(Tekst mający znaczenie dla EOG)(Dz.U.UE L z dnia 18 stycznia 2002 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 70/220/EWG(4) jest jedną z oddzielnych dyrektyw odnoszących się do procedury homologacji typu, przewidzianej w dyrektywie Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(5).
(2) Dyrektywa 98/69/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 1998 r. odnosząca się do środków mających zapobiegać zanieczyszczaniu powietrza przez emisje z pojazdów silnikowych i zmieniająca dyrektywę Rady 70/220/EWG (6) wprowadziła szczegółowe ograniczenia emisji tlenku węgla i węglowodorów, w połączeniu z nowym testem do mierzenia tych emisji w niskich temperaturach w celu przystosowania działania systemu kontroli emisji spalin pojazdów kategorii M1 i kategorii N1, klasa I, z silnikami z zapłonem iskrowym, do warunków otoczenia doświadczanych w praktyce.
(3) Komisja ustaliła właściwe poziomy emisji w niskich temperaturach dla pojazdów kategorii N1 klasy II i III, z silnikami o zapłonie iskrowym; właściwym jest obecnie włączenie w zakres testów w niskich temperaturach pojazdów kategorii M1 z silnikami o zapłonie iskrowym przeznaczonych do przewożenia więcej niż sześciu osób, o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2.500 kg, które poprzednio były wyłączone.
(4) Właściwym jest wyłączenie pojazdów z silnikami o zapłonie iskrowym, zasilanych wyłącznie paliwem gazowym (LPG lub NG) z testów w niskiej temperaturze, w związku z ich charakterystyką emisji spalin; pojazdy wyposażone w dodatkowy system benzynowy, używany w sytuacjach awaryjnych lub tylko przy uruchamianiu i gdy objętość baku na benzynę nie przekracza 15 litrów, powinny być uważane za pojazdy, które zasilane są wyłącznie paliwem gazowym.
(5) Właściwym jest skoordynowanie testu emisji spalin w niskich temperaturach z testem emisji w normalnych temperaturach otoczenia; dlatego test w niskiej temperaturze stosuje się tylko do pojazdów kategorii M i N o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3.500 kg.
(6) Dyrektywa 70/220/EWG powinna zostać odpowiednio zmieniona,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 7 grudnia 2001 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
N. FONTAINE |
I. DURANT |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______
Dz.U. C 365 E z 19.12.2000, str. 268.
Dz.U. C 139 z 11.5.2001, str. 1.
Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 15 maja 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 16 października 2001 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 listopada 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
Dz.U. L 76 z 6.4.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2001/1/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 35 z 6.2.2001, str. 34).
Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2000/40/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 203 z 10.8.2000, str. 9).
Dz.U. L 350 z 28.12.1998, str. 1.