EWG, powinny być włączone do poświadczeń zdrowia włączonych do wzorów świadectw przewidzianych odpowiednio w art. 14 B) dyrektywy 71/118/EWG oraz art. 22 dyrektywy 72/462/EWG przy najbliższej sposobności.

(5) Dyrektywa 71/118/EWG przewiduje ustanowienie wykazu zakładów spełniających szczególne wymagania prawodawstwa wspólnotowego.

(6) Tymczasowy wykaz zakładów jest zawarty w decyzji Komisji 97/4/WE z dnia 12 grudnia 1996 r. ustalającej tymczasowe wykazy zakładów państw trzecich, z których Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz świeżego mięsa drobiowego(6), ostatnio zmienionej decyzją 2001/400/WE(7).

(7)Decyzja Komisji 94/984/WE z dnia 20 grudnia 1994 r. ustanawiająca warunki zdrowotne zwierząt i świadectwa weterynaryjne dla przywozu świeżego mięsa drobiowego z niektórych państw trzecich(8), ostatnio zmieniona decyzją 2001/659/WE(9), została zmieniona decyzją 2001/598/WE(10), między innymi w celu wprowadzenia do świadectw zdrowia zwierząt oraz zdrowia publicznego wzoru deklaracji zdrowia publicznego dla przywozu świeżego drobiu z państw trzecich, wymaganego przez art. 14 B) ust. 1 lit. c) dyrektywy 71/118/EWG. Decyzja 94/984/WE powinna być obecnie dalej zmieniona, tak by uzupełnić wspomnianą wzorcową deklarację w zgodzie z celami obecnej decyzji. Odpowiednie jest również jednoczesne poprawienie istotnego błędu z załącznika III do tej decyzji.

(8) Dyrektywa 72/462/EWG zapewnia, że bez uszczerbku dla wymagań dotyczących zdrowia zwierząt ustanowionych w art. 14 oraz 15 tej dyrektywy Państwa Członkowskie nie mogą dopuszczać przywozu świeżego mięsa z państw trzecich, jeżeli mięso nie spełnia wymagań dotyczących zdrowia publicznego, które mają być przyjęte. Artykuł 17 ust. 2 lit. c) tej dyrektywy przewiduje, iż świeże mięso musi być traktowane w zgodzie z warunkami higieny zgodnie z dyrektywą Rady 64/433/EWG(11). Art. 4 przewiduje sporządzenie wykazu zakładów, których zgodność z przepisami dyrektywy oraz warunkami higieny wymaganymi w ramach dyrektywy 64/433/EWG jest oceniana w zgodzie z kryteriami przedstawionymi w ust. 2 tego artykułu oraz która może być zmieniona albo uzupełniona przez Komisję w zgodzie z wynikami inspekcji przewidzianych w art. 5.

(9) Warunki zdrowia zwierząt oraz wymagania świadectw weterynaryjnych przy przywozie świeżego mięsa z kilku krajów były ustanawiane na podstawie art. 16 dyrektywy 72/462/EWG w kilku decyzjach Komisji, które powinny zostać przepracowane w niedalekiej przyszłości; do tego czasu odpowiednie będzie wprowadzenie do poświadczeń zdrowia włączonych do wzorcowych świadectw takich samych poświadczeń zdrowia publicznego, jak wprowadzone przez niniejszą decyzję dla świeżego drobiu.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przy rozważaniu, czy dane państwo trzecie spełnia kryteria ustanowione w art. 15 dyrektywy 71/118/EWG oraz art. 3 ust. 2 dyrektywy 72/462/EWG w celu włączenia do wykazu sporządzonego zgodnie z tymi dyrektywami, Komisja bierze pod uwagę przepisy tych państw trzecich w odniesieniu do wprowadzenia w życie regularnych kontroli ogólnej higieny, opartych na zasadach analizy ryzyka oraz kontroli punktów krytycznych oraz, jeśli jest to niezbędne, kontrolach mikrobiologicznych prowadzonych przez podmioty gospodarcze wywożące świeży drób albo świeże mięso do Wspólnoty.

Artykuł  2

Gdy inspekcje są przeprowadzane zgodnie z dyrektywą 71/118/EWG oraz dyrektywą 72/462/EWG w celu określenia, czy zakład odpowiada przepisom tych dyrektyw oraz załącznika I do dyrektywy 64/433/EWG i może być włączony do wykazu przedstawionego w art. 14 B) ust. 2 dyrektywy 71/118/EWG oraz art. 4 ust. 1 dyrektywy 72/462/EWG, wprowadzanie w życie przez dane podmioty gospodarcze wymagań decyzji 2001/471/WE jest brane pod uwagę.

Artykuł  3

W decyzji 94/984/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) W załączniku II pkt 15 (wzór A oraz B) sekcja II (świadectwo zdrowia publicznego) dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5. Mięso pochodzi z zakładu wprowadzającego w życie kontrole higieny ogólnej zgodnie z przepisami decyzji Komisji 2001/471/WE(1).

______

(1) Dz.U. L 165 z 21.6.2001, str. 48.".

2) W załączniku III wyrazy "znak jakości zdrowotnej określony w art. 2" zastępuje się wyrazami "znak jakości zdrowotnej określony w art. 1 ust. 2".

Artykuł  4

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 8 czerwca 2003 r.

Przy rozważaniu, czy dane państwo trzecie spełnia kryteria ustanowione w art. 15 dyrektywy 71/118/EWG oraz art. 3 ust. 2 dyrektywy 72/462/EWG w celu włączenia do wykazu sporządzonego zgodnie z tymi dyrektywami albo gdy prowadzona jest w danym państwie trzecim inspekcja zgodnie z art. 14 dyrektywy 71/118/EWG albo art. 5 dyrektywy 72/462/EWG, Komisja od daty przyjęcia niniejszej decyzji uwzględnia podjęte przez dane państwo kroki przygotowawcze, mające na celu spełnienie wymagań niniejszej decyzji od dnia 8 czerwca 2003 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 czerwca 2002 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 55 z 8.3.1971, str. 23.

(2) Dz.U. L 24 z 30.1.1998, str. 31.

(3) Dz.U. L 302 z 31.12.1972, str. 28.

(4) Dz.U. L 198 z 21.7.2001, str. 11.

(5) Dz.U. L 165 z 21.6.2001, str. 48.

(6) Dz.U. L 2 z 4.1.1997, str. 6.

(7) Dz.U. L 140 z 24.5.2001, str. 70.

(8) Dz.U. L 378 z 31.12.1994, str. 11.

(9) Dz.U. L 232 z 30.8.2001, str. 19.

(10) Dz.U. L 210 z 3.8.2001, str. 37.

(11) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 2012/64.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.164.39

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2002/477/WE ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia publicznego dla świeżego mięsa i świeżego drobiu przywożonego z państw trzecich oraz zmieniająca decyzję 94/984/WE
Data aktu: 20/06/2002
Data ogłoszenia: 22/06/2002
Data wejścia w życie: 22/06/2002, 01/05/2004, 08/06/2003