Dyrektywa 2001/100/WE zmieniająca dyrektywę Rady 70/220/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczania powietrza przez spaliny z silników o zapłonie iskrowym pojazdów silnikowych

DYREKTYWA 2001/100/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 7 grudnia 2001 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 70/220/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczania powietrza przez spaliny z silników o zapłonie iskrowym pojazdów silnikowych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 18 stycznia 2002 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 70/220/EWG(4) jest jedną z oddzielnych dyrektyw odnoszących się do procedury homologacji typu, przewidzianej w dyrektywie Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(5).

(2) Dyrektywa 98/69/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 1998 r. odnosząca się do środków mających zapobiegać zanieczyszczaniu powietrza przez emisje z pojazdów silnikowych i zmieniająca dyrektywę Rady 70/220/EWG (6) wprowadziła szczegółowe ograniczenia emisji tlenku węgla i węglowodorów, w połączeniu z nowym testem do mierzenia tych emisji w niskich temperaturach w celu przystosowania działania systemu kontroli emisji spalin pojazdów kategorii M1 i kategorii N1, klasa I, z silnikami z zapłonem iskrowym, do warunków otoczenia doświadczanych w praktyce.

(3) Komisja ustaliła właściwe poziomy emisji w niskich temperaturach dla pojazdów kategorii N1 klasy II i III, z silnikami o zapłonie iskrowym; właściwym jest obecnie włączenie w zakres testów w niskich temperaturach pojazdów kategorii M1 z silnikami o zapłonie iskrowym przeznaczonych do przewożenia więcej niż sześciu osób, o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2.500 kg, które poprzednio były wyłączone.

(4) Właściwym jest wyłączenie pojazdów z silnikami o zapłonie iskrowym, zasilanych wyłącznie paliwem gazowym (LPG lub NG) z testów w niskiej temperaturze, w związku z ich charakterystyką emisji spalin; pojazdy wyposażone w dodatkowy system benzynowy, używany w sytuacjach awaryjnych lub tylko przy uruchamianiu i gdy objętość baku na benzynę nie przekracza 15 litrów, powinny być uważane za pojazdy, które zasilane są wyłącznie paliwem gazowym.

(5) Właściwym jest skoordynowanie testu emisji spalin w niskich temperaturach z testem emisji w normalnych temperaturach otoczenia; dlatego test w niskiej temperaturze stosuje się tylko do pojazdów kategorii M i N o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3.500 kg.

(6) Dyrektywa 70/220/EWG powinna zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załączniki I i VII do dyrektywy 70/220/EWG zostają zmienione zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w ciągu dziewięciu miesięcy od jej wejścia w życie i niezwłocznie informują o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w obszarze objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 grudnia 2001 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
N. FONTAINE I. DURANT
Przewodniczący Przewodniczący

______

Dz.U. C 365 E z 19.12.2000, str. 268.

Dz.U. C 139 z 11.5.2001, str. 1.

Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 15 maja 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 16 października 2001 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 listopada 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

Dz.U. L 76 z 6.4.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2001/1/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 35 z 6.2.2001, str. 34).

Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2000/40/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 203 z 10.8.2000, str. 9).

Dz.U. L 350 z 28.12.1998, str. 1.

ZAŁĄCZNIK 

ZMIANY DO ZAŁĄCZNIKA I DO DYREKTYWY 70/220/EWG

1. Tabela I.5.2. typ VI otrzymuje brzmienie:
Test homologacyjny Pojazdy kategorii M i N z silnikiem z zapłonem iskrowym Pojazdy kategorii M1 i N1 z silnikiem z zapłonem samoczynnym
"Typ VI Tak

(dopuszczalna masa całkowita ≤ 3,5 t)

-"

2. Podpunkt 5.3.5 otrzymuje brzmienie:

Skreśla się odnośnik do przypisu 1 i sam przypis 1.

3. Podpunkt 5.3.5.1 otrzymuje brzmienie:

"5.3.5.1. Test ten powinien być prowadzony na wszystkich pojazdach kategorii M1 i N1, wyposażonych w silnik z zapłonem iskrowym, z wyjątkiem pojazdów, które zasilane są wyłącznie paliwem gazowym (LPG lub NG). Pojazdy, które mogą być zasilane zarówno paliwem benzynowym jak i gazowym są uważane za pojazdy zasilane wyłącznie paliwem gazowym do celów testu typu VI, ale tylko w przypadku gdy system benzynowy używany jest w sytuacjach awaryjnych lub przy uruchamianiu, a objętość baku na benzynę nie przekracza 15 litrów.

Pojazdy, które mogą być zasilane paliwem benzynowym i LPG lub NG, są testowane za pomocą testu typu VI tylko na benzynę.

Niniejszy podpunkt stosuje się do nowych typów pojazdów kategorii M1 i kategorii N1, klasy I, z wyjątkiem pojazdów przeznaczonych do przewozu więcej niż sześciu osób, o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2.500 kg (1).

Od 1 stycznia 2003 r. niniejszy podpunkt stosuje się do nowych typów pojazdów kategorii N1 klas II i III, nowych typów kategorii M1 przeznaczonych do przewozu więcej niż sześciu osób i pojazdów nowych typów kategorii M1, z dopuszczalną masą całkowita powyżej 2.500 kg, lecz nieprzekraczającą 3.500 kg."

______

(1) Niniejszy podpunkt stosuje się do nowych typów od 1 stycznia 2002 r."

4. W ppkt 5.3.5.2 tabela otrzymuje brzmienie:

Test w temperaturze 266 K (-7°C)
Kategoria Klasa Masa tlenku węgla (CO)

L1 (g/km)

Masa węglowodorów (HC) L2 (g/km)
"M1(1) - 15 1,8
N1 I 15 1,8
N1(2) II 24 2,7
III 30 3,2
(1) Z wyjątkiem pojazdów przeznaczonych do przewozu powyżej sześciu

osób i pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2.500

kg.

(2) Oraz pojazdy kategorii M1, wskazane w uwadze 1."

ZMIANY DO ZAŁĄCZNIKA VII DO DYREKTYWY 70/220/EWG

5. W pkt 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"1. Niniejszy Załącznik stosuje się wyłącznie do pojazdów z silnikiem z zapłonem iskrowym, w rozumieniu załącznika I ppkt 5.3.5."

6. W ppkt 2.1.1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"2.1.1. Niniejszy rozdział dotyczy wyposażenia wymaganego przy teście emisji spalin w niskiej temperaturze otoczenia w odniesieniu do pojazdów wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym, w rozumieniu załącznika I ppkt 5.3.5."

7. W ppkt 4.3.3 skreśla się odnośnik do przypisu 1 i sam przypis.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.16.32

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2001/100/WE zmieniająca dyrektywę Rady 70/220/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczania powietrza przez spaliny z silników o zapłonie iskrowym pojazdów silnikowych
Data aktu: 07/12/2001
Data ogłoszenia: 18/01/2002
Data wejścia w życie: 21/01/2002, 01/05/2004